چگونه جای جوش را از بین ببریم؟

0 332

جوش‌ها یکی از رایج‌ترین مشکلات پوستی در همه سنین به خصوص نوجوانان و جوانان هستند. گاهی اوقات از بدشانسی افراد دقیقا قبل از فرارسیدن رخداد مهم مانند مصاحبه کاری، مهمانی خانوادگی، جنش عروسی و … سروکله جوش‌های مزاحم پیدا می‌شود. در چنین شرایطی باید به دنبال راه‌حلی سریع برای حل مشکل باشید. در گام اول باید جوش‌ها تخلیه شوند. اما مشکل بزرگ‌تر معمولا از بین بردن جای جوش‌هاست. اگر به دنبال راه‌هایی مطمئن برای خلاص شدن از شر جوش‌های صورت هستید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. نکات مهم و کاربردی را در ادامه با هم مرور خواهیم کرد.

قانون شماره یک از بین جای جوش

شاید ترکاندن جوش برای شما امری وسوسه برانگیز باشد. شاید هم این طور فکر کنید که با این کار جوش‌ها خیلی سریع‌تر از بین می‌روند. اما واقعیت این است که سعی برای ترکاندن جوش‌ها با دست یا ناخن، معمولا منجر به قرمز‌تر شدن آن‌ها می‌شود. به علاوه اینکه درد زیادی نیز به همراه دارد. حتی این احتمال وجود دارد که به پوست ما در اطراف ناحیه جوش نیز آسیب وارد شود.

از بین بردن جای جوش

گاهی اوقات هم جای جوش‌های کنده شده، زخم‌ها و لکه‌هایی ایجاد می‌شوند که تا طولانی مدت باقی می‌مانند. بنابراین توصیه می‌کنیم که به سراغ ساده‌ترین راه یعنی ترکاندن جوش‌ها به خصوص در ناحیه صورت خود نروید. این اولین قانونی است که برای از بین جای جوش‌ها در کوتاه‌ترین زمان به خاطر بسپارید. در کنار آن با رعایت برنامه روتین مراقبت از پوست به شیوه اصولی می‌توانید سلامت صورت خود را تضمین کنید.

جوش چیست و چه عواملی باعث ایجاد آن می‌شود؟

جوش به منافذی در سطح پوست گفته می‌شود با سلول‌های مرده پوست و چربی ایجاد می‌گردد. وقتی انسداد منافذ به شکل کامل اتفاق می‌افتد، برجستگی‌های قرمزی کوچکی روی سطح پوست شکل می‌گیرد که آن را تحت عنوان جوش می‌شناسیم. البته در برخی از مواقع جوش‌ها سر سیاه در پوست ایجاد می‌شوند. در شکل گیری این گونه جوش‌ها منافذ به صورت کامل مسدود نمی‌شوند.

با توجه به تعریفی که از جوش ارائه دادیم، ساده‌ترین راه برای برطرف کردن آن پاکسازی منافذ پوست است. اما قبل از آن بد نیست که عواملی که باعث ایجاد جوش می‌شوند را نیز بشناسیم. به طور کلی عوامل ایجاد کننده جوش با تغییرات هورمونی در بدن ما شکل می‌گیرند. معمولا در دوره‌های خاصی از زندگی مانند بلوغ و بارداری تولید چربی در بدن افزایش می‌یابد. به این ترتیب فعل و انفعالاتی در سطح بدن ایجاد می‌شود که در نهایت منجر به مسدود شدن پوست و ایجاد جوش می‌گردد. تجمع باکتری‌ها در سطح پوست، شدت و التهاب جوش‌ها را افزایش می‌دهد.

از بین بردن جای جوش

بهترین راه‌های از بین بردن جوش

با جستجو در فضای مجازی با راه‌های مختلفی برای درمان پوست چرب و جوش‌دار مواجه می‌شوید. برخی از این راه‌های خیلی عجیب و غریب هستند. ما در این مطلب صرفا به آن دسته از روش‌های از بین بردن جوش می‌پردازیم که از نظر پزشکی مورد تایید قرار گرفته‌اند. ضمنا اجرای این روش‌ها هزینه زیادی به همراه ندارد و معمولا در خانه به راحتی قابل اجرا هستند. در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

۱. مالیدن یخ روی جوش

اولین و بهترین راه برای آرام کردن یک جوش دردناک استفاده از یخ است. مقداری یخ را درون پارچه تمیز قرار دهید. سپس آن را روی جوش قرار دهید و بمالید. هر بار حدود ۳ تا ۴ دقیقه این کار را تکرار کنید. چند بار در طول روز این کار را تکرار کنید. در عرض چند روز بخش قابل توجهی از التهاب جوش کاهش پیدا می‌کند.

۲. مالیدن خمیر آسپرین روی جوش

یکی دیگر از راه‌های از بین بردن جوش، مالیدن خمیر آسپرین روی آن است. آسپرین حاوی مقداری زیادی اسید سالسیلیک است. اگر به دنبال راه‌های مراقبت از پوست در آلودگی هوا هستید، اسید سالسیلیک گزینه‌ای بسیار مناسب برای از بین بردن چربی‌ها،‌ سلول‌های مرده و باکتری‌ها به حساب می‌آید.

یک یا دو قرص آسپرین را له کنید و چند قطره آب روی آن بریزید. آن‌ها را ترکیب کنید تا شکل خمیری پیدا کنند. سپس خمیر به دست آمده را مستقیم روی جوش قرار دهید و بمالید. اجازه دهید خمیر آسپرین حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی جوش باقی بماند و سپس با آب گرم بشویید. تکرار این کار باعث کاهش تورم، قرمزی و همچنین درد جوش می‌شود.

۳. استفاده از داروهای حاوی سالسیلیک اسید و بنزوئیل پراکسید

درباره سالسیلیک اسید بالاتر توضیح دادیم. در کنار آن بنزوئیل پراکسید یکی دیگر از مواد کاربردی است که در کاهش چربی و از بین بردن سلول‌های مرده پوست نقش کلیدی ایفا می‌کند. باید به این نکته اشاره کنیم که سالسیلیک اسید و بنزوئیل پراکسید مواد بی‌خطری به حساب می‌آیند. اما در عین حال در استفاده از داروهای حاوی این دو ماده نباید زیاده‌روی کنید. در هنگام استفاده از داروهای حاوی این دو ماده مقدار کمی از آن‌ها را استفاده کنید. در صورتی که بدن شما واکنش منفی نشان دهد، باید از مصرف آن صرف نظر کنید.

از بین بردن جای جوش

۴. استفاده از لوازم آرایشی حاوی اسید سالسیلیک

استفاده از لوازم آرایشی نیز برای از بین بردن جای جوش گزینه مناسبی است. در فرمولاسیون محصولات کامان از اسید سالسیلیک استفاده می‌شود و به همین دلیل نقش درمانی برای کاهش تورم و التهابات جوش‌ها در صورت را نیز ایفا می‌کنند. در کنار اسید سالسیلیک، گوگرد یکی دیگر از مواد اولیه‌ای است که سطح چربی در پوست را کاهش داده و منافذ را باز می‌کند.

شما با استفاده از آرایش کردن می‌توانید جای جوش‌ها را تا حد قابل توجهی بپوشانید. فقط باید به دنبال گزینه‌هایی باشید که با پوست شما سازگار باشند. البته پس از آرایش کردن نیز به فکر پاکسازی صورت خود باشید. با استفاده از لوسیون می‌توانید پاکسازی صورت را به خوبی انجام دهید. حتما درباره طرز استفاده از لوسیون تحقیق کنید تا به بهترین نتیجه دست یابید.

۵. استفاده از ماسک صورت

این روزها ماسک‌های صورت زیادی در بازار عرضه می‌شوند که هدف اصلی آن‌ها از بین بردن جای جوش است. در تولید این ماسک‌ها نیز اسید سالسیلیک و بنزوئیل پراکسید استفاده می‌شود. در عین حال گوگرد نیز در برخی از این ماسک‌ها بکار می‌رود. باید توجه داشته باشید که گوگرد ملایم تر از اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید است و اگر پوست حساسی دارید ممکن است انتخاب بهتری باشد.

ماسک‌های صورت با فرمولاسیون مختلفی تولید می‌شوند که به خنثی کردن اثرات خشکی ناشی از جوش‌ها در صورت کمک می‌کنند. به این ترتیب نقش تسکین‌دهنده را نیز برای پوست ایفا می‌کنند. ویژگی‌های دیگری مانند آبرسانی، کاهش التهاب، سم‌زدایی و … از جمله خصوصیاتی هستند که برای ماسک‌های صورت می‌توان برشمرد.

از بین بردن جای جوش

۶. استفاده از شوینده‌های مناسب

در بحث علت ایجاد جوش اشاره کردیم که افزایش چربی و آلاینده‌ها در سطج پوست باعث مسدود شدن منافذ و در نتیجه ایجاد جوش می‌شود. بنابراین انتخاب شوینده مناسب برای صورت نقش موثری برای از بین بردن جای جوش‌ها دارد. شوینده‌های مناسب باید حاوی اسید سالسیلیک باشند. البته برای جلوگیری از خشکی پوست پس از شستشو لازم است که از محصولات آبرسان نیز استفاده کنید. برای انتخاب بهترین آبرسان بر اساس نوع پوست نیز پیشنهاد می‌کنیم که به جستجو در محصولات کامان بپردازید. به عنوان مثال کرم پمپی کامان به عنوان یک مرطوب‌کننده ایده‌آل برای پوست‌های چرب به شمار می‌رود.

۷. تزریق کورتیزون برای از بین بردن جوش

برای از بین بردن جوش‌های بزرگ درمان‌هایی که در بالا ذکر کردیم در کوتاه مدت مفید واقع نمی‌شوند. در این صورت نیاز به مراجعه به پزشک و پیگیری درمان از طریق آن‌ها وجود دارد. بهترین روشی که از سوی پزشکان برای این منظور پیشنهاد می‌شود، تزریق کورتیزون است. این کار باعث منقبض شدن بافت متورم جوش می‌شود و سطح التهاب را کاهش می‌دهد. به این ترتیب عملا زمینه لازم برای درمان جوش فراهم می‌شود. جالب است بدانید که این روش در کوتاه مدت جواب می‌دهد و می‌توانید نتایج مثبت آن را در عرض ۲۴ ساعت مشاهده کنید.

کلام پایانی

در این مطلب راه‌های از بین بردن جوش‌ها را با هم بررسی کردیم. در بین راه‌هایی که در بالا ذکر کردیم، ۶ مورد از آن‌ها در خانه و بدون نیاز به نسخه پزشک‌ها قابل اجرا هستند. خوشبختانه به تجربه ثابت شده است که راه‌های فوق در کوتاه مدت نتایج مثبت قابل توجهی به همراه دارند. تجربه استفاده از این روش‌ها برای از بین بردن جوش‌های صورت خود را دارید؟ راه‌های دیگری برای مبارزه با جای جوش‌ها در صورت می‌شناسید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.