راه‌های مراقبت پوست در آلودگی هوا

0 507

گرد و غبار، دود و ذرات ریز هوا به پوست شما می‌چسبند و می‌توانند آن را نسبتاً کدر نشان دهند. علاوه بر این، آنها همچنین می‌توانند به منافذ پوست شما نفوذ کرده و در عمق پوست شما قرار گیرند. آلاینده‌های هوا باعث آسیب رادیکال‌های آزاد به پوست شما می‌شوند که منجر به مشکلاتی مانند التهاب، کم آبی، از دست دادن کلاژن، تضعیف سد پوستی، لکه‌ها و البته در دراز مدت – پیری شود. بنابراین، اگر فردی هستید که اغلب در بیرون از منزل هستید، پوست شما به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارد. در اینجا چند نکته وجود دارد که می‌تواند به شما در محافظت پوست‌تان در برابر آلودگی و معکوس کردن اثرات آن بر روی پوست کمک کند.

۱. به پاکسازی مضاعف پوست خود عادت کنید

تمیز کردن صحیح صورت برای حفظ سلامت پوست در هنگام قرار گرفتن در معرض هوای کثیف، بسیار مهم است. به همین دلیل است که یک روال پاکسازی ساده ممکن است برای پوست شما در این زمان کافی نباشد. پاکسازی پوست خود را مضاعف کنید و آن را به یک فرآیند دو مرحله‌ای برای پاکسازی عمیق‌تر و پاک کننده‌تر تبدیل کنید. اولین مرحله شامل یک پاک کننده مبتنی بر روغن است که به شما کمک می‌کند تا از شر آلاینده‌های سطحی روی پوست، ماده SPF و آرایش صورت خلاص شوید. مرحله دوم انتخاب شوینده مناسب پوست صورت است که ناخالصی‌هایی که توانسته‌اند به عمق منافذ شما نفوذ کنند را پاک می‌کند. نتیجه این دو مرحله پاکسازی چیست؟ پوست شفاف‌تر و تمیزتر خواهید داشت!

۲. دو بار در هفته لایه برداری کنید

مراقبت پوست در آلودگی هوا

لایه برداری منظم بیش از اینکه صورت شما را از شر سلول‌های مرده خلاص می‌کند، مزایای دیگری نیز دارد. لایه برداری هفتگی، همچنین کثیفی و آلودگی را از عمق منافذ شما پاک می‌کند. مطمئن شوید که حداقل ۲ تا ۳ بار در هفته لایه برداری می‌کنید، اما با پوست خود ملایم باشید. از حرکات نرم و دایره‌ای برای اعمال لایه بردار روی پوست خود استفاده کنید و مطمئن شوید که از مواد خیلی خشن استفاده نمی‌کنید، زیرا باعث تحریک بیشتر پوست شما می‌شود.

۳. محصولات حاوی آنتی اکسیدان را به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید

بهترین خط دفاعی در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد آنتی اکسیدان‌ها هستند و خوشبختانه راه‌های زیادی برای اضافه کردن آنها به روتین مراقبت از پوست خود (البته علاوه بر رژیم غذایی) خواهید یافت. استفاده منظم از ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی، مانند ویتامین C، به جلوگیری از علائم استرس اکسیداتیو مانند لکه‌های تیره، خطوط ریز و افتادگی پوست کمک می‌کند.

۴. کرم ضد آفتاب را به صورت روزانه استفاده کنید

در حالی که کرم‌های ضد آفتاب ممکن است مستقیماً از پوست شما در برابر آلودگی محافظت نکنند، اما نقش مهمی در دفاع از پوست شما در برابر آلودگی دارند. آلاینده‌های هوا می‌توانند با اشعه ماوراء بنفش واکنش دهند و به سمومی تبدیل شوند که برای پوست شما بسیار مضر هستند. به این ترتیب، استفاده روزانه از یک ضد آفتاب برای جلوگیری از آسیب اشعه ماوراء بنفش تا حد امکان ضروری است.

بیشتر بخوانید: چرا باید از کرم ضد آفتاب استفاده کرد؟

۵. سطح رطوبت پوست خود را حفظ کنید

مراقبت پوست در آلودگی هوا

پوستی که به خوبی هیدراته شده باشد، پوستی سالم است! مرطوب کردن مناسب به تقویت سد چربی پوست شما کمک می‌کند، که به نوبه خود پوست را در برابر عوامل محیطی مانند آلاینده‌های موجود در هوا محافظت می‌کند. هنگامی که یک روز کامل را خارج از خانه هستید و هوا نیز آلوده است، مرطوب کننده‌ها و آبرسان‌های سبک و غیر چسبنده و در عین حال مغذی را انتخاب کنید تا از چرب به نظر رسیدن پوست خود جلوگیری کنید. کرم پمپی کامان می‌تواند انتخاب شما برای این منظور باشد، چرا که تمام این ویژگی‌ها که عنوان کردیم را دارد و به خوبی پوست شما را تغذیه و آبرسانی می‌کند.

چگونه آلودگی به پوست آسیب می‌رساند

مطالعات متعدد آلودگی را با بیماری‌های پوستی از جمله کهیر، آکنه، پیری زودرس پوست و بیماری‌های التهابی پوست مانند اگزما مرتبط دانسته‌اند.

دکتر آدام ماملاک، متخصص پوست توضیح می‌دهد که آلاینده‌ها از غشای سلولی پوست عبور کرده و در بدن منتشر می‌شوند. وی توضیح می‌دهد: «جذب آلاینده‌ها توسط پوست مشابه جذب آلاینده‌ها پس از استنشاق گزارش شده است. این بدان معناست که سطوح مشابهی از آلاینده‌ها از طریق پوست وارد بدن ما می‌شوند که از طریق تنفس این مواد شیمیایی مضر وارد بدن ما می‌شوند.

به محض اینکه آلاینده‌ها وارد پوست می‌شوند، سطوح طبیعی آنتی اکسیدان‌ها کاهش پیدا می‌کند و استرس اکسیداتیو رخ می‌دهد.

به گفته ماملاک، فرآیندهای متابولیک طبیعی و التهاب باعث می‌شود بدن رادیکال‌های آزاد تولید کند. ما به طور طبیعی آنتی اکسیدان تولید می‌کنیم تا این رادیکال‌های آزاد را قبل از اینکه به بدن و پوست آسیب وارد کنند، خنثی کنیم. بدن به طور معمول می‌تواند تعادل بین آنتی اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد را حفظ کند. با این حال، عوامل خارجی، مانند آلودگی یا اشعه ماوراء بنفش (UV) می‌توانند باعث عدم تعادل شوند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ و مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۹ نشان داده است که قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها در جو باعث تولید رادیکال‌های آزاد می‌شود و در عین حال پوست را از ویتامین‌های آنتی اکسیدانی C و E تخلیه می‌کند. این اتفاق باعث التهاب و آسیب به سد پوستی می‌شود.

نشان داده شده است که آلودگی محیطی به آسیب‌های پوستی که منجر به پیری می‌شود، از جمله لکه‌ها و چین و چروک‌های ناشی از آفتاب و همچنین از دست دادن رطوبت کمک می‌کند.

مراقبت پوست در آلودگی هوا

یک مطالعه چینی در سال ۲۰۱۱ بر روی نزدیک به ۷۰۰۰۰ نفر، افزایش سطح آلودگی ازن را با افزایش مراجعات برای کهیر، اگزما و درماتیت تماسی مرتبط دانست. مطالعات جامع‌تری باید انجام شود، اما به طور کلی، علائم بیماری‌های التهابی مزمن پوستی مانند آکنه و درماتیت آتوپیک (اگزما) با قرار گرفتن در معرض آلودگی تشدید می‌شوند.

آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) موارد زیر را به عنوان آلاینده‌های اصلی فهرست می‌کند:

  • دی اکسید نیتروژن
  • دی اکسید گوگرد
  • مونوکسید کربن
  • ذرات معلق (PM)
  • فلزات سنگین

ترکیبات اکسید نیتروژن با قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش با ترکیبات آلی فرار ترکیب می‌شود و برای تولید ازن در سطح زمین فعال می‌شوند. ذرات معلق منجر به استرس اکسیداتیو و التهاب می‌شود که با پیری پوست مرتبط است.

هیدروکربن‌های پلی آروماتیک (PAHs) آلاینده دیگری است که عمدتاً در دود سیگار یافت می‌شود که نشان داده شده است که باعث پیری زودرس پوست می‌شود.

مسلما این آلاینده‌ها در شهرهای بزرگتر بیشتر وجود دارد و زندگی شهری، این خطرات را برای ساکنین این شهرها دارد. بسیاری از سازمان‌های جهانی خودروها را یک عامل اصلی برای افزایش آلودگی‌ها می‌دانند که به طور قابل توجهی در آلودگی دی اکسید نیتروژن، مونوکسید کربن و دی اکسید گوگرد نقش دارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.