تفاوت ژل شستشو با فوم شستشو چیست؟

0 563

در یک برنامه روتین مراقبت از پوست استاندارد، استفاده از پاک‌کننده‌های صورت جایگاه ویژه‌ای دارند. در طول روز پوست ما در معرض انواع و اقسام آلاینده‌های موجود در هوا قرار می‌گیرد. اگر در کلان شهرهایی مانند تهران، کرج، مشهد و … نیز زندگی می‌کنید، آثار مخرب ذرات آلاینده هوا روی پوست دو چندان می‌شود. در چنین شرایطی لازم است که حتما با استفاده از پاک‌کننده‌های صورت، جلوی مسدود شدن منافذ پوستی را بگیرید. اما همان‌طور که می‌دانید انتخاب‌های متعددی در خصوص پاک‌کننده‌های پوست پیش روی ما قرار دارند. ژل‌ها و فوم‌های شستشو به عنوان دو مورد از پرکاربردترین محصولات پاکسازی منافذ پوست به شمار می‌روند. در این مطلب با بررسی تفاوت ژل شستشو با فوم شستشو قصد داریم تا شما را در انتخاب آن‌ها راهنمایی کنیم. دعوت می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

چرا باید از پاک‌کننده‌های پوست استفاده کنیم؟

قبل از اینکه به بررسی تفاوت ژل شستشو با فوم شستشو بپردازیم، لازم است که درباره اهمیت استفاده از پاک‌کننده‌ها بحث کنیم. اساسا این سوال مطرح می‌شود که یک پاک‌کننده چه ویژگی‌هایی دارد که به جای شستشوی صورت با آب باید به سراغ آن برویم؟ در پاسخ باید بگوییم که در شستشوی صورت با آب عملا لایه بیرونی پوست تمیز می‌شود؛ اما یک پاک‌کننده می‌تواند به لایه‌های داخلی پوست نیز نفوذ کرده و آن‌ها را هم پاکسازی کند.

بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که کیفیت پاکسازی منافذ پوست با استفاده پاک‌کننده‌های مخصوص به مراتب بالاتر از آب و صابون است. استفاده از این محصولات تمام منافذ مسدود شده پوست را باز می‌کند؛ چربی‌های اضافی را حذف کرده و سلول‌های مرده پوست را لایه‌برداری می‌نمایند. از آن گذشته در فرمولاسیون پاک‌کننده‌ها از مواد اولیه‌ای استفاده می‌شود که به تنظیم رطوبت پوست نیز کمک می‌کند. همچنین مدل‌های خاصی از این محصولات نیز تولید می‌شوند که برای به صورت اختصاصی برای پوست‌های خشک، چرب و حساس قابل استفاده هستند.

ژل شستشو چیست؟

تفاوت ژل شستشو با فوم شستشو

برای شناخت تفاوت ژل شستشو با فوم شستشو به عنوان دو مورد از رایج‌ترین پاک‌کننده‌های پوست باید ابتدا به معرفی آن‌ها بپردازیم. ژل‌های شستشو از نظر ظاهری بافتی شبیه به ژل‌های موی سر دارند. اساسا از ژل‌ها برای پاکسازی ملایم سطح پوست استفاده می‌شود. در عین حال این محصولات چربی پوست را در محدوده مناسب حفظ می‌کنند و به هیچ عنوان آسیبی به سلول‌های پوست وارد نمی‌کنند.

به طور کلی برای درمان پوست چرب و جوش دار کسانی که با حساسیت پوستی دست و پنجه نرم می‌کنند، ژل‌های شستشو انتخاب مناسبی است. نقش ژل‌های شستشو در پاکسازی لایه‌های بیرونی پوست به مراتب بیشتر است. به ندرت پیش می‌آید که برای پاکسازی لایه‌های داخلی پوست به سراغ ژل‌ها بروند. ژل‌ها در تنظیم PH پوست صورت نیز بسیار مفید هستند و باعث درخشندگی ظاهری آن نیز می‌شوند.

فوم شستشو چیست؟

در ادامه بررسی تفاوت ژل شستشو با فوم شستشو نوبت به معرفی فوم می‌رسد. هدف اصلی استفاده از فوم‌ها پاکسازی عمیق لایه‌های پوست است. در طول شبانه‌روز مقدار زیادی سبوم در لایه‌های زیرین پوست جمع می‌شوند. تا زمانی که نتیجه تجمع این ذرات به لایه بیرونی پوست نرسد، متوجه تاثیر مخرب آن‌ها نمی‌شوید. اما چه بهتر که قبل از بروز این مشکل به فکر راه‌حل آن باشید. یکی از راه‌های مراقبت پوست از آلودگی هوا، استفاده منظم از فوم شستشو است.

فوم‌ها ظاهری خمیری دارند و در تماس با آب یا پوست صورت خیلی سریع کف می‌کنند و حباب زیادی نیز ایجاد می‌شود. فوم‌ها به عنوان پاک‌کننده‌های خشن به حساب می‌آیند؛ چرا که در تولید آن‌ها از مواد مصنوعی استفاده می‌شود. دلیل این موضوع هم کمک به نفوذ پاک‌کننده به لایه‌های داخلی پوست است. سدیم لوریل سولفات (SLS) ماده اصلی تشکیل دهنده این فوم‌هاست که برای برخی افراد حساسیت‌زاست.

تفاوت ژل شستشو با فوم شستشو

تفاوت ژل شستشو با فوم شستشو چیست؟

حال که با این دو پاک‌کننده صورت آشنا شدیم، لازم است به بررسی تفاوت ژل شستشو با فوم شستشو بپردازیم. به طور کلی قبل از انتخاب شوینده مناسب برای پوست صورت حتما این بخش را با دقت مطالعه کنید.

 همان طور که اشاره کردیم ژل شستشو برای پاکسازی سطحی و فوم برای پاکسازی عمیق پوست استفاده می‌شود. به طور کلی اگر پوست شما چرب یا مستعد جوش نیست، توصیه می‌کنیم که اولویت انتخاب خود را پاک‌کننده فوم در نظر بگیرید. همچنین در شستشوی صورت با فوم از آب گرم استفاده کنید. ترجیحا شوینده‌های حاوی فوم بدون SLS را خریداری کنید تا از حساسیت‌های پوستی احتمالی نیز در امان بمانید.

اگر به هر دلیل پوست شما پس از استفاده از فوم شستشو واکنش منفی نشان داد، باید به سراغ شوینده ملایم یعنی ژل بروید. ژل‌ها محصولاتی بر پایه آب هستند و به همین دلیل نقش آبرسانی به پوست را نیز ایفا می‌کنند. البته بر خلاف فوم شستشو، تا حدودی به چربی پوست نیز می‌افزایند. بنابراین لازم است در خرید ژل شستشو حتما به این موضوع توجه داشته باشید.

ژل و فوم شستشو از نظر ظاهری نیز تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که از آن جمله می‌توان به سه مورد زیر اشاره کرد:

  • ژل معمولا کف نمی‌کند ولی فوم در تماس با پوست یا آب کف زیادی تولید می‌نماید.
  • ژل ظاهر شفافی دارد، در حالی که بافت فوم کاملا خمیری شکل است.
  • در بسته‌بندی ژل‌های شستشو معمولا حباب مشاهده نمی‌شود اما در فوم‌های شستشو معمولا حباب وجود دارد.

تفاوت ژل شستشو با فوم شستشو

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی تفاوت ژل شستشو با فوم شستشو پرداختیم. همان طور که مشاهده کردید، هر دو پاک کننده ویژگی‌های خاصی دارند که باید قبل از انتخاب آن‌ها مد نظر قرار دهید. پیشنهاد ما به شما خرید محصولات کامان است. برند کامان به عنوان یکی از بهترین تولیدکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی در کشور شناخته می‌شود. این شرکت تمام محصولات خود را تحت لیسانس برند جنوا از کشور سوئیس تولید می‌کند. در سبد ژل‌ها و فوم‌های شستشوی برند کامان، محصولات گوناگونی برای انواع و اقسام پوست‌ها وجود دارد که با خاطری آسوده می‌توانید گزینه مد نظر خود را تهیه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.