چگونه تناژ پوست خود را تشخیص دهیم؟

0 426

یکی از موضوعاتی که باید قبل از خرید محصولات آرایشی بهداشتی در نظر بگیرید، تناژ پوست است. حتی اگر به سراغ گران‌ترین برندهای لوازم آرایشی جهان هم بروید، بدون در نظر گرفتن تناژ پوست نمی‌توانید محصولات مناسبی را خریداری کنید. انتخاب محصولات آرایشی که با تناژ پوست شما سازگاری ندارند، نتایج ناامیدکننده‌ای را به دنبال خواهد داشت. هر نوع آرایشی در صورتی می‌تواند به زیباسازی چهره شما منجر شود که با تناژ طبیعی رنگ پوست صورت‌تان مطابقت داشته باشد. اگر به دنبال روش‌های تخصصی تناژ پوست خود هستید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

تناژ پوست چیست؟

مقدار ملانین ژنتیکی موجود در خارجی‌ترین لایه پوست یعنی اپیدرم تعیین کننده تناژ پوست شماست. ملانین نوعی ماده پلیمری پیچیده است که از سلول‌هایی به نام ملانوسیت ساخته می‌شود. حضور این ماده در پوست صورت به صورت رنگدانه‌های تیره یا سیاه طبیعی مشاهده می‌شود.

وقتی در معرض اشعه ماورابنفش خورشید قرار می‌گیرید، ملانوسیت‌ها به عنوان مکانیزم دفاعی بدن فعال می‌شوند. در اثر فعالیت آن‌ها مقدار زیادی ملانین تولید می‌شود. ملانین‌های تولید شده در سراسر اپیدرم توزیع می‌شوند. وظیفه آن‌ها جذب اشعه ماورابنفش مضر خورشید است.

دقیقا همین موضوع باعث می‌شود تا رنگ پوست افراد با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تابش خورشید دست خوش تغییر شود. به عنوان مثال افرادی که در اقلیم‌های آفتابی و گرم مانند مناطق جنوبی ایران زندگی می‌کنند، پوست تیره‌تری دارند؛ چرا که بدن آن‌ها برای دفاع در برابر نور خورشید، ملانین بیشتری تولید می‌کند.

البته این موضوع به هیچ عنوان نقش عوامل ژنتیکی در رنگ پوست افراد را انکار نمی‌کند. هر چند دسته‌بندی تناژ پوستی افراد کار دشواری است؛ اما در حالت کلی می‌توان تناژ پوست را در سه گروه زیر دسته‌بندی کرد:

۱. روشن

نحوه تشخیص تناژ پوست

رنگ یا تناژ پوست روشن به طور طبیعی مربوط به افراد ساکن در اقلیم‌هایی است که شدت آفتاب در آنجا محدود است. بنابراین بدن آن‌ها نیاز چندانی به تولید ملانین برای محافظت از پوست ندارد. پوست‌های روشن در مواجهه با نور آفتاب بسیار حساس هستند و خیلی سریع واکنش نشان می‌دهند. به همین دلیل در بین لوازم آرایشی و بهداشتی لازم برای سفر به مناطق آفتابی حتما باید کرم ضد آفتاب را قرار دهند.

۲. متوسط

در ادامه روش‌های تشخیص تناژ پوست باید به معرفی تناژ متوسط بپردازیم که بعضا با نام زیتونی نیز شناخته می‌شود. این رنگ ظاهری خنثی و متعادل دارد و معمولا اجرای تکنیک‌های زیبایی با استفاده از لوازم آرایشی روی آن‌ها خیلی آسان است. پوست این افراد در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب به صورت کنترل شده به خوبی برنزه می‌شود.

۳. تیره

پوست‌های با تناژ تیره معمولا در اقلیم‌هایی که بیشترین شدت تابش خورشید را دارند، به وفور مشاهده می‌شود. هر چند بدن این دسته از افراد به طور طبیعی مقاومت به مراتب بیشتری در برابر اشعه‌های ماورابنفش دارد؛ اما این موضوع به معنی مصون بودن آن‌ها از آسیب‌های اشعه ماورابنفش نیست. شدت تیرگی پوست افراد نیز بر اساس میزان قرارگیری آن‌ها در برابر آفتاب متغیر خواهد بود.

تناژ زیر پوستی (SKIN UNDERTONE) چیست؟

در خصوص موضوع تشخیص تناژ پوست لازم است که به مفهوم مهم دیگری تحت عنوان تناژ زیر پوستی نیز اشاره کنیم. به طور کلی به سایه مربوط به رنگ پوست افراد، تناژ زیرپوستی گفته می‌شود. در یک دسته‌بندی کلی تناژ زیر پوستی را می‌توان در سه گروه زیر تقسیم کرد:

  • تناژ سرد (قرمز و صورتی)
  • گرم (زرد، هلویی و طلایی)
  • خنثی (زیتونی)

نحوه تشخیص تناژ پوست

این امکان وجود دارد که رنگ پوست شما در آینه قرمز به نظر برسد ولی تناژ زیر پوستی آن طلایی یا زرد باشد. حال که با این دو مفهوم مهم آشنا شدیم باید به بررسی روش‌های شناسایی تناژ پوستی برویم.

روش‌های تشخیص تناژ پوستی

قبل از اینکه روی اشتباهات آرایشی خود تمرکز کنید، باید با روش‌های تشخیص تناژ پوست آشنا شوید. در اینجا چند روش کاربردی و ساده را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که در زمان اجرای هر یک از روش‌های زیر، پوست شما باید کاملا تمیز و عاری از مواد آرایشی باشد.

زیر نور طبیعی صورت خود را تماشا کنید

اگر در زمان آرایش کردن متوجه می‌شوید که تناژ پوست شما خاکستری رنگ می‌شود، لازم است صورت خود را کاملا پاکسازی کنید. سپس آن را خشک کرده و حداقل یک ربع صبر کنید. باید به جایی بروید که نور طبیعی در آن وجود دارد. نورهای فلورسنت کمک در تشخیص تناژ پوست نمی‌کنند. یک آینه انتخاب کنید و زیر نور طبیعی خورشید، چهره‌تان را تماشا کنید. بهترین نقطه برای مشاهده تشخیص رنگ پوست، مشاهده خط فک است؛ چرا که کمتر از سایر بخش‌ها تحت تاثیر تغییرات ناشی از نور قرار می‌گیرد. به این ترتیب شما می‌توانید تناژ طبیعی پوست خود را شناسایی کنید.

نحوه تشخیص تناژ پوست

تست نقره / طلا را اجرا کنید

یکی دیگر از روش‌های ساده تشخیص تناژ پوست، استفاده از جواهرات زینتی از جنس طلا و نقره است. اگر جواهرات نقره در کنار پوست شما زیباتر به نظر می‌رسند، احتمالا تناژ پوست‌تان سرد است؛ اما اگر جواهرات از جنس طلا بهتر به نظر می‌رسند، رنگ پوست گرمی دارید.

رگ‌های خورد را زیر نور طبیعی بررسی کنید

زیر پوست بدن رگ‌های زیادی وجود دارند. برای تشخیص تناژ پوست می‌توانید رگ‌های خود را زیر نور طبیعی بررسی کنید یکی از سه نتیجه زیر را در بررسی‌های خود به دست خواهید آورد:

  • اگر رگ‌های شما آبی یا بنفش به نظر می‌رسند، تناژ پوست‌تان سرد است.
  • اگر رگ‌های شما سبز یا آبی مایل به سبز به نظر می‌رسند، تناژ پوست‌تان گرم است.
  • اگر تشخیص سبز یا آبی بودن رگ‌ها برایتان سخت است، احتمالا تناژ پوستی خنثی دارید.

نحوه تشخیص تناژ پوست

واکنش پوست خود را در معرض نور خورشید بررسی کنید

کافی‌است یک ساعت زیر نور خورشید قدم بزنید یا استراحت کنید. قطعا پوست بدن شما واکنشی از خود نشان خواهد داد. اگر پوست شما به حالت برنزه دربیاید، تناژ پوستی متوسطی خواهید داشت؛ اما اگر دچار آفتاب سوختگی می‌شوید، قطعا رنگ پوستی روشنی دارید.

نحوه خرید لوازم آرایشی متناسب با تناژ پوست

اگر طرفدار سبک آرایش نود یا ملایم هستید یا هر سبک آرایشی دیگری را می‌پسندید، لازم است که خرید لوازم آرایشی را به بعد از تشخیص تناژ پوست موکول کنید. عده‌ای در خرید خود صرفا روی موضوعات ساده‌ و ابتدایی مانند تاریخ انقضای محصولات آرایشی و بهداشتی تمرکز می‌کنند. در حالی که عوامل بسیار مهم‌ترین نیز وجود دارند که باید حتما مد نظر قرار بگیرند. در اینجا پیشنهاداتی برای تناژ پوستی سرد، گرم و خنثی در خرید لوازم آرایشی مطرح می‌کنیم.

تناژ زیرپوستی سرد

  • سایه‌های چشم به رنگ آبی
  • رژ لب‌های قرمز، صورتی و بنفش
  • رژگونه‌های ملایم و گلگون

تناژ زیرپوستی گرم

  • سایه‌های خاکستری
  • رژگونه‌های مرجانی
  • رژ لب‌های قرمز تیره

تناژ زیر پوستی خنثی

  • به راحتی می‌توان از هر نوع لوازم آرایشی استفاده کرد.

کلام پایانی

در این مطلب سعی کردیم تا راه‌های ساده و کاربردی تشخیص تناژ پوست را بررسی کنیم. هر یک از این روش‌ها را به راحتی می‌توان استفاده کرد. توجه داشته باشید که در زمان خرید لوازم آرایشی حتما توضیحات و نکات ذکر شده در خصوص تناژ پوستی در بسته‌بندی یا راهنمای محصولات را به دقت مطالعه کنید. به این ترتیب به راحتی موفق خواهید شد تا محصولات مناسب برای رنگ و تناژ پوست خود را خریداری کنید. تناژ پوست شما چگونه است؟ از کدام یک از روش‌های فوق برای شناسایی آن استفاده کرده‌اید؟ آیا روشی دیگری را می‌شناسید که بتوان به موارد فوق اضافه کرد؟ نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.