خشکی دور لب نشانه چیست؟

0 21,028

خشکی دور لب و همچنین چاک خوردن لب‌ها می‌تواند بر اثر برخورد بیش از حد بزاق دهان، زبان زدن‌های مداوم، غذاهای پرادویه و هوای سرد و خشک به وجود آید. با این حال، این مشکل می‌تواند بر اثر مشکلات سلامتی نیز به وجود آید و دلایلی غیر از دلایل بالا داشته باشد.

خشکی دور لب معمولا می‌تواند منجر به پوسته پوسته شدن و گاهی قرمز شدن و خون افتادن شود و واقعا می‌تواند شرایط دردناک و ناراحت کننده‌ای به وجود آورد. لب‌های چاک خورده بر اثر خشکی، بسیار شایع هستند و بیشتر در اثر هوای سرد، خشک و باد بر روی صورت به وجود می‌آیند. در حالی که خشکی دور لب معمولا خیلی خطرناک شناخته نمی‌شود، اما می‌تواند در برخی مواقع هشدار دهنده باشد و نشانه‌ای از یک بیماری مانند دیابت دوران بارداری باشد. اما در مواقعی که به بیماری خاصی ارتباط ندارد، می‌توانید در خانه آن را درمان کنید.

دلایل شایع در بروز خشکی دور لب

به گفته بسیاری از پزشکان، خشکی دور لب معمولا به خاطر شرایط محیطی از جمله بزاق دهان و لب زدن لب‌ها، غذاهای پرادویه و هوای سرد و خشک رخ می‌دهد. سرماخوردگی و آسیب‌های ناشی از آفتاب سوختگی نیز می‌تواند باعث خشکی دور لب می‌شود و همچنین داروهایی مانند کاهش دهنده کلسترول خون نیز لب‌ها را خشک می‌کنند.

تماس با مواد آلرژیک یا تحریک کننده یکی دیگر از دلایل شایع خشکی و چاک روی لب‌ها است، جایی که قرار گرفتن در معرض یک محصول خارجی مانند محصولات آرایشی نامرغوب، باعث واکنش آلرژیک یا تحریک مستقیم پوست لب‌ها می‌شود. اما بیشتر اوقات، خشک شدن لب‌ها ناشی از خشکی هوا و قرار گرفتن در معرض باد است.

بیماری‌هایی که باعث خشکی دور لب می‌شوند

خشکی دور لب

خشکی دور لب همچنین می‌تواند به دلیل انواع بیماری‌های زمینه‌ای از جمله بیماری تیروئید، کمبود ویتامین، بیماری‌های دوران بارداری و عواقب آن و بیماری التهابی روده باشد. عملکرد کم تیروئید ممکن است باعث خشکی دهان و لب شود و گزارش شده است که کمبود ویتامین B کمپلکس یا سطح روی یا آهن نیز باعث ترک خوردن لب‌ها می‌شود. بیماری کرون نیز می‌تواند کل دستگاه گوارش را از لب‌ها تا مقعد تحت تأثیر قرار دهد و اگر خشکی لب‌های شما بسیار شدید است، ترک خوردگی‌های بسیار دارد و همچنین درد شکم شما بهبود پیدا نمی‌کند، این ممکن است یک دلیل نادر باشد و باید سریع آن را به دکتر خبر دهید.

بیماری چاک خوردگی گوشه‌های دهان یا لب، یکی دیگر از موارد شایع است که می‌تواند باعث خشکی یا شکاف لب شود. این بیماری و مشکل به طور معمول به دلیل هوای سرد، رشد بیش از حد مخمر و یا میزان بالای تحریک کنندگی بزاق رخ می‌دهد و معمولاً با داروهای ضد مخمر، ضد التهاب یا استفاده از بالم لب یا مرطوب کننده لب‌ها درمان می‌شود.

بیماری التهاب آکتینیک بیماری است که در آن معمولا لب‌ها بر اثر اشعه‌های خورشید دچار التهاب، خشکی و چاک خوردگی می‌شود. این یک بیماری پیش سرطانی است که به طور معمول لب پایین را تحت تأثیر قرار می‌دهد (که به سمت بالا به سمت خورشید قرار دارد، بنابراین در معرض آسیب بیشتری است). اگر لب‌های بسیار خشکی دارید و چاک خوردن و التهاب در آنها زیاد و بهتر نمی‌شوند، به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

نحوه درمان خشکی دور لب

خشکی دور لب

معمولا خشکی دور لب به خودی خود بهبود پیدا می‌کند، اما اگر بعد از یک یا دو روز خوب نشد و بهبود پیدا کردن لب‌ها را مشاهده نکردید، باید سعی کنید از بالم لب برای مرطوب کردن لب‌ها آن استفاده کنید. بالم لب حاوی ترکیبی از موم و روغن است که به عنوان یک محافظ روی پوست لب می‌نشیند و آن را آبرسانی می‌کند. بهترین انتخاب برای شما بالم لب کامان می‌تواند باشد که در ترکیبات آن گلیسیرین و ویتامین‌ها موجود می‌باشد، که می‌تواند رطوبت را در لب‌های شما حفظ کند، آنها را از عناصر و مواد مضر محافظت کند و باعث بهبودی سریع لب‌ها می‌شود. بالم لب کامان در میان محصولات پرفروش کامان قرار دارد و دلیل آن نیز اثرگذاری درست آن روی این مشکل است.

کاربرد وازلین برای مو و لب می‌تواند به یک اندازه باشد. وازلین یکی دیگر از موارد مورد علاقه متخصص پوست برای این مشکل است. شما می‌توانید وازلین را به صورت مرتب در طول روز استفاده کنید و به این ترتیب پوست لب‌های خود را همیشه نرم و لطیف نگه دارید.

از محصولات حاوی عطر، کافور، منتول و اسید سالیسیلیک دوری کنید، زیرا این مواد می‌توانند باعث تحریک پوست، منجر به از بین رفتن خاصیت مقاوم بودن پوست و از بین رفتن آب بدن شوند، که باعث بدتر شدن خشکی در دور لب‌های شما می‌شوند. شما همچنین می‌توانی از لایه بردارهای لب نیز استفاده کنید، اما باید توجه داشته باشید که اگر پوست لب‌ها بسیار خشک و مستعد بدتر شدن هستند، از مصرف لایه بردار خودداری کنید زیرا این امر می‌تواند بیشتر به پوست لب‌های شما آسیب برساند. نکته جالب در مورد بالم لب کامان این است که در صورت استفاده از بالم لب می‌توانید لب‌های خود را لایه برداری نیز کنید.

اما اگر بالم لب به شما کمکی نکرد، به متخصص پوست خود مراجعه کنید. اگر بعد از چند روز استفاده از بالم لب خشکی دور لب‌های شما به خودی خود بهبود نیافت، می‌توانید از هیدروکورتیزون ۱ درصد برای درمان لب‌های خشک شده خود استفاده کنید.

اگر به دنبال یک داروی خانگی طبیعی برای خشکی دور لب هستید، پیشنهاد می‌کنیم روغن نارگیل را امتحان کنید زیرا به راحتی و بدون چکیدن روی لب‌های شما پخش می‌شود و می‌ماند.

وقتی دور لب‌های کودک شما خشک شده باشد باید چه کار بکنید؟

خشکی دور لب

کودکان در معرض ابتلا به عفونت سطحی پوستی به نام ایمپتیگو هستند، به خصوص اگر پوستی باز یا ترک خورده داشته باشند، این عفونت را می‌گیرند و به راحتی به دیگران نیز منتقل می‌کنند. اگر کودک شما لب‌هایش ترک خورده است، حتما با متخصص اطفال تماس بگیرید.

نحوه جلوگیری از خشکی دور لب

در اینجا سه روش ساده برای جلوگیری از خشکی دور لب‌ها، شکاف خوردن لب‌ها و صاف و مرطوب نگه داشتن آنها وجود دارد:

  • از زبان زدن لب‌ها خودداری کنید. گاهی اوقات افراد برای کاهش احساس خشکی لب‌ها، لب‌های خود را زبان می‌زنند، اما بزاق در واقع وضعیت را بدتر می‌کند.
  • به لب‌های خود توجه کنید. اگر احساس خشکی یا خارش روی لب‌های خود دارید، زود از بالم لب استفاده کنید.
  • از خوردن غذاهای ادویه دار صرف نظر کنید. اگر پوست حساسی دارید، سعی کنید از خوردن غذاهای پرادویه که باعث تحریک لب‌ها می‌شود خودداری کنید.

سخن پایانی

رسیدگی به لب‌ها بسیار اهمیت دارد، چرا که به طور مستقیم روی ظاهر افراد تأثیر دارد. خشکی دور لب می‌تواند بر اثر عوامل محیطی مانند خشکی هوا و باد رخ دهد و هم می‌تواند به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای و بارداری باشد. در نهایت برای درمان آن استفاده مداوم از بالم لب را پیشنهاد می‌دهیم و با این محصول می‌توانید همیشه لب‌های خود را مرطوب و لطیف نگه دارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.