چگونه شوینده صورت مناسب پوست خود را انتخاب کنیم؟

1,074

داشتن پوستی بدون لک، صاف و درخشان، آرزوی همه خانم‌ها و حتی آقایان است. اما از آنجایی که همه پوستی ندارند که همیشه درخشان باشد، اینجاست که روتین مراقبت از پوست وارد عمل می‌شود. در حالی که احتمالاً می‌دانید که استفاده از شوینده صورت اولین گام در روتین مراقبت از پوست است، اما خب این امکان وجود دارد که در زمان خرید شوینده صورت با تعدد انتخاب مواجه شوید و نتوانید خوب تصمیم بگیرید. در این مقاله سعی داریم تا شوینده‌های صورت مناسب پوست‌های مختلف را معرفی کنیم و بگوییم کدام شوینده مناسب پوست شما نیست. فراموش نکنید که در حال حاضر یکی از پرفروش‌ترین محصولات برند کامان شوینده‌های آن است که می‌توانید آنها را برای پاکسازی پوست خود انتخاب کنید. محصولات کامان در حال حاضر در میان بهترین‌های بازار ایران به شمار می‌آیند که روز به روز نیز به بازار خرید آنها در سطح جهان اضافه می‌شود.

در صورتی که پوست خود را نمی‌شناسید، مقاله تشخیص نوع پوست می‌تواند شما را راهنمایی کند تا بتوانید اولین مرحله از روتین پوستی و انتخاب شوینده مناسب را طی کنید.

شستشوی صورت چیست و چه کاربردی دارد؟

شستشوی صورت اساساً باید آلودگی، عرق، سبوم، باکتری‌ها، سلول‌های مرده و آرایش را از سطح پوست پاک کند. بسیار مهم است که با انتخاب شوینده‌ای مناسب برای نوع پوست صورت خود، آن را به روش صحیح پاکسازی کنید. یک پاک کننده بسیار عالی می‌تواند منافذ را مسدود کند، در حالی که یک پاک کننده نامناسب پوست، می‌تواند باعث خشکی پوست و همچنین تحریک پوست شود. به دنبال محصولاتی باشید که درون آنها موادی مانند کوکامیدوپروپیل بتائین یا تری گلیسیرید کاپریلیک باشد که سورفکتانت‌های بدون سولفات هستند و پوست شما را تحریک نمی‌کنند. از صابون‌های معمولی و روزمره که برای بدن یا دست‌های خود استفاده می‌کنید روی پوست صورت استفاده نکنید، زیرا پوست را بیش از حد خشن و خشک می‌کنند و به مرور زمان باعث آسیب پوست می‌شوند.

انتخاب شوینده صورت

انتخاب شوینده صورت

هنگام انتخاب یک شوینده صورت، ممکن است گزینه‌های بسیاری داشته باشید، اما با دانستن نوع پوست خود می‌توانید انتخاب‌های خود را محدود کنید. پاکسازی پوست چیزی بیش از شستن و پاک کردن کثیفی، پاک کردن آرایش و چربی اضافی است، و این مرحله مهم مراقبت از پوست می‌تواند به رفع مشکلات و نیازهای خاص پوست شما کمک کند. برای اینکه به شما سرنخی در مورد نوع پوست بدهیم، موارد زیر را عنوان می‌کنیم:

  • پوست معمولی: این نوع پوست خشکی یا چربی بیش از حد ندارد و به طور کلی عاری از منافذ باز، آکنه و حساسیت است.
  • پوست خشک: زمانی که پوست فاقد آب و روغن‌های طبیعی باشد، خشک تلقی می‌شود. این نوع پوست ممکن است بافت خشن، خطوط و چین و چروک‌های عمیق و قابل مشاهده، تیرگی و از دست دادن قابلیت ارتجاعی و همچنین افزایش حساسیت و احساس سفت شدن داشته باشد.
  • پوست چرب: پوست چرب بیش از حد سبوم تولید می‌کند و احتمالاً منافذ باز و بزرگ، جوش‌های سرسیاه، آکنه و یک برق خاصی دارد.
  • پوست مختلط: نواحی از این نوع پوست چرب و نواحی خشک است. تیرگی و بافت خشن در برخی نقاط و منافذ باز و بزرگ، جوش‌های سرسیاه و درخشندگی در برخی نقاط (به ویژه در اطراف بینی، چانه و پیشانی) از ویژگی‌های پوست مختلط است.
  • پوست حساس: افراد با پوست حساس به عوامل خارجی از جمله مراقبت از پوست واکنش نشان می‌دهند. علائم پوست حساس می‌تواند شامل سوزش، خارش و قرمزی باشد. این نوع پوست نیاز به مراقبت از پوست در فصل‌های مختلف و آن هم به صورت خاص دارد.

شوینده مناسب پوست چرب

انتخاب شوینده صورت

به دنبال مایع شستشوی صورت یا ژل پاک‌کننده‌ای باشید که بر پایه فوم و حاوی موادی مانند آلفا هیدروکسی اسید، بتا هیدروکسی اسید، نیاسینامید، زغال‌سنگ و خاک رس باشد. شوینده‌ای که بتواند کنترل چربی را در پوست شما به درستی انجام دهد و منافذ باز را عمیقا پاکسازی کند. همچنین، این نوع شوینده به تنظیم تولید چربی در پوست نیز کمک می‌کند و این کار را بدون ایجاد احساس خشکی در صورت شما انجام می‌دهد. فرمول این شوینده باید PH را تنظیم کند، رشد باکتری‌ها را کاهش دهد و از بروز آکنه جلوگیری کند. همچنین می‌توانید شوینده‌های حاوی رتینول را امتحان کنید. این نوع شوینده‌ها می‌توانند چرخه طبیعی را به پوست چرب برگردانند، به این معنی که به پوست کمک می‌کنند تا پوست‌های مرده را از بین ببرد و دوباره پوست جدید تولید کند.

اگر پوست شما مستعد آکنه است، پاک کننده‌های پایه آب می‌توانند گزینه‌ای عالی برای محافظت از پوست در برابر آکنه باشند. برای چنین نوع پوستی، استفاده از روش پاکسازی دو منظوره بسیار ایده‌آل است؛ ابتدا با یک پاک کننده مبتنی بر روغن و سپس یک پاک کننده مبتنی بر آب می‌توان چربی اضافه پوست را از بین برد و تعادل را به پوست برگردانند.

خرید ژل شستشوی صورت مخصوص پوست دارای جوش کامان

شوینده مناسب پوست خشک

انتخاب شوینده صورت

پاک‌کننده‌ای که جرم و آلودگی‌ها را بدون از بین بردن چربی‌های طبیعی پوست پاک می‌کند، بهترین گزینه برای پوست‌های خشک است. یک شوینده آبرسان به خصوص آنهایی که با گلیسیرین یا روغن‌های ضروری ساخته شده‌اند، می‌توانند این کار را انجام دهند و سعی کنید تا حد امکان از مدل‌های فاقد صابون استفاده کنید. اگر بعد از شستن با شوینده، پوست صورت شما سفت و خشک می‌شود، می‌توانید این را نشانه‌ای برای تغییر شوینده‌ی خود در نظر بگیرید.

توصیه می‌شود محصولاتی را انتخاب کنید که فاقد الکل هستند و پوست را آبرسانی می‌کنند. موادی مانند اسید لاکتیک، سرامیدها، روغن بادام و عصاره جو دوسر همیشه در شوینده‌های مناسب پوست‌های خشک استفاده می‌شوند و اثربخشی خوبی دارند. پوست خشک فقط به یک نوک انگشت شوینده صورت نیاز دارد و اگر از مدل‌های روغنی استفاده می‌کنید، دو تا سه قطره برای پاکسازی پوست مناسب و کافی است. هنگام شستشوی صورت از آب داغ باید دوری کرد، زیرا می‌تواند خشکی پوست را تشدید کند.

خرید ژل شستشوی صورت مخصوص پوست خشک کامان

شوینده مناسب پوست مختلط

انتخاب شوینده صورت

پوست مختلط به محصولی متعادل نیاز دارد، زیرا قسمت‌های خاصی از پوست خشک است، در حالی که ناحیه تی زون (یا همان پیشانی و بینی) و همچنین چانه چرب هستند. پزشکان استفاده از یک شوینده ملایم ژلی را برای این نوع پوست پیشنهاد می‌کنند که صورت را بدون خشک شدن تمیز و همچنین آبرسانی نیز می‌کند. مانند شوینده‌های پوست خشک، شوینده‌های پوست مختلط باید چربی و آلودگی را بدون از بین بردن رطوبت پوست پاک کند. شوینده ایده‌آل برای این نوع پوست مدلی است که  چربی پوست را تنظیم کند و علاوه بر تمیز کردن آلودگی‌ها و آرایش، بتواند رطوبت طبیعی پوست را نیز حفظ کند.

به دنبال شوینده‌هایی ساخته شده با آلوئه ورا، روغن درخت چای و ویتامین C باشید. میسلار واتر گزینه موثر دیگری برای پاکسازی این نوع پوست است. روغن موجود در میسلار واتر، پوست را از چربی و کثیفی پاک می‌کند و در عین حال رطوبت مورد نیاز پوست را نیز تامین می‌کند.

خرید ژل شستشوی صورت مخصوص پوست نرمال کامان

شوینده مناسب پوست حساس

انتخاب شوینده صورت

شوینده‌های فومی که موادی مانند آلوئه ورا، پوست درخت بید و فندق دارند، گزینه مناسب برای پوست‌های حساس است. برای پاکسازی پوست‌های حساس تنظیم pH نیز مهم است، زیرا زمانی که pH آن از حالت نرمال خارج می‌شود حساسیت نشان می‌دهد. از خرید شوینده‌های حاوی عطر، روغن‌های ضروری، الکل، دارای خاصیت لایه‌برداری و مواد شیمیایی اجتناب کنید. از پاک کننده‌های فوق العاده ملایم با بافت کرمی استفاده کنید و فقط به اندازه یک نخود برای تمیز کردن کل صورت کافی است.

خرید ژل شستشوی صورت مخصوص پوست حساس کامان

سخن پایانی

این مقاله به شما کمک کرد تا بتوانید مناسب پوستتان شوینده مناسب پیدا و خریداری کنید. اما برای حسن ختام قصد داریم تا مراحل پاکسازی کامل صورت را بیان کنیم که بتوانید روتین پوستی خود را تمام و کمال انجام دهید.

  • پاک کننده را بین کف دست گرم کنید تا مواد تشکیل دهنده محصول فعال شوند.
  • برای تحریک جریان خون و کمک به سم زدایی، آن را با حرکات دایره‌ای ملایم روی پوست خود ماساژ دهید. گردن و ناحیه پشت گوش خود را فراموش نکنید.
  • همیشه توصیه می‌شود برای شستن صورت از آب ولرم استفاده کنید. پس از شستن پاک کننده، صورت خود را با آب سرد بشویید تا طراوت آن را افزایش دهید.
  • با یک حوله تمیز به آرامی و نه به صورت خشن، پوست را خشک کنید.
  • تا پوست کمی رطوبت دارد، آبرسان را بزنید.

پس از انجام تمام مراحل بالا می‌توانید باقی مراحل روتین پوستی خود را انجام دهید و از داشتن پوست سالم و شاداب لذت ببرید. توصیه می‌شود که کار شستشوی صورت را یک بار صبح و یک بار شب انجام دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.