درمان پوست چرب و جوش دار چیست؟

0 8,198

زمانی که غدد چربی در پوست بیش از حد سبوم تولید کنند، باعث می‌شود که پوست افراد چرب شود. سبوم یک ماده مومی و روغنی است که از پوست محافظت و باعث آبرسانی آن می‌شود. سبوم برای حفظ سلامت پوست حیاتی است. با این حال، مقدار بیش از حد آن می‌تواند منجر به پوست چرب، مسدود شدن منافذ پوست و بروز آکنه و جوش شود. مراقبت و رسیدگی به پوست چرب اغلب مستلزم آن است که فرد روتین مراقبت از پوست خود را به یک عادت تبدیل کند.

در این مقاله، ما در مورد شش روش صحبت می‌کنیم که از طریق آنها فرد می‌تواند علائم پوست چرب را بدون داروهای شیمیایی کاهش دهد.

۱. به طور منظم پوست صورت خود را بشویید

شستشوی منظم می‌تواند میزان چربی روی پوست را کاهش دهد. اما قبل از اینکه روش شستشو را بگوییم، باید عنوان کنیم که فراموش نکنید که در انتخاب شوینده مناسب پوست خود بسیار دقت کنید و مدلی را بخرید که برای پوست‌های چرب است.

روش‌های زیر برای شستشوی پوست‌های چرب توصیه می‌شود:

  • پوست خود را با شوینده ملایم و آب ولرم بشویید.
  • از شوینده‌های حاوی عطر، مرطوب‌کننده‌های بیش از حد یا مواد شیمیایی خشن که می‌توانند پوست را تحریک یا خشک کنند، اجتناب کنید چرا که این مواد می‌توانند تولید سبوم را افزایش دهند.
  • از استفاده از حوله و پارچه‌های خشن برای خشک کردن پوست خود اجتناب کنید، زیرا کشیدن این مدل پارچه‌ها روی پوست ممکن است پوست را تحریک کند تا چربی بیشتری تولید کند.

اگر این راه‌ها را به صورت روزانه امتحان کردید و پاسخ خوبی دریافت نکردید، می‌توانید سراغ محصولات درمانی پوست چرب و جوش دارد بروید. این محصولات حاوی اسیدهایی هستند که می‌توانند چربی پوست را تنظیم کنند، مانند:

  • سالیسیلیک اسید
  • گلیکولیک اسید
  • بتا هیدروکسی اسید
  • بنزوئیل پراکسید

درمان پوست چرب و جوش دار

این نوع اسیدها می‌توانند روی برخی پوست‌ها باعث ایجاد حساسیت و تحریک شوند. هنگام شروع استفاده از یک محصول جدید، ابتدا آن را روی ناحیه کوچکی از پوست استفاده کنید تا ببینید بدن چگونه نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد.

انتخاب پاک کننده مناسب صورت ممکن است برای برخی افراد سخت باشد. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ مشخص شد که یک پاک کننده ملایم صورت ساخته شده با سدیم کربوکسیلات و آلکیل کربوکسیلات برای مقابله با آکنه موثر عمل می‌کند، اگرچه تولید سبوم را در برخی از نواحی صورت افزایش می‌دهد.

اما باز هم بهتر است سراغ محصولاتی بروید که چربی پوست شما را به حد نرمال برسانند و به این ترتیب می‌توانید از بروز جوش و‌ آکنه جلوگیری کنید.

برای خرید پاک کننده‌های صورت اینجا کلیک کنید.

۲. از تونر استفاده کنید

تونرهای حاوی الکل باعث خشکی پوست می‌شوند. با این حال، طبق یک تحقیق در سال ۲۰۱۴، مواد قوی طبیعی موجود در تونرها، مانند فندق افسون‌گر، می‌توانند خاصیت تسکین دهنده برای پوست داشته باشند.

فندق افسون‌گر دارای محتوای الکل بالایی است که آن را به یک ماده قوی طبیعی و ضد التهاب تبدیل می‌کند. بسیاری از افراد با پوست چرب از فندق افسون‌گر به تنهایی به عنوان تونر استفاده می‌کنند.

در برخی افراد، تونرهای طبیعی می‌توانند منافذ بزرگ شده را کوچکتر نشان دهند و تکه‌های کوچکی از آلودگی‌ها یا آرایش را که در منافذ محبوس شدند را از روی صورت پاک کنند.

با این حال، این محصولات ممکن است برای همه جواب ندهد. برخی ممکن است متوجه شوند که هنگام استفاده از تونرهای قوی و طبیعی، صورتشان گزگز یا خارش پیدا می‌کند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است نشانه‌ای از تحریک باشد که می‌تواند منجر به تولید بیشتر سبوم شود.

همه باید هر تونر جدیدی را روی قسمت کوچکی از پوست آزمایش کنند تا از تحریک احتمالی جلوگیری کنند.

درمان پوست چرب و جوش دار

۳. صورت خود را به آرامی خشک کنید

هنگام خشک کردن صورت پس از شستشو و استفاده از تونر، باید به آرامی پوست خود را با یک حوله نرم یا پد آرایشی نرم خشک کنید.

با این حال، این باید با دقت انجام شود. پایین کشیدن پوست با حوله یا استفاده از یک حوله خشن توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است پوست را برای ایجاد سبوم بیشتر تحریک کند.

۴. از کاغذهای جذب چربی پوست و پدهای آرایشی استفاده کنید

بسیاری از شرکت‌ها کاغذهای جذب چربی پوست تولید می‌کنند که کاغذهایی هستند که بر روی پوست صورت گذاشته می‌شوند و با جاذبه‌ای که دارند، چربی را از پوست بیرون می‌کشند.

کاغذهای جذب چربی پوست روند تولید سبوم در پوست را کاهش نمی‌دهند، اما می‌توان از آنها برای برداشتن چربی اضافی پوست در طول روز استفاده کرد تا براق بودن پوست کمتر شود.

همچنین می‌توانید سراغ پدهای آرایشی و میسلار واتر بروید و یا اینکه دستمال مرطوب‌های مخصوص پوست چرب را امتحان کنید که حاوی مواد پاک‌کننده آشنا مانند اسید سالیسیلیک یا اسید گلیکولیک هستند. اینها ممکن است به از بین بردن چربی اضافی در طول روز و در عین حال پاکسازی منافذ و پوست کمک کنند.

۵. از ماسک صورت استفاده کنید

برخی از ماسک‌های صورت ممکن است برای درمان پوست چرب مفید باشند. این نوع ماسک‌ها می‌توانند حاوی موادی مانند موارد زیر باشند:

  • ماسک خاک رس یا ماسک‌های حاوی مواد معدنی مانند اسمکتیت یا بنتونیت. این نوع ماسک‌ها می‌توانند روغن‌ها را جذب کنند و درخشندگی و سطح سبوم پوست را، بدون تحریک پوست کاهش دهند. فقط برای جلوگیری از خشک شدن پوست گاهی از این مدل ماسک‌ها استفاده کنید و بعد از آن از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید.
  • ماسک عسل. در تحقیقی در سال ۲۰۱۱ عنوان شده است که عسل خام طبیعی دارای خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی کنندگی است. قرا دادن ده دقیقه‌ای یک ماسک صورت عسل روی پوست، آکنه و چربی پوست را کاهش می‌دهد و در عین حال پوست را نرم نگه می‌دارد.
  • ماسک جو دوسر. همان‌طور که در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ پیشنهاد شد، ماسک‌های حاوی جو دوسر به پاکسازی پوست کمک می‌کنند. جو دو سر حاوی پاک کننده ملایم، آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی است که می‌تواند پوست تحریک شده را تسکین دهد.

۶. از آبرسان و مرطوب کننده‌های مناسب استفاده کنید

درمان پوست چرب و جوش دار

در حالی که بسیاری از افرادی که پوست چرب دارند از ترس اینکه پوستشان چرب‌تر به نظر برسد از مرطوب‌کننده‌ها دوری می‌کنند، استفاده از مرطوب‌کننده‌های مناسب می‌تواند برای این نوع پوست مفید باشد. برای افرادی که پوست بسیار چرب دارند، یک آبرسان و مرطوب کننده بدون چربی می‌تواند به حفظ رطوبت و محافظت از پوست کمک کند، بدون اینکه احساس چربی داشته باشد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که آلوئه ورا می‌تواند مرطوب کننده خوبی برای درمان آکنه و پوست‌های چرب باشد.

برخی از ترکیبات موجود در آلوئه ورا می‌توانند اثر تسکین دهنده طبیعی بر روی پوست داشته باشند. این مطالعه اشاره کرد که یک محصول باید حداقل ۱۰ درصد آلوئه در خود داشته باشد تا یک آبرسان مرطوب کننده موثر باشد.

برخی از افراد استفاده از ژل آلوئه خالص را برای مرطوب کردن انتخاب می‌کنند، اما باید از مواد پنهان، به ویژه الکلی که می‌تواند پوست را خشک و تحریک کند، آگاه باشند.

برای آبرسانی پوست به شما بمب آبرسان کامان را پیشنهاد می‌کنیم که اتفاقا برای پوست‌های چرب نیز آبرسان دارد. به عنوان مثال بمب آبرسان Q10 کامان به خوبی چربی پوست را کنترل می‌کند و در عین حال ترمیم کننده، جوانساز و ضد چروک نیز است.

اگر هم قصد دارید تا از آلوئه ورا برای آبرسانی و مرطوب کنندگی پوست استفاده کنید، در میان محصولات کامان محصولی با این ویژگی وجود دارد که به آن کنسانتره پمپی آلوئه ورا کامان می‌گویند که می‌توانید آن را نیز خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: اهمیت آبرسانی پوست

جلوگیری از افزایش چربی پوست و جوش

پیشگیری از افزایش چربی پوست که با ژنتیک مرتبط است، دشوار است. حتی پوست چرب ناشی از تغییرات هورمونی نیز به سختی قابل کنترل است. بهترین پیشگیری برای پوست چرب این است که فرد یک روتین مراقبت از پوست را پیدا کند که موثر باشد و به آن پایبند باشد.

وقتی پوست چرب می‌شود، پنهان کردن آن با آرایش می‌تواند بسیار جذاب و خوشایند باشد. اما برخی از محصولات، به ویژه محصولات پایه روغن، می‌توانند علائم را بدتر کنند یا منافذ را مسدود کنند. لوازم آرایشی پایه آب برای افراد دارای پوست چرب مستعد جوش گزینه بهتری هستند.

بسیاری از مردم همچنین می‌گویند رژیم غذایی آنها چیزی است که پوست آنها را از عملکرد خوب باز می‌دارد. پرهیز از غذاهای چرب و چربی‌های ترانس و داشتن یک رژیم غذایی کامل و مقوی، به پوست کمک می‌کند تا چربی کنترل شده‌ای داشته باشد.

علائم چربی پوست

درمان پوست چرب و جوش دار

پوست چرب اغلب روی صورت تاثیر می‌گذارد و خیلی واضح خود را نشان می‌دهد. برای اینکه بدانیم نحوه تشخیص نوع پوست چرب به چه صورت است، باید عنوان کنیم که علائم پوست چرب عبارت‌اند از:

  • ظاهری براق یا چرب
  • منافذ بسیار بزرگ یا واضح روی پوست
  • پوستی که سفت یا زبر به نظر می‌رسد
  • بروز جوش‌های گاه به گاه یا مداوم
  • منافذ مسدود شده و جوش‌های سر سیاه

افرادی که پوست چرب دارند، معمولا برای آرایش کردن مشکلات بسیاری دارند و به سختی می‌توانند میزان براقی و چربی پوست خود را پنهان کنند.

علائم پوست چرب و شدت آن بین افراد متفاوت است. ژنتیک ممکن است در میزان چرب شدن پوست نقش داشته باشد. تغییرات هورمونی یا سطوح استرس بالا نیز ممکن است باعث افزایش تولید سبوم روغنی در بدن شود.

نتیجه گیری

بسیاری از درمان‌های خانگی برای پوست چرب به خوبی مورد تحقیق قرار نگرفته‌اند، اگرچه شواهد علمی نشان می‌دهد که برخی از آنها می‌توانند موثر باشند.

رسیدن به درمان نهایی برای کنترل چربی پوست و چلوگیری از جوش، کاملا به تجربه شخصی افراد بستگی دارد و اینکه چه راهی روی پوست آنها بیشتر جواب داده است. هر فرد باید روتینی را پیدا کند که برای او مفید باشد و به آن پایبند باشد.

بهترین اقدام ممکن است مشورت با یک متخصص پوست و رسیدن به بهترین روتین پوستی و پی بردن به عواملی باشد که می‌تواند باعث چرب شدن پوست شوند.

لازم است ابتدا هر محصول یا روشی را روی قسمت کوچکی از پوست آزمایش کنید تا هرگونه واکنش پوست را متوجه شوید. اگر پوست نسبت به محصول خاصی واکنش بد نشان داد، نباید دوباره از آن استفاده کرد و افراد باید برای گزینه‌های دیگر با متخصص پوست مشورت کنند.

بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست در فصول مختلف

منبع medicalnewstoday
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.