فواید هیالورونیک اسید برای پوست چیست؟

0 1,188

اگر روتین پوستی داشته و یا اینکه به خرید محصولات پوستی علاقه داشته باشید و درباره آن تحقیق کرده باشید، حتما اسم هیالورونیک اسید به گوشتان خورده است. هیالورونیک اسید یک ماده ژله‌ای مانند است که بدن ما به طور طبیعی آن را تولید می‌کند و در واقع به روان شدن بافت‌ها کمک کند. این ماده تاثیر بسیاری در سلامت پوست، بهبود زخم، استحکام استخوان و دیگر عناصر و حتی عملکردهای بدن دارد. دانشمندان در بررسی‌های خود این ماده را در سراسر بدن به ویژه در چشم‌ها، مفاصل و پوست یافته‌اند و وظیفه اصلی آن تامین رطوبت این نواحی از بدن است.

اما چرا از این ماده در محصولات پوستی استفاده می‌شود و فواید آن برای پوست چیست؟ در این مقاله ما را همراهی کنید تا با فواید هیالورونیک اسید برای پوست آشنا شوید.

فواید هیالورونیک اسید برای پوست

هیالورونیک اسید نقش مهمی در رطوبت رسانی پوست دارد. با افزایش سن، رطوبت پوست در افراد کاهش پیدا می‌کند و به همین خاطر است که، برخی از افراد به دنبال مصرف مکمل‌های هیالورونیک اسید می‌روند. مکمل‌های هیالورونیک اسید می‌توانند به شکل خوراکی، کرم‌های موضعی، سرم‌ها یا حتی تزریقی باشند.

مواردی که در ادامه نام می‌بریم، همگی از فواید هیالورونیک اسید برای صورت و بدن هستند.

۱. پوست را آبرسانی می‌کند

بسیاری از افراد از هیالورونیک اسید برای آبرسانی پوست خود استفاده می‌کنند. تمام افرادی که به پوست خود اهمیت می‌دهند، می‌توانند با مصرف هیالورونیک اسید چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی مانند کرم، از پوست خود مراقبت و رطوبت را به آن برگردانند.

هیالورونیک اسید می‌تواند رطوبت پوست را افزایش دهد و کیفیت زندگی افرادی که پوست خشک دارند را بهبود بخشد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ با شرکت کنندگان خانم انجام شد که در آن، شرکت‌کنندگان از هیالورونیک اسید موضعی در محصولاتی مانند لوسیون، سرم و کرم استفاده می‌کردند. نتیجه این مطالعه حاکی از افزایش رطوبت پوست تا ۹۶ درصد پس از ۸ هفته استفاده از انواع مختلف این محصولات بود.

با استفاده از کرم‌های آبرسان حاوی هیالورونیک اسید می‌توانید خشکی پوست را کاهش دهید و پوستی بهتر داشته باشید. برای نهایت اثربخشی، باید سراغ آبرسانی بروید که توانایی انجام این کارها را داشته باشد و به اصطلاح آبرسان قوی باشد. بمب آبرسان کامان پیشنهاد ما به شما برای آبرسانی پوست صورت و همچنین کاهش چین و چروک و آسیب‌های پوست ناشی از کمبود آب در بدن می‌باشد. در واقع این آبرسان از محصولات کامان به عنوان یکی از بهترین‌ها در آبرسانی پوست به شمار می‌آید که طرفداران بسیاری نیز دارد.

کرم آبرسان و مواد تشکیل دهنده آن مانند هیالورونیک اسید، مواد مغذی مورد نیاز پوست را تامین می‌کند و پس از جذب به پوست باعث انعطاف پذیر شدن آن و همچنین لطافت بیشتر آن می‌شود.

۲. به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند

هیالورونیک اسید به پوست در حفظ رطوبت و به فرآیند بازسازی بافت که در بهبود زخم‌ها بسیار نقش دارد، کمک می‌کند. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان داده شد که استفاده از هیالورونیک اسید برای بهبود زخم‌های پوست می‌تواند به تسکین التهاب و ترمیم بافت پوست کمک کند.

۳. بافت پوست را صاف می‌کند

فواید هیالورونیک اسید برای پوست

برخی اوقات مشکلات روی پوست و تغییر ناگهانی پوست، ممکن است بر اثر عوامل محیطی و اجتماعی باشد. به عنوان مثال، تغییرات پوستی در دوران پیری می‌تواند بر اثر همین موضوع باشد.

یک مطالعه قدیمی نشان می‌دهد که هیالورونیک اسید می‌تواند به کاهش زبری پوست افراد و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست آنها کمک کند.

۴. خاصیت ضد پیری دارد

حدود ۵۰ درصد از کل هیالورونیک اسید موجود در بدن، در پوست ما وجود دارد. تغییر در مقدار این ماده در بدن، خصوصا به واسطه بودن در معرض اشعه ماوراء بنفش، می‌تواند منجر به بروز چین و چروک شود. هیالورونیک اسید می‌تواند به طور قابل توجهی چین و چروک روی پوست و عمق آن را کاهش و استحکام و قابلیت ارتجاعی پوست را افزایش دهد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ روی این موضوع کار می‌کرد و در آن خانم‌ها هیالورونیک اسید را به صورت موضعی، دو بار در روز و به مدت ۸ هفته استفاده می‌کردند.

این مطالعه کاهش ۴۰ درصدی در عمق چین و چروک و افزایش ۵۵ درصدی در استحکام و کشسانی پوست را در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که از هیالورونیک اسید استفاده نکردند، گزارش کرد.

۵. درد مفاصل را تسکین می‌دهد

افرادی که در مفاصل خود مشکل دارند، می‌توانند با تزریق هیالورونیک اسید این درد را کاهش دهند. در یک بررسی در سال ۲۰۱۷ از روش‌های درمانی مختلف برای افراد مبتلا به استئوآرتریت که درد و التهاب مفاصل را تجربه می‌کردند، استفاده شد. این مطالعه نشان داد که ترکیب هیالورونیک اسید با داروهایی که برای درمان این مشکلات استفاده می‌شوند، مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا کورتیکواستروئیدها، می‌تواند اثربخشی این روش‌های درمانی را افزایش دهد.

۶. علائم اگزما را کاهش می‌دهد

هیالورونیک اسید می‌تواند به بهبود علائم اگزمای خفیف تا متوسط کمک کند. شرکت کنندگان در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ انجام شد، دریافتند که استفاده از هیالورونیک اسید به شکل فوم اگزمای آنها را بیشتر از کرم حاوی سرامید بهبود بخشیده است.

۷. بیماری لثه را درمان می‌کند

فواید هیالورونیک اسید برای پوست

در یک بررسی در سال ۲۰۱۶ عنوان شد که هیالورونیک اسید موضعی می‌تواند نقشی اساسی در مراقبت‌های بعد از عمل‌های دندانپزشکی، ایفا کند. هیالورونیک اسید می‌تواند به بهبود زخم‌ها کمک کند و همچنین، می‌تواند تأثیر مثبتی بر افراد مبتلا به بیماری لثه و زخم‌های دهان داشته باشد.

۸. رفلاکس اسید معده را کاهش می‌دهد

بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) یک بیماری شایع است که باعث علائمی مانند رفلاکس اسید و سوزش سر دل می‌شود. در یک بررسی در سال ۲۰۱۷ مشخص شد، زمانی که مکمل‌های هیالورونیک اسید همراه با داروهای از بین برنده‌ی اسید معده مصرف می‌شوند، نتیجه آن بهبود علائم افراد مبتلا به بیماری ریفلاکس معده است.

۹. خشکی چشم را درمان می‌کند

چشم حاوی مقدارِ زیادی هیالورونیک اسید است. بنابراین، قطره‌های چشمی حاوی هیالورونیک اسید می‌توانند به درمان علائم خشکی چشم کمک کنند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که مصرف ترکیبی از هیالورونیک اسید خوراکی و موضعی علائم خشکی چشم را در شرکت کنندگان کاهش داده است.

۱۰. خشکی واژن را درمان می‌کند

خشکی واژن یکی از مشکلات اساسی در زنان است که معمولا پس از یائسگی رخ می‌دهد. این مشکل می‌تواند کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و آزاردهنده باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که ترکیبی از کرم هیالورونیک اسید و کرم استروژن به کاهش علائم خشکی واژن کمک می‌کند.

محققان همچنین خاطرنشان کردند که هیالورونیک اسید به تنهایی، اثر بیشتری در مورد این مشکل دارد. بنابراین افرادی که نمی‌توانند از درمان‌های هورمونی مانند کرم استروژن استفاده کنند، می‌توانند از هیالورونیک اسید به تنهایی برای کاهش علائم خشکی واژن استفاده کنند.

۱۱. از درد مثانه جلوگیری می‌کند

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تزریق هیالورونیک اسید به مثانه می‌تواند به کاهش برخی از علائم سندرم مثانه کمک کند. اما با این حال، شواهدی دال بر اینکه آیا مکمل‌های خوراکی می‌توانند روی این مشکل تاثیر داشته باشند یا خیر، وجود ندارد.

آیا می‌توان هر روز از هیالورونیک اسید استفاده کرد؟

فواید هیالورونیک اسید برای پوست

اینکه هر فرد، هر چند وقت یک بار می‌تواند از هیالورونیک اسید استفاده کند به نوع استفاده از آن بستگی دارد. به طور معمول، یک فرد می‌تواند از محصولات مراقبت از پوست حاوی هیالورونیک اسید دو بار در روز استفاده کند، اما برای مصرف هر محصول باید به دستورالعمل روی جعبه آن دقت کرد چرا که هر محصول دستور استفاده خاص خود را دارد.

انواع

هیالورونیک اسید در اشکال مختلف و به روش‌های متعددی مصرف می‌شود.

دهانی

قرص هیالورونیک اسید برای درمان چندین مشکل از جمله موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • آبرسانی پوست و کاهش چین و چروک
  • درد مفاصل

حتما باید قبل از استفاده از هر نوع مکملی با پزشک خود یا سایر متخصصان مشورت کنید، زیرا ممکن است میان هیالورونیک اسید و سایر داروها تداخل به وجود آید.

موضعی

هیالورونیک اسید به شکل موضعی نیز وجود دارد که انواع آن شامل موارد زیر می‌شود:

  • کرم
  • لوسیون
  • سرم
  • فوم

هیالورونیک اسید می‌تواند به افزایش سطح رطوبت در پوست و کاهش علائم پیری کمک کند.

تزریق

هیالورونیک اسید تزریقی می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد و برای اهداف پزشکی و زیبایی استفاده شود.  یکی از اهداف آرایشی هیالورونیک اسید، انواع فیلرها از جمله فیلرهای صورت و لب است. متخصصان پوست و زیبایی، از فیلرهای حاوی هیالورونیک اسید برای حجیم‌تر کردن لب و صورت استفاده می‌کنند.

از آنجایی که بدن به طور طبیعی هیالورونیک اسید تولید می‌کند، بنابراین احتمال بروز واکنش آلرژیک در افراد و پس از تزریق این ماده کم است.

اثرات جانبی هیالورونیک اسید

فواید هیالورونیک اسید برای پوست

معمولاً در مورد عوارض جانبی استفاده منظم از هیالورونیک اسید، گزارش‌های زیادی مشاهده نمی‌شود. احتمالاً به این دلیل است که بدن هیالورونیک اسید را به طور طبیعی تولید می‌کند و خب، این به این معنا است که احتمال بروز آلرژیک پس از استفاده از این ماده بسیار کم است.

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲، شرکت کنندگان هیالورونیک اسید خوراکی را به مدت ۱۲ ماه مصرف کردند. پس از انجام این مطالعه، هیچ‌گونه اثر سوء پس از مصرف این ماده گزارش نشد.

تزریق هیالورونیک اسید

یک مقاله قدیمی به این موضوع اشاره دارد که هیالورونیک اسید تزریقی می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد. با این حال، این اثرات بیشتر به دلیل خود تزریق است نه هیالورونیک اسید. عوارض جانبی تزریق هیالورونیک اسید ممکن است شامل موارد زیر شود:

  • درد
  • کبودی
  • پوست برافروخته
  • خارش
  • تورم

هیالورونیک اسید در بارداری یا شیردهی

افرادی که هیالورونیک اسید را تزریق می‌کنند، اگر قصد باردار شدن یا شیردهی دارند، باید با پزشک خود مشورت کنند. در حال حاضر شواهد کافی برای نشان دادن تاثیر تزریق هیالورونیک اسید بر جنین یا نوزاد وجود ندارد.

نتیجه‌گیری

بسیاری از فواید هیالورونیک اسید به عنوان یک عنصر در مراقبت از پوست آگاه هستند، اما فواید دیگر این ماده برای بدن را نمی‌دانند.

استفاده از مکمل‌های حاوی هیالورونیک اسید یا محصولات موضعی می‌تواند به افراد کمک کند ظاهری جوان داشته باشند و با بسیاری از علائم پیری مقابله کنند. اما با این حال، این امکان برای آنها وجود دارد تا برخی مشکلات مربوط به سلامت بدن مانند خشکی واژن یا درد مفاصل را نیز با کمک هیالورونیک اسید درمان کنند.

به صورت کلی، قبل از مصرف هر گونه مکمل حاوی هیالورونیک اسید با یک متخصص مشورت کنید. برای مصرف هر ماده‌ای باید مطمئن شوید که بدنتان واکنشی به آن نشان نمی‌دهد و یا با داروهای دیگر تداخل پیدا نمی‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.