چگونه منافذ پوست را پاکسازی کنیم؟ + ۷ روش طلایی

0 486

در سطح پوست ما منافذ بسیار زیادی وجود دارند. سلامت پوست ما در گرو باز ماندن این منافذ است. مقدمه بسیاری از مشکلات مانند کدر شدن، بروز لکه‌ها و بیماری‌های پوستی مربوط به انسداد این منافذ است. عوامل مختلفی باعث می‌شوند تا منافذ موجود در سطح پوست افراد مسدود شوند. در این مطلب ضمن معرفی این عوامل، قصد داریم به بررسی راهکارهای موثر برای پاکسازی منافذ پوست نیز بپردازیم. این اقدامات را باید به عنوان بخشی از برنامه روتین مراقبت از پوست مد نظر قرار دهید. از شما دعوت می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

منظور از مسدود شدن منافذ پوستی چیست؟

پوست بدن ما در طول شبانه‌روز در معرض آلاینده‌ها و باکتری‌های موجود در هوا قرار دارد. این آلاینده‌ها به مرور زمان در منافذ موجود در پوست صورت ما قرار می‌گیرند. از طرفی بسته به نوع پوست، وجود چربی اضافی نیز مزید بر علت می‌شود. این در حالی است که سلول‌های مرده پوست و باقی مانده مواد آرایشی روی صورت نیز به عنوان عوامل مهم دیگر در مسدود شدن منافذ پوستی به شمار می‌روند.

منافذ پوست در واقع به عنوان بخشی از فولیکول‌های پول به شمار می‌روند که نوعی غده چربی به حساب می‌آیند. این غده‌ها وظیفه ترشح سبوم را بر عهده دارند. سبوم یک ماده روغنی است که نقش کلیدی در حفظ رطوبت و محافظت از پوست ایفا می‌کند. تولید سبوم به اندازه کافی باعث لطافت و نرمی پوست بدن افراد نیز می‌شوند.

پاکسازی منافذ پوست

اگر تولید سبوم در پوست بیش از حد عادی صورت بگیرد، این مواد روغنی با چربی سلول‌های مرده پوست و سایر موادی که در بالا برشمردیم، ترکیب شده و باعث مسدود شدن منافذ پوستی می‌شوند. چنین مشکلی بیشتر در پوست صورت اتفاق می‌افتد. بنابراین برای جلوگیری از کاهش رطوبت و لطافت پوست، لازم است که نسبت به جلوگیری از مسدود شدن منافذ حساس باشید.

روش‌های پاکسازی منافذ پوست

گاهی اوقات افراد برای پاکسازی منافذ پوست از دست، موچین یا ابزارهای مشابه آن استفاده می‌کنند. باید توجه داشته باشید که این روش شاید موجب باز شدن منافذ موجود در پوست شود؛ اما در عین حال این امکان وجود دارد که در جای آن‌ها آکنه و لکه‌های پوست ناخوشایندی به وجود بیایند. از طرفی دیگر بروز جوش‌های سر سیاه یکی از دیگر از مشکلاتی است که در اثر مداخله اشتباه برای باز کردن منافذ پوست به وجود می‌آید. در این حالت مجبور خواهید شد تا به سراغ روش‌های درمان پوست چرب و جوش دار بروید.

در عوض راهکارهای مشخص و مفیدی برای این منظور وجود دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

۱. استفاده از شوینده‌های مناسب

اولین و مهم‌ترین راه حل پاکسازی منافذ پوست، انتخاب شوینده مناسب پوست صورت است. اسید سالسیلیک به عنوان یک لایه بردار شیمیایی قوی برای پوست‌های چرب به حساب می‌آید که حتی به پاکسازی لایه‌های داخلی پوست نیز کمک می‌کند. در عین حال نقش کلیدی در جلوگیری از ایجاد جوش در پوست صورت دارد. سلول‌های مرده موجود در پوست نیز در تماس با اسید سالسیلیک به طور کامل از بین می‌روند.

پاکسازی منافذ پوست

بنابراین در زمان خرید شوینده‌های صورت حتما به سراغ گزینه‌هایی بروید که حاوی سالسیلیک اسید هستند. زمان کافی برای شستشوی صورت خود با آب ولرم به کمک این شوینده‌ها اختصاص دهید. تجربه نشان داده است که نتایج مثبت استفاده از این نوع شوینده‌ها در باز شدن منافذ پوستی خیلی زود آشکار می‌شوند.

۲. استفاده از ژله‌های پاک‌کننده پوست

یکی از راه‌های مراقبت پوست در آلودگی هوا، استفاده از ژل‌های پاک‌کننده است. حتی در شرایط که امکان شستشوی صورت با مواد شوینده برای شما فراهم نیست، می‌توانید از ژل‌های پاک‌کننده استفاده کنید. در فرمولاسیون این محصولات از مواد اولیه‌ای استفاده می‌شود که به روشن شدن پوست و از بین بردن کلیه آلاینده‌های موجود در سطح آن کمک می‌کند.

معمولا توصیه می‌شود بسته به مدت زمان حضور در هوای آزاد و میزان آلودگی هوا، ۱ یا ۲ در طول شبانه‌روز از این ژل‌ها برای پاکسازی منافذ پوست صورت استفاده کنید. در سبد محصولات کامان، ژل‌های شستشوی صورت مناسب برای انواع پوست‌ها وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

۳. لایه‌برداری پوست با اسکراب

یکی از روش‌های فیزیکی پاکسازی منافذ پوست، استفاده از اسکراب است. به کمک اسکراب می‌توان سلول‌های مرده پوست را پاکسازی کرد. این فرآیند نه تنها با باز شدن منافذ پوستی کمک می‌کند، بلکه باعث صاف شدن و افزایش طراوت پوست نیز می‌گردند. معمولا با یکبار استفاده از اسکراب در طول هفته می‌توانید از تجمع سلول‌های مرده در سطح پوست صورت خود جلوگیری کنید.

نحوه لایه‌برداری پوست با استفاده از اسکراب به صورت زیر است:

  • ابتدا به کمک یک پاک‌کننده صورت خود را از مواد آرایشی، عرق و کثیفی‌های دیگر پاک کنید.
  • مقدار اسکراب را برداشته و روی صورت خود ماساژ دهید. مراقب باشید که نزدیک چشم نشوید.
  • بعد از چند دقیقه صورت خود را بشویید و با حوله خشک کنید.
  • از یک مرطوب‌کننده برای آبرسانی به پوست صورت استفاده کنید تا رطوبت پوست شما حفظ شود. کرم پمپی کامان یکی از مرطوب‌کننده‌های با کیفیت است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

پاکسازی منافذ پوست

۴. پاکسازی منافذ پوست با جوش شیرین

جوش شیرین به عنوان یک ماده با خاصیت اسیدی می‌تواند در پاکسازی منافذ پوست و لایه‌برداری مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر آن اگر در اثر تجمع مواد آلاینده در سطح پوست، PH آن افزایش پیدا کند، به کمک جوش شیرین عملیات خنثی سازی انجام می‌گیرد. هر چقدر PH پوست در شرایط خنثی قرار داشته باشد، احتمال بروز آکنه و خشکی آن به مراتب کاهش پیدا می‌کند.

توصیه می‌کنیم در خرید پاک‌کننده‌های صورت به دنبال محصولاتی باشید که جوش شیرین نیز در ترکیبات آن‌ها وجود دارد. به خاطر داشته باشید که پاک‌کننده‌های حاوی جوش شیرین به پاکسازی پوست تا لایه‌های عمیق کمک می‌کنند.

۵. استفاده از ماسک زغال و خاک رس

ماسک زغال و خاک رس به عنوان یک ترکیب لایه بردار فوق‌العاده به شمار می‌رود که به پاکسازی منافذ پوست و شفاف شدن آن کمک شایانی می‌کند. بسیاری از افراد برای جوانسازی پوست خود به سراغ این ماسک می‌روند. هر چند نام این ماسک کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ اما نتیجه خیره کننده استفاده از آن قطعا شما را شگفت‌زده خواهد کرد. استفاده ۱ یا ۲ دو بار از این ماسک در طول هفته برای جلوگیری از تجمع مواد زائد در سطح پوست کمک زیادی به شما خواهد کرد.

۶. بخار دادن صورت

یکی دیگر از روش‌های پاکسازی منافذ پوست، بخار دادن صورت است. دستگاه‌های بخار مخصوص صورت وجود دارند که هوای گرم و مرطوب را روی صورت شما به گردش در می‌آورند. به این ترتیب به باز شدن منافذ مسدود شده کمک می‌کنند. در کنار این فرآیند با کمک گرفتن از آبرسان‌های پوستی می‌توانید لطافت پوست خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید. برای انتخاب بهترین آبرسان بر اساس نوع پوست خود تصمیم گیری کنید.

۷. استفاده از لوسیون لایه بردار

لوسیون‌های لایه بردار یکی دیگر از محصولات کاربردی هستند که ضمن پاکسازی صورت به رفع مسدودی منافذ آن نیز کمک می‌کنند. به کمک لوسیون‌های لایه بردار می‌توان لکه‌های موجود در سطح پوست را نیز کاهش داد. در صورتی که طرز استفاده از لوسیون لایه بردار را به درستی یاد بگیرید، علاوه بر کاهش گرفتگی منافذ پوست به جوان‌سازی آن هم کمک خواهید کرد.

پاکسازی منافذ پوست

کلام پایانی

۷ روش اصلی که برای پاکسازی منافذ پوست پیش روی شما قرار دارند را در این مطلب بررسی کردیم. در انتخاب روش‌ها این نکته را در نظر داشتیم که اجرای همه آن‌ها در منزل امکان‌پذیر باشد. روش‌های دیگری نیز هستند که با مراجعه به پزشکان متخصص می‌توانید از آن‌ها آگاهی پیدا کنید. کدامیک از راه‌های فوق را برای باز کردن منافذ پوست خود استفاده کرده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.