برای جلوگیری از ریزش مو چه کارهایی باید انجام دهیم؟

24,222

کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش یا توقف ریزش مو انجام دهید. اما اینکه چه کاری انجام دهید، کاملا به دلیل ریزش مو بستگی دارد.

برخی شرایط مانند ریزش مو پس از بارداری ممکن است به خودی خود برطرف شود. همچنین شما باید به یاد داشته باشید ریختن روزانه موها به تعداد مشخص، کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

زمانی که ریزش بیش از حد دارید و این ریزش به صورت مداوم شد، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است با آزمایشات مختلف تشخیص دهد که ریزش موی شما ناشی از مشکلاتی نظیر تیروئید، استرس، عفونت‌های پوست سر، ریزش موی آندروژنیک یا طاسی با الگوی مردانه یا حتی تنها به دلیل پا به سن گذاشتن باشد. در این مقاله قصد داریم تا درباره ۲۲ نکته برای جلوگیری از ریزش مو با شما صحبت کنیم تا بتوانید بر این شما غلبه کنید.

رژیم غذایی

اولین نکته‌ها درباره رژیم غذایی و نحوه خورد و خوراک شما است که باید آن را درست کنید.

۱. رژیم مدیترانه‌ای

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که رژیم غذایی حاوی سبزیجات خام و گیاهان تازه مانند رژیم مدیترانه‌ای ممکن است خطر ریزش موی آندروژنیک یا طاسی با الگوی مردانه و زنانه را کاهش دهد یا حتی روند آن را کُند کند.

بهترین نتایج هنگامی مشاهده شد که شرکت کنندگان بیش از سه روز در هفته از این خوراکی‌ها – مانند جعفری، ریحان، دیگر سبزیجات و سالاد – استفاده می‌کردند.

۲. پروتئین

فولیکول‌های مو بیشتر از پروتئینی به نام کراتین ساخته می‌شوند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ روی ۱۰۰ نفر با ریزش مو نشان داد که این افراد دچار کمبود مواد مغذی هستند که این مواد مانند اسیدهای آمینه بودند که به عنصر مهم در بدن در ساخت پروتئین است.

در حالی که محققان خاطرنشان می‌کنند که مطالعات بیشتری در این مورد لازم است، اما داشتن یک رژیم غذایی غنی از پروتئین می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند. خوراکی‌های سالم غنی از پروتئین شامل تخم مرغ، آجیل، لوبیا و نخود فرنگی، ماهی، لبنیات کم چرب، مرغ و بوقلمون می‌شوند.

۳. ویتامین A

ویتامین A از رتینوئیدها به وجود می‌آیند، که می‌توانند سرعت رشد مو را افزایش دهند. این ویتامین همچنین ممکن است به تولید غدد چربی پوست نیز کمک کند، پوست سر را سالم نگه داشته و در پی آن موهای بیشتری روی سر باقی بماند.

بشقاب خود را با غذاهای غنی از ویتامین A مانند سیب زمینی شیرین، فلفل دلمه‌ای و اسفناج پر کنید،‌ تا بتوانید موها و پوست سر سالمی داشته باشید.

مکمل‌ها

جلوگیری از ریزش مو

برخی افراد ممکن است به برخی خوراکی‌ها حساسیت داشته باشند و نتوانند آنها را در رژیم غذایی خود قرار دهند. مکمل‌ها مورد بعدی ما در این لیست هستند که با خوردن آنها می‌توانید ریزش موهای خود را کاهش دهید.

۴. مولتی ویتامین

دانشمندان تشخیص داده‌اند که مصرف ویتامین‌های A ، B ، C ، D ، آهن، سلنیوم و روی همه در روند رشد و نگهداری مو، به ویژه گردش خون در سلول‌ها بسیار اثر دارند. شما می‌توانید مولتی ویتامین‌های روزانه را در بیشتر داروخانه‌ها پیدا کنید یا از پزشک خود بخواهید که یکی از آنها را برای شما تجویز کند.

۵. ویتامین D

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که ویتامین D می‌تواند تأثیر زیادی روی ریزش مو داشته باشد. درمان کمبود ویتامین در بدن می‌تواند به طور مؤثر روی کاهش ریزش مو تأثیر بگذارد. در مورد مصرف روزانه ویتامین D باید با پزشک خود مشورت کنید.

۶. بیوتین

بیوتین – ویتامین H یا B7 – در سنتز اسیدهای چرب در بدن نقش دارد. این روند برای چرخه طبیعی تولید مو بسیار حیاتی است و در صورت کمبود این ویتامین، ممکن است دچار ریزش مو شوید. در مورد میزان مصرف این نوع ویتامین نیز باید با پزشک خود مشورت کنید.

۷. عصاره نخلک اره‌ای

این گیاه از میوه درختان کاج آمریکایی گرفته شده است و ممکن است به مردان در حفظ سطح تستوسترون کمک کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۴ نشان داد که حدود ۶۰ درصد از شرکت کنندگان با مصرف این عصاره توانسته بودند تا ریزش موهای خود را کاهش و یا حتی متوقف کنند. مقدار مصرف در این مطالعه ۲۰۰ میلی گرم در روز بود.

۸. جینسینگ

جینسینگ حاوی مواد شیمیایی خاصی است که ممکن است باعث رشد مو در پوست سر شود. برای میزان مصرف این ماده مکمل نیاز به بررسی‌ها و مطالعات بیشتری است. در ضمن، با پزشک خود در مورد مصرف مکمل‌های جینسینگ صحبت کنید یا سعی کنید محلول‌های موضعی حاوی این ماده را روی پوست سر خود امتحان کنید.

مراقبت از مو

جلوگیری از ریزش مو

اما مهم‌ترین بخش در جلوگیری از ریزش مو همین بخش مراقبت از مو می‌باشد. شما باید برای موهای خود، درست مانند پوست صورت روتین مراقبتی داشته باشید و به آنها رسیدگی کنید.

۹. شستشوی منظم

شستشوی روزانه مو با سالم و تمیز نگه داشتن پوست سر می‌تواند از ریزش موها جلوگیری کند. نکته اصلی استفاده و انتخاب شامپوی مناسب برای هر مدل مو است. فرمول‌های خشن در برخی شامپوها ممکن است مو را خشک کرده و باعث شکسته شدن آن شوند و منجر به ریزش مو شوند.

اگر ریزش مو دارید، حتما باید از شامپوهای ضد ریزش استفاده کنید. شامپو ضد ریزش کامان پیشنهاد ما به شما برای جلوگیری از ریزش موها است که در میان محصولات پرفروش کامان نیز قرار دارد. این شامپو هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان قابل استفاده است و در ترکیبات آن انواع ویتامین مانند بیوتن و زینک را دارد و فرمولاسیون آن به گونه‌ای است که می‌توانید به صورت روزانه از آن استفاده کنید. در نهایت نیز می‌توانید پس از چند هفته اثر شامپو بر ریزش مو را مشاهده کنید.

خرید شامپو ضد ریزش کامان

۱۰. روغن نارگیل

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸، محققان به این پی بردند که روغن نارگیل ممکن است به جلوگیری از آسیب دیدن مو و قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش (UV) کمک کند.

اسید لوریک موجود در روغن نارگیل باعث می‌شود که پروتئین‌ها روی مو باقی بمانند و از موها در برابر خرد شدن و همچنین ریزش محافظت کنند. ماساژ روغن نارگیل روی پوست سر نیز باعث می‌شود خون بهتر داخل پوست سر جریان پیدا کند و به رشد مجدد موها کمک می‌کند.

۱۱. روغن زیتون

از روغن زیتون می‌توان برای حالت دادن موها، محافظت از آن در برابر خشکی و جلوگیری از شکنندگی موها استفاده کرد. روغن زیتون همچنین یک ماده اصلی در رژیم غذایی مدیترانه‌ای است که ممکن است به کاهش ریزش موی ژنتیکی کمک کند.

برای استفاده از این ماده طبیعی، خوب است که دو قاشق از آن را روی موهای خود بگذارید و پس از ۳۰ دقیقه آن را آبکشی کنید.

۱۲. برخورد آرام با موها

بستن دم اسبی موها به طور مداوم می‌تواند به ریشه موها آسیب بزند و به طور بالقوه منجر به ریزش بیش از حد و موخوره شود. در حالی که باید از سفت بستن موهای خود به طور مداوم خودداری کنید، باید به این نکته نیز توجه کنید که بگذارید موهایتان خشک شود تا از تحریک پوست سر خود جلوگیری کنید. گرمای اتو مو و همچنین سشوار، باعث آسیب دیدن ریشه و ساقه موها می‌شود.

۱۳. کاهش میزان رنگ کردن موها

کارهای زیبایی مو مانند رنگ کردن، هایلایت و حتی فر کردن و کراتینه مو برای صافی ممکن است به مو و پوست سر آسیب برساند. اگر قصد دارید تا این کارها را انجام دهید از آرایشگر خود در مورد رنگ موهای آلی و سایر مواردی که حاوی آمونیاک، پراکسید یا پارا فنیلن دی آمین (PPD) نیستند، سؤال کنید و بخواهید از این مواد روی موهای شما استفاده کنند.

درمان‌های پزشکی

جلوگیری از ریزش مو

اما ریزش موها ممکن است دلیل پزشکی نیز داشته باشد و نشانه‌ای از یک بیماری مانند تاثیر دیابت بر ریزش مو باشد. به همین خاطر، شما باید ابتدا دلیل ریزش را مشخص کنید و بعد سراغ درمان آن بروید.

۱۴. لیزر درمانی

انجام لیزر با درجه ضعیف ممکن است به بهبود تراکم مو کمک کند. برای افرادی که ریزش موی ژنتیکی دارند و به دلیل شیمی درمانی ریزش دارند، این روش می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

۱۵. پلاسمای غنی از پلاکت

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) به پوست سر به تحریک رشد در مناطقی که قبلاً تحت تأثیر ریزش مو قرار گرفته‌اند، کمک می‌کند. خون از طریق فیلتر عبور داده می‌شود تا پلاکت‌ها جدا شده و سپس به پوست سر تزریق شوند.

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷، ۱۱ شرکت کننده پس از چهار جلسه ۳۰ درصد رشد بیشتر مو در مناطقی مشاهده کردند که اثر ریزش را بسیار کاهش داده بود.

داروها

برای درمان ریزش مو برخی داروها نیز وجود دارند که نیاز به تجویز پزشک ندارند و می‌توانید آنها را از داروخانه‌ها تهیه کنید.

۱۶. ماینوکسیدیل

این داروی بدون نسخه (OTC) در بیشتر از نیمی از افرادی که به ریزش مو دچار بودند، جواب داده است و خب به همین خاطر افراد زیادی از آن برای درمان ریزش مو استفاده می‌کنند و آن را توصیه می‌کنند.

طریقه مصرف آن نیز به این صورت است که این مایع را به صورت چند قطره روی پوست سر بریزید و آن را ماساژ دهید. البته باید عنوان کنیم که برخی افراد بعد از استفاده از ماینوکسیدیل دچار عوارضی مانند خارش پوست سر و آکنه می‌شوند و عوارض جانبی نادرتر آن عبارت‌اند از: ضربان قلب نامنظم و تاری دید.

۱۷. فیناستراید

این قرص نیز ممکن است به کاهش ریزش مو کمک کند و حتی باعث تقویت ریشه موها برای رویش مجدد شود. این ماده برای مردان تأیید شده و برای مردان زیر ۶۰ سال بهتر عمل می‌کند. زنانی که باردار هستند یا ممکن است باردار شوند باید از مصرف این دارو خودداری کنند.

۱۸. فنیل‌افرین

فنیل‌افرین موضعی عمل ترشح چربی‌های پوست را شبیه سازی می‌کند و در واقع باعث تحریک فولیکول پوست می‌شود و به همین خاطر می‌تواند باعث کاهش ریزش مو شود. همچنین می‌تواند ریشه مو را قوی‌تر کند و به همین خاطر هنگام شانه کردن موها، میزان موی کمتری می‌ریزد. در مورد استفاده از این دارو حتما با پزشک مشورت کنید و بعد آن را مصرف کنید.

روش‌های دیگر

جلوگیری از ریزش مو

بعد از بررسی موارد اصلی در کاهش میزان ریزش مو، وقت آن رسیده که نکات مهم دیگر در این مشکل را بررسی کنیم که برخی از آنها به طور سنتی توسط افراد مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

۱۹. روغن‌های اساسی

روغن‌های اساسی ممکن است به کاهش ریزش مو کمک کنند. مطالعه‌ای در سال ۱۹۹۸ بر روی ۸۶ فرد مبتلا به آلوپسی یا همان طاسی صورت گرفت که این افراد را به دو گروه تقسیم کردند که یکی از آنها روغن چوب سرو استفاده کردند که با اسطوخودوس و رزماری مخلوط شده بود و روی پوست سر خود می‌زدند. پس از هفت ماه، ۴۳ درصد از آن گروه بهبود در وضعیت ریزش موهای خود را گزارش دادند.

از دیگر روغن‌های اساسی مورد توجه برای ریزش مو می‌توان به اسطوخودوس، گیاه بادرنجبویه و نعناع فلفلی اشاره کرد. سعی کنید دو قطره از هر یا همه این روغن‌ها را با چند قاشق غذاخوری روغن‌های اساسی دیگر مانند جوجوبا یا گندم مخلوط کنید و ۱۰ دقیقه قبل از شستن موها، به پوست سر خود بمالید.

۲۰. آب پیاز

مشاهده شده است که افراد مبتلا به آلوپسی بعد از دو بار در روز قرار دادن آب پیاز خام روی پوست سر، رشد مجدد مو را مشاهده کردند.

در حالی که تحقیقات در مورد این روش درمانی محدود است، اما به نظر می‌رسد که آب پیاز رشد و تقویت موهای سر را بیشتر می‌کند و خب، دانشمندان معتقدند که این جادو در محتوای گوگرد پیاز نهفته است.

۲۱. ماساژ دادن

ما می‌دانیم که ماساژ پوست سر احساس خوبی دارد، اما آیا می‌تواند به رشد موهای شما نیز کمک کند؟ شاید. یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۶ نشان داده است که چهار بار ماساژ پوست سر در طول هفته می‌تواند میزان رویش مجدد موها را افزایش دهد و همچنین ریزش مو را کاهش دهد.

۲۲. یوگا

ریزش مو ناشی از استرس ممکن است به خوبی با یوگا درمان شود. برای جلوگیری و کاهش سرعت ریزش مو، می‌توانید ویدیوهای بسیاری را در یوتیوب و در مورد روش‌های مختلف یوگا پیدا کنید.

چرا مو می‌ریزد؟

جلوگیری از ریزش مو

چرخه طبیعی موهای سر شما شامل رشد، استراحت و ریزش می‌شود. شما به طور طبیعی در طول روز حدود ۱۰۰ تار موی خود را از دست می‌دهید. اگر مشاهده کنید که موها به صورت دسته‌ای می‌ریزد و این حالت کاملا غیرطبیعی است، حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید دلیل آن را پیدا کنید.

برخی از ریزش‌ها موقتی است و ممکن است با تغییر رژیم غذایی، مصرف برخی از داروها یا تغییر سبک زندگی رخ دهند.

در سن ۴۰ سالگی، تقریبا نیمی از مردان به دلیل شرایط ارثی مانند آلوپسی آندروژنیک (طاسی الگوی مردانه) دچار ریزش مو می‌شوند. به همین ترتیب، بیش از نیمی از زنان ریزش موی ژنتیکی (طاسی با الگوی زنانه) را قبل از ۷۰ سالگی تجربه می‌کنند.

سایر دلایل ریزش مو عبارت‌اند از:

  • شرایط پزشکی، مانند آلوپسی یا طاسی، عفونت‌های پوست سر یا حتی دیابت
  • تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، زایمان، یائسگی یا مشکلات تیروئیدی
  • داروها یا مکمل‌ها، مانند داروهای مورد استفاده برای سرطان، فشار خون بالا، افسردگی یا آرتروز
  • پرتودرمانی برای بیماری‌هایی مانند سرطان
  • استرس، چه جسمی و چه روحی
  • روش‌های نادرست آرایش موها از رنگ مو تا آراستن مو با وسایل برقی

سخن پایانی

اگر ریزش موی ناگهانی یا شدید دارید، از پزشک خود وقت بگیرید و به او مراجعه کنید. برخی از شرایط، مانند مشکلات تیروئید، ممکن است با درمان‌های خانگی پاسخ ندهند و نیاز به درمان علل اصلی داشته باشند.

همچنین، به خاطر داشته باشید که هر درمان و روشی که استفاده می‌کنید ممکن است از شش ماه تا یک سال طول بکشد تا در مناطقی که ریزش مو قبلاً رخ داده است، بهبود دیده شود. استفاده از شامپوی ضد ریزش مو را نیز به هیچ عنوان فراموش نکنید. موهای شما باید به طور مداوم تحت درمان باشد و قدم اول استفاده از بهترین شامپوها ضد ریزش مانند شامپو ضد ریزش از محصولات کامان است.

منبع healthline
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.