هر آنچه باید درباره لایه برداری پوست بدانید

0 569

لایه برداری کمک می‌کند تا سلول‌های مرده پوست را از لایه‌های بیرونی پوست پاک کنید. از این محصول و روش می‌توان برای خشکی پوست و از بین بردن پوسته پوسته شدن و کدری پوست استفاده کرد. لایه برداری و اسکراب پوست، همچنین باعث افزایش گردش خون و روشن شدن و بهبود ظاهر پوست شما می‌شود.

روش‌های مختلفی برای لایه برداری پوست وجود دارد. نوع پوست شما باید تعیین کند که از کدام روش استفاده کنید و چند بار لایه برداری را در هفته انجام دهید. برای برخی بیماری‌های پوستی، از جمله روزاسه (آکنه دوران بزرگسالی)، لایه‌برداری معمولاً توصیه نمی‌شود.

برای لایه برداری از چه چیزی استفاده کنیم؟

روش‌ها و ابزارهای مختلفی برای لایه برداری پوست وجود دارد. اسکراب‌ها و برس‌های صورت اشکالی از لایه برداری مکانیکی یا فیزیکی هستند. اسیدها و لایه بردارهای پوست نیز اشکالی از لایه برداری شیمیایی هستند.

لایه برداری مکانیکی

  • برس لایه بردار. این محصول معمولاً یک برس مویی است که روی صورت یا بدن برای حذف سلول‌های مرده پوست استفاده می‌شود. برخی از این برس‌ها برای این طراحی شده‌اند که از آنها به تنهایی و بدون هیچ ماده‌ی اسکرابی استفاده کرد. برخی دیگر را می‌توان با پاک کننده صورت یا شوینده بدن استفاده کرد.
  • اسفنج لایه بردار. این مدل محصولات مکانیکی، روشی ملایم‌تر برای لایه برداری پوست هستند. می‌توانید یک اسفنج لایه بردار را با آب گرم، صابون یا شوینده بدن و در حمام استفاده کنید.
  • دستکش لایه بردار. اگر در دست گرفتن برس یا اسفنج برایتان سخت است، می‌توانید از دستکش استفاده کنید. آن را به صابون و یا شوینده صورت و بدن آغشته کنید و بعد روی بدن و صورت خود بزنید. دستکش‌ها را می‌توان برای نواحی بزرگ بدن مانند پاها یا بازوها استفاده کرد.
  • اسکراب لایه بردار. این محصول را می‌توان مستقیماً با یک حرکت دایره‌ای و کاملا آرام روی پوست اعمال کرد. بعد از استفاده از اسکراب می‌توانید پوست خود را با آب گرم بشویید.

لایه برداری شیمیایی

درباره لایه برداری پوست

  • آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs). نمونه‌هایی از آلفا هیدروکسی اسیدها عبارت‌اند از اسیدهای گلیکولیک، لاکتیک، تارتاریک و سیتریک. اینها با شکستن پیوندهایی که سلول‌های کدر و مرده پوست را روی سطح پوست نگه می‌دارند، عمل می‌کنند و در واقع این لایه‌ها را از روی پوست برمی‌دارند. این باعث می‌شود که پوست شما به طور طبیعی ذرات مرده را از بین ببرد.
  • اسیدهای بتا هیدروکسی (BHAs). نمونه‌هایی از اسیدهای بتا هیدروکسی شامل بتا هیدروکسیل و اسید سالیسیلیک می‌شود. اینها ممکن است برای پوست مستعد آکنه بهتر عمل کنند.

چگونه پوست خود را بر اساس نوع پوست لایه برداری کنیم؟

هنگام لایه برداری مکانیکی، مهم است که با پوست خود آرام رفتار کنید. می‌توانید با استفاده از انگشت خود حرکات دایره‌ای آرامی انجام دهید تا لایه بردار را روی پوست بزنید یا از ابزار لایه برداری انتخابی خود استفاده کنید.

اگر از برس استفاده می‌کنید، ضربات را کوتاه و آرام نگه دارید. حدود ۳۰ ثانیه لایه برداری کنید و سپس با آب ولرم – نه داغ – بشویید. اگر پوست شما بریدگی، زخم باز یا آفتاب سوختگی دارد، از لایه برداری خودداری کنید. بعد از لایه برداری از کرم مرطوب کننده با SPF استفاده کنید.

پوست خشک

لایه برداری برای پوست‌های خشک یا پوسته پوسته شده، بسیار حساس و البته مهم است. از لایه برداری مکانیکی روی پوست خشک خودداری کنید، زیرا این فرآیند باعث خشکی بیشتر و همچنین زخم و آسیب به پوست شما می‌شود. آلفا هیدروکسی اسیدها برای پوست‌های خشک موثر هستند.

اسید گلیکولیک به حذف سلول‌های مرده روی سطح پوست کمک می‌کند و به گردش خون در پوست کمک می‌کند. پس از استفاده از اسید گلیکولیک، حتما از مرطوب کننده و ضد آفتاب استفاده کنید. با استفاده از ضد آفتاب می‌توانید پس از لایه برداری پوست، در معرض اشعه خورشید قرار بگیرید.

پوست حساس

درباره لایه برداری پوست

از شستشو یا استفاده از روش‌های مکانیکی لایه برداری خودداری کنید. این روش‌ها پوست شما را بیشتر تحریک می‌کنند و می‌توانند منجر به قرمزی شوند.

از یک لایه بردار شیمیایی ملایم استفاده کنید و با یک دستمال شستشو ملایم آن را از روی پوست پاک کنید. برای آکنه، می‌توانید لایه برداری با استفاده از اسید سالیسیلیک را در کلینیک‌های تخصصی پوست امتحان کنید.

پوست چرب

برای پوست‌های چرب می‌توان از روش‌های لایه‌برداری با کمک برس و دستکش استفاده کرد. افراد با پوست چرب یک لایه اضافی روی سطح پوست خود دارند که لایه برداری دستی می‌تواند آن را از بین ببرد. برای بهترین نتیجه، به آرامی از لایه بردار یا اسکراب به صورت دَوَرانی استفاده کنید.

پوست معمولی

اگر پوست شما هیچ گونه عارضه‌ای ندارد، می‌توانید هر روشی را برای لایه برداری انتخاب کنید. لایه برداری دستی و شیمیایی هر دو برای این نوع پوست بی خطر هستند. قبل از هر کاری، روش‌های مختلف را امتحان کنید تا بفهمید کدام روش برای پوست شما بهتر عمل می‌کند.

پوست مختلط

پوست مختلط ممکن است به ترکیبی از لایه برداری مکانیکی و شیمیایی نیاز داشته باشد. هرگز هر دو روش را در یک روز استفاده نکنید زیرا باعث تحریک پوست می‌شود. اگر بعد از لایه برداری پوستتان احساس خشکی کرد، بلافاصله بعد از آن از مرطوب کننده استفاده کنید.

لایه برداری قسمت‌های مختلف بدن

درباره لایه برداری پوست

هنگام لایه برداری نواحی حساس بدن، از جمله صورت، مراقب باشید. اسکراب و لایه برداری بیش از حد این نواحی می‌تواند منجر به خشکی پوست، قرمزی و خارش شود.

بیشتر بخوانید: درمان خشکی پوست با چند راهکار ساده

لایه برداری صورت

نوع لایه بردار مورد استفاده برای صورت بستگی به نوع پوست شما دارد. بنابراین، حتما برای تشخیص نوع پوست خود قدم بردارید. برای لایه برداری مکانیکی صورت خود با یک اسکراب، با انگشت به آرامی روی پوست خود بمالید. با حرکات دَوَرانی آرام، اسکراب را روی پوست صورت خود مالش دهید و در نهایت، با آب ولرم بشویید.

برای یک لایه بردار شیمیایی که مایع است، از یک پد پنبه‌ای، براش و پارچه‌ای برای شستشو استفاده کنید. برای تعیین اینکه کدام نوع لایه برداری برای پوست شما بی خطر است، حتما با متخصص پوست خود مشورت کنید.

لایه برداری بازوها و پاها

ساده‌ترین راه برای لایه برداری بازوها و پاهایتان استفاده از برس، اسفنج یا دستکش است. این ابزارها می‌توانند به خلاص شدن از شر سلول‌های مرده پوست و تحریک گردش خون در بدن شما کمک کنند. به دنبال لایه بردار بدن باشید و آن را به صورت حضوری و یا آنلاین خریداری کنید و در حمام استفاده کنید. همچنین می‌توانید برس بدون ماده لایه بردار را امتحان کنید. اگر برس ندارید، می‌توانید از سنگ پا برای لایه برداری کف پاهای خود استفاده کنید.

لایه برداری پا و دست

درباره لایه برداری پوست

اسکراب و لایه بردار خاص لایه برداری پا و دست وجود دارد. همچنین می‌توانید از سنگ پا برای لایه برداری پا استفاده کنید.

لایه برداری ناحیه بیکینی و تناسلی

می‌توانید از لیف یا برس بدن برای لایه برداری خط بیکینی و ناحیه تناسلی خود استفاده کنید. همیشه این کار را زیر دوش آب گرم انجام دهید تا ابتدا پوست نرم شود. لایه بردار را به آرامی بمالید و سپس کاملا بشویید.

چند وقت یکبار باید لایه برداری کنید؟

اینکه چند وقت یکبار لایه برداری کنید بستگی به نوع پوست شما و نوع لایه برداری که استفاده می‌کنید، دارد. به عنوان مثال، برخی از لایه بردارهای شیمیایی می‌توانند قوی باشند. به طور کلی لایه برداری پوست یک تا دو بار در هفته برای پوست‌های خشک کافی است.

پوست‌های چرب ممکن است نیاز به لایه برداری مکرر داشته باشند. از لایه برداری بیش از حد خودداری کنید زیرا می‌تواند منجر به قرمزی و تحریک شود. اگر به کمک نیاز دارید تا بفهمید هر چند وقت یکبار لایه برداری برای شما بی خطر است، با متخصص پوست خود صحبت کنید.

فواید لایه برداری پوست

مزایای لایه برداری پوست عبارت‌اند از:

  • از بین بردن سلول‌های مرده پوست
  • بهبود گردش خون
  • بهبود چرخش تولید پوست و در نتیجه پوست روشن‌تر
  • جذب بهتر مرطوب کننده‌ها و سرم‌های پوستی

درباره لایه برداری پوست

چه زمانی باید استفاده از لایه بردارها را متوقف کنیم؟

اگر متوجه شدید پوستتان قرمز، ملتهب، پوسته پوسته شده یا تحریک شده است، لایه برداری و استفاده از لایه بردار را متوقف کنید. اگر از برخی داروها یا محصولات درمانی آکنه استفاده می‌کنید، از جمله رتینول و بنزوئیل پراکسید، از لایه برداری خودداری کنید. در برخی افراد ممکن است، اسکراب و لایه برداری، پوست و سلامت آن را بدتر کند یا منجر به جوش شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.