خشکی پوست و اطلاعات کاملی درباره این بیماری

1,139

خشکی پوست که می‌تواند همراه با خارش و ترک پوستی باشد، به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد. ممکن است شما به صورت طبیعی پوست خشکی داشته باشید و یا حتی پوست شما چرب باشد، اما گهگاهی دچار خشکی پوست شوید.

خشکی پوست در افراد مختلف می‌تواند یک قسمت از بدن را تحت تأثیر قرار دهد. اما به طور کلی، معمولا روی دست‌ها، بازوها و پاها نمایان می‌شود. در بسیاری از موارد، تغییر سبک زندگی و استفاده از کرم‌های مرطوب کننده و مزایای کرم آبرسان می‌تواند بهترین درمان برای شما باشند. اما اگر از این درمان‌ها نتیجه نگرفتید، باید با پزشک خود تماس بگیرید. 

انواع خشکی پوست

شرایط آب و هوایی خشک، آب گرم و برخی مواد شیمیایی می‌توانند پوست را خشک کنند. خشکی پوست همچنین می‌تواند در اثر بیماری‌های زمینه‌ای در افراد رخ دهد و منشأ آن ابتلا به بیماری‌ها باشد.

اگزما یکی از این بیماری‌ها است که می‌تواند پوست شما را خشک کند. اگزما چندین نوع دارد که در ادامه درباره انواع آن خواهیم گفت.

درماتیت تماسی

اگزما یا درماتیت تماسی زمانی رخ می‌دهد که پوست شما به چیزی که لمس می‌کند واکنش نشان دهد و در اثر این تماس التهاب پوستی ایجاد می‌شود. اگزما تماسی معمولا در اثر مجاورت با محصولات یا عوامل شیمیایی تحریک کننده مانند مایع سفید کننده یا همان وایتکس رخ می‌دهد. همچنین ممکن است در اثر برخورد با موادی که به طور خاص به آنها حساسیت دارید، مانند نیکل، رخ دهد.

درماتیت سبوره‌ای

درماتیت سبوره‌ای زمانی اتفاق می‌افتد که پوست شما چربی بیش از حد تولید کند. این نوع درماتیت معمولا باعث بروز جوش‌های قرمز و زبر و خشکی پوست سر می‌شود. این نوع از اگزما و درماتیت معمولا در کودکان بیشتر شیوع دارد و رخ می‌دهد.

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک نیز را بیشتر به همان اگزما می‌شناسند. این بیماری پوستی یکی از بیماری‌های مزمن پوستی شناخته می‌شود که سبب ایجاد پوسته روی بدن و زبر شدن پوست می‌شود. این نوع درماتیت در میان نوجوانان و جوانان بسیار رایج است.

دیگر بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و دیابت نوع ۲ نیز می‌توانند سبب خشکی پوست شوند.

عوامل ابتلا به خشکی پوست

خشکی پوست

خشکی پوست می‌تواند در هر فردی رخ دهد. اما عوامل اصلی وجود دارند که بروز این بیماری را در افراد بیشتر می‌کنند. این عوامل شامل موارد زیر می‌شود:

  • سن؛ معمولا ابتلا به خشکی پوست در بزرگسالان بیشتر رخ می‌دهد. با گذشت زمان، منافذ پوست در افراد بزرگسال به طور طبیعی چربی کمتری تولید می‌کنند و خطر ابتلا به خشکی پوست در آنها افزایش می‌یابد.
  • تاریخچه پزشکی؛ اگر در خانواده سابقه این بیماری یا سایر بیماری‌های آلرژیک را دارید، این احتمال وجود دارد تا به اگزما یا درماتیت تماسی آلرژیک مبتلا شوید.
  • فصل؛ خشکی پوست در فصول سرد سال، بیشتر رخ می‌دهد. دلیل این امر این است که سطح رطوبت در فصول سرد سال نسبتا کم است. در تابستان، سطح بالای رطوبت باعث می‌شود که پوست شما خشک نشود و هیدراته بماند.
  • عادت حمام کردن؛ حمام مکرر یا شستشو پوست بدن با آب گرم، خطر ابتلا به خشکی پوست را افزایش می‌دهد.

خشکی پوست دست

در بیشتر موارد، خشکی دست‌ها ناشی از شرایط محیطی است. به عنوان مثال، آب و هوا می‌تواند باعث خشکی دست شود. شستشوی مکرر دست، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و برخی شرایط خاص پزشکی می‌تواند پوست دستان شما را نیز خشک کند. همان‌طور که گفته می شود، بدون توجه به علت باعث از بین رفتن رطوبت پوست دستان خود خواهید شد.

علت خشکی پوست دست

درمان موثر با یافتن علت آغاز می‌شود. هر چیزی که پوست شما را تحریک کند، می‌تواند باعث اگزمای دست یا خشکی پوست دست شود. حتی اگر مدام دستان خود را به آب بزنید تا آن را مرطوب نگه دارید، باید بگوییم که استفاده مداوم از آب نیز می‌تواند باعث خشکی شود. بسیاری از افرادی که مرتبا دست خود را در طول روز خیس می‌کنند و می‌شویند، مانند پرستاران، آرایشگرها و لوله کش‌ها دچار اگزمای دست می‌شوند.

کار با مواد شیمیایی مانند حلال‌ها، شوینده‌ها یا سیمان نیز خطر خشکی پوست را افزایش می‌دهد. اگزمای دست در بین کارگران ساختمانی و ماشین آلات بسیار رایج است.

خشکی پوست

اگزمای دست همچنین می‌تواند ناشی از واکنش آلرژیک باشد. برخی از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی از به دست کردن دستکش‌های لاتکس به اگزمای دست مبتلا می‌شوند. همچنین اگر از کودکی دچار درماتیت آتوپیک (که اغلب اگزما نامیده می‌شود) هستید، احتمال ابتلا به اگزمای دست در شما بیشتر است.

از آنجایی که بسیاری از عوامل می‌توانند باعث اگزمای دست شوند، یافتن علت آن می‌تواند راه حل مشکل باشد. تا زمانی که علت را پیدا نکنید و از آن دوری نکنید، اگزمای دست می‌تواند بدتر شود. به همین دلیل و در این زمان متخصص پوست می‌تواند بهتر به شما کمک کند.

درمان

یافتن علت اغلب به زمان و تخصص نیاز دارد. اما یافتن علت برای درمان این مشکل حتما ضروری است. درمان خشکی دست شامل جلوگیری از اگزمای دست است. برای کمک به بهبودی دست‌ها، ممکن است متخصص پوست شما کرم‌های آبرسان و مرطوب کننده، کرم‌های ترمیم کننده یا کرم کورتیزون را نیز پیشنهاد دهند.

متخصص پوست همچنین تمام راه‌های پیشگیری از خشکی دستان را به شما یادآور می‌شود. گاهی اوقات، چند روز مرخصی از کار می‌تواند برای شما مفید باشد. اگر به اگزمای شدید دست مبتلا هستید، ممکن است درمان آن در خانه برای شما بهتر باشد.

برای درمان خشکی پوستِ دست و دیگر نقاط بدن، می‌توانید از کرم‌های مناسب استفاده کنید. یکی از محبوب‌ترین این کرم‌ها، کرم کامان برای پوست خشک است که در میان مصرف کنندگان امتحان خود را پس داده است.

محصولات کامان نیاز به تعریف ندارند و طیف وسیعی از مصرف کنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی، حداقل یکی از محصولات این برند را در کیف خود دارند. انواع کرم پمپی کامان یکی از پرطرفدارترین و البته بهترین محصولات کامان هستند که برای انواع پوست، محصول مناسب را دارند. کرم کامان برای پوست خشک رطوبت رسانی عمیق، ترمیم و بازسازی، نرم‌کنندگی و بهبود خاصیت کشسانی پوست را انجام می‌دهد. استفاده از این کرم و آن هم به صورت مرتب و روزانه، کمک می‌کند تا پوست خشک خود را عمیقا آبرسانی کنید و دیگر شاهد تَرَک و پوسته پوسته شدن نباشید. کرم کامان برای پوست خشک حاوی شی باتر، موم زنبور عسل و وازلین است که به ترمیم و بازسازی پوست خشک کمک می‌کنند.

خشکی پوست صورت

برخی از افراد بیشتر از سایرین در معرض خشکی پوست صورت هستند. درمان‌های خانگی یکی از بهترین روش‌ها برای درمان این مشکل هستند و می‌توانند خیلی زود پوست شما را سالم کنند.

افراد ممکن است در اثر عوامل مختلفی از جمله تغییر دما یا رطوبت، استفاده از صابون‌ها یا شوینده‌های دارای مواد شیمیایی سخت و بیماری‌های پوستی مانند اگزما، دچار خشکی پوست صورت شوند.

در بیشتر موارد، مردم می‌توانند با استفاده از داروهای خانگی و داروهای بدون نسخه (OTC) از خشکی پوست خلاص شوند.

علت خشکی پوست صورت

خشکی پوست

خشکی پوست صورت ممکن است خارش داشته باشد و ممکن است پوسته پوسته و برجسته به نظر برسد یا لکه‌های قرمز رنگی داشته باشد. برخی از دلایل احتمالی خشکی پوست صورت یا کم آبی پوست صورت عبارت‌اند از:

  • هوای سرد
  • هوای خشک
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سخت در صابون‌ها یا سایر محصولات پوستی
  • شستن بیش از حد پوست
  • pH نامتعادل پوست
  • بیماری‌های پوستی مانند درماتیت آتوپیک، درماتیت سبوره‌ای و پسوریازیس
  • دیابت
  • کم کاری تیروئید
  • سیگار کشیدن
  • بودن طولانی مدت زیر نور خورشید

درمان

افراد می‌توانند خشکی پوست را با استفاده از چندین روش مختلف درمان کنند. بهترین گزینه درمانی به علت خشکی پوست و شدت آن بستگی دارد. درمان‌ها نیز در انواع مختلف پوست متفاوت هستند. برخی از روش‌های متداول درمانی برای خشکی پوست صورت شامل موارد زیر می‌شوند:

  • روزانه پوست خود را مرطوب کننده یا آبرسان بزنید.
  • از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید.
  • برای از بین بردن خشکی پوست، لایه برداری کنید.
  • سراغ عادت‌های بهتر برای شستشوی صورت خود بروید.
  • دارو استفاده کنید.

خشکی پوست پا

اگر پای شما دائماً در کفش یا جوراب باشد، یا بیش از حد راه بروید و بدوید، پوست مرده می‌تواند به دلیل کمبود رطوبت می‌تواند روی پوست شما جمع شود. اگر به طور مرتب از پاها مراقبت، لایه برداری یا اسکراب نکنید، می‌توانید انتظار خشکی پوست روی پاهای خود را داشته باشید. پوست مرده در پای شما ممکن است خشک، ترک خورده، شل یا آویزان به نظر برسد.

علت خشکی پوست پا

خشکی پوست

خشکی پا ممکن است دلیل مشخصی نداشته باشد. بعضی از افراد به طور طبیعی پوست و پاهای خشکی دارند. اگر همیشه پای شما در معرض سرما یا گرمای شدید قرار دارد یا بخاطر اینکه همیشه پا برهنه یا در صندل بر روی سطح قدم می‌زنید، ممکن است باعث خشکی پوست پاهای خود شوید. در موارد دیگر، دلایل پزشکی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها می‌تواند اگزما باشد.

درمان

اگر مشکوک به این هستید که این وضعیت ریشه‌ای داخلی دارد، برای درمان به دکتر خود مراجعه کنید. در غیر این صورت، می‌توانید برای از بین بردن پوست مرده سراغ روش‌های درمانی زیبایی بروید.

درمان خشکی پوست

نوع درمانی که برای خشکی پوست استفاده می‌کنید، می‌تواند کاملا به توصیه پزشک شما بستگی داشته باشد. در بعضی موارد، ممکن است برای درمان‌های عمیق سراغ متخصصان پوست بروید. پزشکان ممکن است در کنار پیشنهاد تغییر سبک زندگی، انواع پماد، کرم‌ها، آبرسان‌ها یا لوسیون‌های تجویزی یا غیر تجویزی را برای درمان خشکی پوست و کاهش علائم آن به شما پیشنهاد دهند.

تغییر سبک زندگی

شما با تغییر روش و سبک زندگی خود می‌توانید به جلوگیری و از بین بردن خشکی پوست خود کمک کنید. برای این تغییر، کارهای زیر را در نظر داشته باشید:

  • اجتناب از استفاده از آب گرم هنگام حمام کردن یا دوش گرفتن
  • دوش گرفتن هر چند روز یک بار به جای هر روز
  • کوتاه نگه داشتن زمان دوش گرفتن و حمام تا کمتر از ۱۰ دقیقه
  • استفاده از محصولات شوینده مرطوب کننده پوست در زمان حمام کردن یا دوش گرفتن
  • استفاده از کرم مرطوب کننده و آبرسان‌های عالی از برندهای معتبر بلافاصله پس از حمام کردن یا دوش گرفتن
  • استفاده از یک حوله نرم به جای کشیدن حوله بر روی پوست برای خشک کردن بدن بعد از حمام
  • اجتناب از خارش و یا ساییدن پوست خشک
  • استفاده از یک دستگاه مرطوب کننده هوا با بخور در خانه
  • نوشیدن مقدار کافی آب

همچنین انتخاب مرطوب کننده مناسب نوع پوست شما، بسیار مهم است. اگر پوست شما بسیار خشک است، به دنبال محصولی بر پایه وازلین و یا گلیسیرین بروید. شما می‌توانید در مقاله‌های قبلی ما درباره تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده بخوانید.

اگر پوست شما در تابستان کمتر خشک می‌شود، می‌توانید از نرم کننده‌های سبک‌تر و بر پایه آب مانند انواع آبرسان استفاده کنید. لوسیون‌هایی که حاوی روغن دانه هسته انگور و آنتی اکسیدان‌ها هستند نیز، می‌توانند به جذب سریع‌تر آب در پوست کمک کنند.

بهترین آبرسان‌ها برای درمان خشکی پوست

خشکی پوست

آبرسان‌های با کیفیت می‌توانند به تسکین و ترمیم پوست خشک، خارش و التهاب پوست کمک کنند. اما با وجود این همه آبرسان در بازار، چگونه بهترین آن را پیدا می‌کنید که برای شما مناسب باشد؟ معمولا افراد این محصول را نسبت به ترجیحات خود انتخاب می‌کنند. به عنوان مثال برخی افراد هستند که دوست دارند تا چند آبرسان از چند برند مختلف را بگیرند، تا بتوانند در نهایت مدل مناسب پوست خود را پیدا کنند.

شما باید سراغ آبرسانی پوست بروید که مواد زیر را داشته باشد:

  • هیالورونیک اسید
  • سرامیدها
  • گلیسرین
  • اوره
  • آنتی اکسیدان‌ها
  • آکواپورین‌ها
  • روغن‌های گیاهی
  • اسید سالیسیلیک

محصولات کامان برای همه شناخته شده هستند و امتحان خود را پس داده‌اند. کامان یکی از برندهای محبوب و همچنین معتبر در زمینه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی است که بمب آبرسان آن نیز بسیار شناخته شده و در میان پرفروش‌ترین محصولات کامان است. کرم آبرسان کامان از مواد عالی و درجه یک ساخته شده است که کارایی و رطوبت رسانی به پوست آن باعث شده که افراد بسیار سخت‌گیر در انتخاب محصولات پوستی نیز، این محصول را برای روتین پوستی خود و همچنین درمان خشکی پوست خود انتخاب کنند. افراد می‌توانند بمب آبرسان کامان را برای هر نوع پوستی خریداری کنند. بمب آبرسان کامان دارای ویتامین ب کمپلکس، هیالورونیک اسید و نتی اکسیدان‌ها است و به صورت عمیق پوست را رطوبت رسانی می‌کند. همچنین دارای خاصیت تنظیم چربی پوست است.

شما همچنین می‌توانید برای رفع خشکی پوست لب‌های خود به خرید بالم لب کامان فکر کنید. انواع بالم لب کامان دارای ویتامین و گلیسیرین هستند و برای لایه برداری لب و پوست خشک شده روی لب استفاده می‌شود. بالم لب کامان همچنین از خشکی، پوسته پوسته شدن، ترک خوردن و نازک ‌شدن پوست لب جلوگیری می‌کند.

سخن پایانی

اگر خشکی پوست در شما به صورت موردی است و هر از چند گاهی به آن دچار می‌شوید، می‌توانید آن را با تغییر سبک زندگی، استفاده از آبرسان‌ها مناسب پوستتان مانند آبرسان کامان و مرطوب کننده‌های قوی پیشگیری و درمان کنید. اگر خشکی پوست در شما بسیار شدید است، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت عدم درمان، درماتیت می‌تواند بدتر شود. درمان اولیه به شما کمک خواهد کرد تا سریع‌تر احساس راحتی کنید. همچنین خطر ابتلا به عوارض این بیماری مانند زخم‌های باز در اثر خارش و عفونت پوست را کاهش می‌دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.