چگونه نوع پوستمان را تشخیص دهیم؟

0 804

پوست انسان انواع مختلفی دارد. هر نوع پوستی با توجه به نیازها و ویژگی‌های خاصی که دارد به انواع خاصی از مراقبت احتیاج دارد. برای بعضی از ما ممکن است در نگاه اول نحوه تشخیص نوع پوست دشوار به نظر برسد، اما آزمایش‌های ساده‌ای وجود دارد که به ما کمک می‌کند در زمان حدودا سی دقیقه‌ای نوع پوستمان را تشخیص دهیم. بعد از آن می‌توانیم روتین مراقبت از پوست مناسب خودمان را داشته باشیم و از لوازم آرایشی و بهداشتی متناسب با پوستمان استفاده کنیم.

انواع پوست کدامند؟

قبل از هر چیز بگذارید با انواع پوست آشنا شویم. پوست ما به پنج نوع خشک، چرب، معمولی، مختلط و حساس تقسیم می‌شود. در ادامه ویژگی‌های هرکدام از این انواع را بررسی خواهیم کرد:

پوست خشک

پوست خشک به پوستی گفته می‌شود که سبوم کمتری تولید می‌کند. سبوم ماده‌ای چرب است که توسط غدد چربی سباسه تولید می‌شود. این ماده در ترکیب با لیپیدها یک پوشش محافظ روی سطح پوست ایجاد می‌کند که به آبرسانی پوست کمک می‌کند. این پوشش سطح پوست را از عوامل مضر بیرونی مثل قارچ‌ها و باکتری‌ها محافظت می‌کند. پوست خشک معمولا کدر است. این نوع پوست مستعد خشکی، زبری، خارش، سوزش و پوسته‌پوسته شدن است. پوست خشک اصولا خاصیت کشسانی و ارتجاعی کمتری دارد و خطوط روی پوست و چروک‌های ریز در این نوع از پوست بیشتر دیده می‌شوند. برای کسانی که پوست خشکی دارند آبرسانی پوست ضروری به نظر می‌رسد.

پوست چرب

این نوع پوست در نقطه مقابل پوست خشک قرار دارد. در پوست چرب سبوم اضافه تولید می‌شود و این باعث می‌شود پوست چرب به نظر برسد. پوست چرب معمولا براق دیده می‌شود. این نوع پوست که چربی در آن بیشتر در ناحیه T صورت (پیشانی، بینی و چانه) وجود دارد، مستعد جوش، آکنه، لک و منافذ باز است.

پوست معمولی

نحوه تشخیص نوع پوست معمولی چندان دشوار نیست. پوست معمولی متعادل است. یعنی در پوست نه احساس چربی وجود دارد و نه احساس خشکی. بافت این نوع پوست به طور کل صاف‌تر است. این نوع پوست نه خیلی مستعد جوش و آکنه است و نه خیلی خشک و پوسته‌پوسته می‌شود. ممکن است ناحیه T صورت در این نوع پوست کمی چرب‌تر باشد، اما به طور کل تعادل خوبی بین رطوبت و سبوم موجود در پوست وجود دارد.

نحوه تشخیص نوع پوست

پوست مختلط

این نوع پوست ترکیبی از پوست چرب با معمولی یا خشک است. در پوست مختلط ناحیه T ویژگی‌های پوست چرب را دارد و گونه‌ها ویژگی‌های پوست معمولی یا خشک را دارند.

پوست حساس

برخی پوست حساس را جزئی از انواع پوست می‌دانند و برخی آن را یک نوع جدا نمی‌دانند. شما ممکن است پوستی چرب و حساس، خشک و حساس، معمولی و حساس یا مختلط و حساس داشته باشید. اگر پوست شما حساس باشد، ممکن است نسبت به عوامل خارجی حساسیت و تحریک‌پذیری بیشتری داشته باشد. نحوه تشخیص نوع پوست حساس از روی نشانه‌هایی مانند قرمزی، خارش و سوزش است. اگر چنین پوستی دارید باید عوامل حساسیت‌زا را بشناسید و از آنها دوری کنید. از آنجا که پوست‌های حساس و خشک مستعد چین و چروک هستند، ممکن است تفاوت سن واقعی و سن پوستی در افرادی با این نوع پوست بیشتر باشد.

چطور نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟

شاید تا همینجا و با دانستن ویژگی‌های مختلف انواع پوست توانسته باشید نوع پوست خودتان را تشخیص دهید. اما اگر اینطور نیست، راه‌های دیگری هم برای تشخیص نوع پوست وجود دارد. یک نحوه تشخیص نوع پوست توجه به آن بعد از شست‌وشو است. قبل از شست‌وشو آرایش خود را پاک کنید. برای این کار بد نیست نکات مهم در پاک کردن آرایش را بدانید. سپس با یک شوینده ملایم و مناسب پوست خود را بشورید. اگر سی دقیقه بعد از آنکه صورت خود را شستید و خشک کردید پوستتان براق است، احتمالا پوست چربی دارید. اگر بعد از سی دقیقه پوستتان خشک یا پوسته‌پوسته می‌شود و در آن احساس سفتی می‌کنید، پوست شما خشک است. اگر ناحیه T صورتتان چرب و براق و گونه‌هایتان خشک به نظر می‌رسد پوست شما مختلط است. اگر پوستتان به اندازه کافی مرطوب است اما احساس چرب بودن نمی‌کنید نوع پوست شما معمولی است.

از کاغذ بلاتینگ هم می‌توانید برای تشخیص نوع پوست خود کمک بگیرید. این کاغذ‌ها اساسا برای از بین بردن چربی اضافه روی پوست ساخته شده‌اند، اما شما می‌توانید با استفاده از آنها نوع پوستتان را تشخیص دهید. می‌توانید نیم ساعت بعد از شست‌وشو این کاغذها را روی پوستتان بگذارید و کمی فشار دهید. سپس کاغذ را جلوی نور بگیرید تا میزان چربی را که جذب کرده ببینید. این کار را در ناحیه T صورت و گونه‌ها انجام دهید. به این ترتیب اگر مقدار روغن موجود روی کاغذ زیاد بود پوست چربی دارید و اگر روغن زیادی روی کاغذ نبود پوست شما خشک است.

نحوه تشخیص نوع پوست

کدام نوع پوست بهتر است؟

حالا که نحوه تشخیص نوع پوست را فهمیدیم، می‌توانیم به راحتی نوع پوستمان را بشناسیم و از محصولات متناسب با آن استفاده کنیم. احتمالا داشتن پوستی معمولی و متعادل بهترین حالت در پوست است. اما هر نوع پوست ویژگی‌های مثبت خودش را هم دارد. برای مثال ممکن است افرادی که پوست چربی دارند از منافذ باز پوست و جوش شکایت کنند، اما آثار بالا رفتن سن و چین و چروک در پوست آنها دیرتر دیده می‌شود. عوامل مختلفی مانند ژنتیک، سن، آب‌وهوا و لوازم آرایشی و بهداشتی که مصرف می‌کنیم در نوع پوست ما تاثیرگذار هستند. بهتر است نوع پوست خود را بشناسیم و محصولاتی را استفاده کنیم که برای پوستمان مناسب هستند. برای مثال، استفاده از محصولات آبرسان برای پوست‌های خشک ضروری است. بمب آبرسان کامان یکی از محصولات آبرسان است که می‌تواند تا حد زیادی به این نوع پوست کمک کند.

آیا نوع پوست ما در طول زمان ثابت باقی می‌ماند؟

فارغ از عوامل ژنتیکی که نوع پوست ما را تعیین می‌کنند. ممکن است در طول زمان نوع پوست ما تغییر کند. به طور مثال هرچه سن ما بالاتر می‌رود، پوستمان به سمت خشک‌تر شدن پیش می‌رود. آثار مخرب آفتاب هم بعد از چهل سالگی کم‌کم خودشان را روی پوست ما نشان می‌دهند. به همین دلیل استفاده از کرم ضد آفتاب به تمامی افراد با هر نوع پوستی توصیه می‌شود. هورمون‌ها، استرس، آلودگی، داروهایی که مصرف می‌کنیم و مواد آرایشی و بهداشتی که روی پوستمان می‌زنیم همگی در نوع پوست ما تاثیرگذار هستند. اگر نحوه تشخیص نوع پوست را بدانیم ممکن است بعد از مدتی متوجه تغییر در نوع پوستمان شویم.

نحوه تشخیص نوع پوست

در نهایت هر پوستی که دارید سعی کنید آن را به تعادل برسانید. مواد آرایشی و بهداشتی خود را با توجه به نوع پوستی که دارید انتخاب کنید. سعی کنید پوست خود را تمیز نگه دارید و از مرطوب کننده و کرم ضد آفتاب متناسب با پوستتان استفاده کنید. به‌علاوه برخی موارد هستند که برای هر پوستی مضرند. برای مثال خطرات خوابیدن با آرایش و قرار گرفتن زیاد در معرض اشعه UV برای همه پوست‌ها یکسان است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.