درمان خشکی پوست با چند راهکار ساده

768

خشکی پوست یک بیماری شایع است که دلیل آن در افراد متفاوت است. در برخی افراد، خشکی پوست می‌تواند نشان دهنده موقعیتی خطرناک و بیماری مزمنی باشد. اما در بیشتر موارد خشکی پوست ناشی از عوامل محیطی است که به واسطه کاهش رطوبت پوست رخ می‌دهد.

گرما، دوش آب گرم، آب و هوای خشک و صابون‌های خیلی سخت همگی می‌توانند باعث خشکی پوست شوند. خوشبختانه، می‌توانید از روش‌های خانگی و تغییر سبک زندگی برای رفع علائم خشکی پوست و بازگرداندن رطوبت استفاده کنید. برای آشنایی با این روش‌ها و درمان خشکی پوست این مقاله را تا انتها بخوانید.

۱. روغن نارگیل

روغن نارگیل خاصیت نرم کنندگی دارد. اجزای روغن نارگیل به فضاهای بین سلول‌های پوست نفوذ و آنها را پر می‌کند و سطح صافی روی پوست ایجاد می‌کنند. به همین دلیل است که اسیدهای چرب اشباع شده که به طور طبیعی در روغن نارگیل وجود دارند می‌توانند پوست را مرطوب و صاف کنند.

شما می‌توانید روزانه از روغن نارگیل حتی در حساس‌ترین نقاط بدن خود استفاده کنید. نواحی حساس شامل ناحیه زیر چشم و اطراف دهان می‌شود. یکی دیگر از مزایای روغن نارگیل این است که نیازی به مخلوط کردن آن با چیزی نیست. نارگیل برای استفاده روزانه بسیار مناسب است و به عنوان کرم می‌توان از آن استفاده کرد. برای مراقبت از پوست در فصل‌های مختلف می‌توانید از روغن نارگیل نیز استفاده کنید.

۲. حمام با جو دوسر

درمان خشکی پوست

جو دوسر یک درمان عامیانه و رایج برای پوست تحریک شده است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ ثابت کرد که چرا مادربزرگ‌ها و مادر‌های آنها قرن‌هاست این درمان خانگی را برای درمان خشکی پوست توصیه می‌کنند.

جو دوسر دارای آنتی اکسیدان و خواص ضد التهابی است که باعث تسکین پوست تحریک شده می‌شود. افرادی که به دنبال تسکین درد خارش پوست خشک هستند، می‌توانند از این روش درمانی استفاده کنند. پس از حمام جو دوسر، حتما روی پوست خود مرطوب کننده بزنید تا بتوانید رطوبت را در پوست خود حبس کنید.

می‌توانید ماده مورد نیاز برای حمام جو دوسر را در خانه درست کنید. با کمک یک غذاساز جو دوسر را به صورت پودر ریز خرد کنید، سپس آن را در آب گرم هم بزنید. همچنین می‌توانید سراغ محصولات آماده آن برای حمام بروید.

۳. آنتی اکسیدان‌ها و امگا ۳

هنگامی که پوست شما خشک است، به این معنی است که شما آن را در معرض عناصری قرار می‌دهید که سریع‌تر از بدن شما می‌توانند به سلول‌های پوست آسیب برسانند. برخی از مواد غذایی هستند که برای پوست شما عالی هستند و در درمان خشکی پوست بسیار کمک کننده هستند.

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان می‌توانند آسیب ناشی از سموم را به حداقل برسانند و به بدن شما در ساخت سلول‌های سالم کمک کنند. برخی از غذاهایی که به سلامت پوست کمک می‌کنند عبارت‌اند از:

  • بلوبری
  • گوجه فرنگی
  • هویج
  • لوبیا
  • نخود فرنگی
  • عدس

غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی سالمون نیز به شما در داشتن پوستی درخشان کمک می‌کنند.

۴. استفاده از دستکش

درمان خشکی پوست

دست‌ها اصلی‌ترین نقطه از بدن هستند که به صورت مستقیم با محیط و برخی عوامل محیطی ارتباط دارند. همچنین دست‌ها هستند که به صورت روزانه با مواد شوینده مانند انواع صابون و مایع ظرف‌شویی در تماس هستند.

زمانی که با آب سروکار دارید، حتما دستکش دست کنید. هنگامی که دمای هوا کاهش پیدا می‌کند و در سرما در خارج از منزل کار می‌کنید، دستان شما تحت تاثیر هوای سرد خشک می‌شود و آسیب می‌بیند.

پوشیدن دستکش‌های عایق در حین انجام کارهای خانه یا زمانی که در خارج از منزل در دمای سرد هستید می‌تواند میزان خشکی پوست و آسیب روی آن را کاهش دهد.

۵. دمای دوش خود را تنظیم کنید

آکادمی پوست آمریکا خاطرنشان می‌کند که درمان خشکی پوست گاهی اوقات به سادگی تغییر روال دوش گرفتن امکان پذیر است. در حالی که بیشتر مردم تمایل به دوش آب گرم دارند، اما آب گرم و داغ می‌تواند پوست را خشک کند و باعث آسیب شود. همچنین، برخی از صابون‌هایی که ادعا می‌کنند پوست را مرطوب و ترمیم می‌کنند، می‌توانند اثر معکوس داشته باشند. آنها ممکن است واکنش‌های آلرژیک ایجاد کنند و با مواد شیمیایی‌ای که دارند، پوست را نازک‌تر کنند.

با آب ولرم نسبتا گرم دوش بگیرید و به هیچ عنوان سراغ صابون‌های بسیار معطر و حاوی مواد شیمیایی نروید. این موضوع در مورد شوینده صورت نیز صدق می‌کند و باید در انتخاب شوینده صورت نیز بسیار وسواس به خرج دهید.

۶. از دستگاه بخور در خانه استفاده کنید

درمان خشکی پوست

قرار دادن دستگاه بخور در خانه می‌تواند خشکی ناشی از وسایل خانه را به حداقل برساند. به گفته دانشکده پزشکی هاروارد، گاز و الکتریسیته رطوبت هوا را از بین می‌برند و دستگاه رطوبت ساز یا همان بخور با ۶۰ درصد رطوبت، برای جبران این اثر کافی است.

۷. از مواد حساسیت‌زا و محرک دوری کنید

خشکی ناگهانی پوست ممکن است به لباسی که می‌پوشید یا آن چیزی که پوست خود را در معرض آن قرار داده‌اید، مرتبط باشد.

نشستن در کنار شومینه، گذراندن وقت در آب کلردار یا دارای مواد شیمیایی، یا حتی پوشیدن لباس پشمی می‌تواند پوست شما را تحریک کند و احساس خشکی به آن بدهد. شرایط کلی پوست خود را بررسی کنید و سعی کنید به آرامی با آن رفتار کنید.

۸. پوست خود را از آسیب خورشید محافظت کنید

اشعه‌های گرم خورشید می‌توانند تأثیر زیادی روی پوست شما بگذارند، به خصوص اگر در مقابل نور خورشید قرار بگیرید و به درستی از پوست خود محافظت نکنید. پوست‌هایی که به طور مزمن در اثر آفتاب آسیب دیده‌اند، نسبت به دیگر پوست‌ها ضعیف‌تر هستند؛ بنابراین، پوست آسیب‌دیده از نور خورشید احتمالاً خشک‌تر و در نتیجه گاهی اوقات خارش بیشتری دارد.

بنابراین به خاطر پوست خود، در بیرون از منزل پوست خود را ایمن کنید. انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند تا زمانی که می‌توانید به دنبال سایه باشید و از پوشش مناسب استفاده کنید: کلاه، شلوار بلند، پیراهن آستین بلند (برخی لباس‌ها حتی با محافظ UV ساخته شده‌اند)، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب. این سازمان پیشنهاد می‌کند از بیرون رفتن در وسط روز، زمانی که اشعه ماوراء بنفش بسیار قوی‌تر است (بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر) خودداری کنید.

برای خرید ضد آفتاب نیز به دنبال محصولاتی باشید که از پوست شما در برابر اشعه‌های UVA و UVB با SPF حداقل ۳۰ یا بالاتر محافظت کنند.

۹. پوست خود را به آرامی پاک کنید

درمان خشکی پوست

قوانین شستشوی صورت می‌گوید، که هنگام دوش گرفتن صورت  خود را با یک پاک کننده بدون صابون بشویید. شوینده‌های ملایم و بدون عطر گزینه‌ای عالی هستند. محصولات حاوی دئودورانت یا افزودنی‌های ضد باکتری می‌توانند برای پوست خشن باشند.

می‌توانید سراغ پاک کننده‌هایی نیز بروید که حاوی سرامید باشد. سرامیدها مولکول‌های چربی هستند که سد بیرونی پوست شما را تشکیل می‌دهند. آنها به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کنند. برخی از محصولات مراقبت از پوست از سرامیدهای مصنوعی برای جایگزینی آنهایی که با افزایش سن از دست می‌دهیم، ساخته می‌شوند.

از تونرها، لایه بردارها و سایر محصولات فاقد الکل استفاده کنید. وقتی پوست خود را لایه‌برداری می‌کنید، بیش از حد یا خیلی سخت اسکراب نکنید. این کار می‌تواند باعث تحریک و ضخیم شدن پوست شود. فراموش نکنید که حتما بعد از شستشوی صورت و استفاده از آبرسان، از کرم مرطوب کننده نیز استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما کرم کامان برای پوست خشک است که می‌تواند رطوبت را به پوست شما برگرداند و همچنین باعث حبس شدن رطوبت در پوست شما شود.

خرید کرم کامان برای پوست های خیلی خشک

این کرم حاوی ویتامین‌های گروه B است و می‌تواند روی پوست خشک شما بهترین عملکرد را داشته باشد. ویتامین‌های B یکی از ایمن‌ترین و مؤثرترین راه‌ها برای درمان مشکلات پوستی و تسکین برخی از مشکلات پوستی رایج هستند. با این حال، این ماده با چندین ماده دیگر مخلوط می‌شود تا محصول موثرتر و همچنین ماندگاری به وجود آید. به عنوان مثال، در این کرم این ویتامین‌ها را مواد دیگر مانند شی باتر، موم زنبور عسل و وازلین، می‌توانند پوست را به صورت عمیق آبرسانی کنند و لطافت و نرمی را به پوست برگردانند. حتی وجود عسل در این کرم، به ترمیم پوست ترک خورده و پوسته پوسته شما کمک می‌کند.

۱۰. قوانین استفاده از مرطوب کننده را رعایت کنید

ساده‌ترین محصولات مرطوب کننده می‌توانند پوست خشک را تسکین دهند. لوسیون بدن کامان یک مرطوب کننده عالی است که می‌توانید با آن پوست خود را مرطوب نگه دارید و همچنین التهاب خشکی پوست را کاهش دهید.

اگر یک مرطوب‌کننده بسیار غنی می‌خواهید، به دنبال مرطوب کننده‌های حاوی شی باتر، سرامید، اسید استئاریک یا گلیسیرین باشید. همه مرطوب کننده‌های غنی از این مواد به شما کمک می‌کنند تا رطوبت را در پوست خود حبس کنید. برای استفاده از مرطوب کننده مراحل زیر را انجام دهید:

  • پس از تشخیص نوع پوست خود، می‌توانید شوینده مناسب خود را بخرید و ابتدا پوست خود را با آن تمیز کنید.
  • اجازه دهید تا پوست شما به اندازه ۲۰ ثانیه بماند تا کمی رطوبت آن گرفته شود.
  • مرطوب کننده را در عرض چند دقیقه پس از حمام روی پوست کمی مرطوب بمالید تا رطوبت را در پوست خود به دام اندازید.
  • هر بار که دستان خود را می‌شویید آنها را مرطوب کنید تا آب رطوبت بیشتری از پوست خشک شما نگیرد.

۱۱. استرس را کنترل کنید

درمان خشکی پوست

تقریباً همه اعضای بدن شما از جمله پوست شما تحت تأثیر عوامل بیرونی قرار می‌گیرند. در مطالعه‌ای که در دانشگاه استنفورد انجام شد، محققان دریافتند که در طول زمان امتحان، دانش‌آموزانی که احساس استرس می‌کردند، نسبت به افرادی که تحت فشار کمتری بودند، پوست حساس‌تری داشتند. برای تحت کنترل نگه داشتن این احساس، به طور منظم تکنیک‌های مدیریت استرس مانند یوگا، نفس عمیق و مدیتیشن را تمرین کنید.

۱۲. خوب بخوابید

پوست خود را شب‌ها ترمیم می‌کند، بنابراین هر چه بیشتر بخوابید، زمان بیشتری برای جوان‌سازی پوست‌تان دارید و مزایای آن فقط بلند مدت نیست. در بسیاری از موارد، می‌توانید نتایج را صبح روز بعد ببینید. هرچه بیشتر بخوابیم، نیاز به آرایش کمتری داریم، زیرا پوست به طور طبیعی با طراوت به نظر می‌رسد و برعکس آن نیز صادق است. پف زیر چشم می‌تواند ناشی از افزایش سطح کورتیزول باشد. خواب زیاد نیز خوب نیست و شما واقعاً به هفت تا هشت ساعت نیاز دارید. وقتی به اندازه کافی نمی‌خوابید، سطح کورتیزول شما افزایش می‌یابد، و زمانی که این اتفاق می‌افتد، سرعت تجزیه کلاژن را افزایش می‌دهد و باعث ایجاد کیسه‌های زیر چشم می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.