ویتامین‌های ضروری برای سلامت پوست کدامند؟

0 44

ویتامین‌ها از جمله عناصر مهم و ضروری برای سلامت پوست هستند. اما این بدان معنا نیست که مولتی ویتامین را روی صورت خود خالی کنید تا بتوانید پوستی درخشان داشته باشید و یا اینکه با مصرف محصولات مراقبت از پوست حاوی ویتامین، در نهایت پوستی درخشان خواهید داشت.

در بیشتر افراد این ژنتیک است که حرف اول را در ظاهر پوست می‌زند. با اینکه کمبود ویتامین ممکن است باعث شود پوست کمتر سالم به نظر برسد، اما مصرف مکمل لزوما کمکی به این موضوع نمی‌کند مگر اینکه دچار کمبود ویتامینی باشید که به صورت مستقیم در سلامت پوست نقش دارد.

کل بدن و نه فقط پوست شما، برای عملکرد خود به ویتامین‌ها نیاز دارد. افرادی که کمبود ویتامین دارند، ممکن است با انواع مشکلات سلامتی مواجه شوند. گاهی اوقات، کمبود ویتامین ممکن است خود را به‌صورت محسوس نشان دهد که یکی از نشانه‌های آن عدم سلامت پوست است.

مزایای استفاده از محصولات پوستی موضعی که حاوی ویتامین هستند، هنوز اثبات نشده است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند برخی از سرم‌های ویتامین می‌توانند به کاهش علائم پیری ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، آلودگی و سیگار کشیدن کمک کنند. اما با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که در صورت استفاده از آنها نتایجی مشابه دیگر افراد را روی پوست خود مشاهده کنید. آنچه روی پوست شما جواب می‌دهد، ممکن است برای شخص دیگری کارساز نباشد.

در این مقاله به بررسی شش ویتامین برای سلامت پوست می‌پردازیم. شما همچنین درباره برخی تحقیقات در مورد مصرف ویتامین‌ها برای سلامت پوست، اطلاعاتی به‌دست خواهید آورد.

ویتامین‌های ضروری برای مراقبت از پوست

تمام ویتامین‌ها تاثیر مشابه روی سلامت پوست ندارند. اما با این حال، برخی ویتامین‌ها، مانند ویتامین E و ویتامین C، نقش اساسی در ترمیم پوست دارند.

بیشتر تحقیقاتی که تا به امروز در مورد ویتامین‌های ضروری پوست انجام شده، بی نتیجه مانده‌اند. واقعیت این است که مهم‌ترین کار برای حمایت از سلامت پوست، داشتن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین است. با داشتن بدن سالم، پوستی سالم خواهید داشت. در بیشتر مواقع می‌توان سلامت کلی بدن را از سلامت پوست پیش‌بینی کرد. برای مثال پوست زرد و رنگ‌پریده می‌تواند نشانه آسیب کبدی باشد.

استفاده از مکمل‌ها، کرم‌ها و لوسیون‌های حاوی ویتامین می‌تواند برای سلامت پوست مفید باشد، به‌ویژه زمانی که فرد دچار کمبود آن ویتامین خاص است. برخی از سرم‌های حاوی ویتامین نیز می‌توانند به بهبود جای زخم و لکه‌های پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشیدی کمک کنند. خرید محصولات کامان می‌تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند. در ترکیبات تمام محصولات کامان، برخی مواد طبیعی و ویتامین‌هایی نظیر E، B6، A و موادی مانند عصاره لیمو ترش و روغن هسته انگور را مشاهده می‌کنیم. اما داشتن یک رژیم غذایی سالم بهترین راه برای دریافت ویتامین‌های مورد نیاز بدن برای پیشگیری و ترمیم آسیب‌های پوستی است.

اگر بیماری پوستی خاصی مانند آکنه یا اگزما دارید، باید قبل از افزودن مکمل و کرم‌های موضعی به روتین پوستی خود، با یک متخصص پوست صحبت و مشورت کنید. این مواردی که نام بردیم، می‌توانند اثر نامطلوبی روی پوست شما داشته باشند و پوست را بیشتر تحریک کنند.

ویتامین‌های ضروری برای سلامت پوست

ویتامین‌های ضروری برای سلامت پوست

در ادامه، به بررسی نقش هر کدام از ویتامین‌های ضروری پوست در حمایت از سلامت پوست می‌پردازیم. در بیشتر موارد، تحقیقات بیشتری برای درک ارتباط مستقیم بین مصرف یا استفاده موضعی از این ویتامین‌ها و سلامت پوست مورد نیاز است.

به یاد داشته باشید، شما می‌توانید تمام این ویتامین‌ها را از طریق یک رژیم غذایی سالم دریافت کنید. تمام این ویتامین‌ها به‌راحتی در بسیاری از منابع غذایی در دسترس هستند.

ویتامین A

رتینول یک نوع ویتامین A است، که می‌توان آن را یکی از محبوب‌ترین عناصر در محصولات مراقبت از پوست دانست. شواهد بالینی قابل توجهی وجود دارد که همگی نشان می‌دهند، رتینول توانایی کاهش خطوط و چین و چروک دارد. همچنین، این عنصر می‌تواند سرعت ترمیم و بازسازی پوست را افزایش دهد.

متأسفانه، برخی محصولات دارای رتینول باعث تحریک پوست می‌شوند. اگر پوست حساسی دارید، می‌توانید از این محصولات به صورت آزمایشی در نقطه‌ای از پوست خود استفاده کنید و این کار را با محصولی شروع کنید که میزان رتینول در آن خیلی زیاد نیست.

ویتامین C

یکی دیگر از ویتامین‌های کلیدی پوست ویتامین C است. ویتامین سی به‌عنوان یک آنتی اکسیدان شناخته می‌شود که در ساخت کلاژن نقش دارد. تحقیقات در مورد چگونگی تأثیر ویتامین C روی پوست هنوز بسیار محدود است، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند ویتامین سی می‌تواند آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش را درمان کند.

شما نباید از محصولات حاوی ویتامین C به عنوان جایگزین ضد آفتاب استفاده کنید، زیرا این محصولات دارای توانایی جذب اشعه‌های UVA یا UVB نیستند. افراد مبتلا به کمبود ویتامین C (اسکوروی)، معمولا شاهد کندی در ترمیم و بهبود زخم و خشکی پوست هستند.

ویتامین D

پوست شما نیز مانند بدن شما، به ویتامین D نیاز دارد. شما ویتامین D را از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید جذب می‌کنید. به دلیل نگرانی در مورد تأثیر اشعه ماوراء بنفش بر روی پوست، احتمالاً پوست خود را پوشانده یا زمانی که بیرون هستید از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنید، که این کارها می‌توانند خطر کمبود ویتامین D در بدن و پوست شما را افزایش دهند.

کمبود ویتامین D می‌تواند باعث مشکلاتی در جذب کلسیم شود و بر سلامت استخوان شما نیز تأثیر می‌گذارد. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که محصولات پوستی حاوی ویتامین D می‌توانند به افراد مبتلا به انواع بیماری پسوریازیس در کاهش علائم این بیماری کمک کنند.

ویتامین‌های ضروری برای سلامت پوست

ویتامین E

ویتامین E برای سلامت پوست ضروری است. این ویتامین، یک نوع آنتی اکسیدان است که معمولاً به عنوان یک عنصر در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست گنجانده می‌شود.

ویتامین E می‌تواند از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کند، اما مانند ویتامین C، جایگزین ضد آفتاب نیست. اما با این حال، این ویتامین می‌تواند به درمان پوست آفتاب سوخته کمک کند، به همین دلیل است که آن را به عنوان یک ماده در بسیاری از کرم‌ها و ژل‌های ضد آفتاب سوختگی می‌گنجانند.

ویتامین K

بدن شما عمدتاً برای لخته شدن خون و سلامت استخوان به ویتامین K نیاز دارد، اما این ویتامین همچنین یک ویتامین مهم پوستی نیز است. از آنجایی که ویتامین K به لخته شدن خون کمک می‌کند، بنابراین می‌توان آن را عنصری مفید در بهبود زخم دانست. تحقیقات زیادی در مورد ویتامین K و سلامت پوست انجام نشده است، اما بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ویتامین K همچنین می‌تواند به بهبود جای کبودی در بدن کمک کند.

نیکوتینامید

شواهد قوی وجود دارد که نشان می‌دهند نیکوتینامید (نوعی نیاسین یا ویتامین B3) خطر ابتلا به برخی سرطان‌های پوست را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، مشاهدات نشان می‌دهند که نیکوتینامید به ترمیم DNA در پوست آسیب دیده توسط اشعه ماورا بنفش کمک می‌کند.

نتایج یک مطالعه استرالیایی که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده، نشان می‌دهد که نیکوتینامید خوراکی در کاهش میزان ابتلا به سرطان‌های پوستی غیرملانومایی (مانند کارسینوم بازال یا سرطان سلول پایه‌ای و سرطان پوست سلول سنگفرشی) در بیماران مبتلا به سرطان موثر است.

نحوه استفاده از ویتامین‌ها برای سلامت پوست

راه‌های مختلفی برای دریافت ویتامین‌های مورد نیاز برای پوست سالم وجود دارد. این راه‌ها را در ادامه نام خواهیم برد:

رژیم غذایی

موثرترین راه برای دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی که برای سلامت پوست مفید هستند، داشتن یک رژیم غذایی سالم است که حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات می‌باشد. همچنین یک راه بی خطر برای دریافت ویتامین‌ها همین روش است و برای داشتن پوستی زیبا و سالم، حتما باید به یک رژیم غذایی سالم پایبند باشید.

مکمل

مصرف مکمل‌های ویتامین یک راه راحت برای دریافت ویتامین‌های ضروری در حفظ سلامت پوست است که ممکن است در رژیم غذایی خود، این ویتامین‌ها را دریافت نکنید. اما با این حال، خطری در مورد مصرف مکمل‌های ویتامین وجود دارد و آن هم زیاده‌روی در مصرف آنها است. به عنوان مثال، مصرف بیش از حد ویتامین A می‌تواند برای بدن مضر باشد. بهتر است قبل از سراغ مصرف مکمل‌های ویتامین بروید، رژیم غذایی خود را بهبود بخشید.

اگر می‌خواهید مکمل‌ها را امتحان کنید، حتما قبل از آن با پزشک خود صحبت کنید. با اینکه بسیاری از این مکمل‌های ویتامین از مواد طبیعی سخته می‌شوند، اما احتمال تداخل دارو با این مکمل‌ها وجود دارد و اگر حتی دچار کمبود آن ویتامین نباشید، مصرف بیش از حد آن می‌تواند روی سلامت شما تاثیر منفی بگذارد.

ویتامین‌های ضروری برای سلامت پوست

موضعی

برخی از ویتامین‌ها توسط پوست جذب می‌شوند و بسیاری از محصولات مراقبت از پوست تولید می‌شوند تا شما بتوانید با استفاده از آنها، ویتامین پوست خود را تامین کنید. البته، استفاده از محصولات پوستی حاوی ویتامین به این معنا نیست که شما پس از مدتی پوستی درخشان خواهید داشت.

همه لوسیون‌ها و سرم‌های حاوی ویتامین با یک فرمول ساخته نمی‌شوند و کارایی متفاوتی دارند. برخی از آنها دارای غلظت بالاتری از ویتامین‌ها هستند. همچنین باید بدانید که برخی از ویتامین‌های موضعی می‌توانند باعث تحریک پوست شوند، به خصوص آنهایی که دارای غلظت بالایی از مواد فعال هستند. اگر مطمئن نیستید محصولی برای پوست شما مناسب است، با احتیاط استفاده و حتما با یک متخصص پوست صحبت کنید.

علائم پوستی کمبود ویتامین

برخی از علائم پوستی کمبود ویتامین عبارت‌اند از: هایپرپیگمانتاسیون، کاهش توانایی پوست در بهبود زخم، ریزش مو، برخی مشکلات در ناخن و پوست اطراف آن، بروز لکه روی پوست، پوسته پوسته و خشکی بیش از حد. اگر نگران کمبود ویتامین هستید، حتما با پزشک و متخصص پوست صحبت و مشورت کنید. آزمایش خون تنها راه برای تأیید این است که آیا بدن شما دچار کمبود ماده مغذی خاص است یا خیر.

فواید ویتامین‌ها برای پوست

در ادامه به برخی ادعاهای رایج در مورد فواید ویتامین‌ها برای پوست و سلامت پوست اشاره خواهیم کرد:

  • ضد پیری: بسیاری از ادعاها که در مورد ویتامین‌ها و تاثیر آنها روی پوست عنوان می‌شوند، پشتوانه‌ی علمی ندارند و بسیاری آنها را تایید نمی‌کنند. اما با این حال، مطالعات نشان می‌دهند که رتینول (شکل مصنوعی ویتامین A موجود در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست) در برابر علائم پیری مانند چین و چروک موثر است. این در حالی است که، تحقیقات در مورد ویتامین C برای پیری پوست بی نتیجه بوده است.
  • بهبود الاستیسیته پوست: تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین C موضعی ممکن است به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک کند.
  • کاهش و درمان برخی آسیب‌های پوستی: شواهد متناقضی در مورد اینکه آیا ویتامین E می‌تواند به بهبود زخم کمک کند یا خیر وجود دارد. مروری بر مطالعات در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که در برخی موارد، مصرف موضعی ویتامین E به کاهش ظاهر و درمان ترک‌های پوستی کمک می‌کند و در موارد دیگر ممکن است تاثیر معکوس روی مشکلات پوستی داشته باشد.
  • کاهش التهاب پوستی: برخی از محصولات پوستی می‌توانند به جای تسکین پوست، باعث تحریک پوست شوند. یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ نشان می‌دهد که ویتامین E و D ممکن است باعث تحریک پوست ناشی از درماتیت تماسی شوند.

اگر قصد مصرف مکمل‌ها را دارید، تصمیم خود را با پزشک خود در میان بگذارید تا از مصرف متعادل این مکمل‌ها مطمئن شوید د و از مصرف بیش از حد آنها جلوگیری کنید.

ویتامین‌های ضروری برای سلامت پوست

عوارض ویتامین‌ها برای پوست

اگر می‌خواهید از ویتامین‌ها در حفظ سلامت پوست خود استفاده کنید، بدانید که این کار خطرات و عوارضی می‌تواند داشته باشد. ممکن است هنگام مصرف بیش از حد یک ویتامین خاص، واکنش‌های پوستی خاصی را تجربه کنید. با اینکه هیچ خطری پوست شما را در استفاده بیش از حد مکمل ویتامین C تهدید نمی‌کند، اما برخی افراد ممکن است هنگام استفاده موضعی از این ویتامین واکنش نشان دهند. برخی از عوارض مصرف موضعی ویتامین C عبارت‌اند از:

  • زرد شدن پوست
  • لک شدن لباس
  • خارش پوست
  • خشکی پوسن
  • کهیر

رتینوئیدهای موضعی نیز می‌توانند باعث تحریک پوست شوند، به خصوص در افرادی که پوست حساس دارند.

مصرف ویتامین E برای پوست نیز، می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. مطالعات نشان می‌دهند که دریافت بیش از حد ویتامین E به شکل مکمل می‌تواند منجر به خطرات بالقوه برای سلامت مانند سرطان پروستات و افزایش خطر مرگ در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی شود. ویتامین E همچنین ممکن است با برخی داروها مانند داروهای ضد انعقاد خون تداخل داشته باشد.

نتیجه‌گیری

مشخص نیست که آیا ویتامین‌ها برای سلامت پوست مفید هستند یا خیر. اکثر مطالعات در مورد مکمل‌های ویتامین و محصولات پوستی روی دسته کوچکی از افراد صورت گرفته است. به همین خاطر اثرگذاری آنها و اندازه‌گیری میزان اثرگذاری این ویتامین‌ها بر سلامت پوست دشوار است، زیرا متغیرها و عوامل زیادی در آن نقش دارند. مثلاً اینکه یک فرد چقدر از روز خود را زیر نور آفتاب می‌گذراند، می‌تواند به شدت بر ظاهر پوست او تأثیر بگذارد.

برخی افراد خوش شانس دارای ژن خوبی هستند و پوست آنها تقریباً بی عیب و نقصی است. اگر به دنبال راهی برای بهبود سلامت پوست خود هستید، بهترین راه حل این است که با یک متخصص پوست صحبت کنید؛ به خصوص اگر یک بیماری پوستی دارید که شما را آزار می‌دهد، مانند آکنه یا روزاسه.

اگر نگران پیری پوست و افتادن چین و چروک هستید، استفاده از کرم‌ها و مکمل‌ها ممکن است به شما کمک کند، اما باید گفت که این راهی برای به دست آوردن چنین چیزی است. در نهایت، یک رژیم غذایی سالم موثرترین راه برای جلوگیری از کمبود ویتامین است که می‌تواند منجر به مشکلاتی برای پوست شما شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.