خواص ویتامین‌های خانواده ب برای پوست چیست؟

0 347

خانواده ویتامین B تاثیرات شگفت‌انگیزی روی سلامت عملکرد بخش‌های مختلف بدن ما دارند. یکی از مهم‌ترین تاثیرات آن‌ها مربوط به حفظ سلامت پوست است. اگر جزء آن دسته از کسانی هستید که زمان زیادی برای سلامت پوست خود صرف می‌کنید، باید بدانید که تامین ویتامین‌های خانواده B در بدن بسیار مهم است. بنابراین باید در برنامه روتین مراقبت از پوست خود تامین این ویتامین‌ها را جدی بگیرید. در ادامه قصد داریم به بررسی خواص ویتامین‌های خانواده ب برای پوست و منابع تامین آن‌ها بپردازیم. دعوت می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

خواص ویتامین‌های خانواده ب برای پوست

ویتامین‌های خانواده ب به طور مستقیم با آنزیم‌های موجود در بدن سروکار دارند. به همین دلیل نقش آن‌ها به نوعی تقویت کننده عملکردهای بخش‌های مختلف بدن است. به عنوان مثال انتقال مواد مغذی به سراسر بدن و آزاد کردن انرژی نهفته در مواد غذایی مانند کربوهیدرات‌ها از سوی ویتامین‌های این گروه انجام می‌گیرد. در این کنار این موارد خواص ویتامین‌های خانواده ب برای پوست را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. در اینجا به طور کامل نقش این ویتامین‌ها در سلامت پوست را واکاوی می‌کنیم.

خواص ویتامین‌های خانواده ب برای پوست

۱. ویتامین B1 (تیامین)

درمان خشکی پوست یکی از مهم‌ترین علل مراجعه افراد به متخصصان پوست است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند برای جلوگییری از خشکی پوست حتما باید به سراغ لوازم بهداشتی گران قیمت روند. این در حالی است که با رعایت برخی کارهای ابتدایی مانند پرهیز از قرارگیری در برابر نور آفتاب برای طولانی مدت، مرطوب نگهداشتن پوست و رژیم غذایی سالم می‌توان تا حد زیادی جلوی خشکی پوست را گرفت.

یکی از ویتامین‌هایی که نقش کلیدی در درمان خشکی پوست دارد، تیامین است. در بین خواص ویتامین‌های خانواده ب برای پوست شاید ویتامین B1 بیشترین نقش را ایفا می‌کند. از جمله مهم‌ترین تاثیرات مثبت این ویتامین برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش التهاب و قرمزی پوست
  • جلوگیری از ایجاد آکنه‌های پوستی
  • جلوگیری از ایجاد چین و چروک در سطح پوست

برنج سفید، ماهی تن و تخمه آفتاب‌گردان سه ماده غذایی سرشار از ویتامین B1 هستند.

۲. ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

یکی دیگر از ویتامین‌های مفید برای درمان انواع خشکی پوست، ریبوفلاوین یا ویتامین B2 است. این ویتامین نقش بسزایی در تنظیم چربی پوست ایفا می‌کند. به گونه‌ای که روغن‌های طبیعی موجود در پوست را در حالت متعادل نگه می‌دارد. نقش مفید دیگر ویتامین B2 تقویت زیبایی پوست است. به گونه‌ای که باعث زیبایی و درخشانی هر چه بیشتر پوست می‌شود. جو، ماست و لوبیا قرمز به مقدار قابل توجهی ریبوفلاوین مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند.

۳. ویتامین B3 (نیکوتینیک اسید یا نیاسینامید)

نور خورشید، آلودگی هوا، استرس، رژیم غذایی نامناسب، استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی غیر استاندارد و … از جمله عواملی هستند که سلامت پوست شما را تهدید می‌کنند. برخی از این عوامل قابل کنترل هستند؛ اما طبیعی است که با زندگی در شهری مانند تهران خیلی راه فراری از دست آلودگی هوا ندارید. بنابراین باید به فکر راه‌های برای مقاوم‌سازی پوست در برابر عوامل مخرب باشید.

خواص ویتامین‌های خانواده ب برای پوست به دفاع فعال از پوست در برابر این عوامل مخرب نیز مربوط می‌شود. ویتامیت B3 نقش اساسی در این زمینه دارد. اگر به دنبال مراقبت از پوست کم آب خود در برابر پدیده‌هایی که نام بردیم، هستید باید به دنبال مصرف ویتامین B3 باشید. این ویتامین در کاهش میزان حساسیت پوستی در فصول مختلف سال نیز بسیار مفید است. مرغ، عدس و موز منابع غذایی غنی از نیاسین هستند.

خواص ویتامین‌های خانواده ب برای پوست

استفاده از محصولات بهداشتی پوست نیز در تامین ویتامین B3 اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال در فرمولاسیون کرم کامان برای پوست خشک از این ویتامین استفاده شده است. با استفاده از این محصول می‌توانید رطوبت دست و صورت خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید. به خصوص اگر در محیط‌های سرد و خشک فعالیت می‌کنید، توصیه می‌کنیم این کرم را در برنامه روتین مراقبت از پوست خو بکار ببرید.

۴. ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک)

خاصیت ارتجاعی پوست اهمیت بسیار زیادی برای حفظ شادابی و نشاط آن دارد. اگر پوست شما خاصیت ارتجاعی خود را از دست دهد، باید منتظر مشکلات بیشتری مانند خشکی، تیرگی و بروز انواع و اقسام بیماری‌های دیگر نیز باشید. به همین دلیل بهتر است با درک اهمیت آبرسانی پوست، همواره پوست خود را در مرطوب نگه دارید. به این ترتیب می‌توانید لطافت و نرمی پوست خود را تا حد زیادی تضمین کنید.

ویتامین B5 عنصری مفید برای حفظ حالت ارتجاعی پوست است. به علاوه اینکه در آرام کردن التهابات پوستی نیز نقش مثبتی ایفا می‌کند. به عنوان مثال خشکی پوست پا که در پی آن ترک‌های زیادی در کف پا ایجاد می‌شود، یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. برای درمان خشکی پوست پا می‌توانید روی ویتامین B5 حساب ویژه‌ای باز کنید. قارچ، نخود و کلم به عنوان سه ماده غذایی که با درصد بالایی اسید پانتوتنیک به شمار می‌روند.

۵. ویتامین B6 (پیرویدوکسین)

درباره دلیل بروز آکنه و لکه‌های پوستی اطلاعاتی دارید؟ یکی از چند عامل موثر در این خصوص بر هم خوردن تعادل هورمونی در بدن است. رخدادهای مختلفی مانند بارداری در بروز چنین اتفاقاتی موثر هستند. در کنار آن عوامل دیگری مانند استرس و اضطراب بیش از حد نیز بعضا تولید هورمون‌ها در بدن را از حالت عادی خارج می‌کنند.

از جمله خواص ویتامین‌های خانواده ب برای پوست می‌توان به کمک به حفظ تعادل هورمونی در بدن نیز اشاره کرد. ویتامین B6 این نقش مهم را بر عهده دارد. بنابراین برای درمان آکنه به دنبال محصولاتی باشید که از پیرویدوکسین در فرمولاسیون آن‌ها استفاده می‌شود. در کنار آن‌ها مواد غذایی مانند بلغور، آجیل و کشمش نیز به میزان زیادی ویتامین B6 را در خود جای داده‌اند.

خواص ویتامین‌های خانواده ب برای پوست

۶. ویتامین B7 (بیوتین)

کدر شدن به همراه ایجاد چین و چروک از جمله مشکلاتی هستند که پوست را از حالت طبیعی خارج می‌کنند. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که حفظ جوانی و شادابی پوست برایتان اهمیت دارد، مصرف ویتامین B7 را به شما توصیه می‌کنیم. این ویتامین در بازگرداندن حالت طبیعی به پوست نقش موثری ایفا می‌کند. تخم مرغ، اسفناج، عدس، فلفل دلمه‌ای و شیر سه مورد از مواد غذایی حاوی بیوتین هستند.

۷. ویتامین B9 (اسید فولیک یا فولات)

یکی دیگر از عوامل مهم در ایجاد آکنه مسدود شدن منافذ پوستی است. در اثر تجمع ذرات آلاینده ممکن است منافذ پوستی مسدود شوند و به این ترتیب بستر مناسبی برای ایجاد لکه‌ها و آکنه در سطح پوست فراهم می‌شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید نسبت به پاکسازی پوست خود حساس باشید. مارچوبه و نخود فرنگی منابع غذایی سرشار از فولات هستند.

ویتامین B9 یکی از مواد طبیعی است که در پاکسازی منفاذ پوستی نقش موثری دارد. در کنار آن توصیه می‌کنیم با خرید محصولات کامان که به طور تخصصی برای پاکسازی پوست هستند، برند کامان محلول‌های پاک‌کننده آرایش را در دو نوع ویژه پوست‌های خشک و چرب تولید و روانه بازار می‌کند. ضمن این که محصولات پاک‌کننده آرایش برند کامان بر پایه آب تولید می‌شوند و به هیچ عنوان باعث خشکی پوست نمی‌شوند. در برنامه روتین مراقبت از پوست خود جایگاه ویژه‌ای به این موضوع اختصاص دهید.

۸. ویتامین B12 (کوبالامین)

در بین خواص ویتامین‌های خانواده ب برای پوست روی نقش این ویتامین‌ها در برطرف کردن تیرگی پوست زیاد تاکید کردیم. ویتامین B12 که با نام کوبالامین شناخته می‌شود نیز در خصوص برطرف کردن لکه‌های تیره و کدری پوست تاثیر مثبت زیادی دارد. ماهی، مرغ و شیر به عنوان سه ماده غذایی سرشار از این ویتامین به شمار می‌روند.

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی خواص ویتامین‌های خانواده ب برای پوست پرداختیم. ویتامین‌های خانواده B در مواد غذایی، مکمل‌ها و بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شوند. شما برای بهره‌مندی حداکثری از خواص این ویتامین‌ها ابتدا باید سبک زندگی و رژیم غذایی سالمی را در پیش بگیرید. در کنار آن لازم است که از عوامل آسیب‌زا برای سلامت پوست تا حد زیادی اجتناب کنید. داشتن یک برنامه روتین مراقبت از پوست این چرخه را کامل می‌کند. بخاطر داشته باشید که تمام هزینه‌هایی که برای مراقبت از سلامت پوست خود پرداخت می‌کنید در مقایسه با هزینه‌های مربوط به درمان مشکلات و بیماری‌های پوستی ناچیز هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.