برای مراقبت از پوست بدن چه باید بکنیم؟

0 232

زندگی روزمره ما از کنار هم قرار گرفتن مجموعه‌ای از عادت‌ها ساخته می‌شود. عادت‌هایی که تحت عنوان سبک زندگی شناخته می‌شوند. تمام رفتارهایی در طول شبانه‌روز از ما سر می‌زنند، روی جسم و روح ما تاثیرگذار هستند. برخی از آن‌ها تاثیر مثبت و بعضی دیگر نیز اثرات منفی به دنبال دارند. موضوع اصلی ما در این مطلب پوست بدن است. قصد داریم عادت‌های روزمره زندگی را از زاویه تاثیر آن‌ها روی سلامت و شادابی پوست بررسی کنیم. برای مراقبت از پوست بدن لازم است که برخی از عادت‌های روزمره را کنار بگذاریم و برخی دیگر را تقویت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به بحث و بررسی بیشتر در این زمینه بپردازیم.

راهکارهای طلایی مراقبت از پوست بدن

خیلی از افراد تصور می‌کنند که برای درمان مشکلاتی مانند خشکی پوست، جوش، آکنه و لکه‌های پوستی باید حتما به سراغ مصرف داروهای خاص و گران قیمت رفت. از طرفی دیگر برخی از تبلیغات باعث شده مراقبت از پوست بدن به عنوان موضوع پر هزینه و لاکچری مطرح شود. این در حالی است که خرید محصولات بهداشتی تنها بخشی از برنامه روتین مراقبت از پوست را تشکیل می‌دهد. بخش قابل توجه دیگری از این برنامه مربوط به اقدامات ساده‌ای است که باید در برنامه روزانه خود بگنجانید. در اینجا فهرستی از مهم‌ترین اقدامات برای داشتن پوست سالم و شاداب را ذکر می‌کنیم.

۱. شستشوی مرتب صورت

پوست ما در معرض انواع و اقسام آلاینده‌های موجود در هواست. علاوه بر آن مشکلات دیگری مانند تعریق نیز باعث آلوده شدن سطح پوست می‌شود. در صورت تجمع آلودگی‌ها و چربی‌ها، منافذ موجود در سطح پوست مسدود می‌شوند. این موضوع باعث بروز بسیاری از مشکلات از جمله لکه‌ها، جوش و آکنه می‌شود.

کارهایی برای مراقبت از پوست بدن

برای مراقبت از پوست بدن در برابر آلودگی‌ها، ساده‌ترین راه شستشوی منظم صورت با آب و صابون یا شامپو ملایم است. توصیه می‌کنیم که این کار را دو بار در روز (قبل و بعد از خواب) انجام دهید. در انتخاب شوینده مناسب حتما نوع پوست صورت خود را در نظر بگیرید. برند کامان در زمینه تولید انواع شامپوهای بدن فعالیت می‌کند. در سبد خرید محصولات کامان انواع و اقسام شامپوها برای پوست‌های مختلف به چشم می‌خورد. به علاوه اینکه کامان محصولات خود را با ترکیبات بسیار مفید برای پوست مانند عسل، فندق و … تولید می‌کند. آبرسانی، مرطوب کردن، لایه‌برداری و بهبود شادابی پوست از جمله ویژگی‌های مثبت دیگر شامپوهای کامان است.

۲. خواب کافی

یکی دیگر از اقدامات بسیار مهم برای مراقبت از پوست بدن، خواب کافی است. بسته به میزان فعالیت بدنی خود در شبانه‌روز نیاز به ۷ الی ۹ ساعت خواب دارید. در غیر این صورت بدن فرصت کافی برای بازیابی قوای خود را نخواهد داشت. پوست شما در طول زمانی که خواب هستید، کلاژن تولید می‌کند. همان طور که می‌دانید کلاژن نوعی پروتئین است که برای جلوگیری از خشکی پوست و همچنین حفظ شادابی آن نقش موثری ایفا می‌کند.

۳. زندگی در محیطی با هوای تمیز

اگر در کلان شهری مانند تهران زندگی می‌کنید، آلودگی هوا بخشی جدایی ناپذیر از زندگی شماست. تماس مستقیم آلودگی‌ها با پوست باعث فعال شدن رادیکال‌های آزاد می‌شود که آسیب‌های زیادی را به دنبال دارند. اگر به هر دلیل نمی‌توانید در محیطی با هوای پاکیزه زندگی کنید، باید با استفاده از شوینده‌ها و پاک‌کننده‌های خاصی به مراقبت از پوست بدن خود بپردازید.

ژل‌های شستشوی صورت محصولات کاربردی هستند که می‌توانید همیشه همراه خود داشته باشید. ژل‌های شستشوی صورت برای پوست‌های چرب و خشک تولید می‌شوند. این محصولات علاوه بر پاکسازی صورت از آلاینده‌ها، باعث تقویت رطوبت و آبرسانی به پوست نیز می‌شوند. به علاوه اینکه شما را از شستشوی مداوم دست و صورت با آب بی‌نیاز می‌کنند.

۴. استفاده از کرم‌های آبرسان

انتخاب بهترین آبرسان بر اساس نوع پوست را در برنامه روتین مراقبت از پوست بدن قرار دهید. با آبرسانی به پوست می‌توانید جلوی بروز بسیاری از مشکلات را بگیرید. خشک شدن پوست در وهله اول زیبایی را از آن می‌گیرد. درمان خشکی پوست پا یکی از دلایل رایج برای مراجعه افراد به پزشکان پوست است. احتمالا شما هم تصاویر مربوط به ترک‌هایی که در کف پای افراد به دلیل خشکی پوست ایجاد می‌شوند را دیده‌اید.

 کارهایی برای مراقبت از پوست بدن

برای جلوگیری از چنین مشکلاتی توصیه می‌کنیم که به سراغ کرم‌های آبرسان بروید. پیشنهاد نخست ما کرم کامان برای پوست خشک است. این محصول به شکل‌های مختلف از جمله پمپی و کاسه‌ای با فرمولاسیون منحصربه‌فرد از مجموعه ویتامین‌های مورد نیاز پوست بدن تولید می‌شود. فقط کافیست که در طول شبانه‌روز یکبار از کرم‌های آبرسان برای بخش‌های حساس پوست خود مانند صورت، دست‌ها و کف پا استفاده کنید. به این ترتیب سد محافظی در برابر خشکی پوست ایجاد می‌شود.

۵. استفاده از آنتی اکسیدان‌ها

آنتی اکسیدان‌ها دشمن شماره یک رادیکال‌های آزاد به شمار می‌روند. بنابراین برای مراقبت از پوست بدن توصیه می‌کنیم که در رژیم غذایی و استفاده از محصولات بهداشتی، به سراغ گزینه‌هایی بروید که دارای آنتی اکسیدان هستند. در بین مواد غذایی شکلات تلخ، زغال اخته، تمشک، توت فرنگی، پرتقال، لیموشیرین، چای سبز و … سرشار از آنتی اکسیدان هستند. همچنین در تولید بسیاری از سرم‌ها و مرطوب‌کننده‌های پوست نیز از آنتی اکسیدان‌های مختلف استفاده می‌شود.

۶. استفاده از لوسیون برای پاکسازی آرایش

خیلی‌ها این سؤال را می‌پرسند که چرا باید از لوسیون بدن استفاده کنیم؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که لوسیون مایعی شبیه به کرم است که برای پاکسازی پوست از آثار باقی مانده از آرایش استفاده می‌شود. باقی ماندن آثار آرایشی روی پوست منجر به مسدود شدن منافذ آن می‌شود. در نتیجه باید منتظر عوارضی مانند لکه‌های پوستی و آکنه باشید. این در حالی است که با یادگیری طرز استفاده از لوسیون می‌توانید خاطر خود را از جانب این خطر آسوده کنید. از جمله اثرات جانبی لوسیون نیز می‌توان به تنظیم PH پوست اشاره کرد.

کارهایی برای مراقبت از پوست بدن

۷. لایه‌برداری پوست

یکی از اقدامات کاربردی که برای درمان لکه‌های پوستی بعد از زایمان یا در دوران بلوغ می‌توان انجام داد، لایه‌برداری پوست است. آلفا هیدروکسید اسیدها به عنوان لایه‌بردارهای ملایم و طبیعی پوست به حساب می‌آین که در برخی از میوه‌ها و سبزی‌ها یافت می‌شوند. این اسیدها سلول‌های مرده پوست را جذب می‌کنند و درون خود حل می‌کنند. در ادامه با شسشوی پوست خیلی راحت از سطح آن جدا می‌شوند. به علاوه اینکه نه تنها باعث کاهش رطوبت پوست نمی‌شوند، بلکه نقش آبرسان را نیز ایفا می‌کنند. توصیه می‌کنیم در خرید محصولات مراقبت از پوست بدن وجود آلفا هیدروکسید اسیدها در فرمولاسیون آن‌ها را کنترل کنید.

۸. ورزش کردن

سعی کنید روزانه ۳۰ دقیقه ورزش را به صورت منظم در برنامه زندگی خود قرار دهید. ورزش کردن به افزایش جریان خون در بدن و همچنین جذب اکسیژن از هوا کمک می‌کند. این دو رخداد باعث دور شدن رادیکال‌های آزاد از پوست می‌شوند. به علاوه اینکه با ورزش کردن مشکلات روحی و روانی مانند استرس کاهش پیدا می‌کند و کیفیت خواب نیز تنظیم می‌شود. تمام این اتفاقات به حفظ شادابی و نشاط پوست بدن منجر می‌شوند.

۹. مراقبت از پوست بدن در برابر آفتاب

اشعه ماورابنفش خورشید تاثیر منفی زیادی روی سلامت پوست شما دارد. بنابراین در وهله اول باید مدت زمان قرار گرفتن خود در برابر تابش آفتاب را کاهش دهید. اما اگر به هر دلیلی مجبور هستید زمان زیادی را در برابر آفتاب سپری کنید، توصیه می‌کنیم حتما از اقدامات مراقبتی مانند استفاده از کرم ضد آفتاب و عینک دودی غافل نشوید. همچنین لباس‌های پوشیده استفاده کنید تا پوست بدن خیلی در برابر آفتاب قرار نگیرد.

کارهایی برای مراقبت از پوست بدن

کلام پایانی

مجموعه‌ای از اقدامات کاربردی برای مراقبت از پوست بدن را با هم مرور کردیم. به خاطر داشته باشید که این اقدامات تنها در صورتی تاثیرگذار خواهند بود که آن‌ها را به صورت منظم و دائمی در برنامه روزانه خود بگنجانید. اگر بخواهید به لیست فوق اقدامات مفید دیگری برای حفظ سلامتی پوست بدن اضافه کنید، پیشنهاد شما چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.