دهان شویه چیست و چه کاربردی دارد؟

0 419

بهداشت دهان و دندان نه تنها روی زیبایی ظاهر و دندان‌ها اثر دارد، بلکه به صورت مستقیم روی سلامت تاثیر دارد و در صورت داشتن دندان‌های سالم، می‌توانید از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کنید. روتین مراقبت از دندان‌ها شامل کارهای مختلفی می‌شود که یکی از آنها استفاده از دهان شویه است.

در این مقاله، قرار است درباره دهان شویه و کاربردهایی که دارد صحبت کنیم. فراموش نکنید که مجموعه‌ای از کارها است که به شما کمک می‌کند تا دندان‌هایی سالم داشته باشید.

دهان شویه چیست؟

دهان شویه یکی از محصولاتی است که برای از بین بردن بوی بد دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند به کاهش پلاک و التهاب لثه کمک کند و همچنین، می‌تواند پوسیدگی دندان را کاهش دهد و برخی مواقع از بروز آن جلوگیری کند. با اینکه بسیاری این محصول را نادیده می‌گیرند، اما دهان شویه می‌تواند محصولی اثرگذار در بهبود سلامت دهان و دندان باشد. دهان شویه‌های حاوی فلوراید حتی این قابلیت را دارند تا دندان‌های آسیب دیده را بازسازی و ترمیم کنند.

استفاده از دهان شویه، همراه با حس و بوی خوب در دهان است. غرغره کردن با دهان شویه با رایحه نعناع، نفس را تازه می‌کند و حتی اعتماد به نفس شما برای ارتباط با افراد را بیشتر می‌کند.

دهان شویه‌ها در بازار انواع مختلف دارند که دهان شویه Anti Plaque رایج‌ترین نوع آنها است. انواع دیگر دهان شویه شامل دهان شویه حاوی فلوراید، دهان شویه بدون الکل، دهان شویه حاوی مواد طبیعی و دهان شویه‌هایی که برای مسائل خاص در مراقبت از دهان، مانند برخی زخم‌ها ساخته می‌شوند.

اما سؤالات بسیاری در مورد دهان شویه وجود دارد. برخی از این سوالات عبارت‌اند از:

  • آیا شستشوی دهان با دهان شویه واقعاً از پوسیدگی و بیماری لثه جلوگیری می‌کند؟
  • آیا حتما باید از دهان شویه استفاده کرد؟
  • استفاده از دهان شویه برای افرادی که دندان‌های حساس دارند، مشکلی ایجاد نمی‌کند؟
  • با وجود ادعای بسیاری از برندها در تولید دهان شویه‌ای برای از بین بردن پوسیدگی و سفید کردن دندان، بهترین دهان شویه برای بهبود سلامت دندان‌ها کدام است؟

مزایا و معایب دهان شویه

دهان شویه چیست

اگر می‌خواهید دندان‌هایی سالم و دهانی خوشبو داشته باشید، علاوه بر مسواک و نخ دندان، باید استفاده از دهان شویه را نیز در راس کارهای خود قرار دهید. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن تنها راه از بین بردن ذرات و پلاک هستند. اما در صورت استفاده صحیح از یک دهان شویه، این محصول می‌تواند پاکسازی سطح دندان‌ها را انجام دهد و در عین حال سلامت دهان و دندان شما را بهبود بخشد.

فواید دهان شویه چیست؟

قبل از اینکه از یک محصول مانند دهان شویه استفاده کنید، باید از مزایای آن باخبر باشید. در ادامه برخی از فواید دهان شویه‌ها را بیان خواهیم کرد:

  • بوی بد دهان را از بین می‌برد و دهان را خوشبو می‌کند: خوب است بدانید، که پس از هر وعده غذایی مقداری از مواد داخل دندان‌ها باقی می‌مانند و باعث به وجود آمدن میکروب و همچنین بوی بد در دهان می‌شوند. دهان شویه‌های درمانی با مواد ضد میکروبی، می‌توانند تا حد زیادی در از بین بردن بوی بد دهان اثرگذار باشند.
  • پلاک را از روی دندان از بین می‌برد و التهاب لثه را کاهش می‌دهد: هنگامی که در روتین روزانه خود، استفاده از دهان شویه را در کنار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن قرار دهید، این محصول می‌تواند به از بین بردن پلاک روی دندان که منجر به بیماری لثه می‌شود، کمک کند.
  • از پوسیدگی جلوگیری کند و آن را بهبود دهد: دهان شویه‌های حاوی فلوراید، بهترین گزینه برای این مورد هستند. دهان شویه‌های حاوی این ماده از پوسیدگی مجدد دندان‌ها جلوگیری و به عنوان محافظ دندان‌ها عمل می‌کنند. در صورتی که از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید استفاده می‌کنید، استفاده همزمان از دهان شویه حاوی فلوراید نیز، می‌تواند پوسیدگی را تا میان بالایی کاهش دهد.

معایب دهان شویه چیست؟

هر محصولی در بازار در کنار مزایایی که دارد، معایب نیز خواهد داشت و دهان شویه نیز از این موضوع مستثنا نیست. در زیر به برخی از معایب دهان شویه اشاره خواهیم کرد:

  • فقط ممکن است بوی بد دهان را از بین ببرد: استفاده از مقداری کم از دهان شویه، به تنهایی نمی‌تواند تمام مشکلات دهان و دندان را برطرف کند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مداوم تنها تضمین سلامت دهان و دندان است. به‌علاوه، دهان شویه‌هایی در بازار وجود دارد که تنها بوی بد دهان را از بین می‌برند و خاصیت درمانی ندارند.
  • برخی دهان شویه‌ها باعث خشکی دهان می‌شوند: برخی دهان شویه‌ها می‌توانند تولید بزاق را کاهش دهند و وضعیت سلامت دهان شما را بدتر کند. برای این منظور و جلوگیری از خشکی دهان، باید سراغ دهان شویه‌هایی بروید که فاقد الکل هستند.
  • ممکن است زخم‌های باز را تحریک کند: مصرف بیش از حد الکل می‌تواند برای نقاط حساس و زخم‌های باز دردناک باشد. بهتر است سراغ دهان شویه‌هایی بروید که آنزیم، سلولز یا گلیکوپروتئینی مخاطی دارند که به افزایش رطوبت در دهان کمک می‌کنند.

انواع دهان شویه

دهان شویه چیست

دهان شویه‌هایی که در بازار موجود هستند به دو دسته دهان شویه‌های آرایشی و درمانی تقسیم می‌شوند. در حالی که دهان شویه‌های آرایشی فقط برای خوشبو کردن موقت دهان طراحی شده‌اند، دهان شویه‌های درمانی می‌توانند خطر ابتلا به بیمار‌‌های دهانی مانند التهاب لثه یا پوسیدگی را کاهش دهند.

دهان شویه آرایشی

دهان شویه آرایشی یک محصول بدون نسخه است که به کنترل موقت بوی بد دهان کمک می‌کند و طعم دلپذیری از خود به جای می‌گذارد، اما هیچ کاربرد شیمیایی یا بیولوژیکی ندارد – به این معنی که با پلاک، التهاب لثه یا پوسیدگی مبارزه نمی‌کند. اما با این حال، دهان شویه آرایشی می‌تواند به از بین بردن برخی مواد غذایی به جا مانده از وعده‌های غذایی که ممکن است پس از مسواک زدن دندان‌ها در دهان باقی بمانند، کمک کند و باعث شود دهان شما تمیزتر از قبل شود.

بسیاری از دندان‌پزشکان در مورد ارزش دهان شویه‌های زیبایی شک دارند، زیرا تاثیری روی سلامت دهان ندارند و تنها ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دهان را خوشبو می‌کنند.

دهان شویه درمانی

دهان شویه‌های درمانی اغلب فواید متعددی دارند. آنها دارای ترکیبات فعالی هستند که بسته به فرمولشان، به پیشگیری از بیماری‌ها و برخی مشکلات دهان از جمله پوسیدگی دندان، بیماری لثه، درد دهان، خشکی دهان و بوی بد دهان کمک می‌کنند. این مدل دهان شویه‌ها علاوه بر خوشبو کردن دهان، خاصیت سفیدکنندگی دندان نیز دارند.

بسیاری از دهان شویه‌های درمانی نیز بدون نسخه در دسترس هستند، اما برخی از آنها بسته به ماده فعال یا قدرت نیاز به نسخه پزشک دارند. به دنبال دهان شویه‌هایی باشید که حاوی فلوراید و موادی مانند کلرید ستیل پیریدینیم، اسانس‌ها، کلرهگزیدین و دی اکسید کلر باشند تا در دهان حالت ضد باکتریایی ایجاد کنند و بروز پلاک و التهاب لثه را کاهش دهند.

توجه به این نکته مهم است که برخی از دهان شویه‌ها حاوی درصد قابل توجهی الکل هستند (بین ۱۸ تا ۲۶ درصد). مسلما قورت دادن این مدل دهان شویه‌ها مضر است، اما گاهی همین الکل باعث خشکی دهان و همچنین مسمومیت می‌شود.

نحوه استفاده از دهان شویه

بسیاری از دندان‌پزشکان معتقدند مسواک زدن دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید برای محافظت از دندان‌ها کافی است. اما اگر دندان‌های شما مستعد پوسیدگی هستند، می‌توانید علاوه بر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از دهان شویه حاوی فلوراید نیز استفاده کنید.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که دهان شویه حاوی فلوراید می‌تواند مسواک زدن روزانه با خمیردندا‌ن‌های حاوی فلوراید را تکمیل کند، به خصوص در مناطقی که آب آشامیدنی حاوی فلوراید نیست. این دهان شویه‌ها در تقویت مینای دندان و محافظت از دندان‌ها در برابر آسیب اسیدی موثر هستند.

طرز استفاده از دهان شویه به نظر آسان می‌رسد، اما نکاتی وجود دارد که در صورت انجام آنها می‌توانید بگویید که از این محصول به درستی استفاده کردید. در زمان استفاده از دهان شویه مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دهان شویه را می‌توان در هر زمان استفاده کرد، اما اگر ابتدا دندان‌های خود را کاملا مسواک زده و نخ دندان بکشید، موثرتر است.
  • از مقدار مناسب استفاده کنید؛ از مقدار مشخص شده روی برچسب یا طبق دستور دندان‌پزشک خود استفاده کنید.
  • چرخاندن دهان شویه داخل دهان را طبق دستورالعمل انجام دهید؛ دهان خود را بسته نگه دارید و دهان شویه را به همان شدتی که روی برچسب ذکر شده است بچرخانید.
  • دهان شویه را قورت ندهید؛ اگر مقدار زیادی از دهان شویه‌ی حاوی فلوراید را قورت دهید، می‌تواند سمی باشد و شما را مسموم کند. اگر کودک شما از دهان شویه استفاده می‌کند، مراقب باشید که این مایع را بیرون بیندازد و قورت ندهد.
  • دهان شویه را داخل دهان خود نگه دارید؛ برای اینکه مزیت استفاده از دهان شویه را بیشتر کنید، حداقل ۳۰ دقیقه از خوردن، نوشیدن یا سیگار کشیدن خودداری کنید تا فلوراید و دیگر مواد مفید را از بین نبرید.
  • کودکان زیر شش سال نباید از دهان شویه استفاده کنند زیرا بلع آنها هنوز به اندازه کافی رشد نکرده است.
  • به خاطر داشته باشید که دهان شویه جایگزین مسواک زدن نیست و حتی دهان شویه‌هایی که به عنوان ضد پلاک یا ضد پوسیدگی به بازار عرضه می‌شوند باید در کنار روتین مراقبت از دندان استفاده شوند.

چگونه بهترین و مناسب‌ترین دهان شویه را انتخاب کنم؟

دهان شویه چیست

گاهی اوقات پیدا کردن یک محصول که تمام مزایا را برای دندان‌ها داشته باشد، دشوار است. دهان شویه را بر اساس بزرگترین مشکلی که در دندان‌های شما باید درمان شود، انتخاب کنید.

به دنبال محصولاتی باشید که دارای تاییده‌های سازمان‌ها پزشکی هستند. تمام این تاییده‌ها نشان دهنده این هستند که محصول خریداری شده تمام آزمایشات مربوطه را گذرانده است و می‌توانید به عنوان محصولی ایمن، از آن استفاده کنید.

بهترین دهان شویه بازار

امروزه، تعداد زیادی دهان شویه در بازار ایران موجود است و همین موضوع انتخاب را برای بسیاری سخت و چالش برانگیز کرده است.

یکی از ویژگی‌های مشترک بهترین دهان شویه‌ها، وجود مهر تایید سازمان‌های پزشکی است که بر اساس شواهد علمی تضمین می‌کند که محصول خریداری شده استانداردهای خاص این سازمان‌ها در کارایی و ایمنی را دارد.

میسویک یکی از قوی‌ترین برندهای حال حاضر ایران در تولید محصولات مراقبت از دهان و دندان است و بهترین دهان شویه را می‌توانید از میان محصولات این برند خریداری کنید. دهان شویه میسویک از جمله دهان شویه‌های درمانی در بازار است که فواید بسیاری برای دندان‌ها شما دارد.

  • با استفاده از دهان شویه‌های میسویک می‌توانید از دندان‌ها و لثه‌های خود مراقبت کنید.
  • دهان شویه‌های میسویک دارای خواص ضدمیکروبی هستند.
  • با استفاده از دهان شویه‌های میسویک می‌توانید بیماری‌های لثه را درمان کنید و التهاب لثه را کاهش دهید.
  • استفاده از این محلول باعث از بین بردن پلاک‌ها و میکروب‌ها می‌شود.
  • استفاده از این محصول باعثِ ترمیم پوسیدگی‌های سطحی می‌شود.

دهان شویه‌های میسویک برای مشکلات مختلف طراحی شده‌اند و انواع آن به شرح زیر هستند:

  • دهان شویه میسویک Anti Plaque
  • دهان شویه میسویک مدل Total Care
  • دهان شویه خوشبوکننده میسویک
  • دهان شویه گیاهی میسویک
  • دهان شویه میسویک مدل Sensitive
  • دهان شویه‌های مخصوص کودکان

برای اینکه بهترین نتیجه را از دهان شویه‌های میسویک بگیرید، پیشنهاد ما به شما استفاده از خمیر دندان میسویک به صورت همزمان است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.