آیا استفاده از دهان شویه ضرر دارد؟

0 3,498

مراقبت از دندان مراحل مختلفی دارد که یکی از آنها را می‌توان استفاده از دهان شویه در نظر گرفت. همان‌طور که در مقاله دهان شویه چیست گفتیم، دهان شویه یکی از محصولاتی است که برای از بین بردن بوی بد دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند به کاهش پلاک و التهاب لثه کمک کند و همچنین، می‌تواند پوسیدگی دندان را کاهش دهد و برخی مواقع از بروز آن جلوگیری کند. با اینکه بسیاری این محصول را نادیده می‌گیرند، اما دهان شویه می‌تواند محصولی اثرگذار در بهبود سلامت دهان و دندان باشد. دهان شویه‌های حاوی فلوراید حتی این قابلیت را دارند تا دندان‌های آسیب دیده را بازسازی و ترمیم کنند.

دهان شویه انواع مختلف دارد که هر کدام از آنها برای کاربردهای مختلف طراحی شده‌اند. برخی دهان شویه تنها برای زیبایی طراحی شده‌اند، اما برخی دیگر کاربرد درمانی دارند. در میان انواع دهان شویه، برخی دهان شویه‌ها حاوی الکل به عنوان یک ماده غیر فعال هستند، در حالی که برخی دیگر بدون الکل هستند.

برای برخی افراد، دهان شویه می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی داشته باشد. این عوارض جانبی ممکن است بیشتر از مزایای استفاده از این محصول باشد. بیایید در این مقاله به کاربرد دهان شویه، عوارض جانبی دهان شویه و همچنین نحوه استفاده درست از این محصول برای افزایش کارایی آن، نگاهی بیندازیم.

دهان شویه چه کاری انجام می‌دهد؟

همان‌طور که عنوان کردیم، برخی دهان شویه‌ها به طور خاص برای برخی مشکلات دهان و دندان طراحی شده‌اند. این محصولات ممکن است توسط دندان‌پزشک شما پیشنهاد یا تجویز شوند. برای بسیاری از افراد، دهان شویه قرار است یکی از دو کار زیر را انجام دهد:

  • بوی دهان را از بین می‌برد و این کار را با از بین بردن باکتری‌هایی که باعث به‌وجود آمدن بو در دهان می‌شوند و همچنین رایحه نعناع، انجام می‌دهد. اگر بوی بد دهان شما مزمن است و (هالیتوزیس) دارید، بعید است که دهان شویه به تنهایی این بیماری را درمان کند و بهتر است با دندان‌پزشک خود مشورت کنید.
  • با استفاده از موادی مانند فلوراید از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند. فلوراید ماده‌ای است که ثابت شده در جلوگیری از پوسیدگی دندان اثر دارد و استفاده از آن، توسط بسیاری از موسسات معتبر دنیا تاییده دارد. برخی از دهان شویه‌ها حاوی مواد ضد پلاک نیز هستند که از رشد حفره دندان نیز جلوگیری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه از شر پلاک دندان خلاص شویم؟

آیا وجود الکل در دهان شویه خوب است؟

آیا استفاده از دهان شویه ضرر دارد؟

دهان شویه با موادی مانند الکل، منتول و اکالیپتول که همگی ضدعفونی کننده هستند، باکتری‌ها را از بین می‌برد. عوارضِ جانبی دهان شویه که حاوی درصد کمی از الکل است، در اکثر بزرگسالان صفر است، اما کسانی که به الکل حساسیت دارند، باید به دنبال محصولات جایگزین باشند. همچنین، به دلیل افزایش خطر بلع، دهان شویه حاوی فلوراید یا الکل برای کودکان زیر ۶ سال به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود چرا که خطر مسمومیت برای آنها به وجود می‌آید.

عوارض جانبی دهان شویه‌ی حاوی الکل

الکل به عنوان یک ماده نگه‌دارنده و به عنوان یک مواد فعال در دهان شویه استفاده می‌شود، نه به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده. عوارض جانبی الکل در دهان شویه را هر فردی تجربه نخواهد کرد و برخی فرمول‌ها در دهان شویه‌ها هستند که عوارض جانبی کمتر یا بیشتر نشان می‌دهند. برخی از عوارض ناشی از دهان شویه‌های حاوی الکل عبارت‌اند از:

  • باعث ایجاد یا تحریک زخم‌های باز شوند.
  • هنگام استفاده از آنها، سوزش یا درد احساس می‌شود.
  • باعث خشکی دهان می‌شوند.

برای اینکه عوارض استفاده از دهان شویه را کاهش دهید، خوب است که از دهان شویه‌های حاوی الکل استفاده نکنید و سراغ برندهایی بروید که بهترین دهان شویه‌های حال حاضر بازار را دارند. امروزه برندهای بسیاری در بازار هستند که هر کدام مزایای خاص خود را برای مصرف‌کننده به ارمغان می‌آورند.

میسویک یکی از قوی‌ترین برندهای حال حاضر بازار ایران است که در زمینه تولید دهان شویه نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. دهان شویه های میسویک از جمله دهان شویه‌های درمانی در بازار هستند که فواید بسیاری برای دندان‌ها شما دارند. به عنوان مثال، دهان شویه مدل Anti Plaque  میسویک، مواد باقی مانده میان دندان‌ها را از دهان خارج می‌کند، بوی بد دهان را از بین می‌برد، از بروز برخی بیماری‌های دهان و دندان جلوگیری می‌کند، برخی بیماری‌ها را درمان می‌کند و در نهایت نیز، طعم و بوی خوبی در دهان به وجود می‌آورد.

رد کردن افسانه‌های مربوط به دهان شویه

برخی از مطالعات ادعا می‌کنند که دهان شویه باعث سرطان دهان یا ایجاد سایر مشکلات سلامتی می‌شود. این تحقیق بی اساس بوده و توسط کارشناسان رد شده است. جامعه دندان‌پزشکی بر این موضوع اتفاق نظر دارند که فواید دهان شویه بسیار بیشتر از معایب آن است. اگر از دهان شویه یک یا دو بار در روز استفاده می‌کنید و از استفاده از این محصول بسیار لذت می‌برید، باید بدانید که این میزان استفاده هیچ عوارض و خطری برای شما نخواهد داشت.

نحوه استفاده از دهان شویه برای به حداکثر رساندن فواید آن

آیا استفاده از دهان شویه ضرر دارد؟

استفاده صحیح از دهان شویه اثربخشی آن را به شدت بهبود می‌بخشد. بسیاری از دندان‌پزشکان استفاده درست از دهان شویه را به بیماران خود توصیه می‌کنند که با این کار، می‌توانند دندان‌های سالم‌تر و همچنین دهان خوشبوتری داشته باشند. به یاد داشته باشید که استفاده از دهان شویه جایگزین سایر مراحل مراقبت از دهان نیست. مراجعه به دندان‌پزشک برای مراقبت و رسیدگیِ منظم دندان‌ها، همیشه بخشی از سلامت دندان‌ها و دهان است.

برای اینکه بهترین نتیجه را از دهان شویه بگیرید، مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا مسواک و نخ دندان بکشید

قبل از استفاده از دهان شویه، دندان‌های خود را کاملا مسواک زده و نخ دندان بکشید. شستشوی دهان با دهان شویه، بلافاصله بعد از مسواک زدن، تأثیر بیشتری دارد. خوب است بدانید که دهان شویه جایگزینی برای مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن نیست. هر ۳ مؤلفه به صورت مجزا در بهداشت دهان و دندان تاثیر دارند.

از مقدار مناسب استفاده کنید

برای استفاده از دهان شویه، حتما به دستورالعمل روی پاکت آن مراجعه کنید تا بتوانید به این موضوع پی ببرید که برای هر بار استفاده به چه مقدار دهان شویه نیاز دارید. اکثر تولیدکنندگان حدود ۲۰ میلی‌لیتر دهان شویه را برای هر بار استفاده توصیه می‌کنند. استفاده بیش از حد توصیه شده هیچ مزیت اضافه‌ای برای شما ندارد و غرغره کردن این مایع درون دهان را دشوار می‌کند.

دهان شویه را در اطراف دهان بچرخانید

برای استفاده موثر از دهان شویه، باید مطمئن شوید که این محلول در میان تمام دهان‌های شما چرخیده است. برای این کار خوب است که این محلول را به صورت دایره‌ای و افقی درون دهان خود بچرخانید. حتی می‌توانید غرغره کردن بدون قورت دادن محلول را نیز انجام دهید، تا قسمت انتهایی دهان خو را نیز تمیز کنید. فرآیند شستشو با دهان شویه باید حدود ۳۰-۴۵ ثانیه طول بکشد.

خوب است که حدود ۳۰ دقیقه بعد از استفاده از دهان شویه، از خوردن یا نوشیدن چیزی خودداری کنید. این کار باعث می‌شود که فلوراید و دیگر مواد موثر روی دندان‌ها، به خوبی تاثیر خود را بگذارند.

دهان شویه را قورت ندهید

توجه به این نکته مهم است که دهان شویه برای بلعیدن در نظر گرفته نشده است. پس از رعایت دستورالعمل‌های محصول و چرخاندن این محلول در دهان، دهانشویه را داخل سینک یا روشویی تف کنید. در صورت خوردن دهان شویه، ممکن است دچار ناراحتی معده شوید. کودکان یا افرادی که مشکلات گوارشی دارند نیز، ممکن است پس از قورت دادن دهان شویه حالت تهوع پیدا کنند.

آیا استفاده از دهان شویه ضرر دارد؟

سخن پایانی

قرار دادن دهان شویه در روتین مراقبت از دهان و دندان، مزایای بسیاری دارد که از ضررهای آن بسیار بیشتر هستند. اگر دستورالعمل‌های محصول را در مورد میزان استفاده و زمان شستشو دنبال کنید، خطر استفاده از دهان شویه کمتر می‌شود. درک نیاز اولیه شما به دهان شویه، چه بوی دهان باشد و چه پیشگیری از پوسیدگی و بیماری‌ها، اولین قدم شما انتخاب محصول مناسب است. مشاوره با دندان‌پزشک همیشه ایده‌ی خوبی برای یافتن یک دهان شویه مناسب است که به شما کمک می‌کند با اعتماد به نفس لبخند بزنید و سلامت کلی دهان و دندان‌های خود را بهبود دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.