درمان خشکی آرنج و زانو چیست؟

0 111

اگر با پوست خشک سروکار دارید، احتمالاً با نقاطی خشک و پوسته پوسته به‌خصوص در اطراف زانوها و آرنج‌هایتان غریبه نیستید. حتی اگر این نواحی خشک هم نباشند، شما از کرم مرطوب کننده خصوصا بعد از حمام برای رطوبت رسانی بدن و این نواحی استفاده می‌کنید. اما چه چیزی باعث خشکی زانو و آرنج می‌شود و چه کاری می‌توانید برای بهبود ظاهر آنها انجام دهید؟ در این مقاله، ما برخی از علل احتمالی خشکی زانو و آرنج را بررسی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که چرا مرطوب‌کننده به تنهایی ممکن است برای رفع این نگرانی پوست کافی نباشد.

حقایقی در مورد خشکی پوست روی زانو و آرنج

در ابتدا بهتر است مقاله را با برخی حقایق در مورد خشکی پوست زانو و آرنج شروع کنید. مهم‌ترین این حقایق به شرح زیر هستند:

  1. زانو و آرنج معمولا از نقاط متداول در بدن انسان هستند که معمولا افراد زیادی خشکی و پوست خشن را در این نواحی تجربه می‌کنند.
  2. لکه‌های خشک و زبر روی زانو و آرنج می‌تواند ناشی از عوامل داخلی و خارجی مانند ژنتیک، سن، آب و هوای خشک و مراقبت نامناسب از پوست باشد.
  3. هنگامی که لایه بیرونی پوست شما ضخیم می‌شود، معمولا به این عارضه هیپرکراتوزیس گفته می‌شود. این عارضه پوستی می‌تواند در هر جایی از بدن (از جمله زانوها و آرنج‌ها) رخ دهد و اغلب در نتیجه اصطکاک یا استفاده از صابون‌های خشن است.
  4. قسمت‌های خشک روی زانو و آرنج را معمولاً می‌توان در خانه با یک روتین مراقبت از پوست ملایم و در عین حال مؤثر کنترل کرد، که شامل استفاده منظم از مرطوب کننده (مانند کرم، لوسیون و پمادها) می‌شود.

آشنایی با خشکی پوست در زانو و آرنج

اگر به آرنج و زانوی خود نگاه کنید، احتمالاً متوجه خواهید شد که پوست این ناحیه در مقایسه با بقیه بدن شما دارای تفاوت‌هایی است. برای شروع، پوست آرنج و زانو معمولاً ضخیم‌تر به نظر می‌رسد و خطوط و چین‌های واضحی دارند و خب دلیلی نیز برای این امر وجود دارد.

ساختار پوست آرنج و زانو طوری است که در برابر کشیدگی و حرکت‌های بسیار، انعطاف داشته باشد زیرا مفاصل شما در این نواحی در طول روز، بسیار حرکت می‌کنند. زانوها و آرنج‌های شما، همچنین در تمام طول روز به لباس ساییده می‌شوند که همین امر می‌تواند باعث اصطکاک شود. به همین دلیل است که پوست در این نواحی ضخیم‌تر است و طوری طراحی شده که در برابر تمام این حرکات و اصطکاک‌ها مقاوم باشد.

درمان خشکی آرنج و زانو

چرا من پوست زبری روی زانوها و آرنج‌هایم دارم؟

عوامل متعددی وجود دارد که می‌توانند در خشکی و زبری روی پوست آرنج و زانوها نقش داشته باشند. برخی از این محرک‌های خشکی پوست تحت کنترل شما هستند (مانند روتین روزانه مراقبت از پوست)، در حالی که برخی دیگر ممکن است به عوامل داخلی (مانند ژنتیک) مرتبط باشند. در اینجا چند علت خشکی و زبری آرنج و زانو را بیان خواهیم کرد:

  • رطوبت کم: هوای خشک یکی از مهم‌ترین عوامل در عدم حفظ رطوبت در پوست است که می‌تواند باعث خشکی، پوسته پوسته شدن یا خارش پوست شود.
  • آب و هوای سرد: هوای سخت زمستانی، از جمله دمای سرد و بادهای شدید، ممکن است خشکی این نواحی از پوست را بدتر کند.
  • سن: با افزایش سن، توانایی پوست شما برای حفظ رطوبت به طور طبیعی کاهش می‌یابد، که می‌تواند منجر به خشک شدن پوست در سراسر بدن شود.
  • ژنتیک: برخی از افراد به دلیل استعداد ژنتیکی یا یک بیماری مرتبط با خشکی پوست (مانند اگزما)، بیشتر دچار خشکی پوست می‌شوند.
  • تجمع سلول‌های مرده پوست: وقتی سلول‌های مرده پوست روی سطح پوست جمع می‌شوند، می‌توانند باعث ایجاد بافتی خشن، ناهموار و ظاهری خاکستری و پوسته پوسته شوند.
  • اختلال در سد پوستی: اگر سد رطوبت طبیعی پوست شما به درستی عمل نمی‌کند، بنابراین در حفظ رطوبت نیز مشکل دارد.

۸ نکته برای رفع زبر روی پوست زانو و آرنج

یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به نرم کردن پوست خشک آرنج و زانو، استفاده از یک روتین مراقبت از پوست است که در آن دلیل خشکی پوست را مشخص کرده‌اید. روتین مناسب می‌تواند میزان از دست رطوبت از پوست را کاهش دهد و به شما در جلوگیری از ایجاد لکه‌های خشک کمک کند؛ در حالی که به طور همزمان پوست این نواحی را صاف و نرم می‌کند. برای کمک به بهبود ظاهر آرنج‌ها و زانوهای خشک خود، می‌توانید از نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، استفاده کنید:

۱. از مرطوب کننده‌ای برای بدن استفاده کنید که دارای خاصیت کاهش از دست دادن رطوبت است

مرطوب کننده محصولی است که به جذب رطوبت به سطح پوست شما کمک می‌کند. توصیه می‌کنیم به دنبال مرطوب‌کننده‌هایی باشید که حاوی مواد مرطوب‌کننده قوی مانند هیالورونیک اسید، پانتنول و گلیسیرین هستند. از خواص گلیسیرین برای پوست می‌توان به ایجاد پوستی صاف و ارتقای رطوبت پوست اشاره کرد.

یکی از مرطوب کننده‌های بدن که باید به روتین پوستی خود اضافه کنید، کرم کامان برای پوست خشک است. این کرم کامان مناسب پوست‌های خیلی خشک است و از وظایف اصلی آن رطوبت رسانی عمیق، ترمیم و بازسازی، نرم‌کنندگی و بهبود خاصیت کشسانی پوست است. این کرم پمپی کامان دارای فرمولاسیون غنی حاوی شی باتر، موم زنبور عسل و وازلین است.

درمان خشکی آرنج و زانو

۲. در صورت نیاز بارها و بارها از مرطوب کننده استفاده کنید

مرطوب کردن پوست، از مراحل مهم و ضروری در هر روتین مراقبت از پوست بدن است؛ به خصوص اگر پوست خشکی دارید. استفاده روزانه از مرطوب کننده‌ها می‌تواند فرآیند آبرسانی پوست را بهبود دهد و از دست دادن آب در پوست را به حداقل برساند. برخی از مرطوب کننده‌ها، همچنین می‌توانند به صاف و نرم شدن پوست و به حفظ سد محافظ پوست شما کمک کنند. اگر می‌خواهید بیشترین بهره را از مرطوب‌کننده بدن خود ببرید، مهم است که به طور مرتب از آن استفاده کنید. برای پوست خشک آرنج و زانوها، استفاده مجدد از مرطوب کننده بدن چند بار در روز (به خصوص در ماه‌های سرد و خشک زمستان)، می‌تواند راهکاری مفید باشد.

۳. شب‌ها از کرم‌ها یا روغن‌هایی که رطوبت را در پوست حفظ می‌کنند استفاده کنید

بعد از استفاده از لوسیون یا کرم بدن در شب، سعی کنید از کرم‌ها یا روغن‌هایی که رطوبت را در پوست حفظ می‌کنند استفاده کنید. کرم‌ها معمولا به‌عنوان قوی‌ترین مرطوب کننده‌ها در نظر گرفته می‌شوند، به همین دلیل است که می‌توانید از آنها به جای لوسیون برای پوست خشک زانو و آرنج استفاده کنید.

۴. در روزهای سرد زمستان لباس‌های محافظ پوست بپوشید

قرار گرفتن در معرض شرایط آب و هوایی خشک، سرد یا بادهای شدید می‌تواند زانوها و آرنج‌های شما را در برابر خشکی آسیب‌پذیرتر و پوست آن را خشن‌تر کند. بنابراین، اگر با خشکی پوست روی زانوها و آرنج‌های خود دست و پنجه نرم می‌کنید، از لباس‌های محافظ هنگام بیرون رفتن از منزل استفاده کنید و پوست خود را پوشش دهید. اگر پوست شما دچار خارش و التهاب شده است، می‌توانید لباس‌های گرمی بپوشید که جنس نرمی دارند، پوست از آنها نفس می‌کشد و همچنین پوست شما را تحریک نمی‌کنند.

۵. فراموش نکنید که ضد آفتاب بزنید و حتی در صورت نیاز آن را تمدید کنید

آرنج و زانو دو نقطه‌ای هستند که ممکن است برخی افراد هنگام استفاده از ضد آفتاب از آنها غافل شوند. اما محافظت از پوست در برابر آفتاب می‌تواند به محافظت از پوست شما در برابر خشکی این نواحی نیز کمک کند و البته آسیب‌های ناشی از نور خورشید را هم کم می‌کنید. آیا در پاییز هم باید ضد آفتاب بزنیم؟ برای کمک به مراقبت مناسب از زانوها و آرنج‌های خود، توصیه می‌کنیم هر روز، ۳۶۵ روز در سال، از یک ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید (و حداقل هر دو ساعت یک بار آن را تمدید کنید).

۶. روش پاکسازی و تمیز کردن پوست بدن خود را ارزیابی کنید

برخی از کارهایی که شما برای تمیز کردن بدن خود انجام می‌دهید، مانند دوش گرفتن طولانی و استفاده از آب داغ و استفاده از پاک کننده‌های خشن نیز می‌توانند در خشکی زانو و آرنج نقش داشته باشند. اگر پوست خشکی دارید، آکادمی پوست آمریکا (AAD) حمام کردن با آب گرم (نه داغ)، محدود کردن دوش گرفتن به ۱۰ دقیقه یا کمتر و استفاده از یک پاک کننده ملایم و بدون عطر را توصیه می‌کند. همچنین استفاده از مرطوب کننده بدن بعد از حمام نیز توصیه می‌شود. به محض بیرون آمدن از حمام، پوست را کمی مرطوب کنید، زیرا با این کار رطوبت را در پوست خود حبس خواهید کرد.

درمان خشکی آرنج و زانو

۷. خشکی زانو و آرنج را با احتیاط درمان کنید

سعی کنید از تمیز کردن، مالش یا کشیدن شدید پوست خودداری کنید و محصولات مراقبت از پوست را به آرامی و طبق دستورالعمل روی بسته‌بندی محصول (یا طبق دستور متخصص پوست) استفاده کنید. با اینکه لایه برداری پوست خشک پوسته با اسکراب بدن کاری وسوسه انگیز است، اما این کار ممکن است پوست شما را تحریک کند و سد پوستی شما را مختل و در نهایت، شرایط را بدتر کند. به جای این کارها، توصیه می‌کنیم به استفاده از یک مرطوب کننده ملایم که شامل مواد مفیدی مانند هیالورونیک اسید و سرامیدها هستند، پایبند باشید.

۸. یک مرطوب کننده لایه بردار ملایم را روی پوست خود امتحان کنید

استفاده از یک لایه بردار ملایم با اسید لاکتیک یا اسید سالیسیلیک، یکی از راه‌هایی است که به کاهش ظاهر زبر و ضخیم پوست روی بدن کمک می‌کند. این لایه بردارها به آرامی سلول‌های مرده پوست را لایه برداری می‌کنند تا بافت پوست را بهبود دهند و پوست بسیار خشک و زبر را نرم کنند.

در نهایت باید به این نکته مهم اشاره کرد که، در صورتی که خشکی پوست در آرنج و زانو طولانی و همراه با دردناک شد، در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کرد و و از این روش‌ها نتیجه‌ای نگرفتید، ممکن است دلیل این خشکی بیماری زمینه‌ای و پوستی باشد. اگر مشکوک هستید که خشکی پوست شما ممکن است به یک بیماری یا عارضه پوستی مرتبط باشد، حتما با پزشک خود یا یک متخصص پوست مشورت کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.