چرا باید از کرم ضد آفتاب استفاده کرد؟

0 1,696

نور خورشید و اثرات مثبت و منفی تابش آن روی پوست بدن از بحث‌های داغی است که همواره در مورد آن صحبت می‌شود. اشعه ماورای بنفش خورشید می‌تواند باعث سوختگی و سرطان پوست شود؛ از سوی دیگر ویتامین D موجود در آفتاب برای پوست انسان بسیار مفید است و نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند، به همین دلیل نمی‌توانید از آن چشم پوشی کنیم. استفاده از کرم ضد آفتاب راهکاری است که پوست را در برابر اشعه‌های خطرناک خورشید حفظ کرده و اجازه می‌دهد با خیال راحت از مزایای آن استفاده کنیم. در این مطلب بیشتر به موضوع اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب می‌پردازیم و تلاش می‌کنیم ببینیم مزایا و معایب تابش نور خورشید روی پوست کدام است.

استفاده از نور خورشید چه مزایایی دارد؟

تابش نور خورشید ریتم شبانه روزی بدن را بهتر می‌کند و اگر در طول روز اجازه دهید نور خورشید به بدن شما بتابد، این کار کمک می‌کند شب‌ها بهتر بخوابید. همچنین قرار گرفتن در معرض آفتاب به بهبود خلق و خوی انسان کمک کرده و سبب می‌شود بدن بتا اندورفین بیشتری که هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی تولید می‌شود را، ترشح کند. افزایش سطح ویتامین دی، مزیت دیگر قرار گرفتن در برابر نور خورشید است که تقریبا همه از آن اطلاع دارند.

تابش خورشید به میزان کافی بر روی پوست، کمک می‌کند بعضی مشکلات پوستی مثل پسوریازیس و جوش بهبود پیدا کند و روند درمان آن‌ها سرعت یابد. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در معرض تابش نور خورشید بودند، طول عمر بیشتری دارند.

به این ترتیب نمی‌توان از اثرات مثبت نور خورشید به راحتی چشم پوشی کرد و باید راهکاری را پیدا کنیم که ما را از مضرات آن حفظ کند.

مهم‌ترین مضرات قرار گرفتن در معرض نور خورشید چیست؟

تابش مستقیم نور خورشید روی پوست می‌تواند سبب شود پوست انسان با انواع لک‌های قهوه‌ای رنگ و کهیر مواجه شود. همچنین بخش عمده‌ای از پیری پوست به خاطر تابش طولانی مدت نور خورشید به وجود می‌آید. مشکلات چشمی هم از دیگر عوارض قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید است.

قرمزی پوست هم یکی از شایع‌ترین نتایج قرار گرفتن در معرض نور خورشید است که گاهی به سوختگی شدید پوست و سوزش منجر می‌شود. خشکی پوست حاصل از این شرایط گاهی می‌تواند بسیار دردناک و ناراحت کننده باشد، به نحوی که فرد با هر حرکت احساس درد خواهد کرد.

اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب چگونه از پوست مراقبت می‌کند؟

کرم ضد آفتاب به شکل یک لایه نازک سطح پوست را می‌پوشاند و از اثرات مخرب نور خورشید که می‌تواند به درمان‌های پوستی، جراحی و تجویز پزشکی منجر شود، پیشگیری می‌کند. کرم‌های ضد آفتاب طیف‌های گسترده‌ای دارند که پوست را در مقابل اشعه‌های UVA و UVB محافظت می‌کنند.

اگر یک کرم ضد آفتاب مناسب برای پوست خود انتخاب کنید و سرمایه گذاری هوشمندانه در این خصوص داشته باشید، از بروز بسیاری مسائل و مشکلات پوستی پیشگیری می‌شود. ضد آفتاب‌هایی که spf مناسب و بالای ۳۰ دارند و در برابر آب مقاوم هستند، کمک می‌کنند از پوست خود به بهترین شکل مراقبت کنید.

کارشناسان توصیه می‌کنند هر روز هنگام خروج از خانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و هر ۲ ساعت کرم خود را تجدید کنید، تا از آسیب‌های پوستی پیشگیری شود. اشعه ماورای بنفش گاهی در روزهای ابری هم تا ۸۰ درصد می‌توانند در پوست شما نفوذ کنند، به همین دلیل، لازم است در هوای ابری و روزهای غیر آفتابی هم از کرم ضد آفتاب مناسب پوست خود استفاده کنید.

استفاده از کرم ضد آفتاب در خانه و فضاهای بسته هم می‌تواند برای پوست شما سودمند باشد و از پوست شما در برابر نفوذ اشعه UVA تابیده شده از شیشه پنجره مراقبت می‌کنند. در ارتفاعات و فصل زمستان هم استفاده از کرم‌های ضد آفتاب را فراموش نکنید تا از پوست شما به شکل مناسب محافظت کند.

چه افرادی به کرم ضد آفتاب نیاز دارند؟

تمام افراد و حتی کودکان بالاتر از ۶ ماه به کرم ضد آفتاب نیاز دارند و در کنار رعایت روتین مراقبت از پوست باید از کرم‌های مناسب ضد آفتاب استفاده کنند. انتخاب اینکه کدام کرم و با چه ویژگی‌هایی برای شما مناسب است، نیاز به مشورت با پزشک دارد. افراد با پوست معمولی می‌توانند از طیف متنوع کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنند، فقط قبل از خرید حتما محتوای روی بسته را مطالعه کرده و اطمینان حاصل کنید کرم حاوی مواد حساسیت‌زا نباشد. افرادی که پوست چربی دارد بهتر است از کرم‌های ضد آفتاب فاقد چربی استفاده کنند.

بسته به اینکه در طول روز چقدر در معرض نور خورشید قرار دارید و حساسیت پوستتان چقدر است، ممکن است به spf با میزان مختلفی نیاز داشته باشید. حال که با اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب آشنا شدید حتما به این نتیجه رسیدید که خوب است با یک پزشک متخصص مشورت کنید و کرم مناسبی برای خود بخرید. فراموش نکنید یک کرم ضد آفتاب به تنهایی از پوست شما محافظت نمی‌کند بلکه باید در کنار استفاده مستمر سایر نکات مراقبتی را هم رعایت کنید.

اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب

چطور ضد آفتاب بزنیم؟

حال که با اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب آشنا شدید، وقت آن رسیده که ببینیم چطور باید از آن استفاده کنیم. قبل از هر چیز کرم مناسب پوست خود را از برندهای معتبر و شناخته شده که امتحان خود را در بازار پس دادند، خریداری کنید. در مرحله بعد پس از انجام روتین صبحگاهی مراقبت از پوست و شستشوی صورت، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

همیشه ضد آفتاب خود را به همراه داشته باشید و هر ۲ ساعت آن را تجدید کنید. ۱۵ دقیقه قبل از خارج شدن از خانه به پوست خود کرم ضد آفتاب بزنید تا به خوبی روی پوست بنشیند و از آن محافظت کند. کرم ضد آفتاب علاوه بر صورت باید روی گردن، گوش‌ها، بالای سر، دست و بخشی از پا که در معرض نور خورشید است هم قرار بگیرد. حتما به مقدار لازم کرم روی پوست خود بزنید اگر مقدار آن کافی نباشد به خوبی نمی‌تواند پوست را پوشش دهد. معمولا برای هر بار استفاده به اندازه دو انگشت کرم توصیه می‌شود.

کرم ضد آفتابی که برای پوست شما مناسب باشد به خوبی از آن محافظت می‌کند. فراموش نکنید قبل از خواب پوست خود را کاملا پاکسازی کنید و پس از شستشوی مناسب آن اجازه دهید تا صبح روز بعد استراحت کند.

هنگام شب تنها می‌توانید از کرم‌های آبرسان و کرم‌های شب مناسب که در روتین مراقبت پوست شما قرار دارد استفاده کنید. همان‌قدر که استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب اهمیت دارد، پاکسازی پوست پس از آن و استفاده درست از ضد آفتاب هم مهم است.

سخن پایانی

اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب بر همگان روشن است، اما انتخاب یک کرم مناسب و استفاده صحیح از آن هم باید جدی گرفته شود. یک کرم ضد آفتاب مناسب باید فاقد مواد تحریک پذیر باشد و در عین حال اگر به خوبی روی پوست پخش شود، به زیبایی چهره شما کمک می‌کند.

کرم‌های ضد آفتاب به دو دسته دارای رنگ و بدون رنگ تقسیم می‌شوند که بیشتر از نظر آرایشی اهمیت دارند و از نظر عملکرد تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. کرم‌های ضد آفتاب تنها برای تابستان و روزهای آفتابی طراحی نشدند و اگر می‌خواهید از پوست خود به خوبی محافظت کنید، باید در تمام فصول سال و در روزهای ابری و بارانی هم از آن استفاده کنید. حتی در فضاهای سرپوشیده و داخل منزل هم باید از ضد آفتاب استفاده شود تا از نفوذ اشعه‌های مضر خورشید که از شیشه پنجره عبور می‌کنند به پوست شما پیشگیری کنند.

خرید کرم ضد آفتاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.