بهترین ویتامین برای ریزش مو کدام است؟

0 1,110

ریزش مو یک چالش رایج است که می‌تواند به صورت مستقیم بر روی عزت و اعتماد نفس فرد اثر بگذارد. آلوپسی آندروژنتیک، که به آن طاسی مردانه یا زنانه نیز گفته می‌شود، شایع‌ترین علت ریزش مو است.

بر اساس یافته های منتشر شده در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶، حدود ۶۷.۱ درصد از مردان و ۲۳.۹ درصد از زنان از ریزش مو رنج می‌برند. ریزش مو همچنین می‌تواند بر اثر مشکلات درونی بدن و سلامتی رخ دهد. کمبود برخی ویتامین‌ها می‌تواند باعث ریزش مو شود، اما شناخت این کمبود و تلاش برای رفع آن می‌تواند مشکل را برطرف کند.

کمبود کدام ویتامین ریزش مو میشود؟

کمبود ویتامین می‌تواند باعث ریزش مو شود یا اگر به ریزش مو مبتلا باشید، آن را شدت دهد. آبراهام آرمانی، جراح ترمیم مو و متخصص ریزش مو در دالاس، تگزاس می‌گوید: “کمبود آهن در زنان قبل از یائسگی یکی از دلایل اصلی ریزش مو است و می‌تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای باشد.”

آهن به تولید هموگلوبین کمک می‌کند، که به رساندن مواد مغذی و اکسیژن به فولیکول‌های مو کمک می‌کند. بدون آهن کافی در بدن، موها رشد نمی‌کنند و موها نازک‌تر می‌شوند. زنانی که پریودهای سنگین دارند نیز ممکن است دچار کم خونی و فقر آهن شوند. برخی دیگر از دلایل احتمالی کمبود آهن عبارت‌اند از:

  • عدم مصرف کافی غذاهای غنی از آهن، مانند گوشت قرمز، غذاهای دریایی و حبوبات
  • از دست دادن خون در اثر زخم معده
  • برخی سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ

به گفته آرمانی، برخی دیگر از کمبودهای ویتامین که می‌توانند باعث ریزش مو شوند عبارت‌اند از:

  • ویتامین D: هنگامی که ویتامین D در بدن کم است، موها ممکن است نازک شوند یا رشد آنها متوقف شود.
  • روی: کمبود روی می‌تواند باعث ریزش مو مشابه با زمان کمبود آهن شود و همچنین ممکن است به موهای باقی مانده آسیب برساند و باعث شکسته شدن آنها شود.
  • سلنیوم: آرمانی هشدار می‌دهد که کمبود سلنیوم معمولا در افراد کم است. در صورت بروز، ممکن است عملکرد تیروئید را مختل کند، که می‌تواند باعث کم کاری تیروئید و ریزش مو شود.

افرادی که ریزش موی آنها به کمبود ویتامین ربط دارد، ممکن است بیشتر از دیگران موهای خود را از دست بدهند. آسیب به فولیکول‌های مو نیز می‌تواند باعث ریزش ابرو و مژه‌ها نیز بشود.

برای ریزش مو چه قرصی بخوریم؟

ویتامین برای ریزش مو

افرادی که فکر می‌کنند دچار ریزش مو در ارتباط با کمبود ویتامین است، نباید سراغ خود درمانی بروند و تشخیص را خودشان انجام دهند. پزشک می‌تواند با آزمایش کمبود ویتامین‌ها را در شما تشخیص دهد، رژیم غذایی و توصیه‌های لازم برای جلوگیری از ریزش مو را به شما ارائه دهد و حتی درباره سایر روش‌های درمانی نیز توصیه‌هایی داشته باشد. همچنین ممکن است ریزش مو در شما چندین دلیل داشته باشد مانند تاثیر دیابت بر ریزش مو، بنابراین تشخیص دقیق مهم است. مواردی که در زیر اعلام می‌کنیم، قرص‌هایی هستند که در زمان ریزش مو بسته به دلیل ریزش، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نکته: برای مصرف قرص حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای ضد آندروژن

یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش مو، اختلالات هورمونی است. آندروژن‌ها از هورمون‌های جنسی هستند که با آسیب رساندن به فولیکل‌های مو، می‌تواند دلیل اصلی ریزش مو باشد و حتی رشد مو را متوقف کند. این قرص را می‌توانید با نسخه پزشک دریافت کنید و باید گفت که مصرف آن برای خانم‌ها بیشتر توصیه می‌شود. اگر پس از مصرف این قرص دچار عوارض شدید، حتما با پزشک خود مشورت کنید و در صورت لزوم آن را تغییر دهید.

فیناستراید

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، آلوپسی آندروژنتیک یکی از عوامل مهم ریزش مو در آقایان و بانوان است که بسیار نیز شایع است. فیناستراید یکی از داروهایی است که برای کنترل بیماری و مشکل آلوپسی آندروژنتیک تجویز می‌شود. این قرص نه تنها ریزش مو را متوقف می‌کند، بلکه باعث افزایش رشد مو نیز می‌شود.

اسپیرونولاکتون

آندروژن‌ها یکی دیگر از دلایل ریزش مو هستند که در خانم‌ها بیشتر این مورد دیده می‌شود. اسپیرونولاکتون یکی از بهترین داروها و قرص‌ها برای درمان ریزش مو به دلیل آندروژن‌ها است. سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولا به دلیل ترشح آندروژن‌ها رخ می‌دهد که از مهم‌ترین اثراتی که در بدن می‌گذارد ریزش مو و افزایش آن است. قرص اسپیرونولاکتون معمولا ترشح آندروژن‌ها را متوقف می‌کند. این دارو نیز با تجویز پزشک مصرف می‌شود و ممکن است عوارض بسیاری داشته باشد. حتما از مصرف بدون تجویز این داروها خودداری کنید تا از بروز عوارض بسیار خطرناک آنها جلوگیری کنید.

بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو

ویتامین برای ریزش مو

آیا رژیم غذایی شما روی موهای شما تأثیر می‌گذارد؟ اگر از ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی در طول روز استفاده نمی‌کنید، ممکن است در معرض ریزش مو باشید. برای اینکه بتوانید کمبود این ویتامین‌ها را علاوه بر خوراکی‌ها در بدن خود تأمین کنید، لازم است که قرص‌های ویتامین مصرف کنید. وقتی صحبت از ویتامین‌ها می‌شود، صحبت از این نمی‌شود که سراغ مصرف زیاد آنها بروید؛ چرا که برخی اوقات مصرف زیاد آنها اثر سوء دارد و ممکن است اوضاع را بدتر کند. به همین خاطر برای مصرف قرص‌های ویتامین‌ها نیز با پزشک خود مشورت کنید و طبق نظر او آنها را مصرف کنید. این قرص‌های ویتامین شامل موارد زیر می‌شود:

  1. بیوتین
  2. آهن
  3. ویتامین C
  4. ویتامین D
  5. روی

نکته: برای مصرف قرص حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

بهترین قرص آهن برای ریزش مو

فولیکول‌های مو به موارد بسیاری واکنش نشان می‌دهند. یکی از آنها کمبود آهن در بدن است. کمبود آهن ارتباط مستقیمی با کمبود در خون بدن دارد و وقتی خون رسانی در بدن انجام نشود، کف سر نیز از دریافت خون بی نصیب می‌ماند. به همین دلیل، اکسیژن و مواد مغذی به خوبی به فولیکول‌های سر نمی‌رسند و رشد آنها متوقف می‌شود. بهترین قرص‌های آهن مناسب ریزش مو موارد زیر هستند که البته باید با مشورت و تجویز پزشک مصرف شوند.

  • کپسول ففول اینترافارم
  • کپسول هم لایف لایف آن
  • کپسول اکتی آیرون لیبرتی
  • کپسول آیروویت ویتان

این داروها برای درمان کم خونی و ریزش مو مناسب هستند. هر ۴ مورد دارای آهن و فولیک اسید هستند و حتی در آنها دیگر مواد معدنی و لازم بدن وجود دارد.

نکته: برای مصرف قرص حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

روتین مراقبت از مو برای جلوگیری از ریزش

ویتامین برای ریزش مو

شما علاوه بر مصرف ویتامین و رفع کمبود آنها در بدن، باید روتین مراقبتی مو خوبی داشته باشید تا بتوانید موهای خود را همیشه در بهترین حالت سلامت نگه دارید.

اولین مورد مهم در روتین مراقبتی مو، انتخاب شامپو مناسب است. وقتی به ریزش مو مبتلا هستید، باید سراغ خرید بهترین شامپوهای ضد ریزش مو بروید که بتوانند مواد مغذی مو مانند بیوتین را در موها تأمین کنند و موها را تقویت کنند. شامپو ضد ریزش کامان حاوی زینک، پروتئین، ویتامین‌های بیوتین و کافئین است که تمام نیازهای پوست سر و موها را تأمین می‌کند. تمام افراد چه خانم‌ها و چه آقایان می‌توانند به صورت روزانه از این شامپو استفاده کنند. مصرف کنندگان این شامپو بعد از مصرف یک هفته‌ای می‌توانند تغییر و تاثیر شامپو بر ریزش مو و همچنین ضخیم‌تر شدن موهای خود مشاهده کنند و این اثرگذاری ممکن است به ۹۸ درصد هم برسد.

همچنین باید بدانید که در روتین مراقبتی خود کمتر از لوازم حرارتی استفاده کنید و اگر استفاده شما زیاد است، حتما از روغن‌های محافظتی و اسپری‌ها نیز استفاده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.