راهنمای کامل و جامع استفاده از کاندوم در بارداری

0 97

صحبت در مورد داشتن رابطه جنسی در زمان بارداری بسیار است و برخی افراد آن را پرخطر می‌دانند. اما داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری کاملا بی‌خطر است مگر اینکه پزشک یا متخصص زنان به شما گفته باشد که از انجام این کار خودداری کنید. داشتن رابطه جنسی به کودک آسیبی نمی‌رساند. در رابطه جنسی، آلت تناسلی به فراتر از واژن نفوذ نمی‌کند و جنین تحت تاثیر این عمل قرار نخواهد گرفت. اما با این حال، تغییر میل جنسی در دوران بارداری کاملا طبیعی است. لازم نیست که برای این موضوع نگران باشید و فقط کافی است تا در مورد این موضوع با همسر خود صحبت کنید.

داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری برای برخی افراد لذت‌بخش است و برخی دیگر اصلا دوست ندارند تا در زمان بارداری این نوع رابطه را با همسر خود داشته باشند. برای جبران عشق ورزیدن، می‌توانید از راه‌های دیگر استفاده کنید. مهم‌ترین چیز این است که در مورد احساسات خود با همسر خود صحبت کنید.

اگر بارداری شما طبیعی است و هیچ عارضه‌ای ندارید، داشتن رابطه جنسی و ارگاسم خطر زایمان زودرس را افزایش نمی‌دهد و یا باعث سقط جنین نمی‌شود.

در اواخر بارداری، ارگاسم یا حتی رابطه جنسی می‌تواند باعث انقباضات خفیف شود. اگر این اتفاق بیفتد، احساس خواهید کرد که عضلات شکمتان سفت شده است. این انقباضات به عنوان انقباضات براکستون هیکس شناخته می‌شوند و خب می‌توانند برای مادر ناراحت‌کننده باشند، اما کاملا طبیعی هستند و نیازی به نگرانی در مورد آنها نیست. برای آرام‌تر کردن بدن در زمان وقوع این انقباضات می‌توانید چند تکنیک را امتحان کنید یا تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که دراز بکشید تا انقباضات برطرف شوند.

چه زمانی باید از رابطه جنسی در بارداری اجتناب کرد

متخصص زنان و زایمان و یا پزشک، احتمالا به شما توصیه خواهد کرد که اگر در این بارداری خونریزی شدید داشتید، از رابطه جنسی خودداری کنید. اگر اندازه جفت کوچک باشد و یا تجمع خون یا هماتوم (جمع شدن خون در بخشی از بدن ولی بیرون از رگ‌های خونی) به وجود آمده باشد، رابطه جنسی ممکن است خطر خونریزی را در مادر افزایش دهد.

استفاده از کاندوم در بارداری

علاوه بر این، در صورت وجود هر کدام از شرایط زیر، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که از رابطه جنسی خودداری کنید:

  • کیسه آب پاره شده باشد که این موضوع می‌تواند خطر عفونت را افزایش دهد (اگر مطمئن نیستید که کیسه آب پاره شده یا خیر، این موضوع را از پزشک خود بپرسید)
  • هر گونه مشکلی در دهانه وجود داشته باشد که داشتن رابطه جنسی در این مواقع، می‌تواند خطر زایمان زودرس یا سقط جنین را افزایش دهد.
  • قبلا زایمان زودرس داشتید یا بیش از ۱ فرزند دارید و در بارداری دوم و سوم خود به سر می‌برید.
  • در صورتی که همسرتان در زمان بارداری با فرد دیگری رابطه جنسی داشته، حتما از یک ابزار پیشگیری از بارداری مانند کاندوم برای محافظت از خود و کودکتان در برابر انواع بیماری‌های مقاربتی (STIs) استفاده کنید.
  • همسرتان مبتلا به بیماری مقاربتی است، یا فکر می‌کنید ممکن است مبتلا به بیماری مقاربتی باشد، کخ در این صورت رابطه جنسی نداشته باشید. ابتلا به بیماری‌‌های مقاربتی در دوران بارداری می‌تواند مشکلات سلامتی جدی برای شما و کودکتان ایجاد کند. اگر اخیرا تشخیص داده شده که همسر شما یک عفونت مقاربتی فعال یا دارد، از هر گونه رابطه جنسی واژینال، دهانی و مقعدی خودداری کنید.
  • ترشح مایع آمنیوتیک را تجربه می‌کنید.
  • تحریک سینه‌ها، ارگاسم زنان و برخی هورمون‌های موجود در مایع منی به نام پروستاگلاندین‌ها می‌توانند باعث انقباضات رحمی شوند و این موقعیت برای برخی افراد بسیار ناراحت‌کننده است.
  • جفت تا حدی یا به طور کامل دهانه رحم را پوشانده است.

نحوه استفاده صحیح از کاندوم در دوران بارداری

یکی از موضوعات مهم در مورد کاندوم این است که با طرز استفاده از کاندوم آشنا باشید تا بتوانید از این ابزار برای پیشگیری از بارداری و ابتلا به بیماری‌های مقاربتی بهره ببرید. نحوه استفاده از کاندوم در دوران بارداری نیز شروطی دارد که در ادامه آنها را بیان خواهیم کرد:

  • برای هر عمل جنسی از کاندوم جدید استفاده کنید.
  • قبل از استفاده از کاندوم مطمئن شوید که پاکت آن پاره نشده و تاریخ انقضای کاندوم نگذشته است.
  • زمانی که آلت تناسلی در حالت نعوظ است و قبل از دخول، کاندوم را روی آن قرار دهید.
  • پاکت آن را در جایی که شکاف دارد باز کنید، با استفاده از نوک انگشتان، نه با دندان یا ناخن این کار را انجام دهید تا از پاره شدن کاندوم و آسیب به آن جلوگیری کنید.
  • هنگام قرار دادن کاندوم، نوک کاندوم را بگیرید و سپس آن را روی آلت تناسلی باز کنید.
  • پس از انزال، کاندوم را با کشیدن آن از روی آلت تناسلی و با استفاده از دستمال توالت بردارید تا از تماس با مایع منی یا ترشحات واژن جلوگیری کنید.
  • کاندوم استفاده شده را در دستمال توالت بپیچید و در سطل زباله بیندازید.
  • اگر بلافاصله نیاز به کاندومی دیگر داشتید، می‌توانید همین دستورالعمل را دنبال کنید تا از درست قرار گرفتن کاندوم مطمئن شوید.

با رعایت موارد بالا می‌توانید از اشتباهات رایج در استفاده از کاندوم نیز پیشگیری کنید که هر کدام می‌توانند بارداری را برای شما سخت کنند.

استفاده از کاندوم در بارداری

نکاتی برای ترویج استفاده از کاندوم در دوران بارداری

همان‌طور که در مقاله «کاندوم چیست؟» عنوان کردیم، کاندوم یکی از محبوب‌ترین و همچنین پر استفاده‌ترین ابزارها برای جلوگیری از بارداری و همچنین ابتلا به بیماری‌های مقاربتی (STI) مانند HIV یا همان ایدز است. بنابراین خرید کاندوم و استفاده از آن در دوران بارداری نیز می‌توانید مزایای بسیاری برای دو طرف رابطه داشته باشد. برای ترویج استفاده از کاندوم در دوران بارداری می‌توانید از نکات زیر استفاده کنید:

  • گفتگو بین زنان باردار و همسرانشان را ترویج دهید و آنها را تشویق کنید تا آشکارا در مورد چگونگی انتقال بیماری‌های مقاربتی از طریق رابطه جنسی و اهمیت استفاده از چنین ابزارهای محافظت صحبت کنند.
  • تاکید کنید که برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های مقاربتی باید در طول هر عمل جنسی، حداقل سه ماه قبل از بارداری و در طول بارداری از کاندوم استفاده شود.
  • اطلاع‌رسانی در مورد خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و برخی عفونت‌ها مانند عفونت زیکا در جنین، روشی موثر برای ایجاد انگیزه در زنان باردار و همسران آنها برای استفاده از کاندوم است.

استفاده از کاندوم هم در دوران بارداری و هم در بعد از زایمان، روشی عالی برای پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی و رعایت بهداشت قبل و بعد از رابطه جنسی می‌باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.