چرا تاریخ انقضای کاندوم مهم است؟

1 10,095

برای داشتن رابطه جنسی سالم و باکیفیت آگاهی از روش‌های داشتن رابطه امن بسیار مهم است. یکی از مهم‌ترین روش‌های داشتن رابطه امن استفاده از کاندوم است. استفاده صحیح از کاندوم، هم باعث پیشگیری از بارداری‌های ناخواسته می‌شود و هم از انتقال بیماری‌های مقاربتی جلوگیری می‌کند. هر شخصی پیش از اولین تجربه رابطه جنسی باید بداند کاندوم چیست و چطور می‌توان از آن استفاده کرد. اما آیا می‌دانستید توجه به تاریخ انقضای کاندوم هم اهمیت زیادی دارد؟ شاید توجه به تاریخ انقضای کاندوم آخرین چیزی باشد که هرکس به آن فکر می‌کند، اما برخلاف تصور خیلی‌ها این مسئله از آنچه گمان می‌کنید مهم‌تر است.

اهمیت توجه به تاریخ انقضای کاندوم

بله کاندوم‌ها هم مانند دیگر لوازم بهداشتی و پزشکی تاریخ انقضا دارند و اگر از این تاریخ گذشته باشد تاثیرگذاری آنها به‌شدت کم می‌شود. کاندوم‌های تاریخ مصرف گذشته اغلب به‌شدت خشک و ضعیف می‌شوند و احتمال پاره شدنشان موقع استفاده بسیار بالاست. این موضوع خطر انتقال انواع بیماری‌های مقاربتی و بارداری ناخواسته را بالا می‌برد.

به طور معمول اگر کاندوم‌ها سالم باشند و خیلی دقیق استفاده شوند، تا ۹۸ درصد موثر هستند. البته تقریبا هیچ‌کس از آنها به شیوه کاملا بی‌نقص استفاده نمی‌کند. پس معمولا تاثیرگذاری آنها حدود ۸۵ درصد خواهد بود. حالا اگر تاریخ انقضای کاندوم گذشته باشد، این تاثیرگذاری بسیار کم‌تر خواهد بود. ممکن است سوراخ‌های ریزی روی کاندوم وجود داشته باشد. این سوراخ‌ها در اثر کشیده شدن بزرگ‌تر هم می‌شوند و کارایی کاندوم از بین می‌رود.

انواع کاندوم کدامند؟

تاریخ انقضای کاندوم

بیایید ابتدا با انواع کاندوم آشنا شویم. به‌طور کل کاندوم‌ها از سه نوع ماده تشکیل می‌شوند: لاتکس، پلی‌اورتان و مواد طبیعی مانند پوست بره یا گوسفند. البته ممکن است کاندوم‌ها از مواد دیگری مانند پلی‌ایزوپرن هم ساخته شده باشند. شما ممکن است به دلایل مختلف هر کدام از این مواد را ترجیح دهید. برای مثال، برخی افراد به لاتکس حساسیت دارند و ممکن است در صورت استفاده علائم جدی آلرژی به کاندوم در آنها بروز کند. البته حساسیت به کاندوم چندان شایع نیست اما لاتکس از باقی مواد حساسیت‌زاتر است. به علاوه بسیاری افراد با پوست بره احساس راحتی بیشتری می‌کنند. اما مشکل پوست بره این است که لزوما مانع انتقال بیماری‌های مقاربتی نمی‌شود. اما نقطه مشترک همه این موارد این است که تاریخ انقضای کاندوم در تمام این مواد محدود است.

البته کاندوم‌ها تنها بر اساس مواد سازنده‌شان تقسیم‌بندی نمی‌شوند. دسته‌بندی‌های دیگر هم وجود دارد که به هدف شما از استفاده از کاندوم بستگی دارد. آیا کاندوم را برای داشتن رابطه امن استفاده می‌کنید یا پیشگیری از بارداری؟ یا هدف شما صرفا داشتن رابطه‌ای لذت‌بخش‌تر است؟ وقتی هدفتان را تعیین کردید وقتش رسیده تا در مورد انواع شکل‌های کاندوم بدانید. کاندوم خاردار چیست؟ کاندوم‌های رنگی و شبرنگ کدامند و چه تفاوت‌هایی بین آنها وجود دارد؟ کدام کاندوم‌ها لذت‌بخش‌ترند و کدامشان برای پیشگیری و داشتن رابطه امن مناسب‌ترند؟

عوامل موثر در تاریخ انقضای کاندوم

خوب کاندوم‌ها هم مانند سایر محصولات پزشکی و بهداشتی طول عمر مشخصی دارند. اما مسائل دیگری هم بر طول عمر آنها تاثیر می‌گذارد:

  • شیوه نگهداری: ممکن است کاندوم‌ها برای مدت طولانی در جیب یا کیف شما بمانند و این موضوع بر کیفیت آنها تاثیرگذار است. بهتر است به جای این موارد از یک جای مناسب برای نگهداری آنها استفاده کنید. کاندوم‌ها را در جایی امن مانند کشو دراور، به دور از گرما، رطوبت و برخورد با اشیا نوک‌تیز نگه دارید. گرما باعث خشکی کاندوم می‌شود. در نتیجه هم استفاده از آن دشوارتر می‌شود و هم ممکن است کارکردش را از دست بدهد.
  • مواد تشکیل‌دهنده: خیلی از اوقات فکر می‌کنیم، چه نوع کاندومی بخریم؟ در این مواقع باید بدانیم مواد تشکیل‌دهنده کاندوم هم در طول عمر آن موثر است. مواد طبیعی مانند پوست بره زودتر از مواد مصنوعی مانند لاتکس و پلی‌اورتان فرسوده و منقضی می‌شوند. کاندوم‌های پوست بره معمولا یک سال یا کم‌تر تاریخ مصرف دارند. تاریخ مصرف کاندوم‌هایی که از پلی‌ایزوپرن ساخته شده‌اند کمتر از لاتکس و پلی‌اورتان است و می‌توانند تا سه سال تاریخ داشته باشند. لاتکس و پلی‌اورتان طولانی‌ترین طول عمر را دارند و در صورت نگهداری مناسب می‌توانند تا پنج سال تاریخ داشته باشند.
  • مواد افزودنی: مواد شیمیایی که به کاندوم‌ها اضافه می‌شوند تا حد زیادی از طول عمر آنها می‌کاهند. برای مثال اسپرم‌کش‌ها می‌توانند تاریخ انقضای کاندوم را تا دو سال کاهش دهند. میزان تاثیر طعم‌دهنده‌ها و روغن‌ها روی کاندوم‌ها چندان مشخص نیست. به همین دلیل بهتر است در استفاده از این موارد احتیاط کنید. اگر اثری از فرسودگی یا بوی نامتعارف می‌بینید، از مصرف کاندوم خودداری کنید.

تاریخ انقضای کاندوم

چطور از کاندوم‌ها نگهداری کنیم؟

تاریخ انقضای کاندوم‌ها هم روی جعبه اصلی و هم روی بسته‌بندی هرکدام از آنها خورده. این تاریخ شامل سال و ماه انقضا است. معمولا به این صورت نوشته می‌شود: ۰۳-۲۰۲۳. عدد ۲۰۲۳ سال انقضا و عدد ۰۳ ماه انقضا به میلادی را نشان می‌دهد. حتما موقع خرید کاندوم به این اعداد توجه کنید. به‌علاوه اگر می‌خواهید آنها را برای مدتی بیشتر از شش ماه نگه دارید، هر چند وقت یکبار دوباره آنها را بررسی کنید تا تاریخشان نگذشته باشد. اگر گذشته بود حتما آنها را با مدل‌های جدیدتر جایگزین کنید.

نیاز است تا کاندوم‌ها را در جای خشک و دور از گرما نگه دارید. جایی مانند ماشین یا کنار پنجره که ممکن است دما بالا رود، برای نگهداری از کاندوم مناسب نیست. آفتاب مستقیم، اشعه فرابنفش و مواد شیمیایی در عرض چند ساعت کاندوم‌ها را خراب می‌کنند. کیف‌ها، کیف پول‌ها و جیب‌ها تنها برای چند ساعت نگهداری کاندوم مناسب‌اند. در نظر داشته باشید که بسته‌بندی کاندوم‌ها هم قبل از استفاده باید بررسی شود. بسته‌بندی را با دستتان چک کنید تا هوایی داخل آن وجود نداشته باشد. نباید بعد از استفاده کاندوم را بشویید و دوباره از آن استفاده کنید. اگر به مواد خاصی حساسیت دارید به جنس کاندوم هم توجه کنید. در این صورت خوب است معتبرترین برندهای کاندوم را بشناسید و قبل از خرید توضیحات روی بسته درباره مواد تشکیل‌دهنده کاندوم را بخوانید.

قبل از استفاده از کاندوم‌ها این موارد را بررسی کنید:

  • تاریخ انقضای کاندوم
  • سالم بودن بسته‌بندی
  • عدم تغییر رنگ آن
  • عدم وجود سوراخ
  • خشک و شکننده نبودن
  • سفت نبودن
  • چسبناک نبودن
  • عدم وجود بوی نامطبوع

تاریخ انقضای کاندوم

کاندوم تاریخ مصرف گذشته بهتر است یا نداشتن کاندوم؟

در نهایت ممکن است اگر کاندوم در جایی خشک و خنک نگهداری شده باشد حتی بعد از گذشتن تاریخ مصرف هم موثر باشد. اما اگر برای شما حق انتخاب بین کاندوم تاریخ مصرف گذشته و کاندوم تاریخ‌دار وجود داشت، هرگز مشکلات استفاده از کاندوم تاریخ گذشته را به جان نخرید. اگر کاندوم شما پارگی، رطوبت و فرسودگی داشته باشد، خطر انتقال بیماری‌های مقاربتی بین شما و همسرتان بسیار بالاتر خواهد بود. کاندوم خشک به‌علاوه ممکن است دیواره واژن را تحریک کند و باعث حساسیت شود. اما استفاده از یک کاندوم تاریخ مصرف گذشته از هیچ بهتر است. پس اگر در موقعیتی قرار داشتید که یا باید کاندوم تاریخ مصرف گذشته را استفاده می‌کردید و یا هیچ، این کاندوم بهتر است. چون ممکن است خوش‌شانس باشید و پاره نشود. پس تا حدی از بیماری‌های مقاربتی و بارداری ناخواسته جلوگیری می‌کند. اما قطعا حالت ایده‌آل این است که به تاریخ انقضای کاندوم‌ها توجه کنید و از قبل آنها را تعویض کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. رحیم الله می گوید

    عالی است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.