تاثیر لوسیون بدن در درمان و پیشگیری از ترک‌های پوستی

0 281

نمایان شدن ترک‌های پوستی یا خطوط اسکار در بسیاری از افراد شایع است و این ترک‌ها به دلیل کشیده شدن پوست و منقبض شدن آن رخ می‌دهند. در واقع، داده‌ها حاکی از آن است که ۹۰ درصد از افراد دارای ترک‌های پوستی هستند. این ترک‌های پوستی به‌خصوص پس از بارداری، بلوغ و نوسانات وزن ظاهر می‌شوند و برخی به آنها استریا نیز می‌نامند.

ترک‌های پوستی ضرری برای پوست و بدن ندارند و ضرورتی برای درمان آنها نیست. برخی از افراد کاملا با این  ترک‌های پوستی راحت هستند و ترجیح آنها این است که این علائم پوستی را قبول کرده و با آنها به زندگی خود ادامه دهند. اگر شما نیز در این دسته قرار می‌گیرید که واقعا عالی است! اما ممکن است برخی افراد با ظاهر این ترک‌های پوستی مشکل داشته باشند و برای خلاص شدن از شر آنها بسیار تلاش کنند. با انجام برخی کارها و درمان‌ها می‌توانید روی ظاهر پوست خود تاثیر مثبت بگذارد و مسلما نتیجه آن افزایش اعتماد به نفس خواهد بود.

رابطه شما با ترک‌های پوستی هر چه که باشد، در این مقاله می‌توانید همراه ما شوید تا با علل بروز ترک‌های پوستی آشنا شوید، همچنین در مورد عوارض این ترک‌های پوستی در برخی افراد و برخی روش‌های درمانی آن مانند استفاده از لوسیون آشنا شوید.

ظاهر ترک‌های پوستی به چه صورت است؟

ترک‌های پوستی ظاهر و شکل یکسانی ندارند و دلیل نمایان شدن آنها روی پوست، بسته به جایی که در بدن دیده می‌شوند و مدت زمان مشاهده آنها می‌تواند متفاوت باشد.

ترک‌های پوستی به صورت اسکارهای صورتی، قرمز، آبی، بنفش یا قهوه‌ای رنگ هستند و رنگ آنها کاملا به رنگ پوست افراد بستگی دارد. حتی برخی اوقات، ترک‌های پوستی به شکل نوارهای بسیار باریک و روشن روی پوست هستند که به مرور زمان محو می‌شوند. ظاهر ترک‌های پوستی در برخی افراد نیز به‌صورت فرورفتگی روی پوست است.

وقتی ترک روی پوست ایجاد می‌شود، ممکن است در ابتدای این امر افراد احساس خارش روی پوست خود داشته باشند و خب این می‌تواند باعث تشدید میزان ترک‌های پوستی شود. مکان بروز ترک‌های پوستی نیز روی شکم، سینه، باسن و یا سایر نقاط بدن است. معمولا ترک‌های پوستی به مرور زمان محو می‌شوند، اما این امکان نیز وجود دارد که هیچ تغییری در آنها رخ ندهد و تا پایان عمر آنها را روی پوست خود داشته باشید.

علل ترک‌های پوستی

ترک‌های پوستی در نتیجه کشیدگی و کوچک شدن ناگهانی پوست رخ می‌دهند. این ترک‌ها زمانی نمایان می‌شوند که پوست به سرعت کشیده می‌شود که در نتیجه آن کلاژن و الاستین، پروتئین‌های ضروری که استحکام و قابلیت ارتجاعی پوست را فراهم می‌کنند، شکسته می‌شوند. برخی اوقات ممکن است ترک‌های پوستی در زمان انجام برخی درمان‌های پوستی نیز رخ دهند.

برخی از مهم‌ترین عوامل در بروز ترک‌های پوستی عبارت‌اند از:

  • بارداری
  • جهش رشد در دوران بلوغ
  • افزایش یا کاهش سریع وزن
  • بدنسازی یا وزنه برداری
  • جراحی بزرگ کردن سینه یا پروتز سینه
  • استفاده از استروئید

تاثیر لوسیون بدن در درمان ترک‌های پوستی

ترک‌های پوستی بعد از استفاده از استروئیدها فقط در بدنسازان یا وزنه برداران رخ نمی‌دهد. بسیاری از افراد استروئیدها را برای درمان برخی مشکلات پزشکی مانند درمان بیماری‌های بافت همبند و روماتیسم مفصلی استفاده می‌کنند و این نیز می‌تواند باعث بروز ترک‌های پوستی شود.

استروئیدهای موضعی که برای درمان بیماری‌های پوستی مانند اگزما استفاده می‌شوند نیز می‌توانند منجر به ترک‌های پوستی شوند، به‌ویژه زمانی که در نواحی خاص مانند زیر بغل، قسمت داخلی ران‌ها و کشاله ران استفاده می‌شوند. استفاده مکرر از استروئیدها می‌تواند باعث نازک شدن پوست شود که نتیجه آن بروز ترک‌های پوستی خواهد بود.

برخی از اختلالات ژنتیکی نیز می‌توانند خطر ابتلا به ترک‌های پوستی را افزایش دهند. ترک پوستی در افراد مبتلا به سندرم کوشینگ نیز مشاهده می‌شود. سندرم کوشینگ، اختلالی است که در آن بدن بیش از حد هورمون استرس کورتیزول تولید می‌کند. افزایش سطح کورتیزول در بدن می‌تواند خاصیت ارتجاعی پوست را ضعیف کند و منجر به بروز ترک‌های پوستی شود. سندرم مارفان و سندرم اهلرز دنلوس نیز، دو اختلال در بافت‌های همبند بدن هستند که هر دو پوست را ضعیف می‌کنند و می‌توانند منجر به ترک‌های پوستی شوند.

چگونه از شر علائم ترک‌های پوستی خلاص شویم؟

این روزها شاهد هستیم که بسیاری از محصولات موجود در بازار و برندهای تولیدکننده آنها ادعا می‌کنند که می‌توانند میزان یا شدت ترک‌های پوستی را به حداقل برسانند، یا حتی آنها را به طور کامل از روی پوست محو کنند. اما شواهد بسیاری کمی در مورد از بین بردن کامل ترک‌های پوستی با استفاده از محصولات زیبایی وجود دارد. البته درک این نکته مهم است که هیچ درمان واحدی برای همه کار نمی‌کند و به نظر می‌رسد بسیاری از محصولات برای برخی افراد اصلا موثر نیستند.

اما استفاده از برخی محصولات مانند لوسیون بدن که حاوی مواد درمانی هستند، می‌تواند به جلوگیری از ترک‌های پوستی و حتی کمتر شدن برخی ترک‌های پوستی کمک کند. در ادامه در مورد مواردی صحبت خواهیم کرد که محققان برای درمان ترک‌های پوستی کشف کرده‌اند و به پاسخ سوال «چرا باید از لوسیون بدن استفاده کنیم؟» خواهیم رسید.

کرم‌ها، لوسیون‌ها و ژل‌های بدن

محققان بسیاری از کرم‌ها، لوسیون‌ها و ژل‌هایی تولیدشده برای درمان ترک‌های پوستی را مورد مطالعه قرار داده‌اند. در حالی که به نظر می‌رسد هیچ محصولی وجود ندارد که درمان قطعی برای این مشکل ظاهری در پوست باشد، اما با این حال محققان به ترفندهایی در استفاده از این محصولات رسیدند که برای کاهش علائم ترک‌های پوستی مفید هستند.

اگر می‌خواهید یکی از این کرم‌ها، لوسیون‌ها یا ژل‌ها را برای محو کردن ترک‌های پوستی امتحان کنید، حتماً به نکات زیر در نحوه استفاده از لوسیون بدن دقت کنید:

  1. از این محصول زمانی استفاده کنید که به تازگی علائم ترک روی پوست شما نمایان شده است. استفاده از این محصولات برای درمان ترک‌های پوستی چند ساله خیلی کاربرد ندارد.
  2. لوسیون یا کرم بدن را روی نقاطی که دچار ترک پوستی شده ماساژ دهید. وقت گذاشتن برای ماساژ دادن لوسیون بدن روی پوست می‌توانید نتیجه آن را بیشتر کند.
  3. لوسیون یا کرم بدن را هر روز به مدت چند هفته استفاده کنید. مسلما برای نتیجه گرفتن از این محصولات پوستی باید چند هفته زمان دهید.

تاثیر لوسیون بدن در درمان ترک‌های پوستی

در میان محصولات موجود در بازار، کرم کامان برای پوست خشک بهترین پیشنهاد برای جلوگیری از خشکی پوست و در نتیجه‌ی آن بروز ترک پوستی است. این کرم با مواد اولیه طبیعی مورد نیاز پوست ساخته شده است که هیچ‌گونه حساسیتی روی پوست به‌وجود نمی‌آورد. کرم کامان برای پوست خشک به طور خاص برای افراد دارای خشکی پوست طراحی شده و فاقد پارابن و الکل است. استفاده از این باعث آبرسانی عمیق پوست می‌شود  و در نتیجه به ترمیم، بازسازی پوست، نرم شدن پوست و بهبود خاصیت کشسانی پوست کمک می‌کند.

اما در مطالعات انجام شده توسط بسیاری از محققان، درمان‌های خانگی رایج روی درمان ترک‌های پوستی جواب نداده‌اند. محققان دریافتند که وقتی افراد روغن بادام، کره کاکائو، روغن زیتون یا ویتامین E را روی ترک‌های پوست خود ماساژ می‌دهند، هیچ‌یک از ترک‌ها محو نمی‌شوند.

برنزه کردن نیز نمی‌تواند ترک‌های پوستی را از بین ببرد. وقتی پوست خود را برنزه می‌کنید، ترک‌های پوستی بیشتر به چشم می‌آیند زیرا در طی فرآیند برنزه کردن، رنگ آنها مانند رنگ پوست تغییر نمی‌کند. زمانی که برنزه می‌کنید و دوست ندارید ترک‌های پوستی بیشتر به چشم بیایند، می‌توانید از لوسیون‌های برنزه کننده استفاده کنید تا با کمک آن ترک‌های پوستی را استتار کنید. فقط خوب است بدانید که لوسیون برنزه کننده نیز نمی‌تواند ترک‌های پوستی را از بین ببرد.

داروهای تجویزی که برای پوست خود استفاده می‌کنید

در مطالعات مشخص شده که  دو ماده تسکین‌دهنده هستند که می‌توانند برای پوست مفید باشند. این دو ماده عبارت‌اند از:

  • هیالورونیک اسید
  • ترتینوئین

استفاده از هیالورونیک اسید برای درمان ترک‌های پوستی که به تازگی ظاهر شده‌اند، بسیار مفید بوده و باعث شده که این ترک‌ها کمی محو شوند.

ترتینوئین یک رتینوئید است که می‌تواند علائم اولیه ترک‌های پوستی را نیز کمتر به چشم بیاورد. در مطالعات مختلف تاثیر برخی کرم‌های تجویزی که دارای این رتینوئید بوده بررسی و مشخص شده، افرادی که به مدت ۲۴ هفته هر شب از این کرم تجویزی استفاده می‌کردند با کاهش علائم ترک‌های پوستی مواجه شدند. کسانی که از کرم استفاده نکردند شاهد رشد علائم اولیه ترک‌های پوستی خود بودند. مطالعات دیگر نیز به نتایج مشابهی دست یافته‌اند.

رتینول، نوع دیگری از رتینوئید نیز می‌تواند به محو شدن علائم اولیه ترک‌های پوستی کمک کند.

روش‌هایی که متخصصان پوست انجام می‌دهند

متخصصان پوست از روش‌های زیر استفاده می‌کنند تا ترک‌های پوستی کمتر دیده شوند، اما هیچ‌یک از این‌ها نمی‌توانند ترک‌های پوستی را از بین ببرند:

  • لایه برداری شیمیایی
  • لیزر درمانی
  • میکرودرم ابریژن
  • درمان رادیو فرکانسی
  • اولتراسوند

تاثیر لوسیون بدن در درمان ترک‌های پوستی

برای مراقبت از پوست بدن از ترک‌های پوستی و برای اینکه این روش‌های درمانی بهترین نتیجه را به شما بدهند، متخصصین پوست معمولا یکی از این روش‌ها را به شما پیشنهاد می‌دهند. به عنوان مثال، متخصص پوست شما ممکن است تنها استفاده از روش درمانی رادیو فرکانسی را برای شما تجویز کند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که تمام این روش‌های درمانی ممکن است عوارض جانبی داشته باشند و باید آنها را تحت نظر بهترین متخصصان انجام دهید. بهترین متخصص پوست می‌تواند به شما بگوید که آیا هر یک از این درمان‌ها با توجه به سلامت، سن و مدت زمانی که علائم ترک پوستی را داشته‌اید، برای شما مناسب است یا خیر.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.