برای جلوگیری از ترک‌های پوستی این ۴ روش را حتما امتحان کنید

0 371

ترک خوردن پوست نشانه‌ای از آسیب دیدن آن است. اگر فکری برای برطرف کردن آن نکنید، مشکلات پوستی تشدید شده و سلامت پوست در معرض خطر جدی قرار می‌گیرد. عوامل متعددی در شکل‌گیری ترک‌های پوستی نقش دارند که برخی از آن‌ها خفیف و برخی دیگر خیلی جدی خطرناک هستند. مثلا ممکن است ترک‌ها به دلیل خشکی پوست ایجاد شوند یا در برخی موارد به عنوان نشانه‌ای از بیماری‌های زمینه‌ای تلقی شوند. به همین ترتیب برای جلوگیری از ترک‌های پوستی نیز راهکارهای مختلفی وجود دارند. در این مطلب قصد داریم به بررسی روش‌های ساده و کاربردی از بین بردن ترک‌های پوستی بپردازیم. دعوت می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

عوامل ایجاد ترک‌های پوستی

برای درمان هر بیماری یا جلوگیری از بروز آن لازم است که عوامل شکل‌گیری را به دقت بررسی کرده و بشناسیم. به همین دلیل قبل از پرداختن به روش‌های جلوگیری از ترک‌های پوستی باید با عوامل این عارضه آشنا شویم. از جمله مهم‌ترین دلایل ایجاد ترک‌های پوستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. خشکی پوست

خشک شدن پوست به عنوان اصلی‌ترین دلیل ترک خوردن آن به شمار می‌رود. خشکی پوست معمولا باعث خارش شدید آن می‌شود. به این ترتیب در اثر خاراندن پوست، خراش روی سطح آن ایجاد می‌شود که زمینه تضعیف و ترک خوردن آن ایجاد می‌شود. خشکی پوست در اثر عوامل مختلفی تشدید می‌شود که عبارت‌اند از:

  • کاهش سطح آب و چربی پوست
  • وارد آوردن فشار بیش از حد به پوست
  • قرار گرفتن بیش از حد پوست در معرض آب
  • تماس مواد شیمیایی تحریک‌کننده با پوست
  • تغییرات آب و هوایی ناگهانی
  • سردی و خشکی هوا در زمستان
  • قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تابش خورشید

کرم کامان برای پوست خشک بهترین پیشنهاد برای جلوگیری از خشکی پوست است. در فرمولاسیون این کرم از مواد اولیه طبیعی مورد نیاز پوست استفاده شده است. به علاوه اینکه هیچ‌گونه حساسیتی را به همراه ندارد. از آن گذشته کرم کامان قیمت مقرون به صرفه‌ای نیز دارد. توصیه می‌کنیم که حتما استفاده از این کرم را در برنامه روتین مراقبت از پوست خود بگنجانید.

جلوگیری از ترک‌های پوستی

۲. اگزما

اگزما یا درماتیت نوعی بیماری پوستی است که باعث ایجاد بثورات، خارش و علائم تحریک‌کننده دیگر در سطح پوست می‌شود. تشدید خشکی پوست و بی‌توجهی نسبت به راهکارهای جلوگیری از ترک‌های پوستی باعث بروز اگزما می‌شود. این بیماری همچنین باعث تشدید خشکی پوست و زمینه‌ساز بسیاری دیگر از بیماری‌های پوستی می‌شود. از جمله مهم‌ترین دلایل ایجاد اگزما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تاول‌های پوستی
  • تماس مواد محرک با پوست
  • عوامل ژنتیکی
  • نقص در سیستم ایمنی بدن
  • آلودگی هوا
  • پوشیدن لباس‌های تنگ

۳. پسوریازیس (Psoriasis)

پسوریازیس نوعی بیماری پوستی است که در اثر اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد. به صورتی که سرعت جایگزینی سلول‌های پوستی تشدید می‌شود. به این معنی که تجمع بافت پوستی رخ می‌دهد. این اتفاق باعث تحریک پوست شده و در نتیجه ترک‌های زیادی در سطح آن ایجاد می‌شود. این آسیب ابتدا به صورت خارش و در ادامه به صورت خشکی ظاهر می‌شود. حتی در سطح پیشرفته باعث سر باز کردن ترک‌ها و خون‌ریزی سطحی می‌شود.

۴. عفونت‌های پوستی

عفونت‌ها نیز می‌توانند زمینه‌ساز خشکی پوست شوند. به عنوان مثال می‌توان به درمان خشکی پوست پا اشاره کرد. معمولا کف پای افراد ورزشکار در معرض عفونت‌های قارچی قرار دارد. به همین دلیل مشکلات مربوط به ترک خوردن کف پا موضوعی نسبتا شایع به حساب می‌آید. البته با رعایت نظافت می‌توان تا حد زیادی جلوی بروز این مشکل را گرفت. عفونت‌ها باعث مشکلات مختلفی مانند التهاب، خشکی، ترک خوردن و تغییر رنگ پوست می‌شوند.

۵. دیابت

دیابت یکی از بیماری‌هایی است که روی بسیاری از بخش‌های بدن تاثیرگذار است. خشکی بیش از حد پوست یکی از شایع‌ترین عوارض پوستی است که افراد مبتلا به دیابت با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در اثر خشکی پوست نیز شاهد ترک خوردن آن خواهید بود؛ چرا که خارش و بثورات شدیدی در سطح پوست احساس می‌شود و در پی آن باید منتظر پوسته پوسته شدن آن بود. حتی بررسی‌ها نشان می‌دهد که دیابت میزان تعریق بدن را کم می‌کند و این موضوعی است که به طور مستقیم روی خشکی پوست تاثیر می‌گذارد.

جلوگیری از ترک‌های پوستی

عوارض خشکی و ترک خوردن پوست چیست؟

اهمیت جلوگیری از ترک‌های پوستی به دلیل مشکلات احتمالی فراوانی که این عارضه به وجود می‌آورد نباید دست کم گرفته شود. به طور کلی ترک خوردن پوست باعث می‌شود که زمینه شکل‌گیری و نفوذ عفونت به درون بدن فراهم شود. در نتیجه امکان نفوذ عفونت به داخل خون و از آن طریق به سایر نواحی بدن فراهم می‌شود. موضوعی که می‌تواند بسیار خطرناک باشد و عملکرد سایر سیستم‌های بدن را به کلی مختل کند. به همین دلیل لازم است که در طول دوره درمان ترک‌های پوستی حتما مراقبت‌های لازم برای تمیز نگه‌داشتن محل ترک‌ها را انجام دهید. به این ترتیب می‌توانید جلوی بروز مشکلات بعدی را تا حد زیادی بگیرید.

راهکارهای جلوگیری از ترک‌های پوستی

با دلایل ایجاد ترک‌های پوستی و عوارضی که در پی آن‌ها ایجاد می‌شوند، آشنا شدیم. حال نوبت به بررسی روش‌های جلوگیری از ترک‌های پوستی می‌رسد. با مجموعه‌ای از اقدامات ساده و نسبتا کم هزینه می‌توانید جلوی خشکی پوست را بگیرید و به این ترتیب احتمال بروز ترک‌ها نیز تا حد زیادی برطرف می‌شود. از جمله مهم‌ترین اقداماتی که باید برای این منظور مد نظر قرار دهید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. استفاده از آبرسان‌ها

آبرسان‌ها اساسا برای جلوگیری از خشک شدن پوست طراحی شده‌اند. با استفاده از این محصولات می‌توانید رطوبت پوست را به خوبی تضمین کنید. به علاوه اینکه ماسک‌ها و سرم‌های آبرسان معمولا از مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز برای سلامت و شادابی پوست نیز برخوردار هستند. البته توجه داشته باشید که باید انتخاب بهترین آبرسان بر اساس نوع پوست انجام شود. چرا که این محصولات ویژگی‌های منحصربه‌فردی برای پوست‌های خشک، معمولی و چرب دارند. به این ترتیب می‌توان بهترین نتیجه را از آن‌ها به دست آورد.

جلوگیری از ترک‌های پوستی

۲. استفاده از لوسیون و کرم‌های مرطوب‌کننده

چرا باید از لوسیون بدن استفاده کنیم؟ لوسیون‌ها محصولاتی بر پایه آب هستند که نقش اصلی آن‌ها پاکسازی پوست به شمار می‌رود. طرز استفاده از لوسیون به این صورت است که معمولا بعد از پاک کردن آرایش برای از بین بردن بقایای آن در صورت از لوسیون به عنوان پاک‌کننده استفاده می‌شود.

لوسیون‌ها محصولاتی بر پایه آب هستند و خیلی زود از سطح پوست تبخیر می‌شوند. بنابراین لازم است که در کنار آن از کرم‌های مرطوب‌کننده برای کمک به احیا و ترمیم بافت‌های پوستی استفاده کنید. کرم‌هایی که در فرمولاسیون آن‌ها از وازلین استفاده می‌شود بهترین مرطوب‌کننده پوستی به حساب می‌آیند.

۳. اصلاح روش حمام کردن

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که آب به تنهایی می‌تواند به جبران رطوبت از دست رفته بدن کمک کند. به عنوان مثال افراد تصور می‌کنند برای درمان لکه‌های پوستی بعد از زایمان که در اثر خشکی پوست ایجاد می‌شوند، باید زیاد حمام کنند. هر چند حمام کردن می‌تواند نقش تسکین‌دهنده را برای پوست‌های ترک‌خورده ایفا کند؛ مشروط بر آنکه به روش صحیح این کار را انجام دهید.

زمان دوش گرفتن را باید کوتاه کنید  نهایتا ۵ دقیقه با آب گرم برای این منظور در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که آب داغ فقط باعث خشکی بیشتر پوست می‌شود. در عین حال اگر از وان استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم چند قطره روغن طبیعی مانند روغن بادام یا آووکادو به آب اضافه کنید. این کار به درمان پوست خشک کمک زیادی می‌کند.

جلوگیری از ترک‌های پوستی

۴. استفاده از لایه‌بردارهای فیزیکی و شیمیایی

تجمع سلول‌های مرده در سطح پوست می‌تواند باعث بروز مشکلات متعددی از جمله خشکی پوست شود. با استفاده از لایه‌برداری فیزیکی و شیمیایی باید سعی کنید سلول‌های مرده را از سطح پوست خود جمع‌آوری نمایید. البته توجه داشته باشید که این کار به تنهایی کمکی در جلوگیری از ترک‌های پوستی نمی‌کند. بلکه زمینه جذب بهتر رطوبت کرم‌های مرطوب‌کننده و آبرسان را فراهم می‌کنند. برند کامان سبد کاملی از محصولات بهداشتی شامل لایه‌بردار، کرم‌های مرطوب‌کننده، آبرسان و … را عرضه می‌کند. با خرید محصولات کامان با توجه به شرایط پوست خود می‌توانید سلامت آن را در برابر عارضه‌های مختلف تضمین کنید.

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی روش‌های جلوگیری از ترک‌های پوستی پرداختیم. در پایان لازم است تاکید کنیم اگر به هر دلیلی ترک‌های پوستی در سطح بدن ایجاد می‌شود، برای درمان باید به سراغ پزشک متخصص بروید. چه پیشنهادات دیگری برای جلوگیری از بروز ترک‌های پوستی به ذهن‌تان می‌رسد؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.