آیا مصرف مرطوب کننده باعث آکنه می‌شود؟

0 123

بسیاری بر این باورند که مصرف مرطوب کننده باعث آکنه می‌شود و افرادی که پوست چرب و مستعد آکنه دارند، باید از مصرف مرطوب کننده خودداری کنند. اما باید بگوییم که خیر، مرطوب کننده باعث آکنه نمی‌شود. اما با این حال، حتما باید مرطوب کننده را بر اساس نوع پوست خود انتخاب کنید تا از بروز برخی مشکلات پوستی جلوگیری کنید. پوست مستعد آکنه نیز به اندازه پوست خشک به آبرسانی نیاز دارد و در برخی موارد، کمبود رطوبت در این نوع پوست نیز می‌تواند باعث تشدید چربی پوست و بروز جوش و آکنه شود. هنگامی که به درستی از محصولات پوستی استفاده کنید، محصولی مثل مرطوب کننده می‌تواند بدون ایجاد آکنه به پوست شما در آبرسانی کمک کند. برای اینکه پوست خود را مرطوب و شاداب نگه دارید، در ادامه چند روش برای استفاده حداکثری از مرطوب کننده و محصولات توصیه شده برای پوست مستعد آکنه آورده شده است.

چرا مرطوب کننده می‌تواند برای آکنه خوب باشد؟

مرطوب کننده محصولی ضروری در هر روتین مراقبت از پوست است. عدم استفاده از مرطوب کننده به دلیل نگرانی در مورد آکنه، ممکن است باعث تولید بیشتر سبوم (مرطوب کننده طبیعی) در پوست شما شود. معمولا آکنه به دلیل چهار علت متداول رخ می‌دهد. تولید بیش از حد چربی، تجمع سلول‌های مرده پوست در فولیکول‌های مو، تجمع باکتری و التهاب در پوست. استفاده از یک مرطوب کننده با خاصیت نرم کنندگی و مرطوب کنندگی، به حفظ رطوبت در پوست کمک می‌کند و باعث می‌شود که پوست ظاهری کمتر چربی داشته باشد. استفاده از مرطوب کننده مناسب پوست چرب، یکی از مهم‌ترین مراحل رسیدگی به پوستی است که در مورد بروز آکنه در آن نگران هستید. در نهایت باید عنوان کرد که، فواید مرطوب‌کننده‌ها نسبت به مضرات آنها در مورد آکنه بیشتر است.

علائمی که نشان می‌دهند پوست خود را بیش از حد مرطوب کرده‌اید

اگر متوجه هر یک از این تغییرات در پوست خود شدید، هر کدام می‌توانند نشانه‌ای برای این باشند که باید مرطوب کننده‌ای که استفاده می‌کنید را از روتین پوستی خود حذف کنید و یا در میزان استفاده از آن تغییر ایجاد کنید:

بسته شدن منافذ پوست

مرطوب کننده‌هایی که بیش از حد منافذ را می‌بندند، می‌توانند باعث شوند که چربی دو پوست مسدود شود. مسدود شدن چربی پوست باعث می‌شود که این چربی‌ها با سلول‌های مرده پوست و آولدگی‌های سطحی روی پوست ترکیب شوند و این موضوع باعث مسدود شدن منافذ می‌شود. با مسدود شدن منافذ  پوست ممکن است شاهد جوش‌های سر سفید و سرسیاه روی پوست خود باشید. علاوه بر این و با توجه به اینکه باکتری‌ها در زیر سطح پوست و منافذ گیر افتاده‌اند، ممکن است این باکتری‌ها به سرعت به آکنه آن هم از نوع ملتهب تبدیل شوند.

آیا مصرف مرطوب کننده باعث آکنه می‌شود؟

جوش‌های مکرر

اگر دلایل بروز جوش‌های مکرر مانند تعویض یا شستشوی روبالشی، تمیز کردن موبایل کثیف، نوسانات هورمونی و محرک‌های غذایی را برطرف کردید و باز هم این مشکل پوستی تکرار شد، باید از مصرف مرطوب‌کننده مناسب مطمئن شوید. برخی از مواد موجود در مرطوب کننده‌ها ممکن است باعث ایجاد جوش‌های مکرر شوند. خوشبختانه، این روزها می‌توانید مرطوب کننده‌های بسیاری را برای پوست مستعد آکنه پیدا کنید.

حساسیت پوستی و قرمز شدن پوست

هر زمان که استفاده از محصول جدیدی را شروع می‌کنید، می‌توانید آن را روی قسمتی از پوست خود امتحان کنید تا مطمئن شوید حساسیت یا واکنش آلرژیک به آن ندارید. برخی عوارض جانبی ناشی از استفاده از محصول نادرست شامل بثورات و قرمز شدن پوست می‌شوند. اگر به آن محصول و حتی ماده‌ای خاص در آن محصول دارید، از مرطوب کننده استفاده نکنید. در صورت بروز علائمی مانند خارش، قرمزی، برآمدگی یا کهیر، مصرف آن مرطوب کننده را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

تولید چربی بیشتر

اگر پوست چرب دارید، استفاده از مرطوب کننده نامناسب می‌تواند باعث بروز برخی مشکلات پوستی شود. اگر متوجه شدید که پوست چرب شما بدتر می‌شود، سعی کنید از مرطوب کننده‌ای با بافت ژله‌ای استفاده کنید و یا آن را با یک سرم آبرسان مانند بمب آبرسان کامان مخلوط کنید. پیشنهاد ما خرید محصولات کامان و استفاده از کرم پمپی ب کمپلکس پوست چرب آرگان کامان است. کرم پمپی ب کمپلکس آرگان، به طور خاص برای پوست‌های چرب طراحی شده است که با استفاده از این کرم، می‌توانید رطوبت، چربی و PH پوست خود را کنترل کنید.

برای آشنایی با تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده می‌توانید دیگر مقاله ما در بلاگ را مطالعه کنید.

سفت شدن پوست

علاوه بر این، مرطوب کننده‌ای که استفاده می‌کنید ممکن است خیلی خاصیت آبرسانی نداشته باشد. محصولات مراقبت از پوست که برای کمک به آکنه استفاده می‌شوند، گاهی اوقات می‌توانند باعث سفت شدن پوست شوند. سفت شدن پوست می‌تواند عوارضی مانند خارش داشته باشد. با استفاده از یک مرطوب کننده سبک با ترکیبات آبرسان مانند هیالورونیک اسید و گلیسیرین می‌تواند به کاهش سفتی پوست کمک کند و گزینه‌ای عالی در مراقبت از پوست آکنه‌ای شما باشد.

موادی که باید در مرطوب کننده‌ها از آنها اجتناب کنید

از استفاده از موادی که می‌دانید باعث ایجاد جوش و آکنه می‌شوند خودداری کنید. ممکن است برای پی بردن به بهترین و مناسب‌ترین محصول، لازم باشد تا کمی آزمون و خطا کنید و گزینه مناسب برای نوع پوست خود را پیدا کنید. مرطوب کننده‌های مبتنی بر آب برای اکثر انواع پوست ایده‌آل هستند. کرم‌های سنگین باعث انسداد بیشتر پوست و بروز جوش می‌شوند و افراد مبتلا به آکنه باید از مصرف آنها اجتناب کنند. به جای این مدل مرطوب کننده، می‌توانید از یک مرطوب کننده سبک یا بدون روغن استفاده کنید.

آیا مصرف مرطوب کننده باعث آکنه می‌شود؟

چه مقدار مرطوب کننده باید استفاده کنید؟

توصیه می‌کنیم صبح هنگام بیدار شدن از خواب و شب قبل از رفتن به رختخواب، از مرطوب کننده استفاده کنید. در طرز استفاده از لوسیون، بسته به حسی که از پوستتان می‌گیرید، می‌توانید از ۱ تا ۳ پامپ مرطوب کننده استفاده کنید. اگر در حال حاضر پوست شما آکنه دارد، به محرک‌های احتمالی آکنه توجه کنید. از زمان بروز جوش و آکنه شروع به یادداشت مواردی مهمی مانند غذاهایی که می‌خورید، تغییر در مواد شوینده یا هر چیز جدید دیگری کنید که ممکن است به شما در شناسایی علت بروز آکنه کمک می‌کند. سپس، مرطوب کننده خود را متناسب با آن انتخاب و استفاده کنید.

اگر از مرطوب کننده استفاده نکنم، جوش می‌زنم؟

بله، در صورت عدم استفاده از مرطوب کننده ممکن است پوست شمات دچار مشکلاتی شود و یکی از عوارض آن جوش زدن خواهد بود. اگر از مرطوب کننده استفاده نکنید، ممکن است پوست شما خشک شود که بدن شما را وادار می‌کند تا روغن سبوم بیشتری در پوست تولید کند. این تولید بیش از حد روغن می‌تواند منافذ را مسدود کند و باعث آکنه بیشتر شود.

آیا مرطوب کننده برای آکنه مضر است؟

هنگامی که از مرطوب کننده در حد اعتدال استفاده کنید، این محصول پوستی می تواند برای مقابله با آکنه مفید باشد. در واقع استفاده از مرطوب کننده برای پوست‌های مستعد آکنه توصیه می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.