دسته‌بندی نشده

اشتباهات رایج در استفاده از کاندوم و راه‌های اجتناب از آنها

کاندوم یک روش بسیار موثر و البته ارزان برای پیشگیری از بارداری و پیشگیری از عفونت‌های مقاربتی (STIs) است. اما اگر طرز استفاده از کاندوم را ندانید و از آن به اشتباه استفاده کنید، این وسیله می‌تواند منجر به مشکلات متعددی شود که از جمله آنها می‌توان به بارداری ناخواسته، ابتلا به یکی از انواع بیماری‌های مقاربتی و حتی اختلال در نعوظ اشاره کرد. تمام این مشکلات ممکن است به دلیل پاره شدن کاندوم، وارونه قرار دادن کاندوم و یا حتی در آمدن کاندوم باشند.

اولین اشتباه شما (قبل از اینکه بسته را باز کنید) این است که از صحبت در مورد کاندوم با شریک زندگی خود اجتناب می‌‌کنید. مطالعات نشان می‌دهند که مردانی که قبل از رابطه جنسی از صحبت کردن در مورد کاندوم غفلت می‌کردند، اغلب دچار اضطراب و خجالت می‌شدند و خب این می‌تواند روی عملکرد آنها در رابطه تأثیر منفی داشته باشد.

تا به اینجا در مورد اولین اشتباه صحبت کردیم، در ادامه قرار است در مورد برخی از اشتباهات رایج در استفاده از کاندوم و نحوه جلوگیری از آنها صحبت کنیم تا بتوانید رابطه‌ی ایمن‌تر و باکیفیت‌تری داشته باشید.

اشتباه شماره ۱: انتخاب کاندوم اشتباه

امروزه، کاندوم در انواع و اندازه‌های مختلف تولید و فروخته می‌شود. کاندوم‌هایی که خیلی سفت هستند می‌توانند در جریان خون اختلال ایجاد کنند که این موضوع می‌تواند باعث اختلال نعوظ شود. اما اگر در انتخاب سایز کاندوم اشتباه کنید و سراغ خرید کاندوم خیلی بزرگی بروید، این احتمال وجود دارد که در زمان استفاده خارج شود، که این موضوع نه تنها هدف از استفاده از کاندوم را کاملا خنثی می‌کند، بلکه می‌تواند نعوظ را نیز دچار مشکل کند.

همچنین برخی کاندوم‌ها دارای لایه‌ای از مواد روان کننده هستند که وقتی مقدار این ماده روی کاندوم زیاد باشد، این می‌تواند برای نعوظ مشکل ایجاد کند. اما به خاطر داشته باشید، اگر از کاندوم لاتکسی استفاده می‌کنید و نیاز به استفاده از روان کننده دارید، تنها از روان کننده‌های پایه آب استفاده کنید. روان کننده‌های روغنی باعث تجزیه کاندوم می‌شوند و این امر می‌تواند کاندوم را چسبناک و عملا بلااستفاده کند.

اشتباه شماره ۲: انتخاب زمان بد برای قرار دادن کاندوم

یک قانون مهم در زمان‌بندی استفاده از کاندوم این است که، کاندوم را در حالت نعوظ از آلت تناسلی استفاده و خارج کنید. اگر قبل از نعوظ کامل سعی کنید کاندوم خود را روی آلت قرار دهید، به درستی سر جای خود قرار نمی‌گیرد و ممکن است رابطه خوبی را تجربه نکنید. علاوه بر این، قرار دادن کاندوم آن هم در زمانی که آلت تناسلی نعوظ خود را از دست داده، خطرناک است زیرا احتمال نشت مایع منی از پایین آن زیاد می‌شود.

اشتباه شماره ۳: انتخاب روش‌های نادرست در استفاده از کاندوم

مطالعات نشان می‌دهند که اشتباهات رایج در استفاده از کاندوم شامل گذاشتن کاندوم به صورت وارونه، بازکردن کاندوم قبل از قرار دادن آن و عدم ایجاد فضای در نوک کاندوم می‌شود. قرار ندادن فضا در نوک کاندوم یا وجود حباب هوا در نوک آن می‌تواند کاملا اثرگذاری این وسیله در جلوگیری از بارداری و انواع بیماری‌های مقاربتی را از بین ببرد و منجر به پاره شدن کاندوم می‌شود.

شاید از قرار دادن کاندوم در مقابل چشمان شریک زندگی‌تان کمی خجالت زده شوید، اما با کمی مطالعه در مورد نحوه استفاده از این وسیله و کمی تمرین، راحت می‌توانید این کار را در کمترین زمان انجام دهید.

اشتباه شماره ۴: نگهداری از کاندوم در جای نامناسب

کاندومی که ماه‌ها قبل از استفاده در کیف پول نگهداری می‌کنید، دیگر کارایی و عملکرد خود را از دست داده است و مطمئنا وسیله‌ی قابل اعتمادی برای پیشگیری از بارداری نیست. کاندوم‌ها تاریخ مصرف دارند و خب باید به تاریخ انقاضی کاندوم بسیار توجه کنید.

علاوه بر این، باید از کاندوم در جای خشک و خنک نگهداری کنید، تاییده‌های سازمان‌های بهداشتی را روی بسته کاندوم بررسی کنید و پس از گذشت تاریخ انقضای کاندوم از آن استفاده نکنید. کاندوم‌هایی که در کیف پول یا بسته‌های کاغذی نگهداری می‌شوند، قبل از رسیدن به موعد تاریخ مصرفشان ممکن است سفت و خشک شوند و استفاده از کاندوم سخت سفت نه تنها آزاردهنده است، بلکه ایمنی خود را نیز از دست خواهد داد.

اشتباه شماره ۵: نادیده گرفتن حساسیت به لاتکس

اگر شما یا شریک زندگی‌تان پس از استفاده از کاندوم لاتکس دچار تورم و حساسیت پوستی شدید، حتما باید با پزشک خود مشورت کنید. این موضوع ممکن است به دلیل حساسیت به کاندوم لاتکس باشد.

آلرژی به لاتکس می‌تواند منجر به بیماری‌ای به نام درماتیت تماسی شود، به این معنی که قسمتی از بدن که لاتکس در تماس با آن است متورم، قرمز و دچار خارش می‌شود. اگر از دلیل آلرژی پوستی آگاه باشید، می‌توانید از کاندوم‌های ساخته شده از مواد جایگزین (مانند پوشش روده بره یا پلی اورتان) استفاده کنید.

رایج‌ترین اشتباهات در استفاده از کاندوم را نام بردیم که در میان مهم‌ترین‌ها قرار دارند. مواردی که در ادامه نام می‌بریم نیز به عنوان اشتباهاتی به‌شمار می‌آیند که حین استفاده از کاندوم مرتکب می‌شوید:

بررسی نکردن بسته کاندوم از نظر آسیب
عدم مراقبت از کاندوم هنگام باز کردن بسته آن
گذاشتن کاندوم بعد از شروع رابطه جنسی
نگرفتن نوک کاندوم، هنگام استفاده از آن
خیلی زود درآوردن کاندوم
نگرفتن پایه کاندوم هنگام بیرون کشیدن آن از آلت تناسلی
عدم تعویض کاندوم در حین رابطه جنسی

قوانینی که باید در زمان استفاده از کاندوم رعایت کنید

برای انتخاب کاندوم مناسب وقت بگذارید و گزینه مناسب خود را با توجه به فاکتورهایی مانند اندازه، کارایی، جنس و مواد روان کننده انتخاب کنید. همچنین، هرگز از اجسام نوک تیز یا دندان برای باز کردن بسته کاندوم خود استفاده نکنید.

بسیار مهم است که بدانید چگونه از کاندوم خود به درستی استفاده کنید (در خلوت تمرین کنید!)، و قبل از اینکه رابطه جنسی خود را دچار چالش کنید، درباره استفاده از کاندوم با شریک زندگی خود صحبت کنید.

نوشته اشتباهات رایج در استفاده از کاندوم و راه‌های اجتناب از آنها اولین بار در وبلاگ. پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *