معنی علامت های روی کاندوم چیست؟

0 10,650

برای کسانی‌که اولین رابطه‌های جنسی خودشان را تجربه می‌کنند، مهم است که بدانند کاندوم چیست و طرز صحیح استفاده از آن به چه صورت است. اما بعد از آن، برای اینکه بتوانید بهترین استفاده را از کاندومی که می‌خرید داشته باشید باید اطلاعات روی بسته‌بندی آن را به‌دقت بخوانید. موارد مهمی مانند تاریخ انقضا و سایز کاندوم روی بسته‌بندی آن ذکر شده‌اند. همچنین علامت‌هایی روی بسته‌بندی‌ها وجود دارند که قبل از خرید باید آنها را بررسی کنید. اگر دوست دارید با معنی علامت های روی کاندوم بیشتر آشنا شوید و استفاده امن‌تر و مناسب‌تری از این وسیله داشته باشید، در این مقاله با ما همراه شوید.

علامت های روی کاندوم

اولین علامتی که روی بسته‌بندی کاندوم‌ها به چشم می‌آید نام و علامت تجاری آنهاست. مثلا کاندوم کدکس با طرح یک خروس بسیار شناخته شده است. نام تجاری کاندوم‌ها مهم است اما ممکن است روی جعبه اصلی و بسته‌بندی‌های داخل آن علامت‌های مختلف دیگری ببینید که معنی آنها را نمی‌دانید. همچنین ممکن است ندانید موقع خرید باید روی بسته‌بندی کاندوم‌ها دنبال چه علامتی بگردید. یکی از علامت‌هایی که بهتر است روی بسته‌بندی وجود داشته باشد، نشان CE است. این علامت بر روی محصولات نشان می‌دهد که آنها طبق استانداردهای بهداشتی، ایمنی و زیست محیطی اتحادیه اروپا ساخته شده‌اند. نه تنها محصولاتی که در اروپا تولید می‌شوند، بلکه محصولاتی که در خارج از اروپا با استانداردهای آنها ساخته می‌شوند این علامت را بر روی خود دارند. این علامت نشان می‌دهد کیفیت و امنیت این محصول در حد استانداردهای اروپایی است.

اگر بخواهیم معنی علامت های روی کاندوم را بدانیم، بهتر است با علامت BSI آشنا باشیم. بی‌اس‌آی یا موسسه استاندارد بریتانیا اولین نهاد استاندارد ملی در جهان است. نشان بی‌اس‌آی شبیه به یک قلب است که حروف بی‌اس‌آی در آن نقش بسته است. وجود این علامت نشان می‌دهد این محصول قبلا آزمایش شده و مطابق استانداردهای بریتانیا است. با وجود این علامت روی بسته‌بندی خیال شما راحت می‌شود که با یک محصول باکیفیت و آزمایش‌شده طرف هستید.

علامت FDA یک نشان معتبر دیگر مربوط به سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکاست که از تایید این کشور برای مواد غذایی، بهداشتی و دارویی خارجی در این کشور خبر می‌دهد. یکی دیگر از علامت‌های روی بسته‌ها ISO است. این علامت از طرف سازمان بین‌المللی استانداردسازی به محصولات مختلف داده می‌شود و استاندارد بودن آنها را تضمین می‌کند.

معنی علامت های روی کاندوم

تاریخ انقضا

اولین چیزی که باید قبل از خرید و استفاده از کاندوم‌ها بررسی کنید، تاریخ انقضای آنها است. اگر تاریخ انقضای روی بسته‌بندی گذشته باشد ممکن است کاندوم کارایی خودش را از دست داده باشد. تاریخ انقضای کاندوم باتوجه به جنسی که دارند از یک تا پنج سال متغیر است. اگر از جنس‌هایی مانند لاتکس استفاده کنید عمر طولانی‌تری دارند، اما تاریخ انقضای کاندوم‌های پوست بره معمولا کوتاه‌تر است. خوشبختانه تاریخ مصرف هم روی بسته‌بندی اصلی و هم روی بسته‌بندی هر کدام از کاندوم‌ها وجود دارد. این تاریخ به صورت دو عدد نوشته می‌شود که یکی سال انقضا و دیگری ماه انقضا را نشان می‌دهند. مثلا اگر روی کاندوم عدد ۰۱-۲۰۲۲ را دیدید یعنی تاریخ انقضای آن در ماه اول سال ۲۰۲۲ به پایان می‌رسد. علامتی که کنار این عدد استفاده می‌کنند هم معمولا یک ساعت شنی است.

استفاده از کاندوم تاریخ مصرف گذشته یکی از مهم‌ترین دلایل پاره شدن کاندوم است. بعد از گذشتن تاریخ مصرف ممکن است کاندوم خشک و شکننده یا چسبناک شده باشد. در صورتی که آنها را در جای گرم و مرطوب یا به شیوه‌ای نامناسب نگهداری کرده باشید، این امکان وجود دارد قبل از تمام شدن تاریخ مصرف آنها، خراب شده باشند. پس حتما قبل از استفاده بررسی کنید تا کاندومی که استفاده می‌کنید، حالت چسبناک یا خشک نداشته باشد. می‌توانید روی بسته‌بندی را بادقت لمس کنید تا داخل آن هوا وجود نداشته باشد.

معنی علامت های روی کاندوم

سایز و اندازه

یکی دیگر از چیزهایی که باید درباره معنی علامت های روی کاندوم بدانید سایز یا اندازه است. انتخاب صحیح سایز به شما در راحتی بیشتر و داشتن رابطه‌ای امن‌تر کمک می‌کند. اگر سایز کاندومی که استفاده می‌کنید کوچک باشد، احتمال پاره شدن آن بسیار بیشتر می‌شود و اگر سایز آن بزرگ باشد لیز می‌خورد و پایین می‌آید. در این صورت کارایی آن کمتر می‌شود. پس بهتر است در انتخاب سایز دقت کنید.

می‌توانید با یک متر منعطف سایز خود را اندازه بگیرید. پهنا و طول دو فاکتور مهم در انتخاب سایز مناسب هستند. هرچند پهنا فاکتور مهم‌تری محسوب می‌شود. موقع استفاده باید احساس راحتی کنید. کشیدگی بیش از حد یا لیز خوردن نشانه‌های انتخاب سایز اشتباه هستند. اندکی فضای خالی در انتهای کاندوم وجود داشته باشد تا پاره نشود. بیشتر مردها می‌توانند از کاندوم‌هایی با سایز استاندارد استفاده کنند اما سایزهای کوچک‌تر و بزرگ‌تر هم وجود دارند. برای سایزهای بزرگ‌تر می‌توانید دنبال کلماتی مانند extra large، max یا  magnumبر روی بسته‌بندی باشید. برای سایزهای کوچک‌تر کلماتی مانند snugger یا close fit را روی جعبه پیدا کنید. می‌توانید از فروشنده‌ها هم کمک بگیرید. همچنین جدول‌های سایزی وجود دارند که می‌توانند به شما در انتخاب سایز کاندوم کمک کنند.

جنس کاندوم

کاندوم‌ها را از جنس‌های مختلف می‌سازند. گاهی اوقات معنی علامت های روی کاندوم به جنس آنها اشاره می‌کند. یکی از پرکاربردترین مواد برای ساخت کاندوم لاتکس است. لاتکس ماده‌ای است که در ده درصد گیاهان گلدار پیدا می‌شود و در صورت آسیب رسیدن به گیاه به صورت مایع از آن خارج می‌شود. از لاتکس گیاهی به نام درخت لاستیک برا تولید کاندوم‌ها، دستکش‌های لاتکسی و مواد دیگر استفاده می‌شود.

تاریخ انقضای این نوع کاندوم‌ها معمولا طولانی‌تر است اما ممکن است در بعضی افراد باعث حساسیت شوند. با اینکه حساسیت به کاندوم خیلی رایج نیست، اما اگر خودتان یا همسرتان دچا خارش، قرمزی یا علائم دیگری از حساسیت شدید از کاندوم لاتکس استفاده نکنید. روی جعبه کاندوم‌هایی با جنس لاتکس کلمه latex condom را می‌بینید. اگر به لاتکس حساسیت دارید روی جعبه کاندوم دنبال کلمه non-latex باشید.

معنی علامت های روی کاندوم

معمول‌ترین جایگزین برای لاتکس، پلی‌اورتان است. پلی‌اورتان نوعی پلاستیک است که کمی نازک‌تر از لاتکس به نظر می‌رسد. اما یکی از قدیمی‌ترین مواد برای تولید کاندوم پوست بره است. این کاندوم‌ها از دیواره روده بره و حتی گوسفند تهیه می‌شوند و زیست تخریب‌پذیر هستند. نکته‌ای که در مورد کاندوم پوست بره وجود دارد این است که در برابر انتقال بیماری‌های مقاربتی از شما محافظت نمی‌کند.

در نهایت موقع خرید کاندوم سعی کنید جعبه کاندوم را به دقت ببینید و معنی علامت های روی کاندوم را بدانید. اگر جعبه کاندوم آسیب دیده، پاره یا سوراخ بود از خرید آن امتناع کنید. و موقع استفاده اگر بسته‌بندی آسیب دیده بود از کاندوم دیگری استفاده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.