دلایل بلند نشدن موهای سر چیست؟

1,738

بعضی افراد پس از کوتاه کردن موی سر خود با ناامیدی دست به گریبان می‌شوند، چراکه پس از گذشت چند ماه موی آن‌ها رشد چندانی ندارد و این امر ممکن است باعث ناراحتی و استرس شود. دلایل بلند نشدن موهای سر بسیار زیاد هستند که با شناسایی درست آن‌ها می‌توانید مشکل را برطرف کرده و شاهد رشد مجدد آن‌ها باشید. در این مطلب به بررسی دلایل اصلی‌ای که به بلند نشدن مو منجر شود می‌پردازیم تا بتوانید آن‌ها را برطرف کنید.

چه چیزی رشد مو را به تاخیر می‌اندازد؟

مو یکی از ملاک‌های اصلی زیبایی در اغلب نقاط جهان است و به همین دلیل بسیاری سالانه مبلغ زیادی را برای خرید بهترین شامپو بدون سولفات، انواع محصولات مراقبت از مو و خرید خرید لوازم آرایشی و بهداشتی مرتبط با نگهداری از پوست سر صرف می‌کنند اما به نظر شما چه چیزی رشد مو را به تاخیر می‌اندازد یا متوقف می‌کند؟

بسیاری بر این باور هستند که سبک زندگی نامناسب و عادت‌های غذایی نادرست مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند باعث بلند نشدن موی سر شما و بسیاری مشکلات جدی جسمی و حتی روحی شوند.

مراحل رشد مو معمولا ۲ تا ۷ سال طول می‌کشد و به شکل معمول در طول یک سال موی شما چیزی حدود ۱۵ سانتی‌متر بلندتر می‌شود، حالا اگر تغذیه و خواب مناسبی نداشته باشید و از سبک زندگی پرخطری پیروی کنید این میزان ممکن است کاهش قابل توجهی داشته باشد یا حتی به ریزش مو منجر شود. استفاده از برخی از داروهای هورمونی که برای درمان بیماری‌های خود ناچار به استفاده از آن‌ها هستید هم ممکن است رشد مو را به تاخیر بیندازد.

اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید شاید بد نباشد برای تقویت موهایتان در کنار آن از برخی ویتامین‌ها استفاده کنید. مشورت با یک پزشک متخصص می‌تواند به شما کمک کند که انتخاب مناسب‌تری داشته باشید. برخی از ماسک‌های ویتامینه موی سر هم در بازار وجود دارند که می‌توانند در این شرایط از موهای شما مراقبت کنند.

عوامل اصلی که ممکن است باعث توقف رشد مو شود کدامند؟

دلایل بلند نشدن موهای سر

کراتینه مو که یک روش مراقبتی است اگر به درستی انجام نشود یا از مواد اولیه نامرغوب استفاده کنید ممکن است رشد موهای شما را متوقف کند و به ریشه‌ها صدمه بزند.

تاثیر دیابت بر سلامت پوست و ریزش مو را هم باید جدی بگیرید، در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی بروز کند که برطرف کردن آن نیازمند صرف هزینه زیاد باشد.

به طور کلی دلایل توقف رشد مو را می‌توان در عوامل مختلفی مثل مشکلات ژنتیکی، استفاده بیش از حد محصولات حالت دهنده مو، موخوره مو، افزایش سن و استرس جستجو کرد. سبک زندگی شهری و استرس زیادی که به افراد تحمیل می‌کند سن توقف رشد مو را پایین آورده است.

برای پیشگیری از بلند نشدن موهای سر چه باید کرد؟

شما با رعایت یک برنامه غذایی مناسب که حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن باشد می‌توانید از موهای خود به بهترین شکل مراقبت کنید. داشتن یک برنامه ورزشی منظم هم از دیگر عواملی است که به حفظ سلامت عمومی بدن و زیبایی پوست و موی شما کمک می‌کند.

هر فرد باید یک روتین مراقبتی مناسب که با نوع موی او هماهنگ باشد را انتخاب کند، مراقبت نامناسب هم می‌تواند مقدار زیادی به شادابی موهای شما صدمه وارد کند.

استفاده شامپو ضد ریزش کامان یکی از محصولاتی است که می‌تواند در برنامه مراقبتی شما مورد استفاده قرار بگیرد. هیچ‌گاه تاثیر شامپو بر ریزش مو را فراموش نکنید و سعی کنید از محصولات باکیفیت استفاده کنید که از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری می‌کند.

زایمان و شیردهی هم از مواردی است که ممکن است به موهای شما صدمه بزند به همین دلیل در این زمان باید بیش از گذشته به سلامت پوست و موی خود اهمیت بدهید و با پزشکتان برای شناسایی روتین موثر مراقبتی مشورت کنید.

چرا حرارت بالا می‌تواند یک از دلایل بلند نشدن موهای سر باشد؟

دلایل بلند نشدن موهای سر

سشوار کردن مو آن هم به دفعات زیاد یک اقدام پر ریسک است که ممکن است صدماتی به شما وارد کند. بسیاری برای اینکه موهای زیباتری داشته باشند یا آن را به مدل دلخواه خود در بیاورند موهایشان را با سشوار، اتوی مو یا بابلیس می‌سوزانند، این صدمه به راحتی جبران نمی‌شود و ممکن است صدمات زیادی به شما وارد کنند. استفاده از برخی محصولات کامان می‌تواند صدمات وارده را ترمیم کند اما این امر به صرف وقت نیاز دارد پس عاقلانه‌تر آن است که از بروز مشکل پیشگیری کنید.

استفاده از اسپری‌ها و سرم‌هایی که مو را مرطوب می‌کنند هم به خوبی می‌توانند از صدمه دیدن مو هنگام سشوار کشیدن پیشگیری کنند.

اگر با وجود مراقبت‌ها رشد موهای من متوقف شد چه کنم؟

بالاخره ژنتیک و بسیاری مسائل دیگر ممکن است باعث شود هر یک از افراد در مقطعی از زندگی خود با مشکل بلند نشدن مو مواجه شوند. اولین کاری که باید بکنید این است که استرس و نگرانی را از خود دور کنید، نگاه کردن دائمی به آینه و ناراحتی نه تنها به رشد موهای شما کمک نمی‌کند بلکه ممکن است مشکل را بیشتر هم بکند.

در مرحله دوم از تمام محصولات شیمیایی که ممکن است به شما صدمه بزنند دوری کنید و سعی کنید از محصولات ارگانیک برای مراقبت از موی خود استفاده کنید.

اگر فکر می‌کنید رشد موهای شما از حالت طبیعی خارج شده می‌توانید به یک متخصص پوست مراجعه کنید و ضمن شرح کامل مشکل خود نظر او را جویا شوید تا راهکارهای مناسب را به شما بدهد.

پوست و سلامت بدن چه تاثیر در وضعیت موی شما دارد؟

دلایل بلند نشدن موهای سر

گاهی برخی افراد آن‌قدر روی مشکل موی سر خود متمرکز می‌شوند که متوجه مشکلات پوستی که ممکن است منجر به بروز این مشکل شده باشد دقت نمی‌کنند.

بیماری آلوپسی آره آتا یکی از این موارد است که به شکل ریزش موی سکه‌ای می‌شود، این مشکل پوستی به دلایل مختلفی مثل اختلال در خود ایمنی بدن انسان بروز می‌کند. برخی بیماری‌های نقص سیستم ایمنی بدن می‌تواند به شکل ریزش شدید مو بروز کند. مشکلات تیروئیدی و کم خونی هم ممکن است به شکل مشکلات رشد مو بروز کند که تنها پزشک است که می‌تواند آن را تشخیص دهد.

پوست آسیب دیده سر هم یکی از دلایلی است که می‎تواند به بلند نشدن موهای سر منجر شود. وقتی منافذ پوست به هر دلیلی بسته می‌شوند رشد نکردن مو یک امر طبیعی خواهد بود. سعی کنید از مواد مناسب برای شستشوی پوست سر خودتان استفاده کنید و اگر به هر دلیلی پوست شما آلوده شد خیلی سریع آن را با مواد مناسب شستشو دهید. ماساژ دادن پوست سر هم می‌تواند جریان خون در ناحیه سر را افزایش دهد و به کاهش مشکل ریزش مو یا رشد نکردن آن کمک کند. پوست سالم موی بلند به همراه می‌آورد این اصل را هرگز فراموش نکنید.

کلام آخر

خانم‌ها و آقایان در طول زندگی خود ممکن است با ریزش مو مواجه شوند، دلایل بلند نشدن موهای سر بسیار زیاد هستند، عوامل ژنتیکی و بیماری‌های مختلف ممکن است به این مشکل دامن بزنند. شما هنگامی که احساس کردید رشد موهایتان حالت طبیعی خود را از دست داده یا موهایتان بیش از اندازه طبعی می‌ریزد خوب است به پزشک مراجعه کنید و سعی کنید علت مشکل را پیدا کنید.

داشتن یک سبک زندگی مناسب که با تغذیه خوب و انجام حرکات ورزشی همراه است می‌تواند به سلامت پوست و موی شما کمک کند. سن یک عدد است به ویژه وقتی خودتان را دوست داشته باشید و برای مراقبت از سلامتی‌تان وقت بگذارید. راز موهای زیبا و پوست شفاف بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران که پا به سن گذاشته‌اند هم همین است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.