چه چیزی باعث سفیدی مو می‌شود؟

0 547

چیز عجیبی نیست که با افزایش سن موهای شما سفید شود. رنگ مو در دوران جوانی ممکن است قهوه‌ای، مشکی، خرمایی، بلوند و یا رنگ موهای آن شرلی باشد. اما وقتی سن‌تان بیشتر می‌شود، ممکن است متوجه نازکی در نواحی خاصی از سر خود شوید، یا ممکن است موهایتان از رنگ اصلی خود به خاکستری یا سفید تغییر رنگ دهد.

فولیکول‌های مو یکی از اجزای بدن است که کیسه‌های کوچکی هستند که سلول‌های پوست را می‌پوشانند. فولیکول‌های مو دارای رنگدانه‌هایی به نام ملانین هستند. این سلول‌ها هستند که به موهای شما رنگ می‌دهند. اما با گذشت زمان، فولیکول‌های مو می‌توانند رنگدانه خود را از دست بدهند و در نتیجه موها سفید می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت که سفید شدن موها امری طبیعی است. در این مقاله ما را همراهی کنید تا درباره دلایل سفیدی مو بگوییم تا بتوانید در سنین پایین‌تر از بروز آن پیشگیری کنید.

علت سفیدی مو در سنین پایین چیست؟

موهای سفید در افرادی که رنگ موی تیره‌تری دارند بیشتر به چشم می‌خورد. اگرچه موهای سفید مشخصه پیری است، اما این تارهای موی بی رنگ در هر سنی ظاهر می‌شوند – حتی زمانی که شما هنوز در دبیرستان یا دانشگاه هستید. اگر یک نوجوان یا در سن ۲۰ سالگی هستید، ممکن است در آینه و در سر خود یک یا چند تار موی سفید پیدا کنید.

راه‌هایی برای بازگرداندن رنگدانه وجود دارد، اما این راه‌ها بستگی به علت سفید شدن مو دارند. در اینجا به دلایل رایج سفیدی زودرس مو می‌پردازیم.

۱. ژنتیک

سفیدی مو

به طور کلی روتین مراقبتی مو از سمت شما، نقش مهمی در سفید شدن موها دارد. اما اگر در سنین پایین متوجه موهای سفید شدید، احتمالاً والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما نیز در سنین پایین موهای سفیدی داشته‌اند.

شما نمی‌توانید ژنتیک را تغییر دهید. اما اگر موهای خاکستری خود را دوست ندارید، همیشه می‌توانید آنها را رنگ کنید.

۲. استرس

همه گه‌گاهی با استرس دست و پنجه نرم می‌کنند و می‌توان گفت که استرس بخشی از زندگی روزمره مردم شده است. پیامدهای استرس مزمن می‌تواند شامل موارد زیر شود:

  • مشکلات خواب
  • اضطراب
  • تغییر در اشتها
  • فشار خون بالا

استرس همچنین می‌تواند روی موهای شما تأثیر بگذارد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ ارتباط بین استرس و کاهش سلول‌های بنیادی در فولیکول‌های موی موش‌ها را نشان داد. بنابراین اگر متوجه افزایش تعداد رشته‌های سفید مو خود شده‌اید، می‌توانید به استرس به عنوان اصلی‌ترین دلیل آن فکر کنید. این مطالعه و نظریه همچنین در سیاستمداران جهان نیز ثابت می‌شود و می‌توان دید که رهبران و سیاستمداران بزرگ دنیا پس از سر کار آمدن و اتمام دوره فعالیتشان، به سفیدی مو دچار می‌شوند.

۳. بیماری خود ایمنی

سفیدی مو

بیماری خود ایمنی نیز می‌تواند باعث سفیدی زودرس مو شود. در بیماری‌های خود ایمنی، سیستم ایمنی بدن به سلول‌های خود حمله می‌کند. در مورد طاسی منطقه‌ای و اختلال پیسی، سیستم ایمنی می‌تواند به مو حمله کند و باعث از بین رفتن رنگدانه شود.

۴. اختلال تیروئید

تغییرات هورمونی ناشی از مشکل تیروئید – مانند پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید – نیز ممکن است مسبب سفیدی زودرس مو باشند. تیروئید غده‌ای پروانه‌ای شکل است که در گردن شما قرار دارد. این غده به کنترل بسیاری از عملکردهای بدن مانند متابولیسم کمک می‌کند. سلامت تیروئید شما نیز می‌تواند روی رنگ موهای شما نیز تأثیر بگذارد. پرکاری یا کم کاری تیروئید می‌تواند باعث شود بدن شما ملانین کمتری تولید کند.

۵. کمبود ویتامین B-12

سفیدی مو در سنین پایین، همچنین می‌تواند نشان دهنده کمبود ویتامین B-12 باشد. این ویتامین نقش مهمی در بدن شما دارد. به شما انرژی می‌دهد و به علاوه، به رشد سالم مو و پایدار نگه داشتن رنگ مو کمک می‌کند.

کمبود ویتامین B-12 با وضعیتی به نام کم خونی خطرناک همراه است که در آن بدن شما نمی‌تواند به اندازه کافی این ویتامین را جذب کند. بدن شما به ویتامین B-12 برای گلبول‌های قرمز سالم نیاز دارد که اکسیژن را به سلول‌های بدن شما از جمله سلول‌های مو می‌رساند. کمبود این ویتامین می‌تواند سلول‌های مو را ضعیف کند و بر تولید ملانین تأثیر بگذارد.

۶. سیگار کشیدن

سفیدی مو

همچنین ارتباطی بین سفیدی زودرس مو و سیگار کشیدن وجود دارد. یک مطالعه روی ۱۰۷ نفر نشان داد که بین “شروع سفیدی موها قبل از ۳۰ سالگی و سیگار کشیدن” ارتباط مستقیمی وجود دارد.

این موضوع ثابت شده است که کشیدن سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه و بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. با این حال، اثرات طولانی مدت آن می‌تواند فراتر از قلب و ریه‌ها باشد و موها را نیز تحت تأثیر قرار دهد. سیگار کشیدن رگ‌های خونی را منقبض می‌کند که باعث می‌شود تا جریان خون در فولیکول‌های مو کاهش پیدا کند و ریزش مو اتفاق بیفتد. علاوه بر این، سموم موجود در سیگار می‌توانند به قسمت‌هایی از بدن شما از جمله فولیکول‌های مو آسیب برسانند و باعث سفید شدن زودرس موها شوند.

بیشتر بخوانید: راه های خانگی برای جلوگیری از ریزش مو

یکی دیگر از مشکلات شامپو و انتخاب شامپو مناسب است. در صورتی که شامپو را بر اساس نیاز پوست خود انتخاب نکنید و سراغ شامپوهای مضر برای موهای خود بروید، مطمئنا موهای شما آسیب می‌بیند. علاوه بر این رنگ کردن بیش از حد نیز می‌تواند روی سفیدی زودرس موها اثر بگذارد.

آیا می‌توان از سفیدی مو جلوگیری کرد؟

توانایی متوقف کردن یا جلوگیری از سفیدی مو به علت آن بستگی دارد. اگر علت ژنتیک باشد، هیچ کاری نمی‌توانید برای جلوگیری یا متوقف کردن دائمی تغییر رنگ انجام دهید.

سفیدی مو

اگر مشکوک به مشکل سلامتی هستید، با پزشک مشورت کنید تا ببینید آیا یک بیماری زمینه‌ای دارید که مسبب سفیدی مو شده باشد یا خیر. اگر مشکل سلامتی زمینه‌ای را درمان کنید، ممکن است رنگدانه‌ها برگردند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد.

طبق یک مطالعه، اگر مشکل تیروئید باعث سفیدی مو شود، ممکن است پس از روش هورمون درمانی، رنگدانه مجدد احیا شود. مصرف آمپول‌ها یا قرص‌های ویتامین B-12 برای رفع کمبود این ویتامین در بدن نیز ممکن است سلامت فولیکول‌های مو را بهبود بخشد و رنگ طبیعی را به موهای شما برگرداند. اگر موهای سفید در نتیجه استرس یا سیگار کشیدن باشد، شواهدی برای حمایت از بازگشت رنگدانه پس از ترک سیگار یا کاهش استرس وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: چرا سولفات برای مو بد است

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.