چه SPF در ضد آفتاب برای پوست شما مناسب است؟

0 509

با توجه به اینکه به فصل گرما و آفتاب سوزان رسیدیم و البته زمان زیادی از روز را خارج از خانه می‌گذرانید، مطمئنا درباره اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب و البته خرید کرم ضد آفتاب شنیده‌اید.

در حالی که استفاده از کرم ضد آفتاب بهتر از استفاده نکردن از آن است، اما با این حال بهتر است ضد آفتابی را انتخاب و خریداری کنید که از پوست شما در برابر طیف وسیعی از اشعه ماوراء بنفش محافظت کند یا حداقل ضد آفتابی با SPF 30 انتخاب کنید. این توصیه‌ها برای افراد با هر رنگ پوست صدق می‌کند. در حالت ایده آل، شما همچنین باید ۳۰ دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب، ضد آفتاب را روی پوست خود بزنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد SPF و نحوه محافظت از پوست خود در برابر نور خورشید، ادامه مطلب را بخوانید.

آیا SPF مهم است؟

SPF مخفف فاکتور محافظت در برابر آفتاب است. در کرم‌های ضد آفتاب، SPF به جلوگیری از تابش و اثرگذاری اشعه خورشید روی پوست شما کمک می‌کند.

خورشید دو نوع اشعه ساطع می‌کند: اشعه UVA و UVB. اشعه UVA به علائم پیری در پوست، مانند چین و چروک و افتادگی کمک می‌کند. اشعه‌های UVB بیشتر سرطان‌زا هستند و اغلب موجب آفتاب سوختگی در افراد می‌شوند. پرتوهای UVA همچنین اشعه‌های UVB را واکنش پذیرتر می‌کنند، بنابراین ترکیب این دو می‌تواند کشنده باشد.

تقریباً هر زمان که بیرون یا نزدیک پنجره‌ای هستید که آفتاب دارد، در معرض تشعشعات مضر خورشید قرار می‌گیرید. حتی اگر مستعد آفتاب سوختگی نباشید، این اشعه می‌تواند روی پوست شما تأثیر بگذارد.

SPF به افزایش دفاع طبیعی پوست شما در برابر اشعه‌های مضر خورشید کمک می‌کند. به عنوان مثال، SPF 15 حدود ۱۵ برابر بیشتر از پوست معمولی و بدون کرم ضد آفتاب، از این اشعه‌ها محافظت می‌کند. بنابراین، SPF 50، ۵۰ برابر بیشتر از پوست بدون ضد آفتاب خاصیت محافظتی دارد. انتخاب یک کرم ضد آفتاب با قابلیت محافظت از پوست در برابر طیف وسیعی از اشعه‌ها به این معنی است که ضد آفتابی را انتخاب کنید که هم در برابر اشعه‌های UVA و هم UVB از پوست محافظت کند.

آیا افراد با پوست تیره باز هم به SPF بالا نیاز دارند؟

ضد آفتاب با SPF مناسب پوست

بسیاری از مردم به اشتباه بر این باورند که افرادی که پوست تیره‌تری دارند نیازی به کرم ضد آفتاب ندارند، اما یک مطالعه نشان داده که میزان سرطان کشنده پوست در میان افراد سیاه‌پوست حاضر در این مطالعه بیشتر بوده است. (منبع)

ضد آفتاب برای نوزادان و کودکان نوپا

شما باید از کرم ضد آفتاب برای نوزادان زیر ۶ ماه خودداری کنید. این بدان معنا نیست که آنها در معرض آسیب خورشید نیستند. کرم ضد آفتاب می‌تواند برای نوزادان مضر باشد، زیرا خطر و عوارض جانبی ناشی از مواد شیمیایی موجود در کرم‌های ضد آفتاب ممکن است از خطر اشعه‌های خورشید برای نوزادان بیشتر باشد. بهتر است نوزادان زیر ۶ ماه را در سایه نگه دارید و لباس‌های محافظ به آنها بپوشانید تا از آنها از قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت کنید.

هنگام انتخاب یک کرم ضد آفتاب برای کودک خود، محصولی را انتخاب کنید که حداقل SPF 30 داشته باشد. اکثر کرم‌های ضد آفتاب کودک دارای SPF 50 هستند. لازم نیست از ضد آفتاب مخصوص کودک استفاده کنید، اما بسیاری از ضد آفتاب‌های کودک حاوی مواد خاصی هستند که از پوست آسیب پذیر کودکان محافظت می‌کند و برای این پوست‌ها به طور خاص ساخته شده‌اند.

آیا SPF روی مدت زمانی که کرم ضد آفتاب از پوست شما محافظت می‌کند تأثیر می‌گذارد؟

کرم ضد آفتاب به طور متوسط ​​دو ساعت دوام دارد. این بدان معناست که شما باید هر دو ساعت یکبار آن را تمدید کنید. اگر زیاد عرق می‌کنید، متوجه سوزش پوست خود شدید یا زمانی را در آب می‌گذرانید، بهتر است دفعات بیشتری کرم ضد آفتاب خود را تمدید کنید.

انتخاب ضد آفتاب

ضد آفتاب با SPF مناسب پوست

اگر مدت زمان قرار گرفتن شما در معرض نور خورشید کم است، می‌توانید از یک مرطوب کننده یا ضد آفتاب رنگی با SPF 15 استفاده کنید. با این حال، برای موقعیت‌های دیگر، باید فعالیت خود را در فضای باز در نظر بگیرید تا مشخص کنید چه نوع ضد آفتابی را باید استفاده کنید. در حال حاضر انواع مختلف ضد آفتاب در بازار وجود دارد که می‌توانید از میان آنها بهترین گزینه را انتخاب کنید.

ضد آفتاب مقاوم در برابر آب

کرم ضد آفتاب مقاوم در برابر آب می‌تواند برای زمانی که فعالیت‌های آبی دارید گزینه مناسبی باشد، اما اگر ورزش‌هایی انجام می‌دهید که باعث می‌شود SPF داخل چشمتان شود، این محصول می‌تواند گزینه مناسبی نباشد. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که هیچ ضد آفتابی واقعا ضد آب نیست.

اسپری ضد آفتاب

این نوع کرم ضد آفتاب مخصوصاً در بین والدین بسیار محبوب است و از آن برای کودکان خود بسیار استفاده می‌کنند. اما با این حال، اسپری ضد آفتاب توسط برخی از کارشناسان تایید نمی‌شود و توصیه می‌کنند والدین به جای اسپری، ابتدا کرم ضد آفتاب را انتخاب کنند. اسپری ضد آفتاب ممکن است مواد شیمیایی مضری داشته باشد که همین مواد می‌توانند مشکلات تنفسی برای کودک شما به وجود آورند.

ضد آفتاب محافظ انواع اشعه‌های مضر

ضد آفتاب‌هایی که برای محافظت از طیف گسترده‌ای از اشعه‌های مضر وجود دارند، از پوست شما در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت می‌کنند. اگر به پوست خود اهمیت می‌دهید و دوست دارید از آن در برابر خورشید محافظت کنید، این نوع ضد آفتاب گزینه‌ی مناسبی برای شما خواهد بود.

ضد آفتاب کاملا طبیعی

اکثر ضد آفتاب‌های مبتنی بر مواد معدنی به خوبی ضد آفتاب‌های حاوی مواد شیمیایی برای مواد فعال عمل نمی‌کنند. کرم‌های ضد آفتابی که برچسب «طبیعی» دارند، معمولاً بر پایه مواد معدنی هستند. اگر به دنبال یک کرم ضد آفتاب کاملا طبیعی هستید، ضد آفتابی را انتخاب کنید که بر پایه روغن زیتون یا روغن نارگیل ساخته شده‌اند و بیشترین محافظت را در برابر اشعه‌های مضر خورشید ارائه می‌کنند. هم روغن زیتون و هم روغن نارگیل دارای SPF طبیعی حدود ۸ هستند، بنابراین ضد آفتاب‌هایی که از این روغن‌های به عنوان پایه استفاده می‌کنند دارای یک زیرسازی SPF طبیعی خوب هستند.

SPF کم در مقابل SPF بالا

ضد آفتاب با SPF مناسب پوست

بسیاری از ضد آفتاب‌ها آنقدر که در تبلیغات بزرگ و موثر جلوه می‌دهند، اثرگذار نیستند، بنابراین در انتخاب SPF بسیار کم مراقب باشید. برای انتخاب ضد آفتاب خوب است بدانید که بعد از SPF 50 دیگر هیچ رقم محافظتی بزرگتری وجود ندارد، اما این احتمال وجود دارد که ضد آفتابی که ادعا می‌کند اس پی اف ۵۰ دارد، در واقع SPF کمتری داشته باشد. وقتی در مورد محصولی شک دارید، سراغ آن مدلی از آن برند بروید که اس پی اف ۵۰ دارد.

آیا می‌توانید با استفاده از ضد آفتاب برنزه شوید؟

با استفاده از کرم ضد آفتاب همچنان می‌توانید برنزه شوید. ضد آفتاب باید به طور مداوم استفاده و تمدید شود و اگر زمان زیادی را در استخر یا آب می‌گذرانید، باید بدانید که با تماس با آب و عرق کردن این کرم از روی پوست شما پاک خواهد شد.

بیشتر بخوانید: آیا برنزه کردن پوست خطر و عوارض دارد؟

سخن پایانی

استفاده از کرم ضد آفتاب اصلی‌ترین روش برای کاهش عوارض جانبی منفی اشعه مضر UVA و UVB خورشید است. بزرگسالان در هر سن و رنگ پوستی باید حداقل از SPF 30 در تمام فعالیت‌های خارج از منزل استفاده کنند. کودکان بالای ۶ ماه باید از ضد آفتاب‌های کرمی با حداقل SPF 30 استفاده کنند. لباس‌های محافظ و قرار دادن کودکان در سایه نیز می‌تواند به محافظت از آنها و حتی خود شما در برابر نور خورشید کمک کند.

بیشتر بخوانید: نکات مهم که هنگام خرید کرم ضد آفتاب باید در نظر بگیرید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.