شی باتر چیست + ۱۹ فایده شی باتر برای پوست و مو

0 914

راه‌های مختلفی برای حفظ سلامت پوست و مو ابداع شده است. محصولات طبیعی و شیمیایی گوناگونی نیز برای این منظور در بازار عرضه می‌شوند. اخیرا شاهد هستیم که بار دیگر اقبال عموم مردم به محصولات طبیعی برای حفظ سلامت پوست و مو افزایش پیدا کرده است. همین موضوع باعث شده است تا شرکت‌های تولیدکننده لوازم آرایشی و بهداشتی نیز برای فرمولاسیون محصولات جدید خود به سراغ مواد طبیعی بروند. شی باتر (Shea Butter) یکی از این مواد طبیعی است که نقش بسزایی در درمان خشکی پوست ایفا می‌کند. در ادامه بررسی می‌کنیم که شی باتر چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. تا پایان با ما همراه باشید.

شی باتر چیست؟

شی باتر نوعی روغن طبیعی است که از درخت کاریت (Karite) به دست می‌آید. این درخت که بعضا با نام درخت شی نیز شناخته می‌شود، بومی قاره آفریقا است. چربی که از این درخت به دست می‌آید، در دمای اتاق به حالت جامد باقی می‌ماند. حتما این سؤال را مطرح می‌کنید که چربی از کدام بخش درخت کاریت استخراج می‌شود؟

برای پاسخ به این سؤال باید به سراغ میوه درخت کاریت برویم. درون میوه این درخت، دانه‌هایی وجود دارند که آن‌ها را خارج می‌کنند. سپس دانه‌ها خرد می‌شوند. دانه‌های خرد شده در معرض حرارت قرار می‌گیرند و سپس با عبور آن‌ها از یک دستگاه مخصوص، اصطلاحا کره دانه‌ها استخراج می‌شود. به محصول نهایی که به دست می‌آید، شی باتر گفته می‌شود.

عامل اصلی خواص مثبت شی باتر چیست؟

تا اینجا بررسی کردیم که شی باتر چیست. این ماده طبیعی فرمولاسیون بسیاری از کرم‌ها، مرطوب کننده‌‌ها، لوسیون‌ها و … یافت می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به کرم کامان برای پوست خشک اشاره کرد که از شی باتر در ترکیب آن استفاده می‌شود. چربی زیادی در این روغن وجود دارد که باعث نرمی و افزایش رطوبت پوست می‌شود.

پنج ماده اسیدی به عنوان مهم‌ترین ترکیبات شی باتر شناخته می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • اسید اولئیک (oleic acid): عامل نرم‌کنندگی شی باتر
  • اسید استئاریک (stearic acid): عامل جامد بودن شی باتر در دمای اتاق
  • اسید لینولئیک (linoleic acid)
  • پالمتیک اسید (palmitic acid)
  • آراشیدیک اسید (arachidic acid)

این پنج ماده اسیدی در تماس با پوست بدن در شرایط عادی، ذوب و جذب می‌شوند. ویتامین A و E نیز در ترکیب شی باتر یافت می‌شوند. بخش قابل توجهی از خواص شی باتر در درمان مشکلات پوستی مانند بیماری اگزما مربوط به ویتامین A است.

شی باتر تصفیه شده یا تصفیه نشده؟

شی باتر چیست

منظور از تصفیه کردن شی باتر چیست؟ باید توجه داشته باشید که این ماده با درصد خلوص متنوعی در بازار به فروش می‌رسد. طبیعی‌ترین شی باتر با درصد خلوص بالا، ظاهری زرد یا سبز رنگ دارد. هر چند که حتی با کیفیت‌ترین محصول شی باتر نیز درصدی ناخالصی دارد. در عین حال ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن نیز در سطح بالایی حفظ می‌شود.

اما یک مشکل جدی برای استفاده از شی باتر خالص وجود دارد. این محصول در حالت خام و تصفیه نشده بوی مناسبی ندارد. به همین دلیل باید عملیات فرآوری و تصفیه روی آن انجام شود تا بوی نامطبوعش برطرف شود. پس از تصفیه، رنگ شی باتر به سفید میل می‌کند. همچنین مواد افزودنی برای افزایش عمر مفید آن و همچنین ایجاد رایحه خوش به آن اضافه می‌شود. در عین حال طبیعی است که مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در شی باتر پس از تصفیه شدن کاهش می‌یابد.

شی باتر استفاده شده در محصولات آرایشی و بهداشتی از نوع تصفیه شده است. البته برخی از تولیدکنندگان شی باتر تصفیه نشده را نیز به عنوان محصولات جداگانه‌ای در بازار به فروش می‌رسانند.

خواص شی باتر چیست؟

خواص بسیار زیادی برای شی باتر بر شمرده‌اند که حتما از مشاهده آن‌ها شگفت‌زده خواهید شد. بالاتر اشاره کردیم که ساختار تشکیل ‌دهنده شی باتر چیست. وجود مواد معدنی، ویتامین‌ها و اسیدها باعث شده است که این روغن طبیعی مجموعه‌ای بی‌نظیر از خواص درمانی را برای پوست و مو به همراه داشته باشید که عبارت‌اند از:

۱. رطوبت‌رسانی به پوست

خشکی پوست یکی از مشکلات رایج در بین مردان و زنان به حساب می‌آید. چربی موجود در شی باتر نقش کلیدی در افزایش رطوبت و نرم کنندگی پوست ایفا می‌کند. به علاوه این که باعث می‌شود تا سطح پوست هیدراته شود. به این ترتیب رطوبت پوست در گذر زمان نیز حفظ می‌شود. شی باتر خیلی راحت از طریق منافذ موجود در سطح پوست به داخل نفوذ می‌کند و به هیچ عنوان باعث مسدود شدن آن‌ها نمی‌شود. حتما کسانی را دیده‌اید که پاشنه پایشان از شدت خشکی، ترک زده باشد. با مصرف شی باتر می‌توان خیلی زود این مشکل را برطرف کرد.

۲. برطرف کردن آکنه و لکه پوست

اشاره کردیم که اسیدهای موجود در شی باتر خواص درمانی شگفت‌انگیزی را برای آن به ارمغان آورده‌اند. اسیدهای شی باتر در تماس با مواد قلیایی به صابون تبدیل نمی‌شوند. به همین دلیل آسیبی برای پوست ایجاد نمی‌کند. به علاوه اینکه لکه‌های ناشی از سوختگی، عمل جراحی، جراحت‌های سطحی، نیش حشرات و آکنه را با استفاده از شی باتر به خصوص از نوع تصفیه نشده می‌توان برطرف کرد.

۳. کاهش التهاب پوست

شی باتر چیست

حتما می‌پرسید که دلیل خاصیت ضد التهابی شی باتر چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که این ماده روغنی حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که باعث می‌شود از تشکیل رادیکال‌های آزاد در سطح پوست جلوگیری به عمل آید. با مصرف این روغن می‌توان التهابات پوسی ناشی از آفتاب سوختگی، جراحت‌ و بیماری درماتیت را تا حد زیادی کاهش داد.

۴. ضد پیری

حتما درباره فواید عسل برای پوست به خصوص برای جوان‌سازی زیادی شنیده‌اید. خبر خوب اینکه شی باتر نیز از این ویژگی فوق‌العاده برخوردار است. شی باتر زمینه تولید افزایش تولید کلاژن در سطح پوست را فراهم می‌کند. کلاژن نقش اساسی در حفظ طراوت و شادابی پوست و موی سر دارد. به طوری از بروز عوارض زودرس پیری مانند چین و چروک جلوگیری به عمل می‌آورد. در عین حال شی باتر به بهبود جریان خون در زیر پوست نیز کمک می‌کند. این اتفاق باعث می‌شود که پوست حالت جوانی خود را در سخت‌ترین شرایط نیز به خوبی حفظ کند.

۵. کاهش خارش پوست

در ادامه بحث خواص شی باتر چیست، باید به سراغ نکته‌ای ساده و در عین حال مهم برویم. خارش یکی از مشکلاتی است که در حالت عادی در اثر خشکی و لایه‌برداری پوست به وجود می‌آید. در عین حال خارش پوست می‌تواند به عنوان نشانه برخی از بیماری‌های پوستی نیز تلقی شود. خاصیت مرطوبت‌کنندگی و ضد التهابی شی باتر کمک می‌کند تا خارش پوست به کلی برطرف شود.

۶. ایجاد خاصیت ارتجاعی در پوست

پوست در حالت عادی خاصیت ارتجاعی دارد؛ اما مشکلات مختلف مانند آلودگی هوا و استفاده از شوینده‌های نامناسب باعث می‌شود که به مرور زمان این خاصیت تحلیل بروید. در چنین شرایطی استفاده از شی باتر در تقویت پوست و بازگرداندن خاصیت ارتجاعی آن بسیار موثر است.

۷. جلوگیری از تحریک پوست پس از اصلاح

معمولا بعد از اصلاح صورت با تیغ، تا مدتی افراد احساس نوعی برآمدگی و تحریک در سطح پوست خود می‌کنند. مصرف شی باتر می‌تواند از ایجاد التهاب و تحریک در سطح پوست پس از اصلاح با تیغ جلوگیری کند. البته باید توجه داشته باشید که لازم است کرم نرم کننده حاوی شی باتر را یک روز قبل از اصلاح روی صورت خود بمالید تا نتیجه‌بخش باشد.

شی باتر چیست

۸. کاهش علائم کشش پوست

افراد بعد از رژیم غذایی یا فراغت از بارداری با مشکل کشش پوست در ناحیه شکم مواجه می‌شوند. در چنین شرایطی پوست نمی‌تواند خود را با شرایط جدید تطبیق دهد. استفاده از کرم‌های حاوی شی باتر در کاهش علائم کشش پوست به مروز زمان بسیار موثر است. کرم پمپی کامان محصولی کاربری برای این منظور به حساب می‌آید. البته فراموش نکنید که برای دستیابی به نتیجه مطلوب باید صبر و حوصله به خرج دهید.

۹. کمک به لطافت پوست نوزاد

در ادامه بحث خواص شی باتر چیست، باید به نقش آن در کمک به حفظ لطافت پوست نوزاد اشاره کنیم. با توجه به حساسیت زیادی پوست نوزدان در استفاده از محصولات بهداشتی باید به سراغ گزینه‌های فاقد مواد شیمیایی برویم. اشاره کردیم که شی باتر تصفیه نشده، هیچ‌گونه افزودنی ندارد و به همین دلیل کاملا با پوست نوزادان سازگار است. بنابراین می‌توانید برای کمک به حفظ لطافت پوست آن‌ها به خصوصی پس از حمام کردن از شی باتر استفاده کنید.

۱۰. جلوگیری از خشکی لب

یکی از مشکلات افراد به خصوص در فصول سرد سال، خشکی لب است. شی باتر برای جلوگیری از خشکی و ترک خوردن لب‌ها به خصوص در روزهای سرد سال بسیار مفید است. چرا که نوعی لایه محافظ روی لب ایجاد می‌کند تا رطوبت آن حفظ شود.

۱۱. محافظت از پوست در برابر نور خورشید

شی باتر می‌تواند نقش کرم ضد آفتاب را نیز برای محافظت از پوست صورت در برابر اشعه ماورابنفش ایفا کند. اسید سینامیک ترکیبی است که در شی باتر وجود دارد و به خوبی آثار مخرب اشعه ماورابنفش خورشید را کنترل می‌کند. البته باید توجه داشته باشید شی باتر صرفا برای شرایطی مناسب است که آفتاب از شدت بالایی برخوردار نیست. بلکه باید صرفا در محیط‌های با نور خورشید معمولی استفاده شود.

خواص شی باتر برای مو

تا اینجا بررسی کردیم که شی باتر چیست و چه خواصی برای پوست دارد. اما داستان به همین جا خاتمه نمی‌یابد؛ چرا که خواص این روغن طبیعی برای موهای سر نیز شگفت‌انگیز است. از جمله مهم‌ترین خواص شی باتر برای موی سر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوی خشکی مو را می‌گیرد و موجب احیای موهای خشک شده می‌شود.
  • از مو در برابر شرایط آب و هوایی سخت و رادیکال‌های آزاد مضر محافظت می‌کند.
  • آثار مخرب اشعه ماورابنفش خورشید بر موی سر را به حداقل می‌رساند.
  • اثرات منفی رنگ زدن مو را از بین می‌برد.
  • از ریزش موی سر جلوگیری می‌کند.
  • زمینه‌ساز افزایش ضخامت و درخشندگی موی سر می‌شود.
  • جلوی ایجاد شوره در موی سر را می‌گیرد.
  • نرمی و حالت پذیری موی سر را افزایش می‌دهد.

شی باتر چیست

عوارض جانبی شی باتر چیست؟

خواص و ویژگی‌های مثبت قابل توجه شی باتر را بررسی کردیم. در کنار تمام این ویژگی‌های مثبت نباید از عوارض جانبی این روغن طبیعی غفلت کنید. از جمله مهم‌ترین عوارض جانبی که برای این ماده طبیعی ذکر شده است می‌توان به حالت تهوع، سرگیجه، سردرد و درد ناحیه شکم اشاره کرد. البته این مشکلات عمومیت ندارند و صرفا در افراد معدودی بروز می‌کنند.

کلام پایانی

در این مطلب بررسی کردیم که شی باتر چیست و چه خواص بی‌نظیری برای پوست و مو به همراه دارد. یکی از بهترین برندهای تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی که از شی باتر در فرمولاسیون محصولات خود استفاده می‌کند، کامان است. با خرید محصولات کامان می‌توانید از تمام مزایایی که برای این روغن طبیعی ذکر کردیم بهره‌مند شوید. فراموش نکنید که هزینه محافظت از پوست در مقایسه با عمل‌های جراحی بسیار ناچیز است و همچنین عوارض کمتری نیز به دنبال دارد. بنابراین سعی کنید همواره نسبت به حفظ طراوت و سلامت پوست خود حساس باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.