علت نازک شدن موها و روش درمان آن

0 394

با بالا رفتن سن، اغلب موها در افراد شروع به نازک شدن و ریزش می‌کند. اما با این حال، ریزش و نازک شدن مو می‌تواند ناشی از وضعیت سلامت، کمبود مواد مغذی، استرس و عوامل دیگر باشد. اغلب با رسیدگی و توجه به سلامت بدن، می‌توان استحکام را به موها بازگرداند و البته که از ریزش موها که با بالا رفتن سن رخ می‌دهد، جلوگیری کرد.

در این مقاله به بررسی علت نازک شدن موها می‌پردازیم. همچنین در مورد برخی روش‌های خانگی برای رفع این مشکل و جلوگیری از نازک شدن موها صحبت خواهیم کرد.

علل نازک شدن موها

ریزش مو ممکن است ناشی از عادات سبک زندگی، ژنتیک یا هر دو باشد. برخی از شرایط پزشکی نیز ممکن است منجر به نازک شدن مو شوند. عادات سبک زندگی که بر نازک شدن موها اثر دارند شامل موارد زیر می‌شود:

  • استفاده مداوم از کارهای زیبایی روی مو؛ در این حالت شما سراغ کارهایی مانند رنگ کردن، صاف کردن و کراتینه مو به صورت مداوم می‌روید.
  • استفاده از محصولات آسیب زننده مو؛ این محصولات شامل اسپری‌ها و ژل‌های مو با ماندگاری بالا می‌شود.
  • پوشیدن بیش از حد موها؛ فرقی نمی‌کند که موهایتان را برای زیبایی یا برای ورزش دم اسبی ببندید، این کار می‌تواند موهایتان را کشیده و از فولیکول‌ها جدا کند و به مرور زمان باعث نازک شدن تار موها می‌شود.
  • عدم دریافت کافی آهن، اسید فولیک و سایر مواد معدنی در رژیم غذایی؛ همه اینها به فولیکول‌ها کمک می‌کنند تا موها را به شکل طبیعی تولید کنند.
  • استرس مزمن؛ استرس با افزایش هورمون‌هایی مانند کورتیزول مرتبط است. تولید این هورمون استرس ممکن است موهای جدیدی که در حال رشد هستند را از بین ببرد.

نازک شدن موها ممکن است ارثی یا ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای باشد. در صورت مواجهه با شرایط زیر نیز موهای شما ممکن است نازک شود:

  • اخیرا بچه دار شده باشید
  • اخیرا مصرف قرص‌های ضد بارداری را متوقف کرده باشید
  • دچار تغییرات هورمونی شده باشید
  • در مدت زمان کوتاهی وزن قابل توجهی از دست داده باشید
  • برای یک بیماری خودایمنی تحت درمان باشید
  • نقص سیستم ایمنی داشته باشید
  • یک اختلال پوستی یا عفونت داشته باشید
  • کمبود ویتامین D داشته باشید

نازک شدن مو به طور معمول ممکن است ناشی از موارد زیر نیز باشد:

  • کشیدن موها
  • اختلالات مربوط به اشتها
  • تب بالا

درمان‌ها و روش‌های خانگی برای نازکی مو

نازک شدن موها

در برخی موارد نازک شدن موها را می‌توان در خانه درمان کرد. ابتدا با پزشک خود در مورد علت نازکی موها مشورت کنید و در صورت جدی نبودن موضوع، روش‌های زیر را برای درمان این مشکل به کار بگیرید.

۱. ماساژ پوست سر

شاید ارزان‌ترین روش برای داشتن موهای پرپشت‌تر، ماساژ پوست سر باشد. این روش هیچ هزینه‌ای ندارد و اگر به درستی انجام شود، مضر نیست.

هنگامی که موهای خود را می‌شویید، به آرامی با نوک انگشتان خود به پوست سر خود فشار وارد کنید تا جریان خون در زیر پوست تقویت شود. برای این کار حتی می‌توانید از ماساژورهای دستی استفاده کنید تا پوست‌های مرده سر را نیز از بین ببرید.

۲. روغن‌های ضروری

روغن‌های ضروری مایعاتی هستند که از گیاهان خاصی به دست می‌آیند و عمدتاً در آروماتراپی و طب‌های دیگر استفاده می‌شوند.

روغن اسطوخودوس در برخی از افراد مبتلا به طاسی الگو استفاده شده و نتیجه آن موفقیت آمیز بوده است. همچنین توسط تحقیقات حیوانی در سال ۲۰۱۶ اثر آن تایید شده است، اگرچه مطالعات انسانی برای تأیید اثرات آن مورد نیاز است. اسطوخودوس اغلب با روغن‌های دیگری مانند روغن‌های رزماری و آویشن ترکیب عالی‌ای برای این منظور است.

با این حال، شواهد کافی مبنی بر اینکه روغن‌های ضروری می‌توانند طاسی یا نازک شدن مو را درمان کنند، وجود ندارد. اگر تصمیم به انجام این درمان دارید، مطمئن شوید که این روغن‌ها در روغن حامل رقیق شده‌اند.

مقدار کمی از روغن را روی بازوی خود آزمایش کنید و ۲۴ ساعت صبر کنید تا ببینید آیا واکنشی در پوست شما بروز می‌دهد یا خیر. قرمزی یا سایر تحریکات، کهیر یا بثورات پوستی می‌تواند نشان دهنده یک واکنش آلرژیک باشد.

۳. شامپو‌های ضد نازکی مو

نازک شدن موها

شامپوهای ضد نازکی مو به دو صورت عمل می‌کنند. اولاً، چنین محصولاتی به موها حجم می‌دهند، بنابراین موهای شما ضخیم‌تر به نظر می‌رسد. این می‌تواند برای افرادی که موهای نازک یا طبیعی دارند مفید باشد.

شامپوهای مخصوص موهای نازک یا ریزش مو همچنین حاوی ویتامین‌ها و اسیدهای آمینه هستند تا پوست سر را سالم‌تر کنند. برای به دست آوردن بهترین نتیجه، از این محصولات طبق دستورالعمل روی شامپو استفاده کنید. همچنین می‌توانید از پزشک خود در مورد یک شامپوی قوی بپرسید.

شامپو ضد ریزش کامان مدل هیر واتر برای کسانی که ریزش مو دارند یک انتخاب بسیار عالی است و این انتخاب محدود به جنسیت و سن نمی‌شود و ثابت شده که اثربخشی این محصول از محصولات کامان در حدود ۹۸ درصد است.

۴. مولتی ویتامین

موهای سالم به سلامت کلی شما بستگی دارد. در موارد سوءتغذیه یا برخی اختلالات خوردن، موهای جدید ممکن است از فولیکول‌ها تولید نشوند. آزمایش خون می‌تواند به تشخیص کمبود مواد مغذی کمک کند.

اگر در چندین زمینه کلیدی کمبود ویتامین دارید، پزشک ممکن است مولتی ویتامین روزانه را برای شما تجویز کند. موهای سالم برای ضخیم و قوی شدن به آهن، اسید فولیک و روی نیاز دارند. به دنبال مکمل‌های روزانه برای مردان و زنان باشید که این ویتامین‌ها را به بدن برسانند.

با این حال، اگر مواد مغذی مورد نیاز خود را از تغذیه دریافت می‌کنید، باید از مصرف هر گونه ویتامین اضافی خودداری کنید. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه انجام این کار باعث درمان موهای نازک شود وجود ندارد و دریافت بیش از حد برخی از مواد مغذی ممکن است در واقع بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر داشته باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین ویتامین برای ریزش مو کدام است؟

۵. مکمل‌های اسید فولیک

اسید فولیک نوعی ویتامین B است که برای تولید سلولی مهم و ضروری است. چند مطالعه نشان داده‌اند که کمبود اسید فولیک ممکن است با برخی از انواع ریزش مو مرتبط باشد. اما شواهد کافی مبنی بر اثرگذاری اسید فولیک به واسطه مکمل‌ها برای کمک به ضخیم شدن موهای شما وجود ندارد.

۶. بیوتین

بیوتین یا ویتامین B-7 یک ماده مغذی محلول در آب است که به طور طبیعی در مواد غذایی مانند آجیل، عدس و جگر یافت می‌شود.

اگر رژیم غذایی متعادلی داشته باشید، بعید است که سطح بیوتین پایینی داشته باشید. با این حال، انواع مکمل‌های بیوتین در سال‌های اخیر رو تولید شده است که بسیاری از آنها وعده انرژی بیشتر و رشد موی بهتر را داده‌اند.

در حالی که بیوتین به تجزیه آنزیم‌های بدن شما کمک می‌کند، شواهد کمی وجود دارد که به رفع نازک شدن مو کمک کند. اگر مکمل‌های ویتامین B-5 مصرف می‌کنید، نباید بیوتین مصرف کنید. این دو وقتی با هم مصرف می‌شوند، می‌توانند اثربخشی یکدیگر را کاهش دهند.

۷. اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶

نازک شدن موها

اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ را اسیدهای چرب ضروری می‌نامند. این به این دلیل است که آنها نمی‌توانند توسط بدن انسان ساخته شوند.

امگا ۳ به بدن شما کمک می‌کند تا با التهاب که یکی از دلایل زمینه‌ای بسیاری از بیماری‌ها است مبارزه کند. ریزش موی زودرس نیز ممکن است با التهاب مرتبط باشد. از سوی دیگر، امگا ۶ برای سلامت کلی پوست مهم است که مصرف آن برای پوست سر نیز مفید خواهد بود.

روغن‌های گیاهی منابع اولیه امگا ۶ هستند، در حالی که اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی و برخی از دانه‌ها یافت می‌شوند. اگر به طور معمول چنین غذاهایی را مصرف نمی‌کنید، با پزشک خود در مورد مصرف مکمل صحبت کنید.

۸. ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل که با نام تجاری Rogaine شناخته می‌شود، یک درمان بدون نسخه برای جلوگیری از ریزش مو است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شده است.

هنگامی که ماینوکسیدیل دو بار در روز مستقیماً روی پوست سر استفاده می‌شود، ممکن است به تدریج موها را در نقاط طاسی ضخیم کند. بسته به سلیقه شما این محصول به دو صورت مایع یا فوم موجود است.

نتیجه Rogaine ممکن است تا ۱۶ هفته طول بکشد. مهم است که از محصول به طور مداوم استفاده کنید، در غیر این صورت ممکن است نتیجه‌ای را مشاهده نکنید. تحریک پوست سر و رشد موهای ناخواسته در صورت و گردن از عوارض احتمالی این محصول است.

۹. اسپیرونولاکتون

اسپیرونولاکتون (آلداکتون) گاهی اوقات برای افرادی که موهای نازک ناشی از تولید آندروژن دارند تجویز می‌شود. در حالی که آلداکتون از نظر فنی یک “قرص آب” است، یک ضد آندروژن نیز هست.

در زنان، این دارو ممکن است به درمان نازک شدن مو و متعاقب آن ریزش مو مربوط به نوسانات هورمونی کمک کند.

۱۰. فیناستراید

فیناستراید (پروپسیا) یک داروی ریزش مو با نسخه است. برخلاف درمان‌های موضعی مانند ماینوکسیدیل، فیناستراید به عنوان یک قرص روزانه است که مردان برای ریزش مو مصرف می‌کنند.

زنان به دلیل عوارض جانبی جدی باید از مصرف این دارو اجتناب کنند. افرادی که باردار یا شیرده هستند نیز باید از مصرف دارو خودداری کنند.

۱۱. کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها یکی از داروهای تجویزی است که برای شرایط مرتبط با التهاب زمینه‌ای استفاده می‌شوند. گاهی اوقات، شرایط التهابی می‌تواند باعث علائم مختلفی از جمله ریزش مو شود.

۱۲. لیزر درمانی در منزل

نازک شدن موها

لیزر درمانی معمولا توسط متخصصان پوست و سایر متخصصان استفاده می شود. لیزر درمانی خانگی مو برای کمک به رشد مجدد موهای شما و همچنین ضخیم‌تر کردن موها در نظر گرفته می‌شود. برای مشاهده نتیجه این روش ممکن است لازم باشد چند ماه صبر کنید.

بزرگترین عیب لیزر درمانی خانگی هزینه آن است. برخی از دستگاه‌ها قیمت بسیار بالایی دارند و ممکن است خیلی اثرگذاری بالایی نداشته باشند. قبل از خرید این وسایل با پزشک خود صحبت کنید.

چه زمانی برای نازک شدن مو به پزشک مراجعه کنیم؟

اگرچه ریزش مو در طول روز معمول است، اما اگر بیش از ۱۰۰ تار مو در روز ریزش دارید، ایده خوبی است که با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین اگر نگران ریزش مداوم مو یا کاهش تعداد موهای خود هستید یا اگر متوجه ریزش ناگهانی تکه‌ای مو شدید، باید با پزشک خود صحبت کنید. این مدل ریزش مو می‌تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای باشد.

سخن پایانی

در حالی که روند نازک شدن مو در ابتدا می‌تواند نگران کننده باشد، اما نازکی مو در برخی موارد درمان دارد. اگر ریزش مو یا نازک شدن مو را تجربه می‌کنید، یا اگر در موهای مو طاسی‌های لکه‌ای مشاهده می‌کنید، باید با پزشک مشورت کنید. آنها می‌توانند به شما در تشخیص هر گونه بیماری زمینه‌ای کمک کنند و همچنین هر گونه داروی مرتبط را تجویز کنند. کاشت مو ممکن است گزینه دیگری برای آلوپسی پیشرفته باشد.

بیشتر بخوانید: خرد شدن مو و راه جلوگیری از آن

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.