آیا در خانه هم باید از کرم ضد آفتاب استفاده کرد؟

0 1,412

در حالی که احتمالاً می‌دانید استفاده از ضد آفتاب در فضای باز و استفاده مجدد از آن پس از بیرون آمدن از آب یا تعریق زیاد ضروری است، اما با این حال، ممکن است ندانید که شما حتی در خانه نیز باید بر استفاده از کرم ضد آفتاب اصرار داشته باشید و آن را در روتین پوستی خود قرار دهید؟ با این حساب، بهترین ضد آفتاب برای صورت شما در هنگام کار در خانه چیست؟ برای کشف پاسخ این سؤالات و موارد دیگر، ما صحبت‌هایی از متخصصان این حوزه را در این مقاله گنجاندیم تا ابتدا با دلیل زدن ضد آفتاب در خانه آشنا شوید و بعد بدانید که چه ضد آفتابی برای خانه مناسب است.

چرا باید در خانه از ضد آفتاب استفاده کرد؟

طبق صحبت تمام متخصصان پوست و زیبایی، شما باید در خانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. چرا؟ اگر جایی که هر روز در آن قرار دارید نزدیک پنجره است، یا جلوی صفحه کامپیوتر قرار دارید، باید بدانید که شما خود را در معرض نورهای مضر برای پوست قرار می‌دهید. سه دلیل اصلی برای استفاده از ضدآفتاب‌ها در خانه و طبق نظر متخصصان وجود دارد، این موارد و دلایل عبارت‌اند از:

  • اشعه ماوراء بنفش (UVA)
  • اشعه ماوراء بنفش (UVB)
  • نور آبی دستگاه‌های هوشمند، رایانه‌ها و تلویزیون

ضد آفتاب و اشعه ماوراء بنفش (UVA)

طبق نظر بنیاد غیرانتفاعی سرطان پوست، اشعه ماوراء بنفش UVA که می‌تواند نشانه‌هایی از پیری مانند از بین رفتن خاصیت انعطاف پذیری و چین و چروک روی پوست ایجاد کند، از پنجره‌ها به داخل نفوذ پیدا می‌کند.” متاسفانه، همه پنجره‌ها حتی آنهایی که دارای محافظ در برابر اشعه شدید خورشید هستند نیز، این اشعه را از خود عبور می‌دهند. مگر اینکه در یک اتاق بدون پنجره باشید و نخواهید سراغ خرید کرم ضد آفتاب و استفاده از آن بروید.

رابین جیمریک، می‌گوید: تصور نکنید که یک روز تاریک زمستانی همراه با رعد و برق و همچنین روزهای بارانی تابستانی دلیل محکمی برای استفاده نکردن از ضد آفتاب در داخل خانه هستند. استفاده از ضد آفتاب با میزان اس پی اف مناسب در طول سال در داخل خانه بسیار مهم است. جیمریک می‌گوید: “نور UVA با تجزیه کلاژن و بافت الاستیک باعث پیری زودرس پوست می‌شود و در بروز سرطان پوست نقش دارد. این اشعه خورشید باعث برنزه شدن نمی‌شود، بنابراین خوب است تا از معرض قرار گرفتن در مقابل اشعه UVA خود را محفوظ کنید.”

ضد آفتاب و اشعه ماوراء بنفش (UVB)

پس از اشعه UVA، اشعه ماوراء بنفش UVB وجود دارد، که می‌تواند به DNA پوست آسیب برساند و باعث بروز مشکلات التهابی در پوست شود و در نهایت نیز منجر به آفتاب سوختگی و قرمزی پوست شود. قرار گرفتن مداوم در برابر اشعه ماوراء بنفش UVB می‌تواند باعث تشکیل سلول‌های سرطانی و تقویت آنها شود.

قرار گرفتن در مقابل نور آبی

استفاده از ضد آفتاب در خانه

به گفته مارکوویتز، نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش‌های دیجیتال از جمله رایانه، تلفن همراه، تبلت و تلویزیون می‌تواند از دو طریق روی پوست شما تأثیر بگذارد:

  • نور آبی می‌تواند تولید ملانین یا رنگدانه را در پوست افزایش دهد، که می‌تواند منجر به ملاسما و لکه‌های پیری شود.
  • نور آبی همچنین می‌تواند رادیکال‌های آزاد ایجاد کند، که ممکن است باعث التهاب شود و منجر به تجزیه کلاژن و بافت الاستیک در پوست شود.

ضد آفتاب شیمیایی یا معدنی کدامیک بهتر است؟

اگر ترجیح می‌دهید از کرم ضد آفتاب در محیط داخلی و خانه استفاده کنید، قدم بعدی شما این است که تصمیم بگیرید چه فرمولاسیون مورد نیاز پوست شماست. طبق گفته جیمریک، هر دو کرم شیمیایی و معدنی پوست را در برابر UVA و UVB محافظت می‌کنند – به شرطی که دارای برچسب SPF 30 یا بالاتر باشند.

ضد آفتاب‌های شیمیایی یا معدنی

جیمریک می‌گوید: ضد آفتاب‌های معدنی اکسید آهن، اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم به عنوان مواد فعال در ترکیبات خود دارند.

وی توضیح می‌دهد: “این مواد معدنی مانعی ایجاد می‌کنند و مانع رسیدن اشعه ماوراء بنفش و نور آبی به سطح پوست می‌شوند.”

آنها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که روی پوست قرار بگیرند، به این معنی که احتمال مسدود شدن منافذ پوست شما کمتر است و به همین خاطر، گزینه خوبی برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه هستند. با این حال، اگر از ضد آفتاب معدنی و داروهای موضعی آکنه استفاده می‌کنید، مراقب باشید. ترکیبی از این دو می‌تواند باعث خشکی پوست شود.

ضد آفتاب‌های شیمیایی

استفاده از ضد آفتاب در خانه

طبق گفته بنیاد سرطان پوست، ضد آفتاب‌های شیمیایی “اشعه ماوراء بنفش را قبل از اینکه به پوست شما آسیب برسانند، جذب می‌کنند.” با توجه به این نکته، آنها می‌توانند بر خلاف ضد آفتاب‌های معدنی که روی پوست شما قرار می‌گیرند، به پوست جذب شوند. اما این نکته را توجه کنید که این جذب شدن ضد آفتاب‌های شیمیایی می‌تواند برای پوست شما مشکل ساز شود. چرا؟

مطالعات روی موش‌ها نشان داده است که برخی از مواد ضد آفتاب بر سیستم تولید مثل، تخمدان‌ها، غدد شیردهی، بیضه‌ها و پروستات و سیستم‌های غدد درون ریز تأثیر منفی می‌گذارند. نگرانی این است که اگر این مواد سمی بتوانند جذب جریان خون شوند، می‌توانند پیامدهای منفی برای سلامت انسان داشته باشند. FDA در این مورد و در سال ۲۰۲۰ تحقیقاتی انجام داده است و دریافت که مواد ضد آفتاب فعال “پس از یک بار استفاده” می‌توانند برای مدت طولانی در بدن باقی بمانند.

علاوه بر این، ضد آفتاب‌های شیمیایی تأثیرات منفی بر محیط زیست و زیست دریایی دارند، به همین دلیل فروش ضد آفتاب با اکسی بنزون ​​و اوکتینوکسات در بسیاری از کشورها ممنوع است.

آیا باید از مصرف ضد آفتاب‌های شیمیایی خودداری کنید؟

شواهد محکمی مبنی بر مضر بودن و بد بودن کرم‌های ضد آفتاب شیمیایی در دسترس نیست. تنها مدارک و تحقیقاتی که برای این منظور انجام شده است بر روی حیوانات بوده است و این نمی‌تواند کامل ثابت کننده باشد و نیاز به انجام تحقیقات بیشتری در این زمینه است.

بهترین ضد آفتاب برای شما آن موردی است که واقعاً روی پوست شما جواب دهد و استفاده از آن برای شما خاصیت داشته باشد، چه فرمول آن شیمیایی باشد و چه مواد معدنی و معدنی داشته باشد. بسیاری از پزشکان به بیماران خود ضد آفتاب‌های دارای مواد معدنی و طبیعی را پیشنهاد می‌دهند.

نحوه استفاده از ضد آفتاب در خانه

استفاده از ضد آفتاب در خانه

برای استفاده از ضد آفتاب در خانه می‌توانید سراغ کرم‌هایی با اس پی اف ۳۰ به بالا بروید و سعی کنید تا بر اساس دستورالعمل روی بسته عمل کنید و یا اینکه هر دو ساعت و یا ۶ ساعت آن را تمدید کنید. برای مصرف آن ابتدا باید صورت خود را به صورت کاملا دقیق تمیز کنید و بشویید، سپس با توجه به نحوه صحیح استفاده از کرم آبرسان‌ آن را روی پوست خود بزنید، پس از آن نوبت به مرطوب کننده می‌رسد و در نهایت بعد از مرطوب کننده ضدآفتاب را روی پوست خود بزنید. میزان استفاده از ضدآفتاب نیز باید به اندازه دو بند انگشت باشد.

مطمئنا، همان‌طور که برای دیگر کرم‌ها به دنبال محصولی هستید که مناسب پوست شما است، در مورد ضد آفتاب نیز باید این حساسیت را داشته باشید و برای استفاده در خانه نیز به دنبال کرم ضد آفتاب مناسب پوست خود بروید و آن را خریداری کنید.

سخن پایانی

استفاده از ضد آفتاب در خانه نیز باید در روتین پوستی شما قرار بگیرید. اگر دوست ندارید تا از ضد آفتاب در خانه استفاده کنید، باید تمام پرده‌ها را بکشید و اجازه ندهید تا آفتاب به داخل خانه راهی پیدا کند و همچنین برای نور آبی دستگاه‌ها نیز به دنبال لباس ضد اشعه باشید. بنابراین، می‌بینید که زدن یک ضدآفتاب مناسب پوست بسیار راحت‌تر از این کارهایی است که عنوان کردیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.