موخوره چیست؟ علت موخوره موها چه چیزی است؟

0 909

وقتی موخوره شروع می‌شود به سرعت رشد پیدا می‌کند و اگر آن را درمان نکنید ممکن است به ساقه و ریشه نفوذ کند و باعث ریزش مو شود. تقریبا همه افراد حداقل یک‌بار به دلایل مختلف این عارضه موی سر را تجربه می‌کنند و خوشبختانه روش‌های متنوعی برای درمان آن مانند خرید خرید لوازم آرایشی و بهداشتی مناسب وجود دارد. مرحله اول این عارضه با دو یا چند شاخه شدن انتهای موی سر شروع می‌شود و در صورت عدم درمان به نازک شدن مو و شکستگی ساقه آن منجر می‌شود. قبل از اینکه قیچی را بردارید و به جان موهای زیبای خود بیفتید، خوب است این مطلب که برای پاسخ به سوال موخوره چیست تهیه شده را تا آخر دنبال کنید.

موخوره دقیقا چیست و چه چیزی باعث موخوره می‌شود؟

همه ما می‌دانیم موخوره چیست اما شاید تعریف علمی از آن نداشته باشیم. تریکوپتیلوزین (Trichptylosis) که ما به اصطلاح آن را موخوره می‌نامیم حالتی است که انتهای مو به دلیل ضعیف شدن و آسیب دیدن، مقاومت خود را از دست داده و دو یا سه شاخه می‌شود. انواع دیگری از موخوره هم وجود دارد که به موخوره پر مانند، گره‌ای و درختی مشهور هستند.

عوامل مختلفی ممکن است باعث ایجاد موخوره شده باشند، شستشوی بیش از اندازه مو و شانه کردن آن در موقعی که خیس است شایع‌ترین دلایل موخوره است.

حرارت زیاد، استفاده از مواد شیمیایی مثل رنگ و اکسیدان به صورت مستمر، خشک شدن ساقه مو، کوتاه نکردن موها و قرار دادن طولانی مدت مو در معرض آفتاب هم می‌تواند باعث موخوره شوند.

موخوره بیشتر در کدام قسمت‌های مو رشد می‌کند؟

بزرگ‌ترین اشکال موخوره این است که حالت زشتی به موها می‌دهد و از زیبایی آن به مقدار قابل توجهی می‌کاهد. متأسفانه دیده شده برخی افراد با دیدن موخوره روی سر خود حساس می‌شوند و به صورت غیر ارادی شروع به کندن آن می‌کنند که می‌تواند صدمات بیشتری را به موها وارد کند.

ساییده شدن بخش‌های مختلف پوست، حوله و لباس با مو می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. موخوره بیشتر خود را در پایین‌ترین قسمت یا همان انتهای مو نشان می‌دهد اما به مرور زمان به سمت ساقه و ریشه مو هم پیشروی می‌کند.

برخی منابع علمی ۱۶ نوع موخوره را ثبت کرده‌اند که ممکن است به اشکال مختلف بروز کنند. با مشاهده شروع موخوره و در همان آغاز امر ساده‌ترین و کاربردی ترین راهکار این است که موهای خود را کوتاه کنید.

افرادی که دچار موخوره شده‌اند چطور موهای خود را بشویند؟

اگر موهای شما آسیب دیده یا موخوره دارد برای شستشوی آن‌های از شامپوهای استاندارد و ملایم مانند شامپو ضد ریزش کامان استفاده کنید. پیش از اینکه به حمام بروید موهای خود را مرطوب کنید و با یک روغن طبیعی مثل بادام تلخ یا زیتون ماساژ بدهید و انتهای موهای خود را به مدت یک ساعت با کیسه پلاستیکی بپوشانید. بعد کیسه را باز کنید و موهای خود را در حمام بشویید، دقت کنید نوک موها را به هیچ عنوان چنگ نزنید و اجازه ندهید گره بخورند. پس از خارج شدن از حمام موها را با حوله نرم و ملایم ببندید تا رطوبت آن گرفته شود بعد آن‌ها را باز کنید تا به صورت طبیعی خشک شوند.

بعد از اینکه موها به خوبی خشک شد می‌توانید کار شانه کردن آن را از ساقه و انتهای آن آغاز کنید و در نهایت سراغ ریشه مو بروید. این کارها را می‌توان برای درمان وزی مو نیز انجام داد که شاید دلیل وز شدن موها همین موخوره باشد.

برای پیشگیری از موخوره چه باید کرد؟

یکی از مهم‌ترین راهکارها برای پیشگیری از موخوره کوتاه کردن مداوم مو است، هر ۴ ماه یک‌بار موهای خود را به اندازه یک یا دو سانت کوتاه کنید. بسیاری تصور می‌کنند که بدون کوتاه کردن مو می‌شود از موخوره جلوگیری کرد، اما بهترین راهکار برای مقابله با این عارضه بعد از بروز آن این است که قسمت‌های آسیب دیده را کوتاه کنید. درمان بدون کوتاهی چیزی است که خیلی‌ها به دنبال آن هستند اما عملا امکان پذیر نیست.

سعی کنید از شامپوهای مناسب استفاده کنید و شامپو زدن مو را از ریشه شروع کنید، چراکه بیش از سایر قسمت‌ها چرب می‌شود و بعد شامپو را از ریشه به ساقه منتقل کنید.

وقتی برای تفریح به استخر و دریا می‌روید موی خود را با کلاه مخصوص بپوشانید تا با آب تماس نداشته باشد، چرا که ترکیبات آن به موی شما آسیب می‌زند.

از آب داغ و حرارت سشوار دوری کنید و موهای خود را با آب ولرم شستشو دهید. اگر قصد دارید مویتان را سشوار کنید از متمرکز کننده حرارت کمک بگیرید. از ابزارهای بسیار داغ مثل اتوی مو و بابلیس زیاد استفاده نکنید‌، این‌ها به شدت آسیب رسان هستند.

شانه کردن مو را از ریشه شروع نکنید، این کار غلط که اغلب ما انجام می‌دهیم گره‌های مو را بیشتر کرده و به آن آسیب می‌زند، کار شانه کردن را از ساقه شروع کنید و وقتی گره‌ها باز شد به سراغ ریشه مو بروید.

سعی کنید تا حد امکان موهای خود را با حوله خشک نکنید، مو را داخل حوله بپیچید تا آب آن خارج شود و از ماساژ دادن مو با حوله پرهیز کنید.

برای درمان موخوره چه باید کرد؟

به محض مشاهده موخوره باید آن را جدی بگیرید و برای اینکه پیشرفت نکند راهکارهای درمانی خانگی را شروع کنید. اگر دیدید که روش‌های درمان خانگی موثر نیست بلافاصله به متخصص پوست مراجعه کنید تا راهکارهای درمان علمی را به شما پیشنهاد بدهد.

اولین راهکار مراقبتی و درمانی برای رفع موخوره این است که اجازه دهید موهای شما به روش طبیعی خشک شود. استفاده از روغن‌های طبیعی مثل زیتون و بادام یا نارگیل کمک می‌کند مو رطوبت خود را باز یابد و آثار موخوره به خوبی درمان شوند.

استفاده از برس و شانه‌هایی با جنس طبیعی مثل چوب هم به درمان موخوره کمک می‌کنند. بافتن مو هم از آن مراقبت می‌کند، سعی کنید از کش‌های سفت و بستن محکم موها پرهیز کنید.

ماسک‌های طبیعی زیادی برای درمان موخوره توصیه شده که استفاده از آن‌ها سخت است و گاهی موادی مثل تخم مرغ یا روغن به نحوی داخل مو نفوذ می‌کنند که شستن آن دشوار می‌شود؛ به همین دلیل بهتر است سراغ محصولات آرایشی و بهداشتی‌ای بروید که اثرگذار هستند و استفاده از آن‌ها دردسر کمتری هم دارد. گفته می‌شود وازلین برای مو و حتی موخوره نیز می‌تواند مفید باشد.

برای درمان موخوره از چه لوازم آرایشی و بهداشتی می‌توان استفاده کرد؟

طی سال‌های اخیر برندهای مطرح آرایشی و بهداشتی و شرکت‌های دارویی محصولات متنوعی را برای درمان موخوره ارائه کرده‌اند. اگر قصد استفاده از داروی خاصی را دارید توصیه ما به شما این است که حتما با پزشک مشورت کنید.

استفاده از لوازم آرایشی و تقویتی نیازی به تجویز پزشک ندارند و شما می‌توانید با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنید، پیشنهاد ما به شما محصولات کامان است، این برند برای رفع موخوره راهکارهای خوبی ارائه کرده است با خرید محصولات کامان و استفاده مستمر از آن‌ها می‌توانید برای همیشه با موخوره خداحافظی کنید. استفاده از انواع کرم و ماسک به محافظت از مو کمک می‌کند و ضمن پیشگیری از انواع عارضه‌ها مانع ایجاد موخوره می‌شوند.

محصولات حاوی کراتینه و ترمیم کننده موی سر و حتی کراتینه مو یک راهکار عملی خوب برای مقابله با موخوره هستند که به سرعت موهای شما را حالت داده و لطافت را به آن‌ها هدیه می‌کنند.

مرطوب کننده‌های تخصصی موی سر هم به شما کمک می‌کنند با شکستگی و خرد شدن موها به بهترین شکل مبارزه کنید. در حال حاضر سرم‌هایی هم در بازار وجود دارند که برای رفع موخوره موثر هستند.

فراموش نکنید پوست و موی انسان بسیار حساس است و باید محصولات استاندارد و باکیفیتی را خریداری کنید که از بهترین مواد اولیه تهیه شده و به آن‌ها آسیب وارد نمی‌کنند. امیدوارم پاسخ سوال موخوره چیست را یافته باشید و بعد از این به بهترین شکل از موهای خود مراقبت کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.