۵ راهکار درمان لکه‌های پوستی بعد از زایمان

0 359

مراقبت‌های جسمی و روحی از مادر مربوط به دوره پیش از زایمان نمی‌شود. بلکه بعد از زایمان نیز، باید سلامت مادر مورد توجه تمام اعضای خانواده قرار داشته باشد. وقتی صحبت از مشکلات پس از بارداری به میان می‌آید، ذهن بسیاری از افراد به سمت افسردگی می‌رود. این در حالی است که مشکلات جسمی نیز بعضا برای مادران پس از عمل زایمان بروز می‌کند. لکه‌های پوستی به ویژه در سطح صورت یکی از این مشکلات است. تغییراتی که در سیستم هورمونی بدن مادر پس از زایمان رخ می‌دهد، بعضا باعث بروز لکه‌های پوستی و آکنه می‌شوند. در ادامه قصد داریم تا راه‌های درمان لکه‌های پوستی بعد از زایمان را بررسی کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

دلایل ایجاد لکه‌های پوستی بعد از زایمان چیست؟

برای پیدا کردن راه حل هر مسئله‌ای در زندگی باید ابتدا صورت مسئله را به درستی درک کنیم. بنابراین قبل از پرداختن به راهکارهای درمان لکه‌های پوستی بعد از زایمان، لازم است که ریشه‌های شکل‌گیری این مشکل را بررسی کنیم. تحقیقات پزشکی نشان می‌دهند که در طول دوره قبل و بعد از زایمان، تغییرات هورمونی زیادی در بدن مادر رخ می‌دهند. بخشی از این تغییرات هورمونی به طور مستقیم روی پوست بدن به خصوص چهره مادر ظاهر می‌شوند.

درمان لکه‌های پوستی بعد از زایمان

ایجاد لکه‌های پوستی به طور خاص مربوط به تغییر در سطح هورمون پروژسترون (progesterone) است. افزایش میزان این هورمون در بدن مادر باعث می‌شود که منافذ پوست مسدود شوند. به این ترتیب احتمال تشکیل لکه‌ها و جوش در سطح صورت افزایش پیدا کند. بدن به طور طبیعی در طول دوره بارداری این هورمون را تولید می‌کند. جالب است بدانید که برای پشت سر گذاشتن این دوره در کمال سلامتی، بدن نیاز ویژه‌ای به پروژسترون دارد. بعد از زایمان مدتی طول می‌کشد تا تولید این هورمون به شرایط عادی قبل از بارداری برگردد. در همین مدت شاهد تشکیل لکه‌های پوستی در صورت مادر خواهیم بود.

البته این تنها عامل ایجاد لکه‌ها پوستی پس از زایمان نیست. فراموش نکنید که استرس یکی از عواملی است که می‌توان منجر ترشح مقدار زیادی هورمون کورتیزول در بدن شود. این اتفاق باعث چرب شدن پوست و پس از آن مسدود شدن منافذ سطح آن می‌شود. به این دلیل ممکن است که شاهد جوش، آکنه یا لکه‌های پوستی باشید. استرس یکی از چالش‌های روحی است که بعضا در دوره بعد از بارداری به سراغ مادران می‌آید.

روش‌های درمان لکه‌های پوستی بعد از زایمان

لازم است به این نکته اشاره کنیم که بروز آکنه و لکه‌های پوستی پس از زایمان امری رایج و طبیعی به شمار می‌رود. در بسیاری از موارد پس از مدت کوتاهی لکه‌ها برطرف می‌شوند؛ اما گاهی اوقات لکه‌ها خود به خود از بین نمی‌روند. جای نگرانی وجود ندارد؛ چرا که با اجرای برنامه روتین مراقبت از پوست پس از زایمان می‌توان لکه‌ها را کاملا از بین برد.

درمان لکه‌های پوستی بعد از زایمان

 به خاطر داشته که در انتخاب روش‌های درمان باید حساسیت زیادی به خرج دهید. اهمیت این موضوع به خصوص برای مادران شیرده دو چندان می‌شود. بنابراین حتما قبل از انتخاب هر روشی برای درمان لکه‌های پوستی، با پزشک معالج خود مشورت کنید تا درباره عوارض احتمالی آن آگاه شوید. با توجه به حساسیت موضوع، از توضیح درباره روش‌های درمانی با دارو در این مطلب خودداری می‌کنیم.

۱. مصرف زیاد مایعات

عده‌ای تصور می‌کنند که برای درمان لکه‌های پوستی بعد از زایمان، باید به دنبال راه‌های پیچیده گشت؛ اما واقعیت این است که گاهی اوقات از کنار راه‌های ساده خیلی راحت می‌گذریم. به عنوان مثال نوشیدن مایعات زیاد مانند آب می‌تواند در کاهش لکه‌های پوستی موثر باشد. به این دلیل که با مصرف آب، به هیدراته شدن پوست کمک می‌کنید. در نتیجه سطح چربی پوست کاهش پیدا می‌کند. این موضوع به رفع مسدود شدن منافذ پوستی می‌انجامد که در کاهش لکه‌ها و برطرف شدن آکنه مفید است.

۲. پاکسازی صورت

سعی کنید روزانه دو مرتبه صورت خود را با صابون ملایم شستشو دهید. این کار باعث می‌شود که آلودگی‌های موجود در سطح پوست برطرف شود. در عین حال منافذ پوستی نیز باز می‌شوند. در کنار آن نباید از محصولات پاکسازی صورت جانبی مانند لوسیون غافل شوید. لوسیون‌ها در مدل‌های جامد، مایع و ژله‌ای در بازار عرضه می‌شوند. البته طرز استفاده از لوسیون با توجه به نوع آن کاملا متفاوت است. به عنوان یکی از بهترین محصولات موجود در بازار لوسیون بدن کامان را به شما معرفی می‌کنیم که برای انواع و اقسام پوست‌ها کارآمد هستند.

لوسیون بدن کامان با عصاره آووکادو با دارا بودن عصاره آلوئه‌ورا، ارکیده، آووکادو، هیالورونیک اسید، کلاژن، ویتامین B5، C و E تغذیه کننده و التیام بخش پوست است. این لوسیون لکه‌های تیره روی پوست را از بین می‌برد و پوست را شفاف می‌کند و البته، برای انواع پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درمان لکه‌های پوستی بعد از زایمان

۳. کاهش میزان آرایش صورت

عده‌ای برای پوشاندن لکه‌های پوستی به سراغ آرایش‌های غلیظ می‌روند. این در حالی است که یکی از موانع جدی درمان لکه‌های پوستی بعد از زایمان، استفاده زیاد از مواد آرایشی است. اولا اینکه فرمولاسیون محصولات آرایشی شامل مواد اولیه‌ای است که بعضا باعث تشدید لکه‌های صورت می‌شوند. از آن گذشته محصولات آرایشی منجر به افزایش چربی سطح پوست می‌شوند. در نتیجه منافذ پوستی بیش از پیش مسدود می‌شوند.

توصیه کلی ما این است که برای غلبه بر لکه‌های پوستی خیلی سراغ آرایش نروید. در عین بعد از هر بار آرایش کردن نیز حتما از لوسیون استفاده کنید. اگر نمی‌دانید دلیل استفاده از لوسیون بدن چیست، باید اشاره کنیم که با استفاده از این محصول کلیه اثرات مواد آرایشی به طور کامل برطرف می‌شود.

۴. کاهش مصرف مواد غذایی چرب

برای درمان لکه‌های پوستی بعد از زایمان لازم نیست که مجموعه‌ای از اقدامات را انجام دهید. گاهی اوقات باید یک سری از عادت زندگی را کنار بگذارید. به عنوان مثال مصرف غذاهای چرب یکی از این عادت‌هاست. صرفا از فست فودها و غذاهای سرخ کردنی حرف نمی‌زنیم. بلکه لازم است حتی مصرف برخی از انواع لبنیات پر چرب را نیز تا پس از برطرف شدن لکه‌های پوستی رعایت کنید. مصرف مواد غذایی چرب باعث می‌شود که شدت چربی پوست صورت شما کاهش پیدا نکند و این موضوع زمان درمان را به تاخیر می‌اندازد.

درمان لکه‌های پوستی بعد از زایمان

۵. استفاده از محصولات مرطوب‌کننده پوست

مرطوب‌کننده پوست یکی دیگر از محصولاتی است که می‌تواند در جلوگیری از تخریب سلول‌های پوستی و ایجاد لکه‌ها موثر باشد. مرطوب‌کننده‌ها را می‌توان به عنوان محصولات تنظیم‌کننده در نظر گرفت. محصولاتی که به بازتولید کلاژن در پوست صورت کمک می‌کنند. به این ترتیب ضامن حفظ سلامتی پوست در حالت طبیعی نیز خواهند بود.

محصولات کامان صرفا به لوسیون خلاصه نمی‌شود؛ بلکه کرم‌های مرطوب کننده باکیفیتی نیز در سبد محصولات این برند قرار دارند. برای درک بهتر از نقش محصولات مرطوب کننده روی کاهش لکه‌های پوستی، توصیه می‌کنیم که درباره تفاوت لوسیون و کرم در مقالات قبل ما بیشتر مطالعه کنید.

کلام پایانی

در این مطلب سعی کردیم بهترین راه‌های درمان لکه‌های پوستی بعد از زایمان را بررسی کنیم. به خاطر داشته باشید که لکه‌های پوستی ممکن است در هر نقطه از بدن شما ایجاد شود؛ اما شدت لکه‌های پوستی صورت معمولا بیشتر است؛ چرا که غدد چربی بیشتری در این ناحیه از بدن وجود دارند. توصیه می‌کنیم ضمن رعایت نکاتی که در این مطلب ذکر کردیم، حتما از پزشک متخصص در زمینه پوست نیز مشورت بگیرید تا بتوانید خیلی زود از دست لکه‌های پوستی راحت شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.