روش‌های جلوگیری از خشکی پوست در فصل سرما

0 616

آیا تا به حال توجه کردید که پوست شما با تغییر فصل چه واکنش‌هایی نشان می‌دهد؟ اگر به این موضوع توجه کردید، احتمالاً متوجه شدید که پوست شما اغلب در ماه‌های سرد سال مانند پاییز و زمستان خشک‌تر و پوسته پوسته می‌شود.

هوای سرد، گرمای خشک داخل خانه، سطح پایین رطوبت و باد شدید زمستانی همگی می‌توانند رطوبت پوست را از بین ببرند. این باعث شود که پوست شما بسیار کمتر از حد معمول درخشندگی داشته باشد و این تنها در پوست صورت مشاهده نمی‌شود و دست‌ها، پاها و سایر مناطقی که در معرض این عناصر قرار دارند، خشکی پوست را تجربه می‌کنند.

چیزی که مسلم است، این است که هیچ راه فراری از سرما و فصل پاییز و زمستان نداریم، اما اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای حفظ سلامت پوست خود انجام دهید. در این مقاله ما را همراهی کنید تا با این اقدامات آشنا شوید.

علائم خشکی پوست چیست؟

علت خشکی پوست می‌تواند به دلایل مختلفی باشد. برخی از رایج‌ترین علائم و نشانه‌های خشکی پوست عبارت‌اند از:

  • پوسته پوسته شدن
  • سرخی پوست
  • بافت خشن
  • خارش
  • پوست تحریک شده
  • ترک‌های پوستی
  • سوزش یا درد

علائم خشکی پوست در افراد مختلف، ممکن است از نظر شدت متفاوت باشد و بسته به ناحیه‌ای از بدن شما که تحت تأثیر قرار گرفته است، متفاوت به نظر برسد.

چگونه از خشکی پوست در زمستان جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از خشکی پوست در فصل سرما

خشکی پوست در زمستان، امری اجتناب ناپذیر نیست. با انجام برخی تغییرات در رژیم غذایی و روتین پوستی خود و استفاده از محصولات مناسب، می‌توانید پوست خود را در تمام زمستان نرم، صاف و شاداب نگه دارید.

در ادامه نکاتی را بیان می‌کنیم که به شما در تقویت سلامت پوست در ماه‌های سرد سال کمک می‌کنند.

۱. بلافاصله پس از شستشو پوست، آن را مرطوب کنید

هر زمان که صورت، دست‌ها یا بدن خود را می‌شویید، در واقع چربی روی پوست را از بین می‌برید. از آنجایی که این روغن‌ها به حفظ رطوبت کمک می‌کنند، ضروری است که آنها را روی پوست خود داشته باشید و دوباره به پوست برگردانید. به همین دلیل، مهم است که در هر زمانی که پوست خود را می‌شویید، به خصوص در فصل زمستان از مرطوب کننده استفاده کنید.

برای اینکه به خود یادآوری کنید که از کرم استفاده کنید، آن را در حمام و یا در کنار سینک قرار دهید و زمانی که خراج از خانه هم هستید، یک مرطوب کننده کوچکتر همراه خود داشته باشید.

یکی از کرم‌های مرطوب کننده که برای پوست‌های بسیار خشک عالی عمل می‌کند، کرم کامان برای پوست خشک است.

این کرم پمپی مناسب پوست‌های خیلی خشک است و به رطوبت رسانی عمیق، ترمیم و بازسازی، نرم‌کنندگی و بهبود خاصیت کشسانی پوست بسیار کمک می‌کند. استفاده از این کرم و آن هم به صورت مرتب و روزانه، کمک می‌کند تا پوست خشک خود را عمیقا آبرسانی کنید و دیگر شاهد تَرَک و پوسته پوسته شدن نباشید. این کرم از محصولات کامان حاوی شی باتر، موم زنبور عسل و وازلین است.

خرید کرم کامان برای پوست های خیلی خشک

۲. روزانه ضد آفتاب بزنید

بسیاری با توجه به روزهای کوتاه‌تر زمستانی و نور کمتر خورشید، به این فکر می‌کنند که کرم ضد آفتاب را از روتین خود حذف کنند، در صورتی که این کار اشتباه است. حتی در زمستان، نور مضر UV همچنان می‌تواند بر به سلامت و رطوبت پوست شما آسیب برساند.

سعی کنید هر روز صبح بعد از استفاده از مرطوب کننده، یک لایه ضد آفتاب روی پوست خود بزنید. انجمن آکادمی پوست آمریکا، استفاده از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30 را برای زمستان توصیه می‌کند.

۳. سراغ مراقبت‌های شبانه بروید

جلوگیری از خشکی پوست در فصل سرما

مراقبت‌های پوستی شبانه، یک راه عالی برای جلوگیری و درمان خشکی پوست هستند. کرم‌های مرطوب کننده برای آبرسانی عالی هستند. با این حال، از آنجایی که کرم‌ها نسبت به آبرسان‌های ژله‌ای چرب‌تر هستند، جذب آن‌ها در پوست ممکن است بیشتر طول بکشد. به همین دلیل، می‌توانید از مرطوب کننده‌های کرمی برای شب استفاده کنید تا در تمام مدتی که شما استراحت می‌کنید، به ‌خوبی جذب پوست شود و چربی مورد نیاز را به پوست بدهند.

اگر از پماد روی دست‌ها یا پاهای خود استفاده می‌کنید، آن‌ها را در یک کیسه پلاستیکی یا دستکش بپیچید تا از پخش شدن این کرم‌ها یا پمادها روی ملحفه یا روتختی‌تان جلوگیری کنید.

۴. برای مراقبت از پوست خود روتین داشته باشید

اگر می‌بینید که پوست شما به دلیل سردی و هوای خشک زمستانی حساس یا تحریک شده است، ممکن است بخواهید روتین مراقبت از پوست خود را کمی تعدیل کنید و آن را ساده‌تر برگزار کنید. به خاطر داشته باشید که پوست شما باید سالم باشد تا به سرم‌ها، تونرها و دیگر محصولات زیبایی به درستی واکنش دهد.

علاوه بر این، در زمانی که پوست شما تحریک شده، ممکن است به موادی مانند عطر و الکل حساس‌تر باشد. این بدان معنی است که محصولاتی که به طور معمول روی صورت شما به خوبی جواب می‌دهند، ممکن است در این دوران به عنوان محرک عمل کنند.

سعی کنید روتین مراقبت از پوست خود را ساده نگه دارید. صبح‌ها فقط از یک مرطوب‌کننده و ضد آفتاب و در شب از یک پاک‌کننده ملایم با مرطوب‌کننده استفاده کنید. هنگامی که مطمئن شدید که رطوبت در پوست شما وجود دارد، می‌توانید به آرامی سایر محصولات را به روتین خود اضافه کنید.

۵. دمای آب در زمان حمام را پایین بیاورید

دوش آب گرم یا حمام آب گرم در پایان یک روز سرد زمستانی، می‌تواند حس آرامش بخشی داشته باشد. اما، برای سالم نگه داشتن پوست خود، باید دمای آب را ولرم نگه دارید.

با توجه به گفته کالج پزشکی بیلور، آب داغ می‌تواند چربی طبیعی پوست شما را سریع‌تر از آب ولرم (که معمولاً حدود ۹۸.۶ درجه فارنهایت / ۳۷ درجه سانتیگراد است) از بین ببرد و حتی، ممکن است باعث آسیب به پوست شود.

همچنین، هنگام خشک کردن پوست بعد از حمام یا دوش گرفتن نیز باید مراقب باشید. به جای مالش شدید حوله روی پوست، به آرامی پوست خود را با یک حوله نرم خشک کنید و حتی اجازه دهید مقداری رطوبت روی پوست شما باقی بماند.

۶. میزان استفاده از لایه بردارها و اسکراب‌ها را کم کنید

جلوگیری از خشکی پوست در فصل سرما

لایه برداری، که به از بین بردن سلول‌های مرده پوست از سطح پوست شما کمک می‌کند، می‌تواند به صاف و شاداب نگاه داشتن پوست نیز کمک کند. اما، اگر این کار را زیاد انجام دهید یا از محصولات نامناسب استفاده کنید، پوست خود را ملتهب خواهید کرد.

اگر پوست شما خشک یا پوسته پوسته به نظر می‌رسد، می‌توانید از یک لایه بردار شیمیایی ملایم به جای یک اسکراب فیزیکی استفاده کنید. اسکراب‌های خشن‌تر با ذرات درشت، به احتمال زیاد به پوست شما آسیب می‌زنند و رطوبت پوست را نیز از بین می‌برند.

اگر پوست شما ترک خورده یا تحریک شده است، بهتر است تا زمان بهبودی پوست از انجام لایه برداری خودداری کنید.

۷. سعی کنید موادی که رطوبت در پوست محبوس می‌کنند را به روتین خود اضافه کنید

قبلا اشاره کردیم که باید از مرطوب کننده‌ها استفاده کنید تا رطوبت را در پوست خود حبس کنید. اما، اگر متوجه شدید که کرم‌های مرطوب کننده به اندازه کافی برای درمان پوست خشک شما کار نمی‌کنند، می‌توانید سراغ برخی مواد دیگر بروید که برای این کار قوی هستند.

مواد انسدادی یک مانع فیزیکی برای مسدود کردن رطوبت در پوست شما ایجاد می‌کنند. نمونه‌هایی از مواد انسدادی عبارت‌اند از:

  • شی باتر
  • کره کاکائو
  • روغن گل رز
  • روغن جوجوبا
  • محصولات مبتنی بر ژله نفتی مانند وازلین و آکوافور

بهترین راه برای وارد کردن این محصولات به روتین پوستی خود این است که آنها را یک یا دو بار در روز بعد از مرطوب کردن استفاده کنید.

۸. بدن خود را از داخل آبرسانی کنید

جلوگیری از خشکی پوست در فصل سرما

یکی دیگر از مراحل کلیدی برای حفظ سلامت و درخشندگی پوست این است که بدن خود را در طول روز هیدراته نگه دارید. مصرف نکردن مایعات به اندازه کافی، می‌تواند ظاهر پوست شما را تحت تاثیر قرار دهد و همچنین آن را مستعد خشک شدن کند.

علاوه بر هیدراته ماندن، می‌توانید به خوردن غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب امگا ۳ فکر کنید. هر دوی این مواد مغذی می‌توانند از سلول‌های شما در برابر آسیب‌های محیطی محافظت کنند و به بدن شما در ساخت سلول‌های سالم، از جمله سلول‌های پوست کمک کنند.

۹. از لباس‌هایی با پارچه‌های غیر تحریک کننده را استفاده کنید

یکی دیگر از نکات این است که در زمانی که پوست خشک شده، سراغ پوشیدن لباس‌هایی با پارچه‌های تحریک کننده نروید. اگر پوست بدن شما بیش از حد خشک است، سعی کنید از لباس‌های گشاد، راحت و از پارچه‌های طبیعی استفاده کنید تا خطر تحریک فیزیکی اضافی را کاهش دهید.

همچنین از شستن لباس‌های خود با مواد شوینده معمولی خودداری کنید. به دنبال شوینده‌هایی باشید که مناسب پوست‌های حساس هستند و معمولا عاری از مواد شیمیایی و عطر هستند.

۱۰. دستکش بپوشید

دستکش‌ها مانع فیزیکی در برابر عوامل محیطی هستند که می‌توانند پوست دست‌های شما را از خشکی دور کنند. برای محافظت از دستان خود، هنگام بیرون آمدن در هوای سرد دستکش گرم بپوشید و هنگام شستن ظروف از یک جفت دستکش سیلیکونی استفاده کنید.

اگر از پوست دست خود از هوای سرد و همچنین تماس با آب داغ محافظت کنید، این کار موجب صاف و نرم شدن پوست دست‌ها و مرطوب نگه داشتن آنها می‌شود.

۱۱. به دنبال محصولات بدون عطر باشید

در زمان خرید محصولات بهداشتی و مراقبتی پوست: «هرچه آن محصول بوی بهتری داشته باشند، برای پوست شما تحریک‌کننده‌تر است. من دوست این مواد تحریک کننده روی پوست قرار می‌گیرند و باعث خشکی، خارش و ترک پوست شما می‌شوند. مرطوب‌کننده‌های بدون عطر برای فصل باد و سرما، گزینه‌های عالی‌ای هستند.

حتی برای خرید محصولات شوینده لباس نیز، خوب است سراغ محصولات بدون عطر بروید. مواد شوینده دارای عطر هستند و علاوه بر آن، دارای مواد خشک کننده هستند. آنها لباس‌های شما را واقعا تمیز می‌کنند، اما آنها محرک دیگری هستند که ۲۴ ساعته با پوست بدن شما در تماس هستند. حتی زمانی که لباس‌های روزانه خود را نمی‌پوشید، لباس خواب به تن دارید که با همین مواد شسته می‌شوند. بنابراین این چیزی است که شما در طول روز تجربه می‌کنید و باید به آن توجه کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در حالی که با کمک بسیاری از درمان‌های خانگی می‌توان خشکی پوست را درمان کرد، اما اگر علائم خشکی پوست شما بدتر شد یا بهبود نیافت، باید به پزشک مراجعه کنید و از درمان‌های پیشرفته‌تر استفاده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.