برای خرید شامپو ضد شوره به این نکات توجه کنید

0 543

بسیاری از ما گاهی شوره سر را تجربه می‌کنیم. اما برای بعضی از ما، شوره سر مشکلی جدی و همیشگی است. شوره هر طور که باشد شامپوهای ضد شوره می‌توانند کمک موثری برای برطرف کردن این مشکل باشند. برای اینکه بتوانیم مناسب‌ترین شامپو ضد شوره را برای خودمان انتخاب کنیم، باید با انواع و دلایل شوره سر آشنا شویم. در ادامه با ما همراه باشید تا با نکاتی برای خرید شامپو ضد شوره آشنا شوید.

شوره سر چیست؟

شوره سر مشکلی در پوست سر است که با علائمی مانند ریزش پوسته از روی سر و خارش پوست همراه است. شوره سر ممکن است عاملی برای ریختن موها باشد، بنابراین درمان شوره سر می‌تواند به جلوگیری از ریزش مو هم کمک کند. اما این علائم می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشند. اگر پوست سر شما خشک و حساس باشد هم ممکن است همین علائم را بروز دهد. بنابراین بهتر است قبل از شروع درمان، تشخیص دهید که علت ایجاد این پوسته‌های کوچک روی موها و لباستان چیست؟

قبل از هر چیز باید بدانید موهای کثیف باعث شوره نمی‌شوند. هر چند اگر موهای خود را به اندازه کافی نشویید ممکن است تجمع چربی در پوست باعث پوسته‌پوسته شدن سر شود. یک عامل برای بروز شوره سر قارچی به نام مالاسزیا است. این قارچ به طور طبیعی روی پوست انسان و سایر جانوران دیده می‌شود. اما برای بعضی از ما این قارچ‌ها ممکن است عاملی برای بروز اختلالات پوستی و شوره سر باشند. شوره سر گاهی به علت بیماری‌هایی مانند درماتیت سبورئیک ایجاد می‌شود. طبق تحقیقات علمی این بیماری می‌تواند با مالاسزیا در ارتباط باشد. به نظر می‌رسد عواملی مانند سن، هورمون‌ها و استرس در تکثیر مالاسزیا موثرند. اختلالات پوستی دیگر مانند پسوریازیس هم می‌توانند عاملی برای شوره سر باشند.

برای اینکه بتوانید تشخیص دهید خشکی پوست سر عامل پوسته شدن پوست سرتان است یا چربی و یا اختلالات پوستی باید به پوسته‌های روی موها و لباستان توجه کنید. پوسته‌های ناشی از خشکی معمولا کوچکتر و خشک‌اند. اگر پوست سر شما خشک است ممکن است این مشکل را در نقاط دیگر بدنتان مانند بازوها و پاهای خود هم مشاهده کنید. پوسته‌های ناشی از چربی سر بزرگ‌ترند و چرب به نظر می‌رسند. اگر اختلالی در پوستتان باشد ممکن است این پوسته‌ها با علائم دیگری مانند قرمزی و فلس‌دار شدن پوست همراه باشد. بیشتر انواع شوره سر با انتخاب شامپو مناسب و درمان‌های خانگی برطرف می‌شوند. با این حال اگر شدت شوره در پوست سر شما خیلی زیاد است می‌توانید برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

نکاتی برای خرید شامپو ضد شوره

در شامپوهای ضد شوره چه موادی وجود دارد؟

دانستن نکاتی برای خرید شامپو ضد شوره کمک می‌کند انتخاب بهتر و موثرتری داشته باشید. شناخت مواد تشکیل دهنده شامپوها اولین قدم است. شامپوهایی که کتوکونازول دارند برای کاهش مالاسزیا به کار می‌روند. سیکلوپیروکس ماده ضد قارچ دیگری است که به طور معمول در شامپوهای ضد شوره به کار می‌رود. سالیسیلیک اسید هم از مواد پر استفاده در شامپوهای ضد شوره است. این ماده از چسبندگی سلول‌های پوست جلوگیری می‌کند و به حذف سلول‌های پوسته‌پوسته شده کمک می‌کند. ممکن است در کنار سالیسیلیک اسید از گوگرد هم در شامپوها استفاده کنند که علاوه‌بر جلوگیری از تجمع سلول‌های پوستی خاصیت ضد میکروبی دارد.

از مواد دیگر موجود در شامپوهای ضد شوره می‌توان به زینک پیریتیون اشاره کرد. این ماده که به نام ZPT هم شناخته می‌شود، نه تنها رشد مخمر و میزان چربی تولید شده را کاهش می‌دهد بلکه جلوی تولید بیش از حد سلول‌های پوستی را هم می‌گیرد. اما در آخر، ذغال ماده‌ای است که برای جلوگیری از رشد بیش از حد سلول‌ها و ریزش پوست استفاده می‌شود.

چه شامپویی برای موهای ما موثر و مفید است؟

همه موادی که در بالا ذکر شد برای کاهش شوره سر موثر هستند، اما ممکن است ماده‌ای که برای موی یک نفر مفید است در دیگری بی‌تاثیر یا مضر باشد. توصیه می‌شود اگر موهای وز و مجعدی دارید، از شامپوهای حاوی ZPT استفاده کنید. این شامپوها نسبت به شامپوهایی که کتوکونازول دارند کمتر باعث وز شدن موها می‌شوند. یکی دیگر از نکاتی برای خرید شامپو ضد شوره، توجه به رنگ مو است. شامپوهایی که ذغال سنگ دارند در جلوگیری از شوره بسیار موثر هستند، اما می‌توانند روی مو لکه‌های تیره ایجاد کنند پس به کسانی که موهای روشنی دارند توصیه نمی‌شوند.

نکاتی برای خرید شامپو ضد شوره

نکاتی برای خرید شامپو ضد شوره

از آنجایی‌که شوره سر بر اثر عملکرد بیش از حد غدد چربی روی سر، مخمر مالاسزیا یا پاسخ ایمنی بدن به مخمرها به وجود می‌آید، هدف اغلب شامپوهای ضد شوره کاهش مخمرهای روی پوست سر یا جلوگیری از تولید بیش از حد غدد عرق است. هنگام خرید شامپو خوب است که به موارد زیر توجه کنید:

  • از روی بسته شامپو مواد داخل آن را بخوانید و مطمئن شوید برای موی شما مناسب هستند.
  • شامپوهای ضد شوره باید هرگونه ماده اضافی و آلودگی را از روی موهای شما بردارند. پس شامپویی بگیرید که خوب کف کند و به‌راحتی از روی مو شسته شود.
  • طریقه استفاده از شامپو را به‌دقت بخوانید. بسیاری از شامپوهای ضد شوره باید دو تا سه دقیقه روی سر ماساژ داده شوند و سپس از روی سر آبکشی شوند. پس قبل از مصرف روی جعبه را بخوانید تا از طریقه مصرف باخبر شوید.
  • شامپوی مناسب خودتان را انتخاب کنید. شامپوهای متنوعی برای پوست‌های مختلف در بازار وجود دارد. انواع شامپو را بررسی کنید و موقع خرید به خشک یا چرب بودن پوست سرتان توجه کنید. شامپوهای مخصوص موی چرب، چربی اضافه پوست و موی شما را از بین می‌برند. شامپوهای مخصوص موهای خشک باعث آبرسانی به پوست سرتان می‌شوند.
  • با پزشک مشورت کنید. اگر فکر می‌کنید خودتان نمی‌توانید به راحتی دلیل شوره سرتان را تشخیص دهید یا موقع انتخاب شامپو گیج می‌شوید می‌توانید با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

یکی از محصولات ضد شوره موجود در بازار شامپو ضد شوره کامان است. این شامپو محصول ایرانی و باکیفیت است که با داشتن ترکیبات ضد شوره از شوره سر، التهاب و خارش پوست سر جلوگیری می‌کند. به‌علاوه این شامپوها مواد مغذی مانند گروه ویتامین‌های ب، کافئین، آنتی اکسیدان و آلانتوئین دارند که می‌تواند به تقویت مو و جلوگیری از ریزش آن کمک کند. در ضمن مدل آبرسان این شامپو می‌تواند با آبرسانی به پوست سر از پوسته‌پوسته شدن‌های ناشی از خشکی جلوگیری کند.

خرید شامپو ضد شوره کامان

نکاتی برای خرید شامپو ضد شوره

توصیه‌هایی برای جلوگیری از شوره سر

حالا که نکاتی برای خرید شامپو ضد شوره را می‌دانیم بد نیست چند راهکار برای جلوگیری از شوره را هم بدانیم.

  • از خوردن غذاهای چرب و پر از قند پرهیز کنید. این مواد غذایی می‌توانند در هورمون‌های بدن تاثیر بگذارند و تولید چربی را در پوست سر افزایش دهند.
  • تا می‌توانید از استرس دوری کنید. تحقیقات نشان داده که میزان استرس می‌تواند در میزان تکثیر مالاسزیا تاثیر داشته باشد.
  • از آب خیلی داغ برای شستن موهای خود استفاده نکنید. آب خیلی داغ چربی طبیعی موها را از بین می‌برد و پوست سر را تحریک‌پذیر و خشک می‌کند.
  • برس شخصی خودتان را داشته باشید تا ناخواسته قارچ‌ها را منتقل نکنید. به علاوه هر روز موهای خود را برس کنید. وجود پوست‌های مرده روی سر باعث می‌شود فضای بیشتری برای رشد مالاسزیا وجود داشته باشد. برس کشیدن باعث می‌شود پوست‌های مرده از روی سر جدا شوند.
  • اگر پوست خشکی دارید و علت پوسته‌پوسته شدن پوست سرتان خشکی پوستتان است می‌توانید از شامپوهای آبرسان استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید مقاله بررسی آبرسان مو هیرواتر کامان را مطالعه کنید تا درباره این شامپو بیشتر بدانید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.