چرا سولفات برای مو بد است و باید سراغ خرید شامپو بدون سولفات برویم؟

2,446

بسیاری از ما هنگام خرید محصولات آرایشی بهداشتی به این توجه نمی‌کنیم که هر محصول چه مواد تشکیل دهنده‌ای دارد و آیا ماده‌ای داخل آن است که برای سلامت پوست و موی ما ضرر داشته باشد. در بیشتر مواقع این اتفاق نمی‌افتد، ولی به لطف پیشرفت تکنولوژی و دسترس همگان به اینترنت، وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، مصرف کنندگان به راحتی از مزایا و مضرات تمام مواد موجود در محصولات زیبایی باخبر می‌شوند و در تمام موارد، محصولی با ماده خطرناک را از سبد خرید خود حذف می‌کنند.

یکی از این مواد که وجود آن در شامپو به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و بسیاری از متخصصان درباره وجود آن در شامپو نکته‌هایی اعلام کرده‌اند، سولفات است.

سولفات چیست؟

سولفات ماده‌ی شیمیایی است که از آن به عنوان ماده پاک کننده در بسیاری از محصولات بهداشتی استفاده می‌شود. این ماده در پاک کننده‌های خانگی، شوینده‌ها و حتی شامپو یافت می‌شود.

در شامپو از دو نوع سولفات استفاده می‌شود: سدیم لوریل سولفات و سدیم لورت سولفات. هدف استفاده از این دو نوع سولفات در شامپوها ایجاد کف و همچنین از بین بردن چربی و آلودگی موها است. اگر شامپویی استفاده می‌کنید که به راحتی و بسیار سریع کف می‌کند، احتمال زیادی وجود دارد که حاوی سولفات باشد. شامپوهای فاقد سولفات این خاصیت را ندارند و بعضا کف کمتری تولید می‌کنند.

در مقایسه با سایر مواد پاک کننده موجود در شامپو، گفته می‌شود که سولفات عمیق‌ترین اثر پاک کنندگی را روی موهای سر دارد. نوع سولفات‌های استفاده شده در شامپوها، به یک دسته از پاک کننده‌ها به نام سورفکتانت آنیونی تعلق دارند که هر چیزی را از آلودگی و چربی پاک می‌کنند.

در بسیاری از برندها سولفات‌ها به عنوان ماده اصلی تشکیل دهنده شامپو به شمار می‌آیند. با این حال، در بسیاری از محافل و همچنین مؤسسات تحقیقاتی استفاده از سولفات در شامپو رد شده است و آن را ماده‌ای مضر در شامپو می‌دانند. برخی معتقدند که سولفات‌ها می‌توانند به طور مستقیم به سلامتی شما آسیب برسانند. از آنجایی که در بسیاری از موارد از شامپو به صورت روزانه استفاده می‌شود، به همین خاطر قرار گرفتن روزانه در معرض سولفات می‌تواند برای سلامت بسیار خطرناک باشد. بسیاری از متخصصان سولفات را عامل ابتلا و گسترش سرطان می‌دانند، اما برخی شواهد علمی وجود دارد که این نظریه را رد می‌کند.

با این حال، این بدان معنا نیست که شامپوی حاوی سولفات برای همه ایمن یا مناسب است. این نوع شامپوها می‌توانند به انواع مو آسیب بزنند و حتی ممکن است در برخی افراد باعث تحریک پوست شوند.

چه زمانی و برای چه کسانی مصرف شامپو دارای سولفات مضر است؟

چرا سولفات برای مو بد است

در حالی که سولفات در انواع مختلف در از بین بردن آلودگی و چربی موهای شما موثر هستند، اما مشکل این است که این مواد می‌توانند برای برخی از افراد بسیار قوی باشند. اگر پوست یا موی حساس دارید یا حساسیت به این نوع مواد شیمیایی دارید، ممکن است به سولفات پاسخ منفی نشان دهید.

یکی از مؤسسات معتبر، یعنی آکادمی پوست آمریکا (AAD) استفاده از شامپو بدون سولفات را برای افراد مبتلا به آکنه روزاسه توصیه کرده است. دلیل آن این است که این ماده باعث تحریک پوست با روزاسه شده و ممکن است منجر به علائمی در پوست سر و همچنین صورت، شانه‌ها و کمر شود. اگر مبتلا به آکنه روزاسه هستید و همچنین به مواد خاصی حساسیت و آلرژی حاد دارید، باید از مصرف شامپوهایی مانند شامپوهای دارای رایحه، الکل و اسیدهای آلفا هیدروکسی مانند اسیدهای گلیکولیک و لاکتیک خودداری کنید.

آکادمی پوست آمریکا همچنین می‌گوید در صورت ابتلا به اگزما، درماتیت تماسی یا پوست حساس باید از مصرف سولفات و شامپوهای دارای سولفات حتما خودداری کنید. هرگونه تماس احتمالی کف حاصل از سولفات در شامپوهای سولفاته می‌تواند باعث تحریک این نوع بیماری‌های پوستی شود.

در صورت حساس بودن به سولفات، حتی می‌توانید واکنش‌های آلرژیک را نیز تجربه کنید. در این صورت، ممکن است پس از استفاده از شامپوی دارای سولفات، یک یا چند مورد از علائم زیر را در پوست سر و صورت خود مشاهده کنید:

  • سرخی
  • بثورات پوستی
  • تورم (التهاب)
  • خارش
  • کهیر

در صورت داشتن موهای خشک یا ریزش مو می‌توانید برای جلوگیری از این مشکلات، از مصرف شامپو دارای سولفات خودداری کنید. این نوع موها شکننده‌ترند و اثرات نامناسب شامپوی سولفات می‌تواند روغن طبیعی زیادی را که برای سالم نگه داشتن ریشه‌های مو لازم است را، از بین ببرد. به همین دلیل می‌توان به تاثیر شامپو بر ریزش مو در این حالت پی برد.

سولفات‌ همچنین ممکن است رنگ روی مو را کمرنگ کند و به مرور آن را از روی موها پاک کند، اگرچه شواهد علمی در مورد چنین اثری متفاوت است. شما برای اطمینان می‌توانید به خرید شامپوی بدون سولفات فکر کنید. این مدل شامپوها ممکن است مانند شامپوی دارای سولفات کف نکنند، اما باعث می‌شوند تا رطوبت موهای شما پس از رنگ زدن مو حفظ شود.

علاوه بر این، گفته می‌شود که شامپوهای دارای سولفات باعث وزی مو می‌شود. وقتی سولفات با موهای شما تماس پیدا می‌کند، بار الکتریکی منفی ایجاد می‌کند که می‌تواند پس از شامپو زدن باعث وز شدن موها شود. با انتخاب و خرید یک شامپوی بدون سولفات که دارای ترکیبات خنثی کننده و درمان موی وز، مانند سورفکتانت‌های آمفوتریک یا غیر یونی، می‌توانید این خطرات را به حداقل برسانید. با این حال، اگر به خصوص به موخوره مو دچار هستید، بهتر است حتما از مصرف و خرید شامپوی دارای سولفات کاملاً صرف نظر کنید.

بهترین شامپوی بدون سولفات

چرا سولفات برای مو بد است

به طور کلی، شامپوهای فاقد سولفات گران‌تر از شامپوهای حاوی سولفات هستند. اما کسی که به سلامت پوست سر و موهای خود اهمیت می‌دهد نگرانی بابت این خرید و هزینه کردن ندارد، به خصوص اگر پوست یا موی حساسی دارید. بهترین شامپو بدون سولفات بازار در حال حاضر به گفته بسیاری از متخصصان و مصرف کنندگان، شامپو بدون سولفات کامان می‌باشد.

این شامپوها همگی حاوی پروتئین، ویتامین‌های بیوتین، زینک و کافئین و عصاره‌های ضروری برای مو و پوست سر هستند که موها را به صورت عمیق تقویت و تغذیه می‌کنند، از تغییر رنگ و کدر شدن موها جلوگیری می‌کنند و فاقد هر گونه مواد شیمیایی هستند که این باعث می‌شود که موهای شما به صورت کامل از آسیب‌های احتمالی محافظت شود.

شامپو بدون سولفات کامان برای انواع موها در  بازار موجود است و در این میان شامپو ضد ریزش کامان و بدون سولفات برای موهای رنگ شده بسیار طرفدار داشته است. لوکس ایرانا به عنوان نمایندگی محصولات کامان به شمار می‌آید که می‌توانید این نوع شامپوها را با قیمت مناسب از وب‌سایت خریداری کنید.

نتیجه گیری

سولفات‌ها لزوما برای همه مشکل ساز نمی‌شوند و سلامت آنها را تهدید نمی‌کنند. اما با این حال، اگر به سولفات حساسیت دارید یا اگر موهایتان خشک، ظریف یا آسیب دیده است، بهتر است سراغ شامپوهای بدون سولفات بروید.

کارهای دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید برای حفظ موهای خود در بهترین حالت انجام دهید. رعایت این نکات را در کنار استفاده از شامپوی بدون سولفات در نظر بگیرید:

  • موهای خود را فقط به دفعات مورد نیاز بشویید. موهای چرب اغلب باید به طور روزانه تمیز شوند. موهای خشک ممکن است فقط نیاز به شستن چند بار در هفته داشته باشند. شامپو زدن به طور مکرر می‌تواند روغن‌های طبیعی را از موهای شما پاک کند و موهای شما را خشک و مات کند.
  • مطمئن شوید شامپوی شما متناسب با نوع موهای شما باشد. این شامل شامپوهای کرمی برای موهای خشک و فر، محصولات مراقبت از رنگ برای موهای رنگ شده و موارد دیگر می‌شود.
  • استفاده از نرم کننده را فراموش نکنید! شستن موها باعث از بین رفتن چربی و آلودگی اضافی می‌شود، اما همچنین می‌تواند روغن‌های طبیعی مو را نیز از بین ببرد. همیشه باید یک نرم کننده را در حمام داشته باشید تا بتوانی کار رطوبت رسانی به مو را به صورت کامل انجام دهید. نرم کننده را فقط در انتهای مو و تا نیمه‌های مو بزنید.
  • وسایل برقی صاف و فر کننده مو را کمتر استفاده کنید. استفاده روزانه از سشوار، فر کننده یا اتو صاف کننده مو در نهایت به تار موهای شما آسیب می‌زند. اگر لازم است که به صورت یک روز در میان از آنها استفاده کنید، حتما در این بین از یک شامپو برای موهای خشک و بدون سولفات استفاده کنید.

در نهایت نیز باید نوع موهای خود را بشناسید و مطابق با نوع نیازی که دارد محصولات آن را انتخاب و خریداری کنید.

منبع healthline
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.