مشکلات پوستی ناشی از استخر

0 1,777

هنگامی که یک بیماری پوستی دارید، دانستن اینکه آیا شنا کردن برای پوست شما بی‌خطر است و یا مشکلی ایجاد می‌کند، می‌تواند گیج‌کننده باشد.

برای اینکه از این موضوع مطمئن شوید، همیشه باید با پزشک یا متخصص پوست خود مشورت کنید. با این حال، خبر خوب این است که برای اکثر بیماری‌های پوستی رایج، شنا کاملاً مشکلی ایجاد نمی‌کند و بی‌خطر است.

در این مقاله درباره تاثیر شنا بر پوست خواهیم گفت و به شما این ایده را می‌دهیم که در صورت داشتن مشکلات پوستی، با شنا چه باید بکنید.

آنچه باید در مورد پوست بدانید

پوست یک سد محافظ است و رسیدگی به سلامت آن، از اهمیت بالایی برخوردار است. شنا در استخرها می‌تواند موجب خشکی پوست شود، چرا که از کلر برای ضدعفونی کردن آب درون استخر استفاده می‌شود و این ماده می‌تواند پوست را خشک کند.

در صورتی که پس از شنا حمام کنید و یا یک دوش کوتاه داشته باشید، از این مشکل جلوگیری خواهید کرد. همچنین استفاده از کرم‌های مرطوب کننده پس از شنا نیز می‌تواند ایده خوبی باشد و پوست را سلامت نگه دارد.

علاوه بر این توصیه می‌شود که در زمان شنا و قبل و بعد آن، آب مورد نیاز بدن را نوشیدن مایعات تامین کنید، زیرا کم‌آبی پوست آن را مستعد آسیب و عفونت می‌کند.

هنگام شنا در آب و هوای گرم، مهم است که با به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض نور خورشید تا حد امکان از آفتاب سوختگی جلوگیری کنید. همچنین هنگام تمرین در فضای باز و زیر نور شدید آفتاب، باید به طور مرتب از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. آفتاب سوختگی به پوست آسیب می‌رساند و باعث تاول زدن و عفونت آن می‌شود، بنابراین پیشگیری قطعا بهتر از درمان در جایی است که ممکن است آفتاب سوختگی رخ دهد.

با این حال، برخی از کرم‌های ضد آفتاب می‌توانند برای استفاده در آب مناسب نباشند، بنابراین خوب است که محصولات سازگار با محیط زیست را بررسی کنید. علاوه بر این، از آنجایی که فصل سرما به خودی خود باعث خشکی پوست می‌شود، مهم است که بعد از هر استخر برای جلوگیری از خشکی پوست در فصل سرما، از محصولات مرطوب کننده مانند لوسیون بدن استفاده کنید و رطوبت را به پوست خود برگردانید.

شنا و اگزما یا پسوریازیس

مشکلات پوستی ناشی از استخر

اگر بیماری اگزما دارید، شنا برای شما مشکلی به وجود نخواهد آورد، به شرطی که در زمان مراجعه به استخر پوست حالت وخیمی نداشته یا عفونت نکرده باشد. به صورت کلی، در صورت ابتلا به اگزما و شنا این موارد را رعایت کنید:

  • قبل از شنا با آب ولرم دوش بگیرید و برای محافظت از پوست خود، از کرم یا پماد استفاده کنید.
  • بعد از شنا یک دوش طولانی داشته باشید، اما آب را خیلی داغ نکنید. از شامپوهای بدن نرم کننده استفاده کنید و زمانی که پوستتان خشک شد، بیشتر از حد معمول از کرم استفاده کنید.
  • آب کلردار و حوضچه‌های آب نمک، برای برخی افراد مبتلا به اگزما حکم تحریک کننده پوست را دارند. اگر این مشکل را دارید، استخرهایی که از ازن برای ضدعفونی استفاده می‌کنند برای شما انتخاب خوبی هستند. با این حال، شواهد اخیر نشان می‌دهند که اثر کلر بر روی پوست، باکتری‌ها را کاهش می‌دهد و برای اگزما ممکن است مفید باشد.
  • به طور مشابه در افراد مبتلا به پسوریازیس، که یکی دیگر از بیماری‌های شایع پوستی غیر مسری است که با لکه‌ها یا پوسته پوسته شدن خشک (پلاک) تشخیص داده می‌شود، شنا کردن مشکلی ندارد مگر اینکه پلاک‌های پوستی عفونی شوند.
  • آب نمک برای این مواقع به ویژه مفید است زیرا پوسته پوسته شدن پوست را کاهش می‌دهد و ظاهر آن را بهبود می‌بخشد. نور خورشید همراه با شنا در فضای باز، همراه با استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب نیز می‌تواند به این بیماری کمک کند.
  • مانند اگزما، بعد از شنا از کرم‌های مرطوب کننده مخصوصا در استخرهای دارای کلر استفاده کنید و این یکی از روش‌های درمان خشکی پوست است.

برای اینکه پوست خود را پس از استخر به خوبی مرطوب کنید و اثر خشک کنندگی کلر را روی پوست خود کم کنید، می‌توانید از کرم‌های مخصوص پوست‌های خشک استفاده کنید. کرم کامان برای پوست های خیلی خشک از پوست در برابر خشکی محافظت می‌کند و علاوه بر این، رطوبت رسانی عمیق، ترمیم و بازسازی، نرم‌کنندگی و بهبود خاصیت کشسانی پوست را نیز بر عهده دارد.

این کرم از محصولات کامان حاوی شی باتر، موم زنبور عسل و وازلین است که همگی از مواد مغذی برای تقویت پوست و محافظت از سلول‌های پوستی در مقابل خشکی هستند.

شنا و پای ورزشکار

مشکلات پوستی ناشی از استخر

پای ورزشکار روی پوست بین انگشتان پا تاثیر می‌گذارد و توسط قارچی ایجاد می‌شود که در شرایط گرم و مرطوب موجود در استخرها رشد می‌کند. این بدان معناست که شناگران به ویژه در معرض ابتلا به پای ورزشکار هستند.

  • قارچ مسبب این بیماری از طریق خراش‌های کوچک وارد پوست می‌شود. پس از ورود قارچ، روی پوست لکه‌های سفید و قرمز نمایان می‌شود و گاهی اوقات دچار ترک پوستی نیز می‌شود و معمولاً با تحریک شدید همراه است. در موارد وخیم‌تر، بثورات می‌تواند به پا گسترش یابد و حتی خود ناخن‌ها نیز با باکتری عفونی شوند.
  • درمان شامل خشک و تمیز نگه داشتن پوست و استفاده از کرم ضد قارچی می‌شود که می‌توانید از داروساز یا پزشک عمومی خود تهیه کنید و برای چند روز استفاده کنید، تا مشکل روی پا کاملا برطرف شود.
  • اگر عفونت شدیدتر شود، به پزشک مراجعه کنید چرا که ممکن است نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک داشته باشید.
  • برای جلوگیری از عود کردن این بیماری، باید از خشک کردن پاهای خود مطمئن شوید، به خصوص بین انگشتان پا. جوراب‌ها را به طور منظم عوض کنید و زمان پوشیدن لباس‌های ورزشی خصوصا لباس شنا را به حداقل برسانید.
  • دمپایی در کنار استخر و زیر دوش نیز ممکن است احتمال عفونت را کاهش دهند.

بیماری‌های پوستی که در زمان ابتلا به آنها شنا توصیه نمی‌شود

اگر مبتلا به زرد زخم، سلولیت، آبله مرغان یا اگزانتما هستید، باید تا زمان بهبودی پوستتان از شنا کردن خودداری کنید.

زرد زخم

زرد زخم عفونتی است که توسط باکتری استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می‌شود که منجر به تاول‌هایی با ترشح زرد رنگ از سطح پوست می‌شود.

درمان این مشکل پوستی آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی است و خیلی سریع با این آنتی‌بیوتیک‌ها پوست خوب خواهد شد، اما بسیار مسری است و یکی از معدود بیماری‌های پوستی است که توصیه می‌شود تا زمانی که کاملاً از بین نرود، شنا نکنید.

اطراف دهان و دست‌ها، محل‌های رایج برای بروز تاول‌ها است و مهم است که از حوله خود استفاده کنید و آن را به اشتراک نگذارید، زیرا با رعایت نکردن این کار به راحتی این بیماری را به دیگر افراد منتقل می‌کنید.

سلولیت / آبله مرغان / اگزانتما

مشکلات پوستی ناشی از استخر

سلولیت یک عفونت سطحی در حال گسترش است که باید تا زمان رفع آن از شنا کردن خودداری کرد. همین امر را می‌توان در مورد آبله مرغان (واریسلا) و سایر اگزانتماهای دوران کودکی (بیماری‌های عفونی دوران کودکی همراه با جوش) گفت.

جوش ناشی از کلر چیست؟

جوش ناشی از کلر، جوش‌های قرمز و خارش داری هستند که در عرض چند ساعت پس از شنا در استخر کلردار یا خوابیدن در وان آب گرم ظاهر می‌شوند. اگرچه برخی افراد آن را به عنوان “حساسیت به کلر” می‌نامند، اما بثورات کلر در واقع یک واکنش پوستی غیر آلرژیک به نام درماتیت تماسی تحریک کننده است که زمانی رخ می‌دهد که یک ماده به لایه بیرونی محافظ پوست آسیب می‌رساند.

در صورتی که مدت زمانی را در آب کلردار استخر بگذرانید، ممکن است این جوش‌ها روی پوست شما نمایان شود. علائم بثورات کلر عبارت‌اند از:

  • قرمزی و تورم پوست
  • حساسیت و یا خارش پوست
  • بثورات پوستی یا ضایعات تکه‌ای
  • خشکی و پوسته پوسته شدن

بثورات کلر مسری نیست. علائم آن در صورتی که دوباره به استخر مراجعه نکنید، پس از چند روز ناپدید می‌شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.