نکات مهم مراقبت از پوست در فصل‌های مختلف

0 714

هر فصل از سال آب‌وهوای خودش را دارد. برای مثال معمولا در زمستان هوا خشک‌تر می‌شود. در تابستان هم گرمای هوا و آفتاب سوزان بر پوست ما تاثیر می‌گذارد. بنابراین لازم است با تغییر فصل ما هم در روتین مراقبت از پوست خود کمی تغییر ایجاد کنیم. برای مراقبت از پوست در فصل‌های مختلف تنها رعایت چند نکته ضروری است که می‌تواند تاثیر به‌سزایی در سلامت پوست ما داشته باشد.

قبل از هر چیز برای آنکه بتوانید روتین متناسب با پوست خودتان را در هر فصل داشته باشید، باید بتوانید نوع پوست خود را تشخیص دهید. اگر انواع پوست را نمی‌شناسید یا در تشخیص نوع پوست خود مهارت ندارید، خواندن مقاله تشخیص نوع پوست را به شما پیشنهاد می‌کنیم. حالا با دانستن نوع پوست خود بهتر می‌توانید در هر فصل از آن مراقبت و نگهداری کنید.

نکات مراقبت از پوست در فصل بهار

با رسیدن فصل بهار زمان تغییر فرا می‌رسد. همانطور که درخت‌ها جوانه می‌زنند و حیوانات از خواب زمستانی بیدار می‌شوند، پوست شما هم که برای مدت طولانی زیر لایه‌ای از مرطوب‌کننده‌ها از گزند سرمای زمستان در امان بوده، باید دوباره شادابی و تازگی خود را باز یابد. با رعایت چند نکته می‌توانید در فصل بهار پوستی شاداب و درخشان داشته باشید.

پوست خود را لایه‌برداری کنید

به طور معمول خود پوست وظیفه جدا کردن سلول‌های مرده را انجام می‌دهد و خودش را بازسازی می‌کند. هرچند ممکن است در پایان زمستان تمام پوست‌های مرده از سطح بدن جدا نشده باشند. در این زمان لایه‌برداری می‌تواند به شما کمک کند. ابتدا یک دوش آب گرم بگیرید و سپس تمام بدن را لایه‌برداری کنید. این کار مخصوصا در جاهایی که مستعد داشتن پوست زبر هستند، مانند آرنج و زانو مفید است. البته پوست صورت حساس‌تر از باقی بدن است و بیشتر لایه‌بردارهای بدن برای صورت مناسب نیستند. 

آب بنوشید

نوشیدن آب کمک می‌کند تا هیچ‌وقت بدن شما دچار کم آبی نشود. به این ترتیب از خشک و پوسته‌پوسته شدن پوستتان هم جلوگیری می‌کنید. هرچند اگر نوع پوست شما خشک باشد، ممکن است علاوه بر نوشیدن آب استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی آبرسان هم به شما کمک کند. نوشیدن آب برای مراقبت از پوست در فصل‌های مختلف مفید و موثر خواهد بود.

مرطوب کننده خود را عوض کنید

درست است که در زمستان پوستتان را با یک لایه مرطوب‌کننده غلیظ می‌پوشاندید، اما در بهار می‌توانید از یک مرطوب‌کننده سبک‌تر استفاده کنید تا هم پوستتان نرم و شاداب باشد و هم تحت فشار زیادی قرار نگیرد.

مراقبت از پوست در فصل‌های مختلف

نکات مراقبت از پوست در فصل تابستان

مراقبت از پوست در فصل‌های مختلف اصول خاص خودش را دارد. تابستان فصل گرما و آفتاب داغ است. این گرما می‌تواند فشار زیادی به پوست شما وارد کند. پس باید حسابی از آن مراقبت کنید. در این موقع از سال اصلا نباید استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش کنید و بهتر است تا جای ممکن زیر تابش مستقیم آفتاب نمانید.

شوینده خود را عوض کنید

در زمستان شما به شوینده‌هایی احتیاج دارید که پوستتان را تغذیه کنند. هر چه به تابستان نزدیک می‌شویم بهتر است از شوینده‌هایی استفاده کنیم که چربی اضافه پوست را بگیرند. اگر پوست خشک یا مختلطی دارید، شوینده‌های بدون کف برای شما مناسب‌ترند.

آرایش خود را کم کنید

گرمای شدید می‌تواند باعث ایجاد اختلال در تنفس پوست شود. به همین دلیل بهتر است از آرایش‌های ملایم‌تر استفاده کنید. کرم مرطوب‌کننده رنگی یا بالم لب می‌توانند انتخاب‌های خوبی باشند. می‌توانید از بالم لب کامان استفاده کنید تا پوست لبتان مرطوب و نرم باقی بماند.

از مواد طبیعی برای پوستتان استفاده کنید

مواد آرایشی و بهداشتی بسیار متنوعی برای مراقبت از پوست در بازار وجود دارند، اما شاید بتوانید چند تا از بهترین مواد طبیعی را در آشپزخانه خودتان پیدا کنید. خیار رنده ‌شده، نمک دریا و بلغور جوی دوسر برای مراقبت از پوست در فصل‌های مختلف بسیار مناسب هستند.

مراقبت از پوست در فصل‌های مختلف

نکات مراقبت از پوست در فصل پاییز

فصل پاییز با آب و هوای متغیر و گاهی غیر قابل پیش‌بینی، خیلی از اوقات ما را غافل‌گیر می‌کند. ممکن است صبح که از خانه بیرون می‌روید، هوا خنک باشد و ظهر آنقدر گرم بشود که هوای تابستان را یادآوری کند. با این حال این فصل مقدمه‌ای برای زمستان سرد است. با گام‌هایی که برای مراقبت از پوست خود در پاییز برمی‌دارید می‌توانید پوستتان را برای فصل زمستان آماده کنید.

از حمام‌های طولانی با آب داغ پرهیز کنید

هرچه هوا سردتر شود پوست به سمت خشک ‌شدن پیش می‌رود. حمام‌های طولانی با آب داغ می‌تواند باعث کاهش رطوبت در پوست شما شود. بهتر است با آب ولرم حمام کنید و بلافاصله بعد از حمام از مرطوب‌کننده برای پوستتان استفاده کنید.

کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید

استفاده از کرم ضد آفتاب در تمام روزهای سال ضروری است. خیلی از افراد گمان می‌کنند در هوای ابری یا زمانی‌که خورشید به اندازه تابستان داغ و سوزان نیست، دیگر نیازی به ضد آفتاب ندارند. اما کرم ضد آفتاب برای مراقبت از پوست در فصل‌های مختلف لازم است. انواع کرم ضد آفتاب را بررسی کنید و یک ضد آفتاب مناسب برای پوستتان انتخاب کنید.

از صابون ملایم استفاده کنید

با سرد شدن هوا امکان پوسته‌پوسته شدن پوست و تجمع سلول‌های مرده بیشتر می‌شود. این سلول‌های مرده باعث بسته شدن منافذ پوست و بروز آکنه و جوش می‌شوند. بهتر است روزی دوبار پوست خود را با یک شوینده ملایم شست‌وشو دهید. برای انتخاب شوینده مناسب می‌توانید در محصولات کامان کمی جست‌وجو کنید و شوینده متناسب پوستتان انتخاب کنید.  

مراقبت از پوست در فصل‌های مختلف

نکات مراقبت از پوست در فصل زمستان

سرما و آب‌وهوای خشن زمستان می‌تواند پوست را از حالت ایده‌آل خودش خارج کند. هرچند مراقبت از پوست در فصل‌های مختلف اهمیت دارد، اما خشکی و سرما دو ویژگی اصلی فصل زمستان هستند که روی پوست ما تاثیر بسیار زیادی می‌گذارند. خشک شدن پوست بدن، صورت و خشکی دور لب در این فصل بیشتر می‌شود و مراقبت‌های ما هم باید دقیق‌تر و بیشتر باشد.

مرطوب‌کننده خود را عوض کنید

در زمستان می‌توانید از یک مرطوب‌کننده قوی‌تر استفاده کنید. اگر نوع پوست شما خشک است، در معرض ترک خوردن و پوسته‌پوسته شدن قرار دارد. پس باید تا جایی‌که می‌توانید آبرسانی پوست را جدی بگیرید. بمب آبرسان کامان یکی از محصولاتی است که می‌تواند به شما در این مورد کمک کند. برای جلوگیری از خشکی لب هم می‌توانید از بالم لب استفاده کنید.

آب زیاد بنوشید

آبرسانی تنها از روی پوست کافی نیست. بهتر است در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید. در ضمن در زمستان هم مانند پاییز بهتر است از حمام‌های طولانی با آب داغ اجتناب کنید تا پوستتان خشک نشود.

در مقابل سرما از پوستتان محافظت کنید

اگر در جایی زندگی می‌کنید که بادهای سرد زمستانی بر روی پوستتان می‌وزد از دستکش و شال‌گردن برای محافظت از پوستتان استفاده کنید.    

مراقبت از پوست در فصل‌های مختلف

سخن پایانی

به جز نکات خاصی که برای مراقبت از پوست در فصل‌های مختلف مطرح شد یک سری نکته کلی هم وجود دارد که در تمام روزهای سال مفید هستند. برای مثال خوابیدن با آرایش یکی از مضرترین کارها برای پوست است. حتما هر شب قبل از خواب پوست خود را با پاک‌کننده مناسب تمیز کنید و بشویید. سعی کنید نکات مهم در پاک کردن آرایش را بدانید و تا جای ممکن آنها را رعایت کنید. کرم ضد آفتاب هم موردی است که بسیاری گمان می‌کنند فقط برای فصل‌های گرم لازم است اما آفتاب در تمام طول سال مضراتی دارد که با استفاده از ضد آفتاب می‌توانیم از آن جلوگیری کنیم. به‌علاوه داشتن یک رژیم غذایی مناسب به شما کمک می‌کند تا هم پوست شاداب‌تر و هم بدن سالم‌تری داشته باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.