عوارض اسپری تاخیری در مردان و زنان چیست؟

0 3,782

محصولات بسیاری در بازار وجود دارند که همگی برای مراقبت‌های جنسی و رابطه جنسی هستند. انزال زودرس یک اختلال جنسی است که در آن فرد مبتلا پس از شروع فعالیت جنسی به سرعت دچار انزال می‌شود. چندین روش برای تاخیر انزال وجود دارد که یکی از آنها شامل اسپری‌هایی می‌شود که فرد می‌تواند مستقیماً روی آلت تناسلی خود بمالد و به نام اسپری‌های تاخیری شناخته می‌شود.

در این مقاله به بررسی اسپری‌های تاخیری از جمله اثربخشی و نحوه استفاده از آنها می‌پردازیم. در مقالات قبلی درباره یکی دیگر از محصولات تاخیری صحبت کردیم و شما می‌توانید در آن مقاله درباره عوارض استفاده طولانی از کاندوم تاخیری بخوانید.

انزال زودرس

انزال زودرس (PE) یک بیماری شایع است که در آن فرد پس از تحریک آلت تناسلی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن دچار انزال می‌شود. افرادی که انزال زودرس را تجربه می‌کنند ممکن است مدت کوتاهی پس از مقاربت، مایع منی از آلت آنها خارج شود.

افراد مبتلا به این مشکل در نتیجه علل مختلف روانی و فیزیکی، انزال زودرس را تجربه می‌کنند. برخی از این موارد عبارت‌اند از:

  • مشکلات پروستات
  • تیروئید
  • استفاده از مواد مخدر
  • افسردگی
  • استرس
  • مشکلات رابطه
  • اضطراب در مورد رابطه جنسی و عملکرد جنسی
  • رفتارهایی مانند انزال سریع از خودارضایی
  • تجربیات جنسی آسیب‌زا
  • تربیت سخت‌گیرانه و اعتقادات در مورد رابطه جنسی
  • داشتن آلت تناسلی حساس

اثربخشی اسپری تاخیری

عوارض اسپری تاخیری

درمان انزال زودرس بر کمک به فرد در به تاخیر انداختن انزال متمرکز است. یکی از گزینه‌هایی که ممکن است فرد در نظر بگیرد استفاده از اسپری است. این مدل اسپری‌ها معمولاً با استفاده از یک بی حس کننده موضعی روی آلت تناسلی کار می‌کنند، به این معنی که فرد احساسات پیش از انزال و مقاربت را با شدت کمتری تجربه می‌کند.

یک مطالعه قدیمی روی یک اسپری‌های تاخیری خاص نشان داده که استفاده از آن ۵ دقیقه قبل از رابطه جنسی منجر به کنترل بهتر شرکت کنندگان بر انزال و افزایش رضایت جنسی شده است. (منبع)

یک مقاله معتبر در سال ۲۰۱۷ با تمرکز بر یک اسپری تاخیری دیگر نتیجه گیری مشابهی داشت و اشاره کرد که این محصول می‌تواند مدت زمان انزال را افزایش دهد. (منبع)

خطرات و عوارض جانبی اسپری تاخیری

با توجه به کاهش حساسیتی که اسپری ایجاد می‌کند، ممکن است فرد در حفظ نعوظ خود دچار مشکل شود. مانند سایر محصولات که روی پوست زده می‌شوند، خطرات زیر نیز می‌توانند در اثر استفاده از اسپری‌های تاخیری هم در خانم‌ها و هم در آقایان رخ دهند:

  • تحریک پوست
  • احساس سوزش
  • سرخی پوست
  • خارش

اگر پس از استفاده از اسپری تاخیری تورم در ناحیه تناسلی یا مقعد ایجاد شود، فرد باید استفاده از این محصول را قطع کرده و به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشد. توجه به این نکته ضروری است که هر یک از این عوارض جانبی ممکن است برای همسر شخصی که از محصول استفاده می‌کند نیز رخ دهد.

نحوه استفاده از اسپری تاخیری

عوارض اسپری تاخیری

هر محصول احتمالاً دستورالعمل‌ها و توصیه‌های مصرفی منحصر به فرد خود را دارد. به طور کلی، فردی که از یک مدل اسپری تاخیری و از یک برند استفاده می‌کند باید آن را روی سر و ساقه آلت تناسلی اسپری کند. برای اینکه محصول جذب شود، فرد باید آن را ۵ تا ۱۵ دقیقه قبل از رابطه استفاده کند. پس از مقاربت یا فعالیت جنسی، فرد باید اسپری را از روی پوست خود پاک کند.

بیشتر بخوانید: طرز استفاده از کاندوم به چه صورت است؟

گزینه‌های جایگزین اسپری تاخیری

اسپری‌های تاخیری می‌توانند یک راه حل کوتاه مدت برای افرادی باشند که دچار انزال زودرس هستند. به همین خاطر، فرد ممکن است بخواهد درمان‌های طولانی مدت دیگری را امتحان کند که علت اصلی را برطرف می‌کنند. در ادامه برخی از روش‌های دیگر برای رفع مشکل انزال زودرس را نام خواهیم برد.

سکس درمانی

اگر دلیل اینکه یک فرد دچار انزال زودرس می‌شود روانی باشد، یک درمانگر جنسی ممکن است بتواند به او برای درمان این مشکل کمک کند. آنها می‌توانند در مورد تکنیک‌های رفتاری برای غلبه بر انزال زودرس توصیه‌هایی ارائه کنند و برای کمک به رفع هر گونه مسائل عاطفی یا تروما مشاوره ارائه دهند.

تکنیک‌های رفتاری

تکنیک‌های رفتاری روش‌هایی هستند که فرد می‌تواند برای به تاخیر انداختن انزال خود تمرین کند. یکی از مثال‌ها، تکنیک استاپ-شروع است، که شامل تحریک یک فرد (یا شریک جنسی) تا زمانی که احساس کند در شرف انزال است، می‌شود. قبل از انجام این کار، آنها مکث می‌کنند و اجازه می‌دهند که احساسات آنها گذر کند. فرد باید این فرآیند را چند بار قبل از انزال تکرار کند.

دارو

عوارض اسپری تاخیری

پزشک ممکن است داروهایی مانند داروهای بازدارنده‌های بازجذب سروتونین (SSRIs) را تجویز کند که ممکن است به رفع انزال زودرس کمک کنند.

از طرف دیگر، اگر علت انزال زودرس یک وضعیت فیزیکی، مانند مشکل تیروئید باشد، پزشک ممکن است داروهای خوراکی برای رسیدگی مستقیم به وضعیت زمینه‌ای ارائه دهد.

نتیجه گیری

انزال زودرس زمانی اتفاق می‌افتد که فرد با حداقل تحریک جنسی به سرعت دچار انزال می‌شود و علل احتمالی زیادی دارد. افراد می‌توانند روش‌ها و درمان‌های مختلفی را برای جلوگیری از علائم انزال زودرس امتحان کنند. از جمله خرید کاندوم تاخیری و استفاده از اسپری‌های تاخیری که می‌توانند انزال را به تاخیر بیندازند.

شواهد بالینی نشان می‌دهند که اسپری‌ها ممکن است در افزایش زمان انزال موثر باشند. آنها با استفاده از یک بی حس کننده موضعی روی آلت تناسلی کار می‌کنند و باعث می‌شوند که فعالیت جنسی شدت کمتری داشته باشد. اما این محصول نیز مانند هر محصول دیگری ممکن است عوارضی داشته باشد که این عوارض هم برای شخص مصرف کننده و هم برای شریک جنسی ممکن است رخ دهد.

بیشتر بخوانید: دلیل پاره شدن کاندوم چیست؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.