راه‌هایی برای درمان موثر اگزما

0 481

اگزما از بیماری‌های پوستی است که سال‌ها است بسیاری از مردم جهان را درگیر کرده است. مردم اغلب اصطلاح اگزما را به جای درماتیت آتوپیک، رایج‌ترین نوع بیماری پوستی، استفاده می‌کنند. اگزما می‌تواند افراد از هر نژاد و قومیت را درگیر کند. همچنین می‌تواند باعث شود که پوست ترک خورده، قرمز به نظر برسد و حتی تغییر رنگ دهد و به رنگ قهوه‌ای و بنفش دربیاید.

در حال حاضر درمان‌های خانگی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند که به کاهش درد ناشی از خارش و التهاب پوست کمک می‌کنند. افراد می‌توانند از کرم‌ها، محصولات طبیعی و تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی برای مدیریت یا جلوگیری از تشدید اگزما استفاده کنند، به خصوص در فصل زمستان، زمانی که علائم در بدترین حالت خود هستند.

مواد طبیعی مانند ژل آلوئه ورا و روغن نارگیل می‌توانند خشکی پوست و ترک پوست را درمان کنند. آنها همچنین می‌توانند با التهاب و باکتری‌های مضر برای کاهش تورم و جلوگیری از عفونت مبارزه کنند. درمان‌های طبیعی نمی‌توانند اگزما را درمان کنند، اما می‌توانند به مدیریت علائم و جلوگیری از عود بیماری کمک کنند. این مقاله بهترین درمان‌های طبیعی برای اگزما را بررسی خواهیم کرد.

۱. ژل آلوئه ورا

درمان اگزما

ژل آلوئه ورا از برگ‌های گیاه آلوئه ورا به دست می‌آید. مردم برای قرن‌ها از ژل آلوئه ورا برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها استفاده می‌کنند. یکی از کاربردهای رایج این ژل شامل تسکین اگزما می‌شود.

تحقیقی در سال ۲۰۱۷ به بررسی اثرات آلوئه ورا بر سلامت انسان پرداخت. محققان گزارش دادند که ژل دارای خواص زیر است:

  • ضد باکتری
  • ضد میکروبی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهبود زخم

اثرات ضد باکتریایی و ضد میکروبی این ژل می‌تواند از عفونت‌های پوستی جلوگیری کند، عفونت‌هایی که بیشتر در صورت داشتن پوست خشک و ترک خورده رخ می‌دهند. خواص ترمیم زخم آلوئه ممکن است پوست آسیب دیده را تسکین دهد و باعث بهبودی شود.

نحوه استفاده از آن

در صورتی که به گیاه آلوئه ورا دسترسی ندارید، می‌توانید از ژل آلوئه ورا استفاده کنید. در میان محصولات کامان و از دسته کرم پمپی کامان کنسانتره پمپی آلوئه ورا کامان را می‌توانید تهیه کنید و برای این منظور استفاده کنید.

هدف افراد از استفاده از ژل آلوئه باید محصولی باشد که مواد زیادی غیر از خود آلوئه ورا نداشته باشد – سایر محصولات می‌توانند حاوی مواد نگهدارنده، الکل، عطرها و رنگ‌ها باشند که می‌توانند پوست حساس را تحریک کنند. علاوه بر این، الکل و سایر مواد خشک کننده می‌توانند اگزما را بدتر کنند.

با این حال، برای بررسی حساسیت پوست با مقدار کمی ژل شروع کنید، زیرا گاهی اوقات، آلوئه ورا می‌تواند باعث سوزش یا خارش شود. اما به طور کلی، این ژل برای بزرگسالان و کودکان بی خطر و موثر است.

۲. سرکه سیب

درمان اگزما

سرکه سیب یک درمان خانگی محبوب برای بسیاری از بیماری‌ها از جمله اختلالات پوستی است. انجمن ملی اگزما (NEA) گزارش می‌دهد که سرکه سیب می‌تواند به این بیماری کمک کند. با این حال، توصیه می‌کند که احتیاط کنید، زیرا اسیدهای سرکه می‌توانند به بافت نرم پوست آسیب برسانند.

هیچ تحقیقی تایید نکرده است که سرکه سیب علائم اگزما را کاهش می‌دهد، اما در زیر به دو دلیل از اینکه سرکه سیب می‌تواند کمک کننده باشد، اشاره خواهیم کرد:

متعادل کردن سطح اسیدیته پوست

سرکه بسیار اسیدی است. پوست به طور طبیعی اسیدی است، اما افراد مبتلا به اگزما ممکن است نسبت به دیگران میزان اسیدی بودن کمتری در پوست خود داشته باشند، که می‌تواند پوست را ضعیف کند.

استفاده از سرکه سیب رقیق شده می‌تواند به تعادل سطح اسیدیته پوست کمک کند، اما سرکه اگر رقیق نشود می‌تواند باعث سوختگی شود.

در مقابل، بسیاری از صابون‌ها، مواد شوینده و پاک کننده‌ها قلیایی هستند. آنها می‌توانند اسیدیته پوست را کاهش دهند، که این امر می‌تواند پوست را در برابر آسیب آسیب‌پذیر کند. در واقع این می‌تواند نشان دهد که چرا شستشو با برخی صابون‌های خاص می‌تواند باعث تشدید اگزما شود. در این مواقع می‌توانید از کرم کامان برای پوست خشک استفاده کنید تا میزان خشک شدن پوست خود را کاهش دهید. این کرم حاوی مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز پوست است که لایه‌های پوست را تغذیه و آنها را نرم و لطیف می‌کند.

استفاده از این کرم و آن هم به صورت مرتب و روزانه، کمک می‌کند تا پوست خشک خود را عمیقا آبرسانی کنید و دیگر شاهد تَرَک و پوسته پوسته شدن نباشید. برخی از مهم‌تذین ویژگی‌ها و مزایای این کرم پمپی کامان عبارت‌اند از:

  • محافظت از پوست در برابر خشکی
  • رطوبت و آبرسانی پوست به صورت عمیق
  • ترمیم و بازسازی پوست
  • لطافت و نرمی پوست
  • بهبود خاصیت کشسانی پوست
  • کاهش میزان خشکی پوست در طول روز
  • تغذیه پوست در طول روز
  • حاوی شی باتر، موم زنبور عسل و وازلین

مبارزه با باکتری‌ها

مطالعات نشان داده‌اند که سرکه سیب ممکن است با باکتری‌ها از جمله اشریشیا کلی و استافیلوکوکوس اورئوس (S. aureus) مبارزه کند. استفاده از سرکه سیب روی پوست می‌تواند به محافظت از پوست آسیب دیده در برابر عفونت کمک کند.

نحوه استفاده از آن

همیشه سرکه سیب را قبل از استفاده از آن روی پوست رقیق کنید – سرکه رقیق نشده می‌تواند باعث سوختگی شیمیایی یا آسیب‌های دیگر شود.

مردم می‌توانند از سرکه به واسطه دستمال تمیز یا در حمام استفاده کنند و در اکثر سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بهداشتی این مایع موجود است. برای استفاده از سرکه سیب به وسیله دستمال تمیز کارهای زیر را انجام دهید:

  • ۱ فنجان آب گرم و ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب را با هم مخلوط کنید.
  • محلول را روی پنبه یا گاز بمالید.
  • پانسمان را با پارچه نخی تمیز بپوشانید.
  • بگذارید به مدت ۳ ساعت روی آن ناحیه بماند.

برای امتحان کردن سرکه سیب در حمام کارهای زیر را انجام دهید:

  • ۲ فنجان سرکه سیب را به یک ظرف آب گرم اضافه کنید.
  • ۱۵-۲۰ دقیقه بگذارید بماند.
  • بدن را کاملاً در این محلول بشویید.
  • ظرف چند دقیقه پس از خروج از حمام پوست خود را مرطوب کننده بزنید.

۳. بلغور جو دوسر کلوئیدی

درمان اگزما

بلغور جو دوسر کلوئیدی که به نام Avena sativa نیز شناخته می‌شود، از جویی تهیه می‌شود که آسیاب و جوشانده شده است تا خواص درمانی آن برای پوست استخراج شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ گزارش می‌دهد که لوسیون بلغور جو دوسر کلوئیدی دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که در نتیجه باعث بهبود موارد زیر می‌شود:

  • خشکی پوست
  • پوسته پوسته شدن
  • خشن بودن
  • شدت خارش

بر اساس نتایج یک مطالعه قدیمی‌تر، مرطوب کننده کلوئیدی بلغور جو دوسر فواید قابل توجهی برای التیام پوست دارد.

نحوه استفاده از آن

پودر بلغور جو دوسر کلوئیدی را درون وام حمام بریزید و بگذارید خیس بخورد. همچنین می‌توانید لوسیون یا شوینده بدن دارای بلغور جو دوسر کلوئیدی را انتخاب کنید که دارای جو دوسر به عنوان تنها ماده می‌باشد و از موادی که دارای رایحه یا مواد افزودنی هستند اجتناب کنید.

لوسیون‌ها و کرم‌هایی که حاوی بلغور جو دوسر کلوئیدی هستند نیز برای خرید آنلاین در دسترس هستند. بلغور جو دوسر کلوئیدی به طور کلی برای همه سنین بی خطر است، اما افرادی که به جو دوسر حساسیت دارند باید از آن دوری کنند. افرادی که به گلوتن حساسیت دارند نیز باید احتیاط کنند، زیرا تولیدکنندگان اغلب جو را با گندم فرآوری می‌کنند.

۵. حمام

درمان اگزما

حمام کردن رطوبت ضروری پوست را تامین می‌کند و بخش مهمی از درمان اگزما است. هنگامی که فردی به بیماری پوستی مانند اگزما مبتلا می‌شود، پوست او به رطوبت اضافی نیاز دارد زیرا لایه بیرونی آن طور که باید رطوبت تولید نمی‌کنند.

برای برخی، شستشوی مکرر می‌تواند پوست را خشک کرده و اگزما را بدتر کند. این می‌تواند زمانی رخ دهد که:

  • از آب خیلی گرم یا سرد استفاده شود.
  • از صابون نامناسب استفاده شود.
  • از مرطوب کننده استفاده شود.

با این حال، از استحمام بیش از حد خودداری کنید – اکثر نوزادان و کودکان نیاز به حمام کردن یک یا دو بار در هفته دارند.

NEA توصیه می‌کند که بزرگسالان:

  • حداقل یک بار در روز حمام یا دوش بگیرید.
  • از آب ولرم استفاده کنید.
  • حمام کردن را به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه محدود کنید.
  • از شستشوی پوست خودداری کنید.
  • در قوانین شستشوی صورت برای پوست‌های دارای اگزما، لازم است به جای صابون از پاک کننده‌های ملایم استفاده کنید.

انواع محصولات دارویی برای حمام که حاوی جوش شیرین، سرکه یا بلغور جو دوسر هستند را امتحان کنید. یک دوش طولانی و آب گرم می‌تواند چربی‌های طبیعی و رطوبت را از پوست پاک کند. بنابراین، زمان دوش را کوتاه‌تر کنید و آب را در دمای گرم، اما نه خیلی گرم نگه دارید.

پس از استحمام، ظرف ۳ دقیقه پوست را مرطوب کنید. به آرامی پوست را با یک حوله خشک کنید و قبل از اینکه پوست کاملاً خشک شود از یک مرطوب کننده مبتنی بر روغن استفاده کنید. این کار می‌تواند رطوبت را در پوست ذخیره کند. پس از شستن و خشک کردن دست‌ها، برای جلوگیری از تشدید اگزما از مرطوب کننده استفاده کنید.

۶. روغن نارگیل

درمان اگزما

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب مفیدی است که رطوبت را به پوست اضافه می‌کند، که می‌تواند به افراد مبتلا به پوست خشک و اگزما کمک کند. علاوه بر این، روغن نارگیل طبیعی ممکن است التهاب پوست را بهبود بخشد و از پوست در برابر آسیب‌ها محافظت کند.

یک مطالعه قدیمی‌تر به بررسی اثرات استفاده از روغن نارگیل بکر روی پوست کودکان پرداخته است. در این مطالعه مشخص شد که استفاده از روغن نارگیل به مدت ۸ هفته علائم اگزما را بهبود می‌بخشد.

نحوه استفاده از آن

روغن نارگیل بکر را به طور مستقیم پس از حمام و تا چند بار در روز روی پوست بمالید. قبل از خواب از آن استفاده کنید تا پوست در طول شب مرطوب بماند.

روغن نارگیل فوق بکر به طور کلی در دمای اتاق جامد است، اما گرمای بدن فرد آن را به مایع تبدیل می‌کند. این روغن در فروشگاه‌های بهداشتی و آنلاین موجود است. اما افرادی که به نارگیل حساسیت دارند نباید از روغن نارگیل استفاده کنند. لوسیون کامان نیز محصولی با روغن نارگیل دارد که می‌تواند همان خواص روغن نارگیل طبیعی را داشته باشد.

۷. عسل

درمان اگزما

عسل یک عامل ضد باکتری و ضد التهاب طبیعی است و قرن‌ها است که مردم از آن برای التیام زخم‌ها استفاده می‌کنند.

یک بررسی تأیید می‌کند که عسل می‌تواند به بهبود زخم‌ها و تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک کند، به این معنی که می‌تواند به بدن در مبارزه با عفونت‌ها کمک کند. بررسی دیگری بیان می‌کند که عسل برای درمان انواع بیماری‌های پوستی از جمله سوختگی و زخم مفید است و خاصیت ضد باکتریایی دارد.

با استفاده مستقیم عسل بر روی پوست مبتلا به اگزما، این ماده می‌تواند به جلوگیری از عفونت کمک کند و در عین حال پوست را مرطوب کرده و بهبودی را تسریع بخشد.

نحوه استفاده از آن

سعی کنید کمی عسل روی ناحیه آسیب دیده بمالید. محصولات عسل مانوکا که برای مراقبت از زخم و استفاده از پوست مناسب هستند نیز در بسیاری از داروخانه‌ها و به صورت آنلاین موجود است.

۸. روغن درخت چای

درمان اگزما

تولید کنندگان، روغن درخت چای را از برگ‌های درخت Melaleuca alternifolia می‌گیرند. مردم اغلب از این روغن برای کمک به مشکلات پوستی از جمله اگزما استفاده می‌کنند.

یک بررسی قدیمی‌تر خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و التیام‌دهنده زخم را در این روغن شناسایی کرده است. این روغن می‌تواند به تسکین خشکی و خارش پوست و جلوگیری از عفونت کمک کند.

نحوه استفاده از آن

همیشه اسانس‌ها را قبل از استفاده روی پوست رقیق کنید. قبل از استفاده از محلول، روغن درخت چای را با روغن‌های دیگر مانند روغن بادام یا زیتون مخلوط کنید. برخی از محصولات شامل روغن درخت چای به شکل رقیق شده هستند که می‌توانید استفاده کنید.

۹. تغییرات رژیم غذایی

اگزما یک بیماری التهابی است، به این معنی که باعث التهاب، قرمزی و خارش پوست می‌شود. برخی غذاها می‌توانند باعث ایجاد یا کاهش التهاب در بدن شوند، بنابراین ایجاد چند تغییر کلیدی در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش التهاب اگزما کمک کند.

نمونه‌هایی از غذاهای ضد التهابی عبارت‌اند از:

  • ماهی
  • سبزیجات
  • لوبیا و عدس
  • میوه‌های رنگی
  • سبزیجات
  • زردچوبه و دارچین

غذاهای التهابی رایج عبارت‌اند از لبنیات، تخم مرغ، سویا و گندم. سعی کنید برخی از این موارد را از رژیم غذایی حذف کنید و برای کمک به شناسایی غذاهایی که ممکن است مشکل ساز باشند، یک برنامه غذایی مناسب داشته باشید.

۱۰. صابون‌ها و مواد شوینده ملایم

درمان اگزما

هر شوینده‌ای مناسب اگزما نیست و می‌تواند حاوی مواد شیمیایی خشن باشد که اگزما را تشدید می‌کنند. بسیاری از شوینده‌ها و پاک‌کننده‌های بدن حاوی مواد شوینده هستند که به ایجاد کف صابونی کمک می‌کنند. شوینده‌ها و سایر عوامل کف کننده می‌توانند پوست را خشک کنند، به خصوص در افراد مبتلا به اگزما.

صابون‌های نواری نیز به دلیل قلیایی بودن می‌توانند برای پوست خشن باشند. در انتخاب شوینده مناسب پوست، سعی کنید از یک پاک کننده ملایم، بدون کف و بدون عطر استفاده کنید. از محصولاتی که دارای ذرات زبر هستند برای شستشو یا لایه برداری خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث تحریک بیشتر پوست شوند.

بسیاری از افراد مبتلا به اگزما با تغییر شوینده خود و رفتن سراغ شوینده‌های ملایم‌تر، بدون عطر یا بدون رنگ بهبود علائم را مشاهده می‌کنند.

علاوه بر این، از نرم کننده پارچه که روی لباس می‌ماند و اغلب حاوی عطرها و مواد شیمیایی است که می‌تواند پوست را تحریک کند، صرف نظر کنید.

۱۱. از وسایل گرمایشی دوری کنید

نشستن در کنار شومینه یا نزدیک یک بخاری ممکن است احساس خوبی داشته باشد، اما می‌تواند علائم اگزما را بدتر کند. هوای گرم و خشک می‌تواند پوست را کم آب کند و خارش اگزما را تشدید کند.

در ماه‌های خشک زمستان از مرطوب کننده استفاده کنید و از نزدیک شدن بیش از حد به بخاری و شومینه خودداری کنید.

۱۲. در هوای سرد پوست خود را بپوشانید

درمان اگزما

بادهای سرد و خشن زمستانی می‌توانند پوست را خشک کرده و باعث تشدید اگزما شود. زمانی که دما پایین است پوست خود را بپوشانید. همچنین در صورت بروز اگزما در ناحیه صورت، آن را با روسری بپوشانید.

۱۳. ماساژ درمانی

این یک راه خوب دیگر برای از بین بردن استرس، ماساژ است. اگر اگزما یا بیماری‌های پوستی مشابه دارید، خوب است بدانید که یکی از دلایل بروز این بیماری استرس است و با ماساژ درمانی می‌توانید آن را درمان کنید. در زمان ماساژ درمانی، مطمئن شوید که از روغن یا لوسیون استفاده می‌کنند که پوست شما را تحریک نمی‌کند.

۱۴. کمپرس یخ

قرار دادن یک پارچه شستشوی خنک و مرطوب روی پوست ملتهب، می‌تواند به تسکین درد و خارش کمک کند. پس از استفاده از کمپرس، یک مرطوب کننده بدون عطر را به آرامی روی پوست بمالید.

درمان‌های خانگی اگزما در نوزادان و کودکان

در حالی که بسیاری از داروهای خانگی برای نوزادان و کودکان مناسب هستند، اما همیشه قبل از استفاده از آنها باید با پزشک صحبت کنید.

راهکارهای خانگی زیر ممکن است به شما کمک کنند تا اگزما را در کودکان و نوجوانان بهبود دهید:

  • از پوشیدن لباس خیلی گرم به نوزاد یا کودک خودداری کنید. تعریق می‌تواند اگزما را تشدید کند یا باعث جوش شود و خارش را بدتر کند.
  • برای جلوگیری از خاراندن پوست نوزادان از دستکش استفاده کنید.
  • مرطوب کننده ملایم را مرتباً روی نواحی آسیب دیده بمالید و مراقب باشید که به چشم یا بینی وارد نشود.
  • صورت نوزاد را با روسری نپوشانید – روکش صندلی ماشین نوزاد می‌تواند به محافظت از کودک در برابر هوای سرد بیرون کمک کند. مرتباً چک کنید تا مطمئن شوید که جریان هوای کافی برای نوزاد وجود دارد.
  • قبل از استفاده از سرکه سیب یا هنگام حمام کردن نوزاد یا کودک با پزشک مشورت کنید.
  • حمام با بلغور جو دوسر معمولاً برای کودکان بی خطر است، اما آب حمام را از چشم آنها دور نگه دارید.
  • از حمام کردن زیاد نوزادان خودداری کنید. اکثر نوزادان و کودکان فقط یک یا دو بار در هفته نیاز به حمام دارند، مگر اینکه واقعا به آن نیاز باشد. حمام کردن به دفعات کمتر ممکن است به جلوگیری از خشکی پوست کمک کند.
  • از دستمال مرطوب کودک بدون عطر و الکل استفاده کنید. به دنبال دستمال‌هایی باشید که عطر یا الکل ندارند و حاوی مواد تسکین دهنده هستند، مانند آلوئه ورا. دستمال مرطوب مخصوص پوست حساس می‌تواند مفید باشد.
  • از شامپوهای بچه مناسب برای کودکان مبتلا به اگزما استفاده کنید. بسیاری از شوینده‌های اگزما می‌توانند چشم را دچار حساسیت کنند، بنابراین به دنبال شوینده‌های مناسب اگزما باشید که «بدون اشک» باشند.

درمان اگزما

نتیجه گیری

هیچ درمانی برای اگزما وجود ندارد، اما افراد اغلب می‌توانند علائم خود را با درمان‌های خانگی از جمله ژل‌ها و روغن‌های طبیعی، حمام‌های دارویی و تغییرات رژیم غذایی کنترل کنند.

اگر اگزما شدید است یا به درمان‌های خانگی پاسخ نمی‌دهد، خوب است که با پزشک مشورت کنید. اگر کودک یا نوزادی دچار تحریکات و جوش‌های جدید شد، فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. پزشک ممکن است کرم‌های استروئیدی یا سایر داروهای تجویزی را برای درمان التهاب تجویز کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.