آیا دهان شویه برای از بین بردن جرم دندان مناسب است؟

0 424

ما هر روز از دهان خود برای خوردن، نوشیدن و صحبت کردن استفاده می‌کنیم، به همین دلیل تمیز نگه داشتن لثه‌ها و دندان‌هایمان بسیار اهمیت پیدا می‌کند. داشتن یک روتین مراقبت از دهان و دندان برای سالم و قوی نگه داشتن دندان‌های بسیار ضروری است. یکی از مهم‌ترین اهداف مسواک زدن و تمیز کردن بین دندان‌ها، از بین بردن پلاک یا جرمی است که در طول زمان روی دندان‌های شما قرار می‌گیرد. به صورت کلی، پلاک یا همان جرم برای سلامت دهان و دندان مضر است، اما اصلا نگران نباشید چرا که راه‌هایی برای از بین بردن این مشکل در دهان شما وجود دارد. یکی از این راه‌حل‌ها استفاده از دهان شویه است.

پلاک یا جرم دندان چیست؟

پلاک یک لایه چسبنده از باکتری است که به طور مداوم روی سطح دندان‌ها و بین دندان‌های شما تشکیل می‌شود. پلاک حاوی باکتری‌های مضری است که اسیدها را آزاد باعث به وجود آمدن آنها می‌شود و در نهایت موجبات پوسیدگی دندان را فراهم می‌کند.

جرم چه تاثیری رو دندان‌ها دارد؟

اگر به طور مرتب دندان‌های خود را مسواک نمی‌زنید، پلاک روی دندان‌های شما ایجاد می‌شود و اثرات نامطلوبی روی دندان‌ها و در نهایت سالمت دهان شما خواهد گذاشت. به همین خاطر، تمام دندان‌پزشکان بر اهمیت از بین بردن پلاک از روی دندان‌ها تاکید دارند زیرا از تشکیل تارتار جلوگیری می‌کند. تارتار شکل سخت شده پلاک است که روی سطح دندان‌ها و در امتداد خط لثه‌تان ایجاد می‌شود.

پلاک و تارتار می‌توانند باعث تحریک و التهاب لثه‌ها شوند. این التهاب می‌تواند منجر به خونریزی لثه و سایر علائم پوسیدگی دندان شود که معمولاً اولین علائم بیماری لثه هستند. پوسیدگی دندان می‌تواند منجر به سایر عفونت‌های دهان شود و البته مشکلی دردآور نیز است که در صورت عدم درمان، منجر به از دست دادن دندان می‌شود.

چگونه جرم روی دندان‌ها را از بین ببریم؟

دهان شویه برای از بین بردن جرم دندان

هنگامی که پلاک تبدیل به تارتار می‌شود، نمی‌توانید آن را به تنهایی از بین ببرید. برای جلوگیری از تبدیل شدن پلاک و جرم روی دندان‌ها به تارتار، رعایت عادات بهداشتی دهان و دندان بسیار مهم است. مراقبت روزانه از دندان‌ها بهترین راه برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان‌ها و لثه است. در ادامه برخی مراحل ساده برای از بین بردن پلاک از روی دندان‌ها و کمک به کاهش میزان باکتری‌های موجود در دهان را بیان خواهیم کرد که دهان شویه یکی از آنها خواهد بود.

دندان‌های خود را دو بار در روز مسواک بزنید

یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن جرم از روی دندان‌ها مسواک زدن آنهاست. مسواک زدن باعث کاهش باکتری‌های باقی مانده روی سطح دندان‌ها می‌شود. برای از بین بردن پلاک دندان در حین مسواک زدن از این نکات استفاده کنید:

  • هر دو بار، دندان‌های خود را به مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید. مسواک خود را به گونه‌ای زاویه دهید که بتوانید نقاط جلویی و عقب هر دندان را تمیز کنید. هنگام مسواک زدن از حرکات دایره‌ای کوچک استفاده کنید تا جرم روی دندان‌ها را از بین ببرید.
  • از خمیر دندانی استفاده کنید که به از بین بردن پلاک از روی دندان کمک می‌کند. با یک خمیر دندان حاوی فلوراید، مانند خمیر دندان‌های میسویک که به از بین بردن پلاک روی دندان‌ها کمک می‌کنند، دندان‌های خود را مسواک بزنید.
  • از مسواک نرم استفاده کنید. فرقی نمی‌کند مسواک دستی دارید یا برقی، فقط باید از مسواک با موهای نرم استفاده کنید. مسواک با موهای خشن می‌تواند روی لثه‌ها اثر منفی بگذارد و فاصله میان لثه‌ها و ریشه دندان‌ها را زیاد کند.

با نخ دندان، روزانه بین دندان‌های خود را تمیز کنید

همان‌طور که جرم و یا پلاک می‌تواند روی سطح دندان‌های شما شکل بگیرد، این امکان وجود دارد که بین دندان‌ها نیز به وجود آید. از آنجایی که مسواک نمی‌تواند تمام فواصل میان دندان‌ها را از جرم پاک کند، مهم است که از روش‌های دیگر حذف پلاک استفاده کنید. نخ دندان می‌تواند نقش مهمی در این امر داشته باشد. حتما از نخ دندان برای تمیز کردن دندان‌های خود استفاده کنید و آن را جدی بگیرید.

با دهان شویه‌های درمانی که به کاهش پلاک کمک می‌کنند، دهان خود را شستشو دهید

همراه با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، می‌توانید از یک دهان شویه برای از بین بردن جرم‌های روی دندان خود استفاده کنید. مطمئنا همه می‌دانید که دهان شویه چیست. برخی از دهان شویه‌ها حاوی فلوراید و سایر مواد فعال هستند که به کاهش یا کنترل پلاک و التهاب لثه کمک می‌کنند. یکی از بهترین برندهای حال حاضر در ایران که در تولید محصولات مراقبت از دندان فعالیت می‌کند، میسویک است. دهان شویه میسویک را می‌توانید برای جلوگیری و از بین بردن پلاک دندان، برای کاهش حساسیت دندان‌ها، برای خوشبو کردن دهان و دندان‌ها، برای سفیدکنندگی، برای جلوگیری از زخم و التهاب، برای محافظت کامل از حفره‌های دهانی و در نهایت برای پاکسازی کامل دندان و دهان استفاده کنید.

دهان شویه برای از بین بردن جرم دندان

در حالی که دهان شویه نباید جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شما باشد، اما می‌توانید قبل یا بعد از مسواک زدن از آن استفاده کنید. طرز استفاده از دهان شویه معمولا روی بسته آن نوشته شده و می‌توانید آن دستورالعمل را دنبال کنید تا از دندان‌های خود بهتر مراقبت کنید. اینکه بدانید چه موقع بهترین زمان برای شستشوی دندان‌ها با دهان شویه است، می‌تواند اثربخشی این محلول را روی دندان‌های شما بیشتر کند و نقش محافظتی حداکثری داشته باشد.

به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید

حتی با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، باز هم ممکن است مقداری از پلاک روی و بین دندان‌ها و در امتداد خط لثه‌تان باقی بماند. به همین دلیل است که باید به صورت منظم با دندان‌پزشک خود ملاقات داشته باشید. برای از بین بردن جرم روی دندان‌ها، هر ۶ ماه یک بار از دندان‌پزشک خود وقت بگیرید. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا جرم را از روی دندان‌های خود به صورت کامل پاک کنید و در صورت وجود علائم بیماری لثه به شما توصیه کنند و گزینه‌های درمانی را پیشنهاد کنند. اگر لثه یا دندان‌های شما ناسالم هستند، ممکن است لازم باشد با دندان‌پزشک خود در مورد وقت‌های مکرر صحبت کنید. در صورت بروز بیماری‌های لثه، ممکن است لازم باشد هر ۳ تا ۴ ماه یکبار به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

به طور مداوم برای از بین بردن جرم یا پلاک از روی دندان‌های خود تلاش کنید

اگر یک روتین مراقبتی ندارید، خوب است بدانید که هیچ وقت برای شروع دیر نیست. ثبات، بخش مهمی از سلامت دهان و دندان است. دندان‌های خود را دو بار در روز مسواک بزنید و بین دندان‌های خود را روزانه تمیز کنید. برای مراقبت حرفه‌ای از دندان‌ها، مراجعه‌ی منظم به دندان‌پزشک را نیز فراموش نکنید. از یک مسواک نرم و یک خمیر دندان استفاده کنید که پلاک را از بین می‌برند و همچنین دهان شویه خود را نیز، از میان مدل‌هایی انتخاب کنید که درمانی هستند و به از بین بردن پلاک کمک می‌کنند. سلامت دهان و دندان روی سلامت کلی بدن تاثیر دارد، بنابراین آن را جدی بگیرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.