چه کنیم تا موهایمان گره نخورد؟

0 661

چه موهای شما بلند باشد یا کوتاه، مجعد یا صاف، طبیعی باشد یا با مواد شیمیایی آن را رنگ یا صاف کرده باشید، احتمالاً در برهه‌ای از زمان با موهای گره خورده دست و پنجه نرم کرده‌اید. مطمئنا روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای باز کردن گره موهای خود استفاده کنید، تا اینکه ساعت‌ها بنشینید با دست این گره‌ها را باز کنید.

در این مقاله، ما درباره دلایلی که باعث می‌شوند موهای شما گره بخورند و همچنین روش‌های خلاص شدن از شر این گره‌های مزاحم، صحبت خواهیم کرد.

علت به وجود آمدن گره در موها چیست؟

گره در موها زمانی اتفاق می‌افتد که دو تار مو به دور هم بپیچند و در هم تنیده شوند. هنگامی که تعداد تا موهای درگیر بیشتر شوند میزان چسبندگی این گره‌ها بیشتر و به طبع باز کردن آنها بسیار سخت‌تر می‌شود.

هر روز تعداد مشخصی تار موی شما به صورت طبیعی می‌ریزند و این جزئی از چرخه سلامت موها می‌باشد. اگر موهای شما صاف و نرم است، مسلما میزان ریزش موها بیشتر خواهد شد و خب تار موها راحت‌تر از پوست سر جدا می‌شوند. اما موهای مجعد و موهای آسیب دیده معمولاً صاف نیستند. این به این دلیل است که کوتیکول‌ها، لایه بیرونی ساقه مو، اغلب صاف نیستند.

بنابراین، در زمان ریزش موها، این تار موها به دیگر رشته‌های مو گیر می‌کنند و در نتیجه شما شاهد گره خوردن موهای خود و آن هم به شکل عذاب‌آوری هستید.

گره خوردن مو

یکی دیگر از راه‌های ایجاد گره در موها این است که موهای خود را به سطوح خاصی مانند حوله، ملحفه یا روبالشی مالش دهید. به احتمال زیاد در زمان بیدار شدن از خواب با این پدیده مواجه شدید و دسته‌های موی خود را در حالی می‌یابید که در هم گره خورده‌اند. اگرچه گره در موها ممکن است برای هر شخصی با هر مدل مویی رخ دهد، اما افراد با مدل موهای زیر بیشتر مستعد خورد شدن موها و گره مو هستند:

  • موهای آسیب دیده از گرما، آسیب دیده از نور خورشید یا دکلره
  • موهایی که مستعد خورد شدن هستند
  • موهای بلندتر از طول شانه
  • موهای مجعد طبیعی
  • موهای خشک
  • موهایی که به شدت شانه شده یا تراشیده شده‌اند
  • موهایی که به طور مرتب در معرض ابزارهای حالت دهنده و حرارتی مو هستند
  • موهایی که اغلب با محصولات حاوی الکل مانند اسپری مو، موس یا ژل درمان می‌شوند

برای از بین بردن گره موهایتان چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

اولین راه‌حلی که به ذهن همه ما خطور می‌کند این است که سراغ شانه برویم و موها را با آن شانه بزنیم تا گره‌ها باز شوند. اما برای جلوگیری از شکستگی مو، بهتر است سراغ روش‌های دیگری بروید که برای زیبایی و سلامت موهای شما بهتر هستند.

کلید خلاص شدن از شر گره‌ها، استفاده از اسپری باز کننده گره مو است که مناسب موهای شما طراحی شده است. بیشتر اسپری‌های بازکننده گره موها را می‌توان روی موهای مرطوب یا خشک استفاده کرد و بعد از آن نیازی به آبکشی ندارند.

گره خوردن مو

چگونه از شر گره موها خلاص شویم؟

  1. با یک اسپری بازکننده گره مو که برای نوع موی شما ساخته شده است شروع کنید. این محصولات به‌گونه‌ای طراحی شدند که موهای شما را نرم‌تر و جدا کردن موهای درهم پیچیده را آسان‌تر می‌کنند.
  2. بیشتر اسپری‌های بازکننده گره مو را می‌توان روی موهای مرطوب یا خشک استفاده کرد. برای این کار نیاز نیست که با این اسپری‌ها موهای خود را خیس کنید و بیش از حد استفاده کنید، چرا که باعث ریزش موها می‌شوند.
  3. موهای خود را حداقل به چهار قسمت تقسیم کنید: دو قسمت در بالا و دو قسمت در پایین. اگر موهای شما مجعد یا ضخیم است، ممکن است به بخش‌های بیشتری نیاز داشته باشید. از یک گیره مو برای نگه داشتن هر قسمت در جای خود استفاده کنید.
  4. هر بار روی یک قسمت کار کنید، موها را از پوست سر خود دور کنید و به آرامی آن را کشیده و نگه دارید.
  5. سپس، اسپری بازکننده گره مو را روی آن قسمت از مو بزنید و اجازه دهید برای لحظه‌ای جذب موهایتان شود.
  6. در مرحله بعد، برای از بین بردن گره از یک برس مو یا شانه استفاده کنید. از ریشه موهای خود شروع کنید و به آرامی تا انتهای شانه کنید. در صورت لزوم چندین بار این کار را تکرار کنید.
  7. هنگامی که هر بخش از موهای خود را شانه کردید، گیره‌های مو را بردارید و از یک برس یا شانه دندانه پهن استفاده کنید و آن را چند بار از موهای خود عبور دهید.
  8. اسپری بازکننده گره مو معمولا نیاز به آبکشی ندارد، مگر اینکه روی بسته آن چیز دیگری را بیان کرده باشد. فقط بگذارید موهایتان خشک شود و سپس طبق معمول آن را حالت دهید.

برای جلوگیری از گره مو چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

گره خوردن مو

روی یک روبالشی ساتن بخوابید

وقتی سر خود را روی بالش حرکت می‌دهید، ممکن است به فولیکول‌های موی خود آسیب بزنید و البته که در موهای خود گره ایجاد کنید.

روبالشی ساتن می‌تواند به صاف نگه داشتن موهای شما در هنگام خواب کمک کند. یا می‌توانید با کلاه ساتن یا روسری که دور موهایتان بسته شده بخوابید.

از کشیدن بیش از حد موها به حوله خودداری کنید

وقتی موهای خیس را با یک حوله پارچه‌ای مالش می‌دهید تا رطوبت آن را بگیرید، این کار می‌تواند باعث شکستگی موها و آسیب به کوتیکول شود و احتمال گره خوردن موها را افزایش می‌دهد.

به جای این کار، یک حوله میکروفیبر یا یک تی شرت نخی را دور سر خود بپیچید تا به آرامی رطوبت را جذب کند یا اجازه دهید موهایتان در مجاورت هوا خشک شود.

موهای خود را به صورت منظم کوتاه کنید

کوتاه کردن موهای هر ۸ تا ۱۰ هفته می‌تواند به خلاص شدن از شر گره خوردن موها کمک کند. وقتی موهای آسیب دیده را از بین می‌برید، روند ریزش طبیعی موها راحت‌تر می‌شود و در نتیجه گره‌های کمتری در تارهای مو ایجاد می‌شود.

از محصولات مناسب با نوع موی خود استفاده کنید

موهای شما ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد و استفاده از نوع مناسب محصولات برای موهایتان می‌تواند از گره خوردن موها جلوگیری کند. این محصولات شامل شامپو، ماسک مو، نرم کننده و حتی شانه و برس می‌شود. برای مراقبت از موهای خود این محصولات را مناسب با نوع موهای خود بخرید و روتین مراقبت از مو را جدی بگیرید.

علاوه بر انتخاب شامپو مناسب، می‌توانید محصولاتی برای نرم شدن و لطافت بیشتر موهای خود تهیه کنید. روغن مو هیر واتر از محصولات کامان در میان بهترین‌های بازار قرار دارد که با تکنولوژی فیبروکراتین موها را تقویت و ترمیم می‌کند. همچنین با وجود موادی چون کراتین، آنتی اکسیدان، روغن آرگان و نارگیل از موخوره، مجعد، وزی، آسیب و خشک شدن موها نیز جلوگیری می‌کند و موها را بسیار نرم و لطیف می‌کند. این روغن کامان، همچنین از موها در برابر اشعه یو وی و حرارت محافظت می‌کند.

خرید روغن مو هیر واتر کامان

موهای خود را قبل از خواب ببافید

گره خوردن مو

بافته نگه داشتن موها در هنگام خواب، یک راه آسان برای جلوگیری از گره خوردن موها است. برای این کار هم می‌توانید تمام موها را با هم ببافید و یا اینکه آن را به صورت دسته‌ای ببافید تا از گره خوردن آنها جلوگیری کنید.

اگر موهایتان خیس است اجازه دهید تا موها خشک شوند و بعد ‌آنها را ببافید و این، راه دیگری برای جلوگیری از گره خوردن موهایتان است. همچنین اگر فکر می‌کنید که موهایتان در زمان تمرینات ورزشی ممکن است زیاد تکان بخورد، می‌توانید در این زمان نیز موها را ببافید.

از موهای خشک و آسیب دیده مراقبت کنید

اگر موهایی دارید که خشک و در اثر حرارت آسیب دیده یا مستعد موخوره هستند، از محصولات حاوی الکل خودداری کنید. اینها می‌توانند موهای شما را خشک کنند. هنگامی که موهای خود را حالت می‌دهید از روغن‌ها، سرم‌ها و نرم کننده‌ها استفاده کنید.

مراقبت از موهای طبیعی در برابر گره مو

اگر موهای طبیعی دارید، ممکن است بخواهید از کرم‌هایی استفاده کنید که برای درخشندگی موها فرموله شده‌اند و این درخشندگی را بدون هیچ گونه گره‌خوردگی به موهایتان می‌بخشند. بر اساس آکادمی پوست آمریکا، موهای حالت‌دار یا فر بهتر است زمانی که مرطوب هستند شانه شوند.

مراقبت از موهای ظریف و صاف در برابر گره مو

اگر موهای شما صاف و نرم است، از استفاده از اسپری‌های حجم دهنده که حاوی مقدار زیادی سیلیکون هستند خودداری کنید. این ماده می‌تواند موهای شما را چسبناک و مستعد گره خوردن کند.

گره خوردن مو

سخن پایانی

تمام افراد با انواع مو می‌توانند روزی گره خوردن مو را تجربه کنند. اما اگر موهای شما آسیب دیده است، به طور طبیعی مجعد است، بلندتر از طول شانه یا خشک است، ممکن است بیشتر از دیگر افراد این حالت را در موهای خود مشاهده کنید.

با کمک چند روش می‌توانید از گره خوردن موهای خود جلوگیری و یا اینکه آن را رفع کنید. علاوه بر این روش‌ها، استفاده از محصولاتی که برای موهای شما مناسب هستند نیز مفید است. اگر حس می‌کنید موهای شما بیش از حد معمول می‌ریزد یا به راحتی می‌ریزد، حتماً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. سلامت مو می‌تواند پنجره‌ای رو به سلامت کلی بدن شما باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.