آیا خمیر دندان‌های سفیدکننده مضر هستند؟

0 615

خمیر دندان و انتخاب آن برای دندان موضوعی است که سال‌ها برای همه چالش داشته است و البته برخی از انواع خمیر دندان‌ها نیز به سوالی بزرگ در ذهن مصرف کنندگان تبدیل شده‌اند. این منطقی است زیرا بسیاری از ما دو بار در روز مسواک می‌زنیم و می‌خواهیم بدانیم که برند خمیردندان مورد علاقه ما ایمن و مؤثر است و به وعده‌های خود در مورد سفید کردن، کاهش حساسیت، محافظت از مینای دندان، پیشگیری از پوسیدگی و غیره عمل می‌کند.

اما اگر به خوبی در مورد خمیر دندان و وعده‌های آن دقت نکنیم، می‌توانیم به پوسیده شدن دندان‌های خود کمک کنیم و آنها را زودتر از موعد خراب کنیم. بنابراین برای جلوگیری از آن، خواندن مواد موجود در برچسب خمیردندان و مهم‌تر از آن، درک کارایی مهم است.

خمیر دندان‌های سفیدکننده از جمله بزرگترین سوالان مصرف کنندگان است، چرا که دندان و نقش آن در زیبایی این روزها بسیار اهمیت پیدا کرده است. سفیدی دندان‌ها از مهم‌ترین خواسته‌های مردم است و به همین خاطر به دنبال بهترین برندهای دارای خمیر دندان سفیدکننده می‌روند. اما آیا مصرف خمیر دندان‌های سفیدکننده ایمن است و ضرری برای دندان‌های ما ندارد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال ما را در این مقاله همراهی کنید.

نحوه عملکرد خمیر دندان‌های سفید کننده

آیا خمیر دندان‌های سفیدکننده مضر هستند؟

خمیر دندان‌های سفیدکننده اغلب به مواد شیمیایی سفیدکننده متکی هستند، اما می‌توانند شامل ذرات ساینده نیز باشند که کارایی اصلی آنها تمیز کردن دندان‌های ما می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که مواد شیمیایی به نام آنزیم‌ها، لکه‌های طبیعی را به طور مؤثرتری نسبت به مواد ساینده کاهش می‌دهند. این به این دلیل است که ذرات ساینده پلاک‌ها و لکه‌ها را از بین می‌برند، اما مینای دندان را نیز از بین می‌برند، به خصوص در مناطقی که دسترسی به موهای مسواک دشوار است.

طبق همین تحقیقات، برخی از خمیر دندان‌های سفیدکننده که قدرت سایندگی بالایی دارند، نباید بیش از ۴ هفته استفاده شوند. انجام این کار می‌تواند به دندان‌های شما آسیب برساند. آنهایی که سایندگی پایینی دارند و حاوی بی کربنات سدیم هستند، نسبت به خمیر دندان‌های معمولی لکه‌های بیشتری را از روی دندان‌ها پاک می‌کنند، اما فقط پس از ۴ تا ۶ هفته استفاده این اثر قابل مشاهده خواهد بود.

خمیر دندان‌های سفیدکننده که بیشتر به آنزیم‌ها متکی هستند (مانند پاپاین یا بموئلین)، بخش‌هایی از دندان را که در آن باکتری‌ها و لکه‌ها تجمع می‌کنند، از بین می‌برند. گزارش شده است که پاپائین، عصاره پاپایا، دارای خواص درمانی است که التهاب را کاهش می‌دهد و به دلیل غیر اسیدی بودن، برای مینای دندان مفید است. اینها بهترین مواد برای سفید کردن دندان‌های حساس هستند. علاوه بر این، خمیر دندان‌های سفیدکننده با آنزیم‌ها پس از ۲ ماه اثر سفید کنندگی طولانی‌تری نسبت به خمیر دندان‌هایی دارند که به تنهایی برای سفید کردن به مواد ساینده متکی هستند.

ایمن‌ترین راه برای مسواک زدن با خمیر دندان‌های سفیدکننده

آیا خمیر دندان‌های سفیدکننده مضر هستند؟

اگرچه مینای دندان سخت‌ترین بافت بدن انسان به شمار می‌آید، اما اگر سراغ روش صحیح مسواک زدن نروید و دندان‌های خود را با فشار زیاد مسواک بزنید یا با مسواک‌هایی که موهای سفت دارد، می‌توانید به دندان‌های خود آسیب بزنید.

هنگام مسواک زدن، فشار زیادی وارد نکنید. موهای مسواک شما باید به راحتی روی سطح دندان شما بلغزند. برای اینکه مطمئن شوید خیلی سخت مسواک نمی‌زنید، عجله را چاشنی نکنید تا بتوانید در آرامش این کار را انجام دهید. به آرامی و با تمرکز بر روی یک یا دو دندان در هر بار مسواک بزنید تا از حرکت سریع مسواک و فشار بیش از حد روی سطح دندان‌ها و لثه‌ها جلوگیری کنید.

گاهی اوقات، زمانی که مسواک‌ها فرسوده می‌شوند، افراد فکر می‌کنند که باید مسواک را محکم‌تر روی دندان‌های خود بکشند زیرا موها دیگر نمی‌توانند به طور موثر پلاک و باقی مانده‌های غذا را از سطح دندان‌ها پاک کنند. هر ماه مسواک خود را تغییر دهید یا هر زمان که موها فرسوده یا خم شده و از شکل اصلی خود خارج شدند، آن را تعویض کنید.

آیا خمیر دندان حاوی فلوراید به کاهش حساسیت کمک می‌کند؟

آیا خمیر دندان‌های سفیدکننده مضر هستند؟

نوشیدنی‌های گازدار و آب میوه‌ها به طور طبیعی اسیدی هستند و دندان‌های حساس را بدتر می‌کنند. طبق تحقیقات انجام شده، شستشو با انواع مختلف خمیر دندان‌های حاوی فلوراید می‌تواند فرسایش دندان ناشی از برخورد با اسیدها و مواد ساینده را کاهش دهد. شستشو با فلوراید قلع یا فلوراید تیتانیوم بهترین نتایج را برای دندان‌ها خواهد داشت، در حالی که سدیم فلوراید به مراتب کمتر مثبت است.

بهترین راه برای به حداقل رساندن حساسیت، پرهیز از مصرف مواد اسیدی است که نوشیدنی‌های گازدار در بالای این لیست قرار دارند. اگر مواد اسیدی مصرف می‌کنید، مطمئن شوید که از خمیر دندانی استفاده می‌کنید که کمتر باعث سایش دندان‌های شما می‌شود و چند ساعت پس از مصرف مواد اسیدی مسواک بزنید.

در مورد اینکه کدام خمیردندان در کاهش حساسیت بهتر عمل می‌کند، باید بگوییم که خمیر دندان میسویک تمام ویژگی‌های یک خمیر دندان خوب را دارد و دارای تکنولوژی Bio Repair (ترمیم به روش طبیعی) است که دندان‌های حساس و آسیب دیده را ترمیم می‌کند و به حالت اولیه خود باز می‌گرداند. یکی از محصولات برجسته این برند خمیردندان‌های زیرو سنسیتیو (Zero Sensitive) هستند که برای حساس‌ترین و آسیب دیده‌ترین دندان‌ها مناسب است و معمولا دندانپزشکان به افرادی که دندان‌های حساس و بیماری دارند یا با کمبود کلسیم و فسفر مواجه هستند، استفاده از این محصول را پیشنهاد می‌کنند.

آیا فلوراید موجود در خمیردندان می‌تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند؟

آیا خمیر دندان‌های سفیدکننده مضر هستند؟

بله، اما اثر آن برای همه و هر اندازه پوسیدگی یکسان نیست. فلوراید باید برای جلوگیری از پوسیدگی نرمال در دندان‌ها استفاده شود چرا که پوسیدگی‌های عمیق نیاز به درمان‌های دیگر دارند. علاوه بر این، باید در کنار خمیر دندان حاوی فلوراید کارهای دیگر نیز انجام داد. این بدان معناست که برای بهترین نتیجه، به آب آشامیدنی دارای فلوراید همراه با خمیر دندان حاوی فلوراید نیاز داریم. کسانی که مستعد پوسیدگی هستند یا دندان‌های بسیار حساسی دارند، همچنین باید مدام به دندانپزشک سر بزنند تا از خمیردندان‌ها و شوینده‌های قوی‌تر حاوی فلوراید استفاده کنند.

با این حال، به طور کلی تحقیقات نشان می‌دهند که فلوراید به جلوگیری از پوسیدگی کمک می‌کند و خمیر دندان حاوی فلوراید نقش مثبتی در این پیشگیری دارد. در واقع، زمانی که مقدار فلوراید در خمیردندان افزایش می‌یابد، پیشگیری از پوسیدگی افزایش می‌یابد. اما این برای دندان‌های نرمال است. همین گزارش به ما می‌گوید که دندان‌های شیری به خوبی توسط فلوراید محافظت نمی‌شوند، مگر اینکه مسواک زدن دو بار در روز توسط یک بزرگسال انجام شود.

نتیجه گیری

هنگام تصمیم گیری در مورد خمیردندان، همیشه به دنبال یک مارک فلورایددار با حاوی مواد ساینده کمتری باشید. در مورد خمیر دندان سفیدکننده نیز سراغ برندی بروید که حاوی فلوراید باشد که از آنزیم‌ها استفاده می‌کند و همچنین سایندگی کمتری دارد.

بیشتر بخوانید: برای بهداشت دندان و لثه چه باید کرد؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.