آیا استفاده از دهان شویه برای کودکان ضرر دارد؟

0 432

چه به دنبال راهی برای خلاص شدن از بوی بد دهان کودک خود باشید و چه بخواهید از راه‌هایی بیشتری برای محافظت از دندان‌های کودک استفاده کنید، دهان شویه می‌تواند یکی از انتخاب‌های اولیه شما باشد. دهان شویه مانند دیگر محصولاتی که برای مراقبت از دندان‌های خود تهیه می‌کنید، مزایای بسیاری دارد. اما آیا دهان شویه برای کودکان بی خطر است؟ در این مقاله ما را همراهی کنید تا به جواب این سوال برسید.

آیا دهان شویه برای کودکان بی خطر است؟

همان‌طور که در مقاله دهان شویه چیست اشاره کردیم، دهان شویه یکی از محصولاتی است که برای از بین بردن بوی بد دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند به کاهش پلاک و التهاب لثه کمک کند و همچنین، می‌تواند پوسیدگی دندان را کاهش دهد و برخی مواقع از بروز آن جلوگیری کند. با اینکه بسیاری این محصول را نادیده می‌گیرند، اما دهان شویه می‌تواند محصولی اثرگذار در بهبود سلامت دهان و دندان باشد. دهان شویه‌های حاوی فلوراید حتی این قابلیت را دارند تا دندان‌های آسیب دیده را بازسازی و ترمیم کنند.

ایمن بودن یا نبودن دهان شویه برای کودکان به سن کودک شما، مواد تشکیل دهنده (مثلاً دهان شویه‌های حاوی الکل در مقابل دهان شویه‌های بدون الکل) و رفلکس‌ها و رفتار کودک شما در مورد قورت دادن این محلول بستگی دارد. به طور کلی، کودکان خردسال نباید از دهان شویه استفاده کنند، مگر اینکه توسط دندان‌پزشک اطفال تجویز شود. کودکان در سنین پایین قدرت بلع و کنترل حرکت عضلات دهان را ندارند و به همین خاطر، ممکن است این محلول را در زمان شستشو قورت دهند. اگر مقدار زیادی دهان شویه توسط کودک شما قورت داده شود، باعث تهوع و استفراغ و در صورت داشتن الکل حتی مسمومیت می‌شود. در حالی که برندهایی وجود دارند که دهان شویه را به‌طور خاص برای کودکان نوپا تولید می‌کنند، اما بهتر است که از مصرف این محلول برای کودکان در سنین پایین خردسالی اجتناب کنید.

در مورد سنی که کودکان می‌توانند از دهان شویه استفاده کنند، انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌کند که حداقل تا شش سالگی صبر کنید. جدا از نگرانی در مورد بلع، استفاده از دهان شویه حاوی فلوراید برای کودکان زیر شش سال منجر به دریافت بیش از حد فلوراید در کودکان و آن هم زودتر از موعد مصرف می‌شود، که همین موضوع می‌تواند باعث فلوروزیس شود. فلوروزیس روی دندان‌های در حال رشد تأثیر می‌گذارد و می‌تواند منجر به ایجاد لکه‌های سفید یا قهوه‌ای روی دندان‌ها و از بین رفتن مینای دندان شود.

حتی اگر کودک شما شش سال یا بیشتر داشته باشد، ممکن است هنوز برای استفاده از دهان شویه آماده نباشد. درست مانند خمیر دندان، دهان شویه نیز باید به‌طور کامل از دهان خارج شود و قورت داده نشود. اگر کودک شما خمیر دندان را قورت می‌دهد، مدتی دیگر صبر کنید تا دهان شویه را به او معرفی کنید.

بهترین کار این است که کودک خود را با آب تمرین دهید. این کار به آن‌ها کمک می‌کند که چرخاندن مایع را در دهان خود یاد بگیرند و همچنین بیرون ریختن کامل آن را نیز بلد شوند. زمانی که مشاهده کردید کودکتان این کار را با آب به خوبی انجام می‌دهد، می‌توانید سراغ دهان شویه‌های مخصوص کودکان بروید.

فواید دهان شویه برای کودکان چیست؟

استفاده از دهان شویه برای کودکان

فواید دهان شویه بسیار بیشتر از ضررهای دهان شویه است. وقتی بچه‌ها به اندازه کافی بزرگ شده‌اند و یاد گرفتند که دهان شویه را از دهان خود خارج کنند، می‌توانید مطمئن باشید که استفاده از این محلول می‌تواند فواید زیر را برای آنها داشته باشد:

از مشکلاتی که مصرف خوراکی‌های شیرین باعث آنها می‌شوند، خلاص می‌شوید

در حالی که هیچ چیزی جایگزین دو بار مسواک زدن در روز و نخ دندان کشیدن یک بار در روز برای کودکان نمی‌شود، اما دهان شویه می‌تواند یک مکمل فوق‌العاده موثر برای روال بهداشت دهان و دندان کودکان باشد. این محلول می‌تواند ذرات غذای باقی مانده میان دندان‌ها و همچنین پلاک را در مناطقی که دسترسی به آنها با مسواک و نخ دندان سخت است، از بین ببرد.

استفاده از دهان شویه دهان کودک شما را خوشبو می‌کند

برای بچه‌هایی که دهانشان بوی بدی می‌دهد، دهان شویه می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و رایحه نعناع و آدامسی موجود در دهان شویه‌ها، مزه خوبی نیز به دهان آنها می‌دهد. در حالی که دهان شویه‌های خوشبوکننده و آرایشی بو را از بین می‌برند، یک دهان شویه درمانی در کنار از بین بردن بوی بد دهان، باکتری‌ها و پلاک‌های ایجاد کننده بو را نیز از بین می‌برد.

دهان شویه می‌تواند دندان‌های کودکان را برای مقابله با پوسیدگی قوی‌تر کند

دهان شویه‌های حاوی فلوراید برای کودکان (تا زمانی که سن آنها بالای شش سال باشد) به معدنی شدن مجدد دندان‌ها کمک می‌کنند و مینای دندان را برای جلوگیری از پوسیدگی دندان تقویت می‌کنند. اگر فکر می‌کنید که فلوراید برای سن کودکتان زود است، زایلیتول یکی دیگر از مواد قدرتمندی است که باید در دهان شویه به دنبال آن باشید. زایلیتول یک جایگزین قند طبیعی است و شواهد نشان می‌دهند که نوع خاصی از باکتری‌های بد دهان را کاهش می‌دهد و علاوه بر این، از پوسیدگی دندان در کودکان نیز جلوگیری می‌کند.

دهان شویه لثه‌های کودکان را تقویت می‌کند

استفاده از دهان شویه برای کودکان

پس از از بین بردن پلاک دندان‌ها و تمیز کردن نواحی بین دندان‌ها و اطراف لثه، می‌توانید از جلوگیری از التهاب لثه و برخی بیماری‌های لثه نیز مطمین باشید.

کار شما در مراقبت از دندان کودکان را راحت‌تر می‌کند

مدتی طول می‌کشد تا بچه‌ها بر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن تسلط پیدا کنند. اگر کودک شما هنوز کمی در این زمینه مشکل دارد، استفاده از دهان شویه به او کمک می‌کند تا از دندان‌ها در برابر پلاک، حفره‌ها و التهاب لثه بیشتر محافظت کند و شما می‌توانید نفس راحتی بکشید.

دهان شویه مخصوصا برای بچه‌هایی که ارتودونسی دارند خوب است

اورتودنسی باعث می‌شود که فضای بیشتری برای گیر افتادن غذا، پلاک و باکتری در دهان ایجاد شود و وقتی کودکان اورتودنسی دارند، باید در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کوشاتر باشند. استفاده از دهان شویه باعث تمیز نگه داشتن دندان در این دوران می‌شود.

استفاده از دهان شویه کاری سرگرم کننده برای بچه‌ها است

شست و شو با دهان شویه می‌تواند برای بچه‌ها هیجان انگیز باشد، به خصوص در ابتدا که با کاری جدید مواجه هستند. استفاده از دهان شویه ممکن است آنها را نسبت به روال بهداشت دهان و دندان خود مشتاق‌تر کند. حتی اگر اشتیاق کودکتان در مورد مراقبت از دندان‌ها موقت باشد، باز هم خوب است، به خصوص در اوایل که بچه‌ها در اول مسیر یادگیری مراحل مراقبت از دندان‌های مادام‌العمر خود هستند.

بهترین دهان شویه برای کودکان چیست؟

الکل یکی از ترکیبات رایج در دهان شویه‌ها است زیرا یک ماده ضدعفونی کننده است و به کشتن باکتری‌ها کمک می‌کند. اما با این حال، توصیه اکثر دندان‌پزشکان انتخاب دهان شویه‌ای است که الکل نداشته باشد. بیشتر به دنبال محصولاتی باشید که فرمولاسیون ایمن‌تری دارند و روی دندان کودک شما نیز ببیشتر اثر دارند. در کنار این موارد، باید به دنبال مهر تایید وزارت بهداشت و دیگر سازمان‌های بهداشتی باشید.

استفاده از دهان شویه برای کودکان

با توجه به مواردی که در بالا ذکر کردیم، بهترین دهان شویه مناسب کودکان در بازار به برند میسویک تعلق دارد. دهان شویه کودک میسویک با طرح پسرانه و دخترانه بدون الکل است و کمک می‌کند تا روند پوسیدگی را در دندان کودکان کاهش دهید و همچنین، از دندان‌های شیری کودکان به خوبی محافظت کنید. از آنجایی که این دهان شویه رایحه‌های بسیار جذابی دارند، بنابراین می‌توانید کودکان را با این دهان شویه‌ها به مراقبت از دندان‌های خود ترغیب کنید. علاوه بر این، این دهان شویه‌ها حاوی کلسیم و پروتئین شیر هستند که برای تامین ویتامین‌های مورد نیاز دندان کودکان بهترین گزینه هستند.

این دهان شویه‌ها دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • خاصیت سفیدکنندگی
  • محافظت از دندان‌های شیری
  • تقویت مینای دندان
  • خوشبو کننده دهان
  • طعم و مزه خوب
  • ضد باکتری
  • ضد پلاک
  • بدون الکل

در صورتی که دهان شویه را به درستی برای کودک خود انتخاب کنید و در سنین پایین استفاده از دهان شویه را آغاز نکنند، می‌توانید مطمئن باشید که مزایای بسیاری برای دندان‌های آنها خواهد داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.