طرز استفاده از دهان شویه

0 613

دهان شویه یک محلول مراقبتی است که برای شستشوی دندان، لثه و دهان استفاده می‌شود. این محلول معمولا حاوی یک ضد عفونی کننده برای از بین بردن باکتری‌های مضر درون دهان است که همچنین می‌تواند مواد غذایی درون لایه‌های دندان که با مسواک و نخ دندان از بین نمی‌روند را، از دهان خارج کند.

برخی از افراد از دهان شویه برای از بین بردن بوی بد دهان استفاده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر از آن برای جلوگیری از پوسیدگی دندان استفاده می‌کنند.

دهان شویه را نمی‌توان جایگزین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن دانست و تنها زمانی این محلول موثر است که به درستی استفاده شود. علاوه بر این، انواع دهان شویه با فرمولاسیون‌های مختلف در بازار وجود دارند که نمی‌توان از تمام آنها تاثیر یکسان انتظار داشت و برخی از این دهان شویه‌ها تنها برای خوشبوکنندگی ساخته شده‌اند.

برای اینکه تاثیر این محلول را بیشتر کنید، باید نحوه استفاده از آن را بدانید. در این مقاله درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

طریقه مصرف دهان شویه

دستورالعمل استفاده از دهان شویه، ممکن است با تغییر برند و همچنین کارایی این محصول متفاوت باشد. برای اینکه از دهان شویه به درستی استفاده کنید، حتما قبل از استفاده دستورالعمل روی جعبه را بخوانید.

طرز استفاده از دهان شویه

در ادامه با دستورالعملی را بیان خواهیم کرد که در بیشتر دهان شویه‌ها استفاده دارد:

۱. ابتدا دندان‌های خود را مسواک بزنید

بهداشت دهان و دندان خود را با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کامل شروع کنید. اگر برای مسواک زدن از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده می‌کنید، قبل از استفاده از دهان شویه کمی صبر کنید. دهان شویه می‌تواند فلوراید خمیردندان را از بین ببرد.

۲. مقدار مشخص شده‌ی دهان شویه برای هر بار مصرف را بردارید

تقریبا تمام دهان شویه‌ها دارای یک پیمانه هستند که می‌توانید از آن پیمانه برای هر بار مصرف استفاده کنید و مقدار مشخص‌شده محلول را بردارید. فراموش نکنید که فقط به اندازه مشخص‌شده روی جعبه، از محلول دهان شویه بردارید. اندازه استاندارد برای هر بار مصرف، معمولا بین ۳ تا ۵ قاشق چای‌خوری است.

۳. محلول را درون دهان بریزید و آن را دورن دهان بچرخانید

پیمانه را در دهان خود خالی کنید و محلول دهان شویه را درون دهان خود بچرخانید. خوب است بدانید که با قورت دادن دهان شویه اثر آن بیشتر نخواهد شد، بنابراین آن را به هیچ عنوان قورت ندهید.

پس از چرخاندن دهان شویه داخل دهان، به مدت ۳۰ ثانیه آن را غرغره نیز بکنید. برای اینکه در این مرحله دقیق عمل کنید، می‌توانید سی ثانیه را با ساعت هماهنگ کنید.

۴. مایع را از دهان خارج کنید

پس از گذشت مدت زمان استاندارد، دهان شویه را از دهان خود خارج کنید و درون سینک و روشویی بریزید.

آیا بعد از استفاده از دهان شویه باید دهان را شست؟

به طور کلی توصیه می‌شود پس از استفاده از دهان شویه، دهان خود را با آب شستشو ندهید. دلیل آن این است که بسیاری از دهان شویه‌ها حاوی فلوراید هستند که با شستشو از بین می‌روند.

به جای شستشوی دهان، تنها دهان شویه را از دهان خود خارج کنید و بگذارید تا فلوراید کار خود را روی دندان‌ها انجام دهد.

تعداد دفعات استفاده از دهانشویه

طرز استفاده از دهان شویه

باید تکرار کرد که دهان شویه جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیست. همچنین برای تمیز نگه داشتن دهان نیازی به استفاده از دهان شویه نیست. اما خوب است که از این محلول برای خوشبو کردن دهان و همچنین از بین بردن باکتری‌ها و غذاهای باقیمانده در دهان خود استفاده کنید. اکثر برندها که دهان شویه تولید می‌کنند، توصیه می‌کنند که از این محلول دو بار در روز پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن استفاده کنید.

اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از دهان شویه

دهان شویه معمولا حاوی حجم بالایی از الکل و فلوراید است. هر دوی این مواد نباید در مقادیر زیاد مصرف شوند، به خصوص توسط کودکان. به همین دلیل، انجمن دندانپزشکی آمریکا دهان شویه را برای کودکان زیر ۶ سال توصیه نمی‌کند. بزرگسالان نیز نباید این محلول را قورت دهند.

اگر زخم‌های باز یا ضایعات دهانی دارید، می‌توانید از دهان شویه برای از بین بردن باکتری‌ها و تسریع بهبودی استفاده کنید. اما اگر ضایعات دهانی عود کرده‌اند، قبل از استفاده از دهان شویه خود باید با دندان‌پزشک مشورت کنید.

زخم‌های دهان می‌تواند ناشی از مسائل بهداشتی مهمی باشند و در برخی موارد، استفاده از دهان شویه و ضدعفونی کردن این زخم‌ها با فلوراید و ضد عفونی‌کننده‌ها بیش از آنکه مفید باشد، ضرر دارد.

اگر به دنبال خرید دهان شویه‌ای هستید که فاقد الکل است، می‌توانید روی برند میسویک و خرید دهان شویه میسویک فکر کنید. دهان شویه‌های میسویک همگی فاقد الکل هستند و از فرمولاسیونی قوی برای از بین بردن باکتری‌ها در دهان بهره می‌برند. به عنوان مثال، دهان شویه مدل Anti Plaque می‌تواند بدون ایجاد سوزش در دهان، دهان را ضدعفونی و همچنین خوشبو کند و در کنار آن پلاک را از بین ببرد. این دهان شویه، قدرت پاک کنندگی بسیار بالایی دارد و در کنار آن، سفید کننده و درخشان کننده نیز است.

طرز استفاده از دهان شویه

سخن پایان

دهان شویه محلولی است که می‌توان از آن برای جلوگیری یا توقف بوی بد دهان و همچنین برای از بین بردن پلاک و مبارزه با بیماری لثه استفاده کرد. دهان شویه را نمی‌توان به عنوان جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن معمولی استفاده کرد. برای اینکه دهان شویه اثرگذاری بالایی روی دندان‌ها داشته باشد، باید به درستی از آن استفاده کرد.

اگر مدت طولانی است که از بوی بد دهان خود رنج می‌برید و یا اینکه مشکوک به بیماری لثه هستید، دهان شویه به تنهایی نمی‌تواند علل زمینه‌ای را درمان کند. در مورد هر گونه نگرانی در مورد شرایط مزمن یا مداوم در دهان با دندان‌پزشک صحبت کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.