چگونه از شر پلاک دندان خلاص شویم؟

0 474

آیا تا به حال متوجه شده‌اید که پس از تمیز کردن دندان، دندان‌های شما درخشان و سفید به نظر می‌رسند، اما به مرور زمان مات و زردتر می‌شوند؟ این رنگ مایل به زرد از پلاک، لایه‌ای ساخته شده از باکتری‌ها است. پلاک روی دندان‌های بالا و پایین و در کنار لثه‌های جمع می‌شود. وجود پلاک روی دندان‌ها شکل بدی به دندان‌ها می‌دهد و ظاهر آنها را خراب می‌کند و بدتر از آن، وقتی آن را از روی دندان پاک نکنید می‌تواند باعث آسیب به دندان‌های شما شود.

بهترین راه برای از بین بردن پلاک

ساده‌ترین راه برای از بین بردن پلاک دندان، مسواک زدن دندان‌ها حداقل دو بار در روز است. شما باید از یک مسواک نرم استفاده کنید که حداقل هر سه تا چهار ماه یکبار، زمانی که موهای آن شکل اولیه خود را از دست می‌دهند، آن را تعویض کنید. همچنین می‌توانید از مسواک برقی استفاده کنید، که می‌تواند در از بین بردن پلاک‌ها نسبت به مسواک‌های سنتی مؤثرتر باشد.

مزایای استفاده از نخ دندان بی‌شمار است، بنابراین قبل از مسواک زدن نخ دندان بکشید تا تکه‌های غذا از دندان خارج شوند تا بتوانید آنها را با مسواک پاک کنید. برای نخ دندان کشیدن کارهای زیر را انجام دهید:

  1. حدود ۴۰ سانتی‌متر از نخ دندان بردارید، انتهای آن را دور هر یک از انگشتان میانی خود بپیچید.
  2. نخ را بین انگشتان شست و سبابه خود محکم نگه دارید، سپس نخ را به آرامی بین دو دندان بمالید.
  3. نخ دندان را به شکل C در کنار یک دندان حرکت دهید.
  4. نخ را به آرامی بالا و پایین ببرید و به فشار دادن آن روی دندان خود به این کار ادامه دهید. مراقب باشید نخ دندان را تکان ندهید یا نشکنید.
  5. این فرآیند را برای همه دندان‌های خود تکرار کنید و مراقب باشید که پشت دندان‌های عقبی خود نیز نخ دندان بکشید.

از بین بردن پلاک دندان

پس از استفاده از نخ دندان، باید هر بار دو دقیقه به مسواک زدن دندان‌های خود اختصاص دهید. با اینکه در مقاله‌های گذشته در مورد روش صحیح مسواک زدن گفتیم، اما برای مسواک زدن کارهای زیر را انجام دهید:

  1. به اندازه یک نخود خمیر دندان را روی مسواک خود قرار دهید. برای کودکان مقدار خمیر دندان باید به اندازه یک دانه برنج باشد.
  2. مسواک خود را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به لثه‌ها روی دندان‌های خود نگه دارید.
  3. مسواک خود را با حرکات کوتاه و ملایم به همان عرض هر یک از دندان‌های خود به جلو و عقب ببرید.
  4. تمام سطوح بیرونی، سطوح داخلی و سطوح جویدنی دندان‌های خود را مسواک بزنید و زبان خود را فراموش نکنید.
  5. برای داخل دندان‌های جلویی، مسواک خود را به صورت عمودی کج کنید و حرکت‌های کوچکی به سمت بالا و پایین انجام دهید.

متأسفانه، پلاک پس از مسواک کشیدن، دوباره به سرعت روی دندان‌ها جمع می‌شود. برخی از متخصصان درمان‌های خانگی دیگری را برای از بین بردن تجمع پلاک توصیه می‌کنند. درباره این روش‌ها در ادامه خواهیم گفت. اما قبل از آن باید عنوان کنیم که یک بخش بزرگ از بهداشت دهان و دندان و از بین بردن آلودگی‌ها و پلاک از روی دندان‌ها استفاده از خمیر دندان مناسب است. خمیر دندان میسویک یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین انتخاب‌ها برای تمیز کردن دندان‌ها به شمار می‌آید. این خمیر دندان دارای به‌روزترین تکنولوژی دنیا است و به خوبی دندان‌ها را از لکه‌های زرد و همچنین آلودگی‌ها پاک می‌کند.

خمیر دندان پمپی میسویک به گونه‌ای طراحی شده که برای حساس‌ترین دندان‌ها نیز مناسب است و هیچ آسیبی به دندان‌ها وارد نمی‌کند. میسویک به پیشگیری از پیشرفت پوسیدگی‌های سطح دندان نیز بسیار کمک می‌کند و این کار با حفظ مینای دندان انجام می‌دهد.

چرخاندن روغن‌های طبیعی

چرخاندن روغن، معمولا روغن نارگیل یا زیتون، در دهان می‌تواند باعث تقویت دندان‌ها، جلوگیری از پوسیدگی دندان، تسکین درد لثه و از بین بردن پلاک‌ها شود.

برای انجام این کار، حدود یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا زیتون را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در دهان خود بچرخانید (بسیار طولانی‌تر از زمانی که دهان‌شویه معمولی را در دهان خود می‌چرخانید). اعتقاد بر این است که روغن نارگیل به ویژه برای این کار بسیار مفید است، زیرا حاوی اسیدهای چرب مانند اسید لوریک است، ماده‌ای به دلیل ضد التهابی و ضد میکروبی بودن شناخته می‌شود.

استفاده از جوش شیرین

از بین بردن پلاک دندان

محققان دریافته‌اند افرادی که دندان‌های خود را با خمیر دندان حاوی جوش شیرین مسواک می‌زنند، پلاک بیشتری را از بین می‌برند و پلاک کمتری در دندان‌های آنها نسبت به افرادی که دندان‌های خود را با خمیر دندان فاقد جوش شیرین مسواک می‌زنند، طی ۲۴ ساعت رشد می‌کند.

جوش شیرین در از بین بردن پلاک دندان‌ها موثر است، زیرا یک پاک کننده طبیعی و یک ساینده است، به این معنی که برای شستشو خوب است.

چگونه پلاک باعث تشکیل تارتار می‌شود؟

تجمع پلاک می‌تواند عواقب جدی برای سلامت داشته باشد. باکتری‌های موجود در پلاک با تغذیه از قندهای موجود در غذاهایی که می‌خورید، اسید تولید می‌کنند که می‌تواند به دندان‌های شما آسیب برساند و باعث پوسیدگی شود. این باکتری همچنین سمومی تولید می‌کند که می‌تواند لثه شما را آسیب بزند و منجر به بیماری پریودنتال (بیماری لثه) شود.

هنگامی که پلاک روی دندان با مواد معدنی موجود در بزاق شما ترکیب می‌شود و رسوب سختی را تشکیل می‌دهد، به آن تارتار می گویند. نام دیگر آن تارتار کالکولوس است. مانند پلاک، تارتار می‌تواند هم روی دندان‌ها و هم روی لثه‌ها ایجاد شود. تارتار بستری را برای رشد باکتری‌های پلاک ایجاد می‌کند و به باکتری‌های پلاک اجازه می‌دهد تا به سرعت تکثیر شوند.

بر خلاف پلاک، تارتار را نمی‌توان با مسواک زدن یا نخ دندان از بین برد. برای خلاص شدن از شر آن، باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید، که با استفاده از ابزارهای خاصی آن را از بین می‌برد. جرم‌گیری کاری است که دندان‌پزشکان در این مواقع انجام می‌دهند، در حالی که این کار به تمیز و شفاف شدن دندان‌ها نیز کمک می‌کند.

چگونه از تشکیل پلاک و تارتار جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری از تشکیل پلاک، رعایت عادات خوب دندانپزشکی است. حداقل دو بار در روز (به طور ایده‌آل یک بار در صبح و یک بار قبل از رفتن به رختخواب) به مدت دو دقیقه دندان‌های خود را مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.

از بین بردن پلاک دندان

جلسات منظم دندانپزشکی نیز برای جلوگیری از ایجاد پلاک و جرم اضافی روی دندان‌های شما حیاتی است. دندان‌پزشک دندان‌های شما را جرم‌گیری و تمیز می‌کند تا عاری از پلاک و جرم شوند. آنها همچنین ممکن است فلوراید درمانی را انجام دهند که می‌تواند از رشد باکتری‌های پلاک و تجمع تارتار روی دندان جلوگیری کند و تکثیر آنها را کند کند. تمام این کارها به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کنند.

تحقیقات نشان می‌دهند که جویدن آدامس شیرین شده با سوربیتول یا زایلیتول بین وعده‌های غذایی می‌تواند از ایجاد پلاک جلوگیری کند. مطمئن شوید که آدامس فاقد قند است که در واقع قند باعث رشد باکتری روی دندان می‌شود. از سوی دیگر، داشتن یک رژیم غذایی سالم که قندهای افزوده کمی دارد، می‌تواند رشد باکتری‌ها را روی دندان‌های شما محدود کند. از محصولات تازه، غلات کامل و پروتئین بدون چربی در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید.

دهان‌شویه یا ابزاری مانند نخ دندان و مسواک بین دندانی می‌تواند برای جلوگیری از تجمع باکتری در بین وعده‌های غذایی مفید باشد.

استعمال دخانیات نیز باعث رشد باکتری‌ها بر روی دندان‌ها می‌شود. استفاده از محصولات حاوی تنباکو را کنار بگذارید و اگر هرگز آنها را امتحان نکرده‌اید، به هیچ وجه سراغ آنها نروید.

سخن پایانی

هر چه بهتر از دندان‌های خود مراقبت کنید، پلاک و جرم کمتری روی آنها جمع می‌شود. شما باید حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنید و یک بار نخ دندان بکشید تا از ایجاد پلاک جلوگیری کنید. همچنین حتماً برای مراقبت‌های پیشگیرانه و برداشتن جرم دندان به طور مرتب به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید. مراقبت خوب از دندان‌هایتان، آنها را در طولانی مدت سالم نگه می‌دارد.

اگر فکر می‌کنید ممکن است مشکل دندانی مرتبط با تجمع پلاک یا تارتار داشته باشید، فوراً به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید. هرچه زودتر به مشکل دندان رسیدگی شود، احتمال آسیب کمتری وجود دارد و درمان آن آسان‌تر (و کم هزینه‌تر) خواهد بود.

بیشتر بخوانید: آیا خمیر دندان‌های سفیدکننده مضر هستند؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.